Siirry suoraan sisältöön

Ruokajärjestelmä toimintaympäristönäLaajuus (5 op)

Tunnus: AT00DF59

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata suomalaisen ruokajärjestelmän toimijoita, toimintaa ja merkitystä
- hahmottaa suomalaisen ruokajärjestelmän osana biokiertotaloutta ja globaalia ruokajärjestelmää
- selittää erilaisten tuotantotapojen (kuten tavanomainen ja luomu) perusasiat ja erot ruokajärjestelmän eri toimijoiden kannalta
- etsiä tietoa alkutuotannon ja elintarviketeollisuuden tuotantomääristä, elintarvikkeiden kulutuksesta sekä tuonnista ja viennistä
- kuvata ruokajärjestelmän keskeiset kestävyyshaasteet ja arvioida järjestelmän toimijoiden mahdollisuuksia vastata haasteisiin

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 17.10.2025

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Biomateriaalien ja elintarviketeknologian koulutus
Opettaja
  • Antti Knaapila
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIBET25S
    Biomateriaalien ja elintarviketeknologian koulutus 25S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata suomalaisen ruokajärjestelmän toimijoita, toimintaa ja merkitystä
- hahmottaa suomalaisen ruokajärjestelmän osana biokiertotaloutta ja globaalia ruokajärjestelmää
- selittää erilaisten tuotantotapojen (kuten tavanomainen ja luomu) perusasiat ja erot ruokajärjestelmän eri toimijoiden kannalta
- etsiä tietoa alkutuotannon ja elintarviketeollisuuden tuotantomääristä, elintarvikkeiden kulutuksesta sekä tuonnista ja viennistä
- kuvata ruokajärjestelmän keskeiset kestävyyshaasteet ja arvioida järjestelmän toimijoiden mahdollisuuksia vastata haasteisiin

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus 2 x 2 h / vko syyslukukauden alkupuolen ajan. Lähiopetus koostuu luennoista, joihin sisältyy myös harjoitustehtäviä ja ryhmäkeskusteluja. Osan luennoista pitävät vierailevat luennoitsijat, jotka edustavat ruokajärjestelmän eri toimijoita. Luentoja ei striimata eikä tallenneta, mutta luentomateriaalit jaetaan (luennoitsijoiden salliessa) Moodlessa. Luennoille osallistumisen lisäksi opintojakso edellyttää itsenäistä työskentelyä (oppimateriaaleihin perehtyminen, viikkotehtävien teko ja oppimispäiväkirjan laadinta).

Ajoitus ja läsnäolo

Luennot järjestetään syyslukukauden alkupuoliskolla (viikot 32-42/2025). Läsnäolovelvollisuus vähintään 75 % luennoista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Luennot ja Moodlessa saatavilla oleva materiaalit ja jaettujen linkkien kautta verkossa saatavilla olevat materiaalit (ilmoitetaan toteutuksen aikana).

Työelämäyhteistyö

Osan opintojakson luennoista pitävät vieraat, jotka edustavat ruokajärjestelmän eri toimijoita.

Uusintamahdollisuudet

Mahdollisesti hylättyjä tehtäviä (viikkotehtävät ja oppimispäiväkirja) on mahdollisuus korjata/täydentää hyväksyttävälle tasolle toteutuksen ajan ja sen jälkeen syyslukukauden loppuun asti.

Oppimisympäristö

Lähiopetus (luennot) LAB-ammattikorkeakoulun Lahden kampuksen luokkatiloissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutetaan tiiviillä, tasaisesti kuormittavalla aikataululla 7 viikon aikana. Luentojen (2 x 2h / vko) lisäksi itsenäistä työskentelyä (sis. oppimateriaaleihin perehtyminen, viikkotehtävät, oppimispäiväkirja) keskimäärin 5-8 h kutakin luentoa kohden.

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään seuraavia aiheita:
- Suomalaisen ruokajärjestelmän toimijat, toiminta, erityispiirteet ja merkitys (toimijoille, yhteiskunnalle ja ympäristölle).
- Suomalainen ruokajärjestelmä osana biokiertotaloutta ja globaalia ruokajärjestelmää.
- Erilaiset tuotantotavat (kuten tavanomainen ja luomu) ruokajärjestelmän eri toimijoiden kannalta.
- Alkutuotannon ja teollisuuden tuotantomäärät, elintarvikkeiden kulutus, sekä tuonti ja vienti.
- Ruokajärjestelmän keskeiset kestävyyshaasteet ja mahdollisuudet vastata haasteisiin.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle ei ole esitietovaatimuksia.

Arviointimenetelmät

Viikkotehtävät (vähintään 5/6 hyväksytysti suoritettua tehtävää) ja oppimispäiväkirja.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Vähintään viisi viikkotehtävää kuudesta on hyväksytysti suoritettu ja hyväksyttävä oppimispäiväkirja laadittu ja palautettu vaaditussa aikataulussa. Tehtävät ja oppimispäiväkirja osoittavat opiskelijan saavuttaneen useimmat osaamistavoitteet vähintään tyydyttävällä tasolla. Tehtävät osoittavat perehtymistä opintojakson sisältöön. Oppimispäiväkirja osoittaa lisäksi aiheiden asianmukaista käsittelyä ja raportointia.

Hylätty: Useampi kuin yksi viikkotehtävä on hyväksytysti suorittamatta, ja/tai oppimispäiväkirja on puutteellinen eikä kykene näyttämään opiskelijan osaamista. Opiskelija ei ole riittävässä määrin saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.