Kehon rakenteiden ja toiminnan analysointiLaajuus (5 op)
Tunnus: AH00DA29
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• Käyttää asiakaslähtöisesti erilaisia kehon rakenteita ja toimintoja arvioivia menetelmiä ja mittareita fysioterapian suunnittelun ja seurannan välineenä
• Soveltaa liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja ja biomekaanisia mittausvälineitä
• Soveltaa fyysisen suorituskyvyn mittaustuloksia asiakaslähtöisen harjoitusohjelman laadintaan
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
03.03.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Marko Franicevic
- Anu Kaksonen
- Jaakko Monto
- Juha Haavisto
Opetusryhmät
- R1 LÄHI LTI Jaakko (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- R2 LÄHI LTI Jaakko (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- R1 LÄHI LPR Marko (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- R2 LÄHI LPR Marko (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- R1 LÄHI LTI Juha (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- R2 LÄHI LTI Juha (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- R1 LÄHI LPR Anu (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- R2 LÄHI LPR Anu (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento kaikille yhteinen (Koko: 50. Avoin AMK: 0.)
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRFYS24SFysioterapeuttikoulutus 24S Lappeenranta
-
HLTIFYS24SFysioterapeuttikoulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- R1 LÄHI LTI Jaakko
- R2 LÄHI LTI Jaakko
- R1 LÄHI LPR Marko
- R2 LÄHI LPR Marko
- R1 LÄHI LTI Juha
- R2 LÄHI LTI Juha
- R1 LÄHI LPR Anu
- R2 LÄHI LPR Anu
- Verkkoluento kaikille yhteinen
- Info
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• Käyttää asiakaslähtöisesti erilaisia kehon rakenteita ja toimintoja arvioivia menetelmiä ja mittareita fysioterapian suunnittelun ja seurannan välineenä
• Soveltaa liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja ja biomekaanisia mittausvälineitä
• Soveltaa fyysisen suorituskyvyn mittaustuloksia asiakaslähtöisen harjoitusohjelman laadintaan
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Orientaatiotunti verkossa (Zoom) molemmille kampuksille
Harjoitustunnit kampuksittain ja pienryhmittäin (38h)
Itsenäinen opiskelu biomekaniikan luentotallenteista (26h)
Asiakasseminaari opintojakson lopuksi kampuksella (8h)
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus: 3.3. - 16.5.2025
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tarkennetaan myöhemmin
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Tarkennetaan myöhemmin
Uusintamahdollisuudet
Tutkintosäännön mukaan
Oppimisympäristö
Zoom-verkkotapaamiset
Harjoitustunnit kampuksella
Moodle-alusta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h
Verkkotunnit 5h
Harjoitustunnit kampuksella + asiakassseminaari 44h
Itsenäinen opiskelu 86h (luentotallenteet 26h + 60h itsenäinen opiskelu ja tehtävien teko)
Sisältö
MUUTOKSET MAHDOLLISIA
- Opintojakson aloitus: Orientaatio kurssiin ja kurssitehtävien ohjeistus, pehmyt teoria
- Orientaatio manuaaliseen käsittelyyn (Pehmytosakäsittely, liikkeen fasilitointi, manuaalinen nivelen liikkumisen arviointi) Lihasenergiatekniikat
-Biomekaniikan demo: Antropometriset mittaukset (kehon koostumus)
-Biomekaniikan demo: Lihasvoimamittaukset (Manuaalinen lihastestaus, staattinen voimanmittaus laitteella)
-Biomekaniikan demo: Liikeanalysointi/ EMG
-Harjoitusohjelmien rakentaminen eri ikäryhmille (Liikkuvuus ja voimaharjoittelu?)
-Harjoitusohjelmien ohjaaminen
-Asiakasseminaari
- ITSENÄINEN 26h biomekaniikan luentoja
Arviointimenetelmät
Kirjallinen asiakastehtävän raportti ja esitys (5-0)
Harjoitusohjelmien laadinta eri ikäryhmille (ryhmätehtävä, hyväksytty - hylätty)
Biomekaniikan laskut (hyväksytty - täydennettävä - hylätty)
Harjoitustunneilla läsnäolo (hyväksytty - hylätty)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei täytä tason 1 arviointikriteerejä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selittää kehon toimintakyvyn analysointi menetelmien perusteita ja yhteyttä toimintakykyisyydessä, mutta niissä tapahtuvien muutosten yhdistäminen käytännön tekemiseen on vielä epävarmaa. Mittareiden valitseminen ja hyödyntäminen fysioterapeuttisessa tutkimisessa on osittain epäselvää. Opiskelija perustelee ja yleistää havaintojaan epäselvästi ja ei käytä niitä loogisesti päätöksen teossa. Opiskelija tunnistaa ja nimeää erilaisia tapoja mitata ja arvioida liikkumis- ja toimintakyä, johtopäätösten tekemisessä havaintojen pohjalta on epäselvyyttä. Kokonaisvaltaisen näkemyksen hahmottuminen ja johtopäätösten tekeminen opintojakson tietoperustaa hyväksi käyttäen on vielä epävarmaa. Opiskelija antaa palautteen mittaustuloksista yleisellä tasolla ja harjoitusohjelma ja ei ole linjassa tavoitteiden kanssa. Opiskelijalla on vaikeuksia dokumentoida fysioterapiaprosessin mukaisesti. Opiskelija osallistuu opetukseen ja ryhmätoimintaan ja pystyy rajoittuneesti arvioimaan toimintaansa opintojakson sisällä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selittää kehon toimintakyvyn analysointimenetelmien ja mittarien perusteita ja osaa yhdistää niitä toimintakykyisyyden arvioinnissa. Osittain vielä haasteita tuottaa hyödynnettävyyttä fysioterapeuttisessa tutkimisessa, mutta osaa tuottaa yleisimmin käytetyistä mittareista ja menetelmistä luotettavimmat ja tarkoituksenmukaisimmat kunkin eri toimintajärjestelmän arviointiin. Opiskelija osaa perustella ja yleistää havaintojaan ja käyttää niitä päätöksen teossa, mutta toiminta on vielä osittain epävarmaa. Hänellä on kokonaisvaltainen näkemys miten mitata ja arvioida kehon toimintoja. Itsenäisten johtopäätösten tekeminen opintojakson tietoperustaa hyväksi käyttäen on vielä haasteellista. Opiskelija osaa myös antaa palautteen mittaustuloksista sekä toteuttaa harjoitusohjelman ohjaustilanteen ja dokumentoida fysioterapiaprosessin mukaisesti. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja ryhmätoimintaan sekä osaa arvioida omaa toimintaansa opintojakson sisällä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa yksityiskohtaisesti selittää kehon toimintojen ja rakenteiden analyysin perusteita ihmisen toiminnassa ja toimintakykyisyydessä. Hän osaa tarkoituksenmukaisesti valita ja hyödyntää fysioterapeuttisessa tutkimisessa yleisimmin käytetyistä mittareista ja menetelmistä luotettavimmat ja tarkoituksenmukaisimmat kunkin eri toimintajärjestelmän arviointiin. Opiskelija osaa kriittisesti ja monipuolisesti perustella ja yleistää havaintojaan ja käyttää niitä loogisesti päätöksen teossa. Hänellä on kokonaisvaltainen näkemys miten mitata ja arvioida liikkumis- ja toimintakyä ja hän tekee itsenäisesti johtopäätöksiä käyttäen opintojakson tietoperustaa jäsentyneesti eri aihealueiden suhteen. Opiskelija osaa myös antaa yksilöllisen palautteen mittaustuloksista sekä toteuttaa vuorovaikutuksellisen harjoitusohjelman ohjaustilanteen ja dokumentoida fysioterapiaprosessin mukaisesti. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja ryhmätoimintaan sekä osaa arvioida ja eritellä omaa toimintaansa opintojakson sisällä.