Ruokajärjestelmä toimintaympäristönäLaajuus (5 op)
Tunnus: AT00DF59
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata suomalaisen ruokajärjestelmän toimijoita, toimintaa ja merkitystä
- hahmottaa suomalaisen ruokajärjestelmän osana biokiertotaloutta ja globaalia ruokajärjestelmää
- selittää erilaisten tuotantotapojen (kuten tavanomainen ja luomu) perusasiat ja erot ruokajärjestelmän eri toimijoiden kannalta
- etsiä tietoa alkutuotannon ja elintarviketeollisuuden tuotantomääristä, elintarvikkeiden kulutuksesta sekä tuonnista ja viennistä
- kuvata ruokajärjestelmän keskeiset kestävyyshaasteet ja arvioida järjestelmän toimijoiden mahdollisuuksia vastata haasteisiin
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 17.10.2025
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Biomateriaalien ja elintarviketeknologian koulutus
Opettaja
- Antti Knaapila
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TLTIBET25SBiomateriaalien ja elintarviketeknologian koulutus 25S Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata suomalaisen ruokajärjestelmän toimijoita, toimintaa ja merkitystä
- hahmottaa suomalaisen ruokajärjestelmän osana biokiertotaloutta ja globaalia ruokajärjestelmää
- selittää erilaisten tuotantotapojen (kuten tavanomainen ja luomu) perusasiat ja erot ruokajärjestelmän eri toimijoiden kannalta
- etsiä tietoa alkutuotannon ja elintarviketeollisuuden tuotantomääristä, elintarvikkeiden kulutuksesta sekä tuonnista ja viennistä
- kuvata ruokajärjestelmän keskeiset kestävyyshaasteet ja arvioida järjestelmän toimijoiden mahdollisuuksia vastata haasteisiin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus 2 x 2 h / vko syyslukukauden alkupuolen ajan. Lähiopetus koostuu luennoista, joihin sisältyy myös harjoitustehtäviä ja ryhmäkeskusteluja. Osan luennoista pitävät vierailevat luennoitsijat, jotka edustavat ruokajärjestelmän eri toimijoita. Luentoja ei striimata eikä tallenneta, mutta luentomateriaalit jaetaan (luennoitsijoiden salliessa) Moodlessa. Luennoille osallistumisen lisäksi opintojakso edellyttää itsenäistä työskentelyä (oppimateriaaleihin perehtyminen, viikkotehtävien teko ja oppimispäiväkirjan laadinta).
Ajoitus ja läsnäolo
Luennot järjestetään syyslukukauden alkupuoliskolla (viikot 32-42/2025). Läsnäolovelvollisuus vähintään 75 % luennoista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Luennot ja Moodlessa saatavilla oleva materiaalit ja jaettujen linkkien kautta verkossa saatavilla olevat materiaalit (ilmoitetaan toteutuksen aikana).
Työelämäyhteistyö
Osan opintojakson luennoista pitävät vieraat, jotka edustavat ruokajärjestelmän eri toimijoita.
Uusintamahdollisuudet
Mahdollisesti hylättyjä tehtäviä (viikkotehtävät ja oppimispäiväkirja) on mahdollisuus korjata/täydentää hyväksyttävälle tasolle toteutuksen ajan ja sen jälkeen syyslukukauden loppuun asti.
Oppimisympäristö
Lähiopetus (luennot) LAB-ammattikorkeakoulun Lahden kampuksen luokkatiloissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso toteutetaan tiiviillä, tasaisesti kuormittavalla aikataululla 7 viikon aikana. Luentojen (2 x 2h / vko) lisäksi itsenäistä työskentelyä (sis. oppimateriaaleihin perehtyminen, viikkotehtävät, oppimispäiväkirja) keskimäärin 5-8 h kutakin luentoa kohden.
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään seuraavia aiheita:
- Suomalaisen ruokajärjestelmän toimijat, toiminta, erityispiirteet ja merkitys (toimijoille, yhteiskunnalle ja ympäristölle).
- Suomalainen ruokajärjestelmä osana biokiertotaloutta ja globaalia ruokajärjestelmää.
- Erilaiset tuotantotavat (kuten tavanomainen ja luomu) ruokajärjestelmän eri toimijoiden kannalta.
- Alkutuotannon ja teollisuuden tuotantomäärät, elintarvikkeiden kulutus, sekä tuonti ja vienti.
- Ruokajärjestelmän keskeiset kestävyyshaasteet ja mahdollisuudet vastata haasteisiin.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle ei ole esitietovaatimuksia.
Arviointimenetelmät
Viikkotehtävät (vähintään 5/6 hyväksytysti suoritettua tehtävää) ja oppimispäiväkirja.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Vähintään viisi viikkotehtävää kuudesta on hyväksytysti suoritettu ja hyväksyttävä oppimispäiväkirja laadittu ja palautettu vaaditussa aikataulussa. Tehtävät ja oppimispäiväkirja osoittavat opiskelijan saavuttaneen useimmat osaamistavoitteet vähintään tyydyttävällä tasolla. Tehtävät osoittavat perehtymistä opintojakson sisältöön. Oppimispäiväkirja osoittaa lisäksi aiheiden asianmukaista käsittelyä ja raportointia.
Hylätty: Useampi kuin yksi viikkotehtävä on hyväksytysti suorittamatta, ja/tai oppimispäiväkirja on puutteellinen eikä kykene näyttämään opiskelijan osaamista. Opiskelija ei ole riittävässä määrin saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.