Hyvinvointineuvonta ja valmennusLaajuus (5 op)
Tunnus: KTS1243
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa kuormitusfysiologiaa ja terveysliikunnan perusteita yksilöllisessä hyvinvointivalmennuksessa.Opiskelija osaa soveltaa urheiluvalmennuksen periaatteita yksilön suorituskyvyn parantamisessa ja terveyden edistämisessä.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 10.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 20
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Sari Soutukorva
Opetusryhmät
- Verkkoinfo (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkotiimitunti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoseminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
FYK20Fysioterapeuttikoulutus 20K, Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoinfo
- Verkkotiimitunti
- Verkkoseminaari
- Itsenäinen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa kuormitusfysiologiaa ja terveysliikunnan perusteita yksilöllisessä hyvinvointivalmennuksessa.Opiskelija osaa soveltaa urheiluvalmennuksen periaatteita yksilön suorituskyvyn parantamisessa ja terveyden edistämisessä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetus toteutetaan
- verkko-opetuksena (aloitusinfo, tiimitapaamiset, seminaari)
- asiakastapaamisina kasvotusten tai verkkovälitteisesti ja
- itsenäisenä opiskeluna.
Opetusmenetelminä käytetään
- tiimityöskentelyä (oman tiimin jäsenten valmennusten vertaisarviointi ja -tuki) ja
- itsenäistä opiskelua (valmennuksen suunnittelu, toteutus ja raportointi).
Ajoitus ja läsnäolo
Ohjeet asiakkaan hankkimiseksi annetaan opintojaksoa edeltävän lukukauden aikana (28.9.2022). Opiskelija etsii valmennusasiakkaan tai -ryhmän ennen opintojakson alkua.
Opintojakso alkaa vk 2 / 2023 ja päättyy vk 10 / 2023.
Aloitusinfo, tiimitapaamiset ja seminaari ovat lukujärjestyksen mukaisesti.
Muutoin oman opiskelun voi aikatauluttaa itsenäisesti valmennettavan toiveiden sekä valmennussuunnitelmien ja raportin palautuspäivämäärien puitteissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson materiaalit valitaan valmennuksen tavoitteiden ja valmennettavan tarpeiden mukaan.
Opintojakson materiaaleja ovat:
- edeltävien opintojaksojen materiaali
- Moodlessa vapaasti valittavana oleva materiaali
- opiskelijan itse hakema tutkimustieto ja kirjallisuus.
Työelämäyhteistyö
Opintojakson työelämäyhteistyö perustuu jokaisen opiskelijan itse hankkiman asiakkaan kautta tapahtuvaan yhteistyöhön.
Oppimisympäristö
Opintojakso toteutetaan verkossa sekä asiakkaalle ja valmentajalle luontevissa toimintaympäristöissä (asiakkaan koti, kuntosali, ulkoliikuntapaikka, ruokakauppa, verkko, jne.). Oppimisympäristö voi vaihdella opiskelija/asiakaskohtaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5op laajuinen, mikä tarkoittaa 135h opiskelijan työtä.
Tästä noin 54h on varattu asiakastyöskentelyyn sekä lähitunteihin.
81h on varattu suunnitteluun ja kirjalliseen työskentelyyn.
Sisältö
Opintojakso rakentuu oman asiakastapauksen ympärille: opiskelija haastattelee asiakkaan ja selvittää valmennuksen tarpeet. Opiskelija laatii asiakkaan kanssa valmennukselle tavoitteet.
Opiskelija etsii itse tiedon ja rakentaa asiakaslähtöisen valmennussuunnitelman, jota opiskelija toteuttaa ja arvioi. Opiskelija raportoi valmennusprosessinsa. Lisäksi opiskelija osallistuu tiimitapaamisiin, joissa hän saa muilta tukea ja arviointia sekä antaa muille tukea ja arviointeja valmennusten osalta. Seminaarissa opiskelija jakaa valmennuksensa onnistumisia, haasteita ja hyviä vinkkejä tulevaisuuteen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Hyvinvointineuvonnan ja valmennuksen opintojaksolla osaamisen kehittymistä tukee lukukausien 1.-5. opinnot, sillä kyseisellä opintojaksolla kerrataan, syvennetään ja sovelletaan aiemmin opittua.
Arviointimenetelmät
Opintojakson arviointi perustuu valmennusraporttiin (K5 - hylätty). Jokainen opiskelija tekee raporttinsa loppuun lyhyen itsearvioinnin. Lisäksi opiskelija saa vertaisarvioinnin toiselta opiskelijalta. Opintojakson arvosanassa huomioidaan itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan arviointi valmennusraportista.
Arviointisisällöt ja -tasot on kuvattu tarkasti Moodlesta löytyvästä arviointitaulukosta, jota hyödynnetään vertaisarvioinnissa ja opettajan arvioinnissa.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 21.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 25
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Sari Soutukorva
Opetusryhmät
- Verkkoinfo (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tiimitunti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
FY19Fysioterapeuttikoulutus 19S, Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoinfo
- Tiimitunti
- Seminaari
- Itsenäinen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa kuormitusfysiologiaa ja terveysliikunnan perusteita yksilöllisessä hyvinvointivalmennuksessa.Opiskelija osaa soveltaa urheiluvalmennuksen periaatteita yksilön suorituskyvyn parantamisessa ja terveyden edistämisessä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetus toteutetaan
- verkko-opetuksena (aloitusinfo, tiimitapaamiset, seminaari)
- asiakastapaamisina kasvotusten tai verkkovälitteisesti ja
- itsenäisenä opiskeluna.
Opetusmenetelminä käytetään
- tiimityöskentelyä (oman tiimin jäsenten valmennusten vertaisarviointi ja -tuki) ja
- itsenäistä opiskelua (valmennuksen suunnittelu, toteutus ja raportointi).
Ajoitus ja läsnäolo
Ohjeet asiakkaan hankkimiseksi annetaan opintojaksoa edeltävän lukukauden aikana (9.3.2022 työfysioterapian seminaarin lopuksi).
Opintojakso alkaa lukukauden alussa (vk 33) ja päättyy viikolla 42.
Aloitusinfo, tiimitapaamiset ja seminaari ovat lukujärjestyksen mukaisesti.
Muutoin oman opiskelun voi aikatauluttaa itsenäisesti valmennettavan toiveiden sekä valmennussuunnitelmien ja raportin palautuspäivämäärien puitteissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson materiaalit valitaan valmennuksen tavoitteiden ja valmennettavan tarpeiden mukaan.
Opintojakson materiaaleja ovat:
- edeltävien opintojaksojen materiaali
- Moodlessa vapaasti valittavana oleva materiaali
- opiskelijan itse hakema tutkimustieto ja kirjallisuus.
Työelämäyhteistyö
Opintojakson työelämäyhteistyö perustuu jokaisen opiskelijan itse hankkiman asiakkaan kautta tapahtuvaan yhteistyöhön.
Oppimisympäristö
Opintojakso toteutetaan verkossa sekä asiakkaalle ja valmentajalle luontevissa toimintaympäristöissä (asiakkaan koti, kuntosali, ulkoliikuntapaikka, ruokakauppa, verkko, jne.). Oppimisympäristö voi vaihdella opiskelija/asiakaskohtaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5op laajuinen, mikä tarkoittaa 135h opiskelijan työtä.
Tästä noin 54h on varattu asiakastyöskentelyyn sekä lähitunteihin.
81h on varattu suunnitteluun ja kirjalliseen työskentelyyn.
Sisältö
Opintojakso rakentuu oman asiakastapauksen ympärille: opiskelija haastattelee asiakkaan ja selvittää valmennuksen tarpeet. Opiskelija laatii asiakkaan kanssa valmennukselle tavoitteet.
Opiskelija etsii itse tiedon ja rakentaa asiakaslähtöisen valmennussuunnitelman, jota opiskelija toteuttaa ja arvioi. Opiskelija raportoi valmennusprosessinsa. Lisäksi opiskelija osallistuu tiimitapaamisiin, joissa hän saa muilta tukea ja arviointia sekä antaa muille tukea ja arviointeja valmennusten osalta. Seminaarissa opiskelija jakaa valmennuksensa onnistumisia, haasteita ja hyviä vinkkejä tulevaisuuteen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Hyvinvointineuvonnan ja valmennuksen opintojaksolla osaamisen kehittymistä tukee lukukausien 1.-5. opinnot, sillä kyseisellä opintojaksolla kerrataan, syvennetään ja sovelletaan aiemmin opittua.
Arviointimenetelmät
Opintojakson arviointi perustuu valmennusraporttiin (K5 - hylätty). Jokainen opiskelija tekee raporttinsa loppuun lyhyen itsearvioinnin. Lisäksi opiskelija saa vertaisarvioinnin toiselta opiskelijalta. Opintojakson arvosanassa huomioidaan itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan arviointi valmennusraportista.
Arviointisisällöt ja -tasot on kuvattu tarkasti Moodlesta löytyvästä arviointitaulukosta, jota hyödynnetään vertaisarvioinnissa ja opettajan arvioinnissa.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 18.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 30
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Sari Soutukorva
Opetusryhmät
- Verkkoinfo (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tiimitunti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
FYK19Fysioterapeuttikoulutus 19K, Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoinfo
- Tiimitunti
- Seminaari
- Itsenäinen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa kuormitusfysiologiaa ja terveysliikunnan perusteita yksilöllisessä hyvinvointivalmennuksessa.Opiskelija osaa soveltaa urheiluvalmennuksen periaatteita yksilön suorituskyvyn parantamisessa ja terveyden edistämisessä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetus toteutetaan
- verkko-opetuksena (aloitusinfo, tiimitapaamiset, seminaari)
- asiakastapaamisina kasvotusten tai verkkovälitteisesti ja
- itsenäisenä opiskeluna.
Opetusmenetelminä käytetään
- tiimityöskentelyä (oman tiimin jäsenten valmennusten vertaisarviointi ja -tuki) ja
- itsenäistä opiskelua (valmennuksen suunnittelu, toteutus ja raportointi).
Ajoitus ja läsnäolo
Ohjeet asiakkaan hankkimiseksi annetaan opintojaksoa edeltävän lukukauden aikana (13.10. työfysioterapian seminaarin lopuksi).
Opintojakso alkaa lukukauden alussa (vk 2) ja päättyy syventävää harjoittelua edeltävälle viikolle (vk 11).
Aloitusinfo, tiimitapaamiset ja seminaari ovat lukujärjestyksen mukaisesti.
Muutoin oman opiskelun voi aikatauluttaa itsenäisesti valmennettavan toiveiden sekä valmennussuunnitelmien ja raportin palautuspäivämäärien puitteissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson materiaalit valitaan valmennuksen tavoitteiden ja valmennettavan tarpeiden mukaan.
Opintojakson materiaaleja ovat:
- edeltävien opintojaksojen materiaali
- Moodlessa oleva materiaali
- opiskelijan itse hakema tutkimustieto ja kirjallisuus.
Vapaasti valittavia vinkkejä materiaaliksi:
1. Kangasniemi, A. & Kauravaara, K. 2016. Kohti muutosta - Arvo- ja hyväksyntäpohjainen lähestysmistapa liikunnan ja terveyden edistämisessä. Liikunta- ja hyvinvointiakatemia oy
2. Kangasniemi, A. 2017. Tavoitteesta tavaksi - tietoisesti kohti terveyttä ja hyvinvointia. Kirjapaja
3. Käypä Hoito suositukset asiakkaan tilanteen mukaan esim. Liikunnan käypähoitosuositus 2016 http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50075
4. Pietiläinen, K., Mustajoki, P., Borg, P.(toim.) 2015. Lihavuus. Duodecim
5. Jokiniva, M. 2013. Hengähdyshetkiä - opas stressittömään elämään, Gummerus.
6. Jokinva, M. 2015. Stressin luomuhoito - täsmätekniikat hengähdyshetkiin. Gummerus.
7. Pietikäinen, A. 2014. Kohti arvoistasi. Duodecim.
8. Ilander, O. 2014. Liikuntaravitsemus - tehoa, tuloksia ja terveyttä ruuasta. VK-Kustannus Oy
9. Voutilainen, E., Fogelholm, M., Mutanen, M. 2015. Ravitsemustaito. SanomaPro
10. Putkonen, L. 2016. Superhyvää suolistolle ! Herkkävatsaisen elämä kuntoon. Otava
11.Borg, P. 2018. Tunne nälkä. Gummerus
Työelämäyhteistyö
Opintojakson työelämäyhteistyö perustuu jokaisen opiskelijan itse hankkiman asiakkaan kautta tapahtuvaan yhteistyöhön.
Oppimisympäristö
Opintojakso toteutetaan verkossa sekä asiakkaalle ja valmentajalle luontevissa toimintaympäristöissä (asiakkaan koti, kuntosali, ulkoliikuntapaikka, ruokakauppa, verkko, jne.). Oppimisympäristö voi vaihdella opiskelija/asiakaskohtaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5op laajuinen, mikä tarkoittaa 135h opiskelijan työtä.
Tästä noin 54h on varattu asiakastyöskentelyyn sekä lähitunteihin.
81h on varattu suunnitteluun ja kirjalliseen työskentelyyn.
Sisältö
Opintojakso rakentuu oman asiakastapauksen ympärille: opiskelija haastattelee asiakkaan ja selvittää valmennuksen tarpeet. Opiskelija laatii asiakkaan kanssa valmennukselle tavoitteet.
Opiskelija etsii itse tiedon ja rakentaa asiakaslähtöisen valmennussuunnitelman, jota opiskelija toteuttaa ja arvioi. Opiskelija raportoi valmennusprosessinsa. Lisäksi opiskelija osallistuu tiimitapaamisiin, joissa hän saa muilta tukea ja arviointia sekä antaa muille tukea ja arviointeja valmennusten osalta. Seminaarissa opiskelija jakaa valmennuksensa onnistumisia, haasteita ja hyviä vinkkejä tulevaisuuteen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Hyvinvointineuvonnan ja valmennuksen opintojaksolla osaamisen kehittymistä tukee lukukausien 1.-5. opinnot, sillä kyseisellä opintojaksolla kerrataan, syvennetään ja sovelletaan aiemmin opittua.
Arviointimenetelmät
Opintojakson arviointi perustuu valmennusraporttiin (K5 - hylätty). Jokainen opiskelija tekee raporttinsa loppuun lyhyen itsearvioinnin. Lisäksi opiskelija saa vertaisarvioinnin toiselta opiskelijalta. Opintojakson arvosanassa huomioidaan itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan arviointi valmennusraportista.
Arviointisisällöt ja -tasot on kuvattu tarkasti Moodlesta löytyvästä arviointitaulukosta, jota hyödynnetään vertaisarvioinnissa ja opettajan arvioinnissa.
Arviointiasteikko
1-5