Hoitotyön perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: AH00CX73
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää miten hoitotyön tiedeperusta, arvot ja lainsäädäntö ohjaavat hoitotyön käytäntöä
• arvioida ammatillista vuorovaikutuksen tekijöitä moninaisten asiakasryhmien kanssa erilaisissa toimintaympäristöissä
• erotella turvallisuuteen liittyviä tekijöitä asiakkaan hoidossa erilaisissa hoitotyön ympäristöissä
• soveltaa ravitsemuksen hoitosuosituksia asiakkaan päivittäisissä ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa
• toteuttaa kirjaamisessa asiakaslähtöisiä hoitotyön prosessin periaatteita ja tietosuojavaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä.
Ilmoittautumisaika
27.08.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 13.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Paula Ovaska
- Teresa Garcia-Kaartinen
Opetusryhmät
- Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSH24SMSairaanhoitajakoulutus 24SM Lappeenranta
-
HLPR24SMAHoitotyö Lappeenranta 24SM, A
-
HLPRTH24SMTerveydenhoitajakoulutus 24SM Lappeenranta
-
HLPREH24SMEnsihoitajakoulutus 24SM Lappeenranta
Pienryhmät
- Info 1
- Luennot 1
- Seminaari 1
- Tentti 1
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää miten hoitotyön tiedeperusta, arvot ja lainsäädäntö ohjaavat hoitotyön käytäntöä
• arvioida ammatillista vuorovaikutuksen tekijöitä moninaisten asiakasryhmien kanssa erilaisissa toimintaympäristöissä
• erotella turvallisuuteen liittyviä tekijöitä asiakkaan hoidossa erilaisissa hoitotyön ympäristöissä
• soveltaa ravitsemuksen hoitosuosituksia asiakkaan päivittäisissä ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa
• toteuttaa kirjaamisessa asiakaslähtöisiä hoitotyön prosessin periaatteita ja tietosuojavaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson opetustapoina ovat luento-opetus, seminaarit sekä kirjaamisen harjoitustunnit.
Ryhmätyöskentely sekä itsenäinen opiskelu.
Opetus tapahtuu verkossa zoomissa.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu 2.9.2024 - 13.10.2024.
Seminaareissa ja kirjaamisen harjoitustunneilla 100% läsnäolovelvollisuus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kelo,S, Launiemi, H., Takaluoma, M. & Tiittanen, H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Sanoma Pro Oy.
Blomqvist M, Rummukainen T, Sainio T, Simola T ja Tyrisevä-Ryösö M. 2022. Hoitotyön perusosaaminen. Sanoma Pro Oy.
Vänskä, K.,Laitinen-Väänänen,S., Kettunen,T. 2014.Onnistuuko ohjaus? Edita Oy.
Moodlessa oleva materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähihoitajataustaiset opiskelijat voivat osoittaa osaamisensa AHOT-menettelyssä lukukauden alussa. Tästä erillinen tieto e-LAB sivuilla.
Uusintamahdollisuudet
Uusintatentti tehdään Moodle - tenttinä.
Oppimisympäristö
Moodle ja Docca - kirjaamisohjelma.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa 27 h työtä, eli 5 opintopistettä vastaa 135h työtä opiskelijalle.
Sisältö
Hoitotyön tiedeperusta, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
Hoitotyön erilaiset asiakasryhmät.
Asiakasohjauksen lähtökohdat ja periaatteet.
Sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset (asiakas,-, potilas- sekä työturvallisuus) sekä ohjaavat säädökset, sekä kestävä kehitys.
Sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessi.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei vaadi edeltävää osaamista.
Arviointimenetelmät
Opintojakson numeraalinen arvosana muodostuu verkkotentistä, joka tehdään Moodlessa.
Opintojakson kaikki tehtävät, sekä muut osa-alueet tulee olla hyväksytysti suoritettu
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Tentti on hylätty ja/tai muut opintojakson osa-alueet eivät ole hyväksytysti suoritettu
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
nimetä hoitotyön tiedeperustan, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
Tunnistaa erilaisia asiakasryhmiä hoitotyössä
Kuvata asiakasohjauksen lähtökohdat ja periaatteet
Nimetä sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset sekä ohjaavat säädökset
Kuvata sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessi.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
ottaa käytäntöön hoitotyön tiedeperustan, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
ymmärtää erilaisten asiakasryhmien merkitys hoitotyössä
soveltaa asiakasohjauksen lähtökohtia ja periaatteita
Ymmärtää ja ottaa käytäntöön sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset sekä ohjaavat säädökset
Ymmärtää sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
arvioida ja ottaa käytäntöön hoitotyön tiedeperustaa, arvoja, eettiset periaatteita ja ohjeita.
arvioida erilaisten asiakasryhmien merkitystä hoitotyössä
suunnitella ja perustella asiakasohjauksen lähtökohtia ja periaatteita
tulkita sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä ohjaavia säädöksiä
hallita sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessin.
Englanniksi
Ilmoittautumisaika
27.08.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 06.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Tarja Rummukainen
- Marjut Lintunen
Opetusryhmät
- Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPR24SMBHoitotyö Lappeenranta 24SM, B
-
HLPRTH24SMTerveydenhoitajakoulutus 24SM Lappeenranta
-
HLPREH24SMEnsihoitajakoulutus 24SM Lappeenranta
Pienryhmät
- Info 1
- Luennot 1
- Seminaari 1
- Tentti 1
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää miten hoitotyön tiedeperusta, arvot ja lainsäädäntö ohjaavat hoitotyön käytäntöä
• arvioida ammatillista vuorovaikutuksen tekijöitä moninaisten asiakasryhmien kanssa erilaisissa toimintaympäristöissä
• erotella turvallisuuteen liittyviä tekijöitä asiakkaan hoidossa erilaisissa hoitotyön ympäristöissä
• soveltaa ravitsemuksen hoitosuosituksia asiakkaan päivittäisissä ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa
• toteuttaa kirjaamisessa asiakaslähtöisiä hoitotyön prosessin periaatteita ja tietosuojavaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson opetustapoina ovat luento-opetus, seminaarit sekä kirjaamisen harjoitustunnit.
Ryhmätyöskentely sekä itsenäinen opiskelu.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu 2.9.2024-6.10.2024.
Seminaareissa ja kirjaamisen harjoitustunneilla 100% läsnäolovelvollisuus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kelo,S, Launiemi, H., Takaluoma, M. & Tiittanen, H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Sanoma Pro Oy.
Blomqvist M, Rummukainen T, Sainio T, Simola T ja Tyrisevä-Ryösö M. 2022. Hoitotyön perusosaaminen. Sanoma Pro Oy.
Vänskä, K.,Laitinen-Väänänen,S., Kettunen,T. 2014.Onnistuuko ohjaus? Edita Oy.
Moodlessa oleva materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähihoitajataustaiset opiskelijat voivat osoittaa osaamisensa AHOT-menettelyssä lukukauden alussa. Tästä erillinen tieo e-LAB sivuilla.
Uusintamahdollisuudet
Uusintatentti tehdään Moodle - tenttinä.
Oppimisympäristö
Moodle ja Docca - kirjaamisohjelma.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa 27 h työtä, eli 5 opintopistettä vastaa 135h työtä opiskelijalle.
Sisältö
Hoitotyön tiedeperusta, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
Hoitotyön erilaiset asiakasryhmät.
Asiakasohjauksen lähtökohdat ja periaatteet.
Sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset (asiakas,-, potilas- sekä työturvallisuus) sekä ohjaavat säädökset, sekä kestävä kehitys.
Sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessi.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei vaadi edeltävää osaamista.
Arviointimenetelmät
Opintojakson numeraalinen arvosana muodostuu verkkotentistä, joka tehdään Moodlessa.
Opintojakson kaikki tehtävät, sekä muut osa-alueet tulee olla hyväksytysti suoritettu
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Tentti on hylätty ja/tai muut opintojakson osa-alueet eivät ole hyväksytysti suoritettu
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
nimetä hoitotyön tiedeperustan, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
Tunnistaa erilaisia asiakasryhmiä hoitotyössä
Kuvata asiakasohjauksen lähtökohdat ja periaatteet
Nimetä sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset sekä ohjaavat säädökset
Kuvata sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessi.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
ottaa käytäntöön hoitotyön tiedeperustan, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
ymmärtää erilaisten asiakasryhmien merkitys hoitotyössä
soveltaa asiakasohjauksen lähtökohtia ja periaatteita
Ymmärtää ja ottaa käytäntöön sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset sekä ohjaavat säädökset
Ymmärtää sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
arvioida ja ottaa käytäntöön hoitotyön tiedeperustaa, arvoja, eettiset periaatteita ja ohjeita.
arvioida erilaisten asiakasryhmien merkitystä hoitotyössä
suunnitella ja perustella asiakasohjauksen lähtökohtia ja periaatteita
tulkita sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä ohjaavia säädöksiä
hallita sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessin.
Englanniksi
Ilmoittautumisaika
06.05.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 08.09.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Pia Halonen
- Titta Sainio
Opetusryhmät
- AHOT Tentti lähihoitajille (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSH24SMSairaanhoitajakoulutus 24SM Lappeenranta
-
HLPR24SMNHoitotyö Lappeenranta 24SMN, nopeutettu väylä
-
HLPRTH24SMTerveydenhoitajakoulutus 24SM Lappeenranta
-
HLPREH24SMEnsihoitajakoulutus 24SM Lappeenranta
Pienryhmät
- AHOT Tentti lähihoitajille
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää miten hoitotyön tiedeperusta, arvot ja lainsäädäntö ohjaavat hoitotyön käytäntöä
• arvioida ammatillista vuorovaikutuksen tekijöitä moninaisten asiakasryhmien kanssa erilaisissa toimintaympäristöissä
• erotella turvallisuuteen liittyviä tekijöitä asiakkaan hoidossa erilaisissa hoitotyön ympäristöissä
• soveltaa ravitsemuksen hoitosuosituksia asiakkaan päivittäisissä ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa
• toteuttaa kirjaamisessa asiakaslähtöisiä hoitotyön prosessin periaatteita ja tietosuojavaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 06.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Tiia Kangassalo
- Heidi Häll
- Sari Lehtinen
- Noora Pasuri-Seppänen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- AHOT-tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISH24SSairaanhoitajakoulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
- AHOT-tentti 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää miten hoitotyön tiedeperusta, arvot ja lainsäädäntö ohjaavat hoitotyön käytäntöä
• arvioida ammatillista vuorovaikutuksen tekijöitä moninaisten asiakasryhmien kanssa erilaisissa toimintaympäristöissä
• erotella turvallisuuteen liittyviä tekijöitä asiakkaan hoidossa erilaisissa hoitotyön ympäristöissä
• soveltaa ravitsemuksen hoitosuosituksia asiakkaan päivittäisissä ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa
• toteuttaa kirjaamisessa asiakaslähtöisiä hoitotyön prosessin periaatteita ja tietosuojavaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson opetustapoina ovat luento-opetus, seminaarit sekä kirjaamisen harjoitustunnit.
Ryhmätyöskentely sekä itsenäinen opiskelu.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu 02.09.2024 - 06.10.2024
Seminaareissa ja kirjaamisen harjoitustunneilla 100% läsnäolovelvollisuus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kelo,S, Launiemi, H., Takaluoma, M. & Tiittanen, H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Sanoma Pro Oy.
Blomqvist M, Rummukainen T, Sainio T, Simola T ja Tyrisevä-Ryösö M. 2022. Hoitotyön perusosaaminen. Sanoma Pro Oy.
Vänskä, K.,Laitinen-Väänänen,S., Kettunen,T. 2014.Onnistuuko ohjaus? Edita Oy.
Moodlessa oleva materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähihoitajataustaiset opiskelijat voivat osoittaa osaamisensa AHOT-menettelyssä lukukauden alussa. Tästä erillinen tieo e-LAB sivuilla.
Uusintamahdollisuudet
Uusintatentti tehdään Moodle - tenttinä.
Oppimisympäristö
Moodle ja Docca - kirjaamisohjelma.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa 27 h työtä, eli 5 opintopistettä vastaa 135h työtä opiskelijalle.
Sisältö
Hoitotyön tiedeperusta, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
Hoitotyön erilaiset asiakasryhmät.
Asiakasohjauksen lähtökohdat ja periaatteet.
Sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset (asiakas,-, potilas- sekä työturvallisuus) sekä ohjaavat säädökset, sekä kestävä kehitys.
Sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessi.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei vaadi edeltävää osaamista.
Arviointimenetelmät
Opintojakson numeraalinen arvosana muodostuu verkkotentistä, joka tehdään Moodlessa.
Opintojakson kaikki tehtävät, sekä muut osa-alueet tulee olla hyväksytysti suoritettu
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Tentti on hylätty ja/tai muut opintojakson osa-alueet eivät ole hyväksytysti suoritettu
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
nimetä hoitotyön tiedeperustan, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
Tunnistaa erilaisia asiakasryhmiä hoitotyössä
Kuvata asiakasohjauksen lähtökohdat ja periaatteet
Nimetä sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset sekä ohjaavat säädökset
Kuvata sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessi.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
ottaa käytäntöön hoitotyön tiedeperustan, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
ymmärtää erilaisten asiakasryhmien merkitys hoitotyössä
soveltaa asiakasohjauksen lähtökohtia ja periaatteita
Ymmärtää ja ottaa käytäntöön sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset sekä ohjaavat säädökset
Ymmärtää sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
arvioida ja ottaa käytäntöön hoitotyön tiedeperustaa, arvoja, eettiset periaatteita ja ohjeita.
arvioida erilaisten asiakasryhmien merkitystä hoitotyössä
suunnitella ja perustella asiakasohjauksen lähtökohtia ja periaatteita
tulkita sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä ohjaavia säädöksiä
hallita sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessin.
Englanniksi
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 20.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Tiia Kangassalo
- Heidi Häll
Opetusryhmät
- Koko ryhmän sessiot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISHMM24SSairaanhoitajakoulutus maahanmuuttajille 24S Lahti
Pienryhmät
- Koko ryhmän sessiot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää miten hoitotyön tiedeperusta, arvot ja lainsäädäntö ohjaavat hoitotyön käytäntöä
• arvioida ammatillista vuorovaikutuksen tekijöitä moninaisten asiakasryhmien kanssa erilaisissa toimintaympäristöissä
• erotella turvallisuuteen liittyviä tekijöitä asiakkaan hoidossa erilaisissa hoitotyön ympäristöissä
• soveltaa ravitsemuksen hoitosuosituksia asiakkaan päivittäisissä ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa
• toteuttaa kirjaamisessa asiakaslähtöisiä hoitotyön prosessin periaatteita ja tietosuojavaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson opetustapoina ovat luento-opetus, seminaarit sekä kirjaamisen harjoitustunnit.
Ryhmätyöskentely sekä itsenäinen opiskelu.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu 26.08.2024 - 20.10.2024
Seminaareissa ja kirjaamisen harjoitustunneilla 100% läsnäolovelvollisuus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kelo,S, Launiemi, H., Takaluoma, M. & Tiittanen, H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Sanoma Pro Oy.
Blomqvist M, Rummukainen T, Sainio T, Simola T ja Tyrisevä-Ryösö M. 2022. Hoitotyön perusosaaminen. Sanoma Pro Oy.
Vänskä, K.,Laitinen-Väänänen,S., Kettunen,T. 2014.Onnistuuko ohjaus? Edita Oy.
Moodlessa oleva materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähihoitajataustaiset opiskelijat voivat osoittaa osaamisensa AHOT-menettelyssä lukukauden alussa. Tästä erillinen tieo e-LAB sivuilla.
Uusintamahdollisuudet
Uusintatentti tehdään Moodle - tenttinä.
Oppimisympäristö
Moodle ja Docca - kirjaamisohjelma.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa 27 h työtä, eli 5 opintopistettä vastaa 135h työtä opiskelijalle.
Sisältö
Hoitotyön tiedeperusta, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
Hoitotyön erilaiset asiakasryhmät.
Asiakasohjauksen lähtökohdat ja periaatteet.
Sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset (asiakas,-, potilas- sekä työturvallisuus) sekä ohjaavat säädökset, sekä kestävä kehitys.
Sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessi.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei vaadi edeltävää osaamista.
Arviointimenetelmät
Opintojakson numeraalinen arvosana muodostuu verkkotentistä, joka tehdään Moodlessa.
Opintojakson kaikki tehtävät, sekä muut osa-alueet tulee olla hyväksytysti suoritettu
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Tentti on hylätty ja/tai muut opintojakson osa-alueet eivät ole hyväksytysti suoritettu
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
nimetä hoitotyön tiedeperustan, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
Tunnistaa erilaisia asiakasryhmiä hoitotyössä
Kuvata asiakasohjauksen lähtökohdat ja periaatteet
Nimetä sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset sekä ohjaavat säädökset
Kuvata sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessi.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
ottaa käytäntöön hoitotyön tiedeperustan, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
ymmärtää erilaisten asiakasryhmien merkitys hoitotyössä
soveltaa asiakasohjauksen lähtökohtia ja periaatteita
Ymmärtää ja ottaa käytäntöön sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset sekä ohjaavat säädökset
Ymmärtää sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
arvioida ja ottaa käytäntöön hoitotyön tiedeperustaa, arvoja, eettiset periaatteita ja ohjeita.
arvioida erilaisten asiakasryhmien merkitystä hoitotyössä
suunnitella ja perustella asiakasohjauksen lähtökohtia ja periaatteita
tulkita sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä ohjaavia säädöksiä
hallita sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessin.
Englanniksi
Ilmoittautumisaika
08.01.2024 - 12.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 25.02.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Tarja Rummukainen
- Miia Tyrisevä-Ryösö
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSH24KSairaanhoitajakoulutus 24K Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
- Luennot
- Tentti
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää miten hoitotyön tiedeperusta, arvot ja lainsäädäntö ohjaavat hoitotyön käytäntöä
• arvioida ammatillista vuorovaikutuksen tekijöitä moninaisten asiakasryhmien kanssa erilaisissa toimintaympäristöissä
• erotella turvallisuuteen liittyviä tekijöitä asiakkaan hoidossa erilaisissa hoitotyön ympäristöissä
• soveltaa ravitsemuksen hoitosuosituksia asiakkaan päivittäisissä ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa
• toteuttaa kirjaamisessa asiakaslähtöisiä hoitotyön prosessin periaatteita ja tietosuojavaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson opetustapoina ovat luento-opetus, seminaarit sekä kirjaamisen harjoitustunnit.
Ryhmätyöskentely sekä itsenäinen opiskelu.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu 15.1 - 25.2.2024.
Seminaareissa ja kirjaamisen harjoitustunneilla 100% läsnäolovelvollisuus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kelo,S, Launiemi, H., Takaluoma, M. & Tiittanen, H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Sanoma Pro Oy.
Blomqvist M, Rummukainen T, Sainio T, Simola T ja Tyrisevä-Ryösö M. 2022. Hoitotyön perusosaaminen. Sanoma Pro Oy.
Vänskä, K.,Laitinen-Väänänen,S., Kettunen,T. 2014.Onnistuuko ohjaus? Edita Oy.
Moodlessa oleva materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähihoitajataustaiset opiskelijat voivat osoittaa osaamisensa AHOT-menettelyssä lukukauden alussa. Tästä erillinen tieo e-LAB sivuilla.
Uusintamahdollisuudet
Uusintatentti tehdään Moodle - tenttinä.
Oppimisympäristö
Moodle ja Docca - kirjaamisohjelma.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa 27 h työtä, eli 5 opintopistettä vastaa 135h työtä opiskelijalle.
Sisältö
Hoitotyön tiedeperusta, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
Hoitotyön erilaiset asiakasryhmät.
Asiakasohjauksen lähtökohdat ja periaatteet.
Sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset (asiakas,-, potilas- sekä työturvallisuus) sekä ohjaavat säädökset, sekä kestävä kehitys.
Sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessi.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei vaadi edeltävää osaamista.
Arviointimenetelmät
Opintojakson numeraalinen arvosana muodostuu verkkotentistä, joka tehdään Moodlessa.
Opintojakson kaikki tehtävät, sekä muut osa-alueet tulee olla hyväksytysti suoritettu
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Tentti on hylätty ja/tai muut opintojakson osa-alueet eivät ole hyväksytysti suoritettu
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
nimetä hoitotyön tiedeperustan, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
Tunnistaa erilaisia asiakasryhmiä hoitotyössä
Kuvata asiakasohjauksen lähtökohdat ja periaatteet
Nimetä sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset sekä ohjaavat säädökset
Kuvata sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessi.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
ottaa käytäntöön hoitotyön tiedeperustan, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
ymmärtää erilaisten asiakasryhmien merkitys hoitotyössä
soveltaa asiakasohjauksen lähtökohtia ja periaatteita
Ymmärtää ja ottaa käytäntöön sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset sekä ohjaavat säädökset
Ymmärtää sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
arvioida ja ottaa käytäntöön hoitotyön tiedeperustaa, arvoja, eettiset periaatteita ja ohjeita.
arvioida erilaisten asiakasryhmien merkitystä hoitotyössä
suunnitella ja perustella asiakasohjauksen lähtökohtia ja periaatteita
tulkita sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä ohjaavia säädöksiä
hallita sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessin.
Englanniksi
Ilmoittautumisaika
08.01.2024 - 12.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 14.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Teresa Garcia-Kaartinen
- Nina Hietaranta
Opetusryhmät
- Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRTH24KTerveydenhoitajakoulutus 24K Lappeenranta
Pienryhmät
- Info 1
- Luennot 1
- Seminaari 1
- Tentti 1
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää miten hoitotyön tiedeperusta, arvot ja lainsäädäntö ohjaavat hoitotyön käytäntöä
• arvioida ammatillista vuorovaikutuksen tekijöitä moninaisten asiakasryhmien kanssa erilaisissa toimintaympäristöissä
• erotella turvallisuuteen liittyviä tekijöitä asiakkaan hoidossa erilaisissa hoitotyön ympäristöissä
• soveltaa ravitsemuksen hoitosuosituksia asiakkaan päivittäisissä ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa
• toteuttaa kirjaamisessa asiakaslähtöisiä hoitotyön prosessin periaatteita ja tietosuojavaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson opetustapoina ovat luento-opetus, seminaarit sekä kirjaamisen harjoitustunnit.
Ryhmätyöskentely sekä itsenäinen opiskelu.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu 15.1 - 31.3.2024.
Seminaareissa ja kirjaamisen harjoitustunneilla 100% läsnäolovelvollisuus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kelo,S, Launiemi, H., Takaluoma, M. & Tiittanen, H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Sanoma Pro Oy.
Blomqvist M, Rummukainen T, Sainio T, Simola T ja Tyrisevä-Ryösö M. 2022. Hoitotyön perusosaaminen. Sanoma Pro Oy.
Vänskä, K.,Laitinen-Väänänen,S., Kettunen,T. 2014.Onnistuuko ohjaus? Edita Oy.
Moodlessa oleva materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähihoitajataustaiset opiskelijat voivat osoittaa osaamisensa AHOT-menettelyssä lukukauden alussa. Tästä erillinen tieo e-LAB sivuilla.
Uusintamahdollisuudet
Uusintatentti tehdään Moodle - tenttinä.
Oppimisympäristö
Moodle ja Docca - kirjaamisohjelma.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa 27 h työtä, eli 5 opintopistettä vastaa 135h työtä opiskelijalle.
Sisältö
Hoitotyön tiedeperusta, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
Hoitotyön erilaiset asiakasryhmät.
Asiakasohjauksen lähtökohdat ja periaatteet.
Sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset (asiakas,-, potilas- sekä työturvallisuus) sekä ohjaavat säädökset, sekä kestävä kehitys.
Sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessi.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei vaadi edeltävää osaamista.
Arviointimenetelmät
Opintojakson numeraalinen arvosana muodostuu verkkotentistä, joka tehdään Moodlessa.
Opintojakson kaikki tehtävät, sekä muut osa-alueet tulee olla hyväksytysti suoritettu
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Tentti on hylätty ja/tai muut opintojakson osa-alueet eivät ole hyväksytysti suoritettu
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
nimetä hoitotyön tiedeperustan, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
Tunnistaa erilaisia asiakasryhmiä hoitotyössä
Kuvata asiakasohjauksen lähtökohdat ja periaatteet
Nimetä sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset sekä ohjaavat säädökset
Kuvata sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessi.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
ottaa käytäntöön hoitotyön tiedeperustan, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
ymmärtää erilaisten asiakasryhmien merkitys hoitotyössä
soveltaa asiakasohjauksen lähtökohtia ja periaatteita
Ymmärtää ja ottaa käytäntöön sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset sekä ohjaavat säädökset
Ymmärtää sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
arvioida ja ottaa käytäntöön hoitotyön tiedeperustaa, arvoja, eettiset periaatteita ja ohjeita.
arvioida erilaisten asiakasryhmien merkitystä hoitotyössä
suunnitella ja perustella asiakasohjauksen lähtökohtia ja periaatteita
tulkita sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä ohjaavia säädöksiä
hallita sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessin.
Englanniksi
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 12.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 25.02.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lahden kampus
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Tiia Kangassalo
- Heidi Häll
- Sari Lehtinen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISH24KMSairaanhoitajakoulutus 24KM Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
- Tentti 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää miten hoitotyön tiedeperusta, arvot ja lainsäädäntö ohjaavat hoitotyön käytäntöä
• arvioida ammatillista vuorovaikutuksen tekijöitä moninaisten asiakasryhmien kanssa erilaisissa toimintaympäristöissä
• erotella turvallisuuteen liittyviä tekijöitä asiakkaan hoidossa erilaisissa hoitotyön ympäristöissä
• soveltaa ravitsemuksen hoitosuosituksia asiakkaan päivittäisissä ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa
• toteuttaa kirjaamisessa asiakaslähtöisiä hoitotyön prosessin periaatteita ja tietosuojavaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson opetustapoina ovat luento-opetus, seminaarit sekä kirjaamisen harjoitustunnit.
Ryhmätyöskentely sekä itsenäinen opiskelu.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu 15.01.2024 - 25.02.2024
Seminaareissa ja kirjaamisen harjoitustunneilla 100% läsnäolovelvollisuus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kelo,S, Launiemi, H., Takaluoma, M. & Tiittanen, H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Sanoma Pro Oy.
Blomqvist M, Rummukainen T, Sainio T, Simola T ja Tyrisevä-Ryösö M. 2022. Hoitotyön perusosaaminen. Sanoma Pro Oy.
Vänskä, K.,Laitinen-Väänänen,S., Kettunen,T. 2014.Onnistuuko ohjaus? Edita Oy.
Moodlessa oleva materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähihoitajataustaiset opiskelijat voivat osoittaa osaamisensa AHOT-menettelyssä lukukauden alussa. Tästä erillinen tieo e-LAB sivuilla.
Uusintamahdollisuudet
Uusintatentti tehdään Moodle - tenttinä.
Oppimisympäristö
Moodle ja Docca - kirjaamisohjelma.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa 27 h työtä, eli 5 opintopistettä vastaa 135h työtä opiskelijalle.
Sisältö
Hoitotyön tiedeperusta, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
Hoitotyön erilaiset asiakasryhmät.
Asiakasohjauksen lähtökohdat ja periaatteet.
Sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset (asiakas,-, potilas- sekä työturvallisuus) sekä ohjaavat säädökset, sekä kestävä kehitys.
Sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessi.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei vaadi edeltävää osaamista.
Arviointimenetelmät
Opintojakson numeraalinen arvosana muodostuu verkkotentistä, joka tehdään Moodlessa.
Opintojakson kaikki tehtävät, sekä muut osa-alueet tulee olla hyväksytysti suoritettu
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Tentti on hylätty ja/tai muut opintojakson osa-alueet eivät ole hyväksytysti suoritettu
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
nimetä hoitotyön tiedeperustan, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
Tunnistaa erilaisia asiakasryhmiä hoitotyössä
Kuvata asiakasohjauksen lähtökohdat ja periaatteet
Nimetä sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset sekä ohjaavat säädökset
Kuvata sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessi.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
ottaa käytäntöön hoitotyön tiedeperustan, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
ymmärtää erilaisten asiakasryhmien merkitys hoitotyössä
soveltaa asiakasohjauksen lähtökohtia ja periaatteita
Ymmärtää ja ottaa käytäntöön sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset sekä ohjaavat säädökset
Ymmärtää sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
arvioida ja ottaa käytäntöön hoitotyön tiedeperustaa, arvoja, eettiset periaatteita ja ohjeita.
arvioida erilaisten asiakasryhmien merkitystä hoitotyössä
suunnitella ja perustella asiakasohjauksen lähtökohtia ja periaatteita
tulkita sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä ohjaavia säädöksiä
hallita sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessin.
Englanniksi
Ilmoittautumisaika
08.01.2024 - 12.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 31.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Titta Sainio
- Marjut Lintunen
Opetusryhmät
- Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPREH24KEnsihoitajakoulutus 24K Lappeenranta
Pienryhmät
- Info 1
- Luennot 1
- Seminaari 1
- Tentti 1
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää miten hoitotyön tiedeperusta, arvot ja lainsäädäntö ohjaavat hoitotyön käytäntöä
• arvioida ammatillista vuorovaikutuksen tekijöitä moninaisten asiakasryhmien kanssa erilaisissa toimintaympäristöissä
• erotella turvallisuuteen liittyviä tekijöitä asiakkaan hoidossa erilaisissa hoitotyön ympäristöissä
• soveltaa ravitsemuksen hoitosuosituksia asiakkaan päivittäisissä ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa
• toteuttaa kirjaamisessa asiakaslähtöisiä hoitotyön prosessin periaatteita ja tietosuojavaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson opetustapoina ovat luento-opetus, seminaarit sekä kirjaamisen harjoitustunnit.
Ryhmätyöskentely sekä itsenäinen opiskelu.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu 15.1 - 31.3.2024.
Seminaareissa ja kirjaamisen harjoitustunneilla 100% läsnäolovelvollisuus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kelo,S, Launiemi, H., Takaluoma, M. & Tiittanen, H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Sanoma Pro Oy.
Blomqvist M, Rummukainen T, Sainio T, Simola T ja Tyrisevä-Ryösö M. 2022. Hoitotyön perusosaaminen. Sanoma Pro Oy.
Vänskä, K.,Laitinen-Väänänen,S., Kettunen,T. 2014.Onnistuuko ohjaus? Edita Oy.
Moodlessa oleva materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähihoitajataustaiset opiskelijat voivat osoittaa osaamisensa AHOT-menettelyssä lukukauden alussa. Tästä erillinen tieo e-LAB sivuilla.
Uusintamahdollisuudet
Uusintatentti tehdään Moodle - tenttinä.
Oppimisympäristö
Moodle ja Docca - kirjaamisohjelma.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa 27 h työtä, eli 5 opintopistettä vastaa 135h työtä opiskelijalle.
Sisältö
Hoitotyön tiedeperusta, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
Hoitotyön erilaiset asiakasryhmät.
Asiakasohjauksen lähtökohdat ja periaatteet.
Sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset (asiakas,-, potilas- sekä työturvallisuus) sekä ohjaavat säädökset, sekä kestävä kehitys.
Sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessi.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei vaadi edeltävää osaamista.
Arviointimenetelmät
Opintojakson numeraalinen arvosana muodostuu verkkotentistä, joka tehdään Moodlessa.
Opintojakson kaikki tehtävät, sekä muut osa-alueet tulee olla hyväksytysti suoritettu
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Tentti on hylätty ja/tai muut opintojakson osa-alueet eivät ole hyväksytysti suoritettu
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
nimetä hoitotyön tiedeperustan, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
Tunnistaa erilaisia asiakasryhmiä hoitotyössä
Kuvata asiakasohjauksen lähtökohdat ja periaatteet
Nimetä sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset sekä ohjaavat säädökset
Kuvata sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessi.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
ottaa käytäntöön hoitotyön tiedeperustan, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
ymmärtää erilaisten asiakasryhmien merkitys hoitotyössä
soveltaa asiakasohjauksen lähtökohtia ja periaatteita
Ymmärtää ja ottaa käytäntöön sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset sekä ohjaavat säädökset
Ymmärtää sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
arvioida ja ottaa käytäntöön hoitotyön tiedeperustaa, arvoja, eettiset periaatteita ja ohjeita.
arvioida erilaisten asiakasryhmien merkitystä hoitotyössä
suunnitella ja perustella asiakasohjauksen lähtökohtia ja periaatteita
tulkita sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä ohjaavia säädöksiä
hallita sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessin.
Englanniksi
Ilmoittautumisaika
16.12.2023
Ajoitus
03.01.2024 - 11.02.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Pia Halonen
- Titta Sainio
Opetusryhmät
- Lähihoitajien AHOT-teoriakoe (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRTH24KTerveydenhoitajakoulutus 24K Lappeenranta
-
HLPRSH24KSairaanhoitajakoulutus 24K Lappeenranta
-
HLPREH24KEnsihoitajakoulutus 24K Lappeenranta
Pienryhmät
- Lähihoitajien AHOT-teoriakoe
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää miten hoitotyön tiedeperusta, arvot ja lainsäädäntö ohjaavat hoitotyön käytäntöä
• arvioida ammatillista vuorovaikutuksen tekijöitä moninaisten asiakasryhmien kanssa erilaisissa toimintaympäristöissä
• erotella turvallisuuteen liittyviä tekijöitä asiakkaan hoidossa erilaisissa hoitotyön ympäristöissä
• soveltaa ravitsemuksen hoitosuosituksia asiakkaan päivittäisissä ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa
• toteuttaa kirjaamisessa asiakaslähtöisiä hoitotyön prosessin periaatteita ja tietosuojavaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
AHOT-tentti
Arviointiasteikko
1-5