Siirry suoraan sisältöön

Nursing Care for Mental Health and Substance AbuseLaajuus (6 op)

Tunnus: KTS1350

Laajuus

6 op

Opetuskieli

  • englanti

Osaamistavoitteet

Mental Health and substance abuse care 4 ECT:

STUDENT:
- is able to recognize ethical issues, values and principles in the Mental health and substance abuse care
- is able to recognise Mental health and substance abuse problems
- knows what are the methods used in Mental health and substance abuse care to treat patients / clients
- knows the principle ideas of being in a therapeutical relationshionp with patient / client

Basics of nursing management 1 ECT:

STUDENT:
- knows general management models
- masters the basics of work community skills
- knows how to act as an active and developing team member
- is able to evaluate and improve his / her own work and management behavior skills
- knows the main contents of the collective labour agreement
- is able to participate in profit responsibility planning and management of own and work community activities

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 27.02.2022

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
  • Irina Tiainen
Opetusryhmät
  • Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRNURSE20S
    Bachelor's Degree Programme in Nursing 20S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Info 1
  • Luennot 1
  • Luennot 1
  • Luennot 1
  • Luennot 1
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 1
  • Verkkoluento 1
  • Tentti 1

Osaamistavoitteet

Mental Health and substance abuse care 4 ECT:

STUDENT:
- is able to recognize ethical issues, values and principles in the Mental health and substance abuse care
- is able to recognise Mental health and substance abuse problems
- knows what are the methods used in Mental health and substance abuse care to treat patients / clients
- knows the principle ideas of being in a therapeutical relationshionp with patient / client

Basics of nursing management 1 ECT:

STUDENT:
- knows general management models
- masters the basics of work community skills
- knows how to act as an active and developing team member
- is able to evaluate and improve his / her own work and management behavior skills
- knows the main contents of the collective labour agreement
- is able to participate in profit responsibility planning and management of own and work community activities

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu lähiopetuksena. (Mahdolliset koronarajoitukset huomioiden online).

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu viikoilla 50-5
Tuntialustustunnit, 80 % läsnäolo
Harjoitustunnit (4h+8h), 100% läsnäolo
Osve, 100 % läsnäolo
Tietotesti, 100 % läsnäolo

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Psykiatrian Käypä-hoitosuositukset
Päihdelääketieteen Käypä-hoitosuositukset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on mahdollista ahotoida aiempaan osaamiseen perustuen, mikä tarkoittaa:
Opiskelijalla on:
-sosiaali- ja terveysalan soveltuva ammattitutkinto (minimi toisen asteen ammattitutkinto)
-riittävän pitkä työkokemus mielenterveys- ja päihdehoitotyöstä

Työelämäyhteistyö

Hankkeet integroidaan mahdollisuuksien mukaan opintojaksoon.

Uusintamahdollisuudet

Tietotesti on opintojakson lopussa. Uusintatestin ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.

Oppimisympäristö

Luokkatila tai sähköinen keskustelualausta (Teams tai Zoom).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso muodostuu 5 op:stä = 135h (1 op = 27h) opiskelijan työtä.
Ennakkotehtävien purku 4h
Tuntilalustukset 20h
Harjoitustunnit 12h
Tietotesti 2h

Itsenäinen opiskelu:101h

Ennakkotehtävät: 5 - hylätty / täydennettävä
Tuntialustustehtävä: 5 - hylätty - täydennettävä
Tietotesti 5- hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 50 % kokonaispistemäärästä
OSVE-koe hyväksytty - hylätty / täydennettävä

Sisältö

Opiskelija osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutussuhdetta mielenterveys- ja / tai päihdesiarauksia sairastavan ja hänen läheistensä kanssa. Opiskelija osaa myös toteuttaa mielenterveys- ja päihdehoitotyötä häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
-luoda hoidollisen vuorovaikutussuhteen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
-reflektoida omia arvoja ja asenteita mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiin periaatteisiin
-soveltaa lääkkeettömiä ja lääkkeellisiä hoitotyön menetelmiä
-tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä ymmärtää fyysisen psyykkisen ja sosiaalisen hoidon tarvetta ja vaiheita eri hoitotyön toimintaympäristöissä
-kuvata tavallisimpien psykiatristen sairauksien ja häiriöiden oireet, taudinkuvat, hoidon pääpiirteet. hoitomenetelmät ja merkityksen asiakkaalle ja yhteiskunnalle

Sisältö
-mielenterveys- ja päihdehoitotyön historia ja keskeinen lainsäädäntö
-mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistaminen
-hoitosuhde
-mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmät
-tutkittu tieto ja hoitosuositukset

Psykiatrian osuus löytyy Moodlesta lääketieteen sivustolta.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei aiempaa edellytetä aiempaa osaamista.

Arviointimenetelmät

Ennakkotehtävät: 5 - hylätty / täydennettävä
Tuntialustustehtävä: 5 - hylätty - täydennettävä
Tietotesti 5- hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 50 % kookonaispistemäärästä
OSVE-koe hyväksytty - hylätty / täydennettävä

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Esseet ovat pinnallisia ja epäselviä. Viitteitä on käytetty epäloogisesti, eivätkä ne ole virallisten ohjeiden mukaisia. Kirjallinen tulos on kokonaan kesken. Mielenterveyden ja päihteiden väärinkäytön hoidon tärkeimmistä teoreettisista ja / tai metodologisista lähtökohdista ei ole osoitettu tuntevan mitään. Opiskelija on vastannut kysymyksiin hyvin lyhyellä ja kapealla tavalla. Opiskelija ei seuraa ilmaisen läsnäolon ohjeita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan teoreettiset tiedot ymmärtää ja soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön jäävät vähäisiksi. Opiskelijan taito kuvata erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua tulee esille hyvin pinnallisesti. Opiskelijan pohdinnassa osoittama ammatillisen identiteetin merkityksen ymmärtäminen hoitotyössä on vähäistä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa pohtia mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osoittaa taitoa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön, mutta ne jäävät vielä irrallisiksi. Opiskelija osaa arvioida perustellen erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua, mutta se jää ulkokohtaiseksi. Opiskelija osoittaa ammatillisen identiteetin pohdintaa ja sen merkityksen merkityksen ymmärtämistä hoitotyössä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa pohtia laajasti ja monipuolisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön. Opiskelija osaa arvioida perustellen erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä pohdintaa ja ajattelua. Opiskelija osoittaa kriittistä ja arvioivaa ammatillista ajattelua ja hoitotyön merkityksen ymmärtämistä. Opiskelija osaa etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä.