Yksilö- ja ryhmänohjaustaidotLaajuus (5 op)
Tunnus: AH00BU05
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
09.10.2023 - 10.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Kuvajainen
- Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
- Työpajat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen pienryhmätyöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS23SSosionomikoulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Työpajat
- Verkkotyöpaja
- Itsenäinen pienryhmätyöskentely
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson ajoitus viikot 41-49
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 42. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 49.
c) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 49.
d) Toiminnallisen yksilöohjauskokonaisuuden toteutus (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin viikolla 48
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikot 41-49
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 42. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 49.
c) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 49.
d) Toiminnallisen yksilöohjauskokonaisuuden toteutus (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin viikolla 48
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus ilmoitetaan viimeistään opintojakson alussa.
Uusintamahdollisuudet
Opintojakson ajoitus viikot 41-49
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 42. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 49.
c) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 49.
d) Toiminnallisen yksilöohjauskokonaisuuden toteutus (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin viikolla 48
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.
Oppimisympäristö
lähiopetus, moodle-oppimisympäristö, zoom, pienryhmä, toiminnallinen työskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Opintojakson ajoitus viikot 41-49
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 42. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 49.
c) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 49.
d) Toiminnallisen yksilöohjauskokonaisuuden toteutus (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin viikolla 48
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.
Sisältö
yksilöohjaus, ryhmänohjaus, tavoitteellisuus ohjauksessa, ryhmäilmiöt ja ryhmädynamiikka, ryhmän psyykkinen turvallisuus ja traumainformaation perusteet, digitaalinen ohjaus sosiaalialalla, toiminnalliset ja vuorovaikutteiset ohjauksen menetelmät
Arviointimenetelmät
Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op) (hyväksytty/ hylätty)
Toiminnallisen yksilöohjauskokonaisuuden toteutus 1 op (hyväksytty/ hylätty)
Minä ohjaajana -osaamiskansio, 2 op (hyväksytty/ hylätty)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
02.10.2023 - 03.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna-Leena Mikkonen
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Kenttä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS23SSosionomikoulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Harjoitukset 1
- Kenttä 1
- Itsenäinen 1
- Seminaari 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on osa Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen -moduulin opintoja. Opintojakso koostuu seuraavista:
a) Lähiopetustapaamiset ja tehtävät Lpr:n kampuksella ja niihin valmistautuminen (1,5 op)
b) Toiminnalliset yksilö- ja ryhmänohjausohjaustehtävät (1,5 op)
c) Lukupiiritehtävä (1 op)
d) Ryhmätentti (1 op)
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu viikoilla 40-48.
Hyväksytty suoritus edellyttää
-Aktivista läsnäoloa (vähintään 80% opetustunneista) ja opetukseen liittyvien harjoitusten ja tehtävien suorittamista
-Toiminnallisten ohjaustehtävien suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin osallistumista
-Lukupiirityöskentelyyn ja lukupiiriseminaariin osallistumista
-Ryhmätentin hyväksyttyä suoritusta
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lukupiirityöskentelyyn valitaan yksi seuraavista kirjoista:
1. Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja
terveysalalla (luvut 1-6)
2. Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi; ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen
3. Niemistö, R. 2013. (kaikki painokset käy) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.
4. Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2014. Onnistuuko ohjaus?
5. Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas
6. Gothóni, R. 2020. Kuuntelijan käsikirja
7. Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima
8. Jääskeläinen, L. 2022. Ryhmä toimivaksi
9. Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu
10. Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas
Työelämäyhteistyö
Toiminnallisen ryhmänohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Yksilöohjaustehtävä.
Oppimisympäristö
Lähiopetus LPR:n kampuksella.
Verkko-oppimisympäristö: Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty - täydennettävä - hylätty
Hyväksytty opintojakso edellyttää vähintään 80 % osallistumista lähiopetukseen sekä tehtävien ja ryhmätentin suorittamista hyväksytysti (H3 tasoisesti).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut H3 tasoa.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
23.03.2023 - 26.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 66
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Mari Rask
- Kati Ojala
Opetusryhmät
- Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS23KVSosionomikoulutus 23KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkotyöpaja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on osa Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen -moduulin opintoja. Opintojakso koostuu seuraavista:
a) Verkkotyöpajat ja niihin valmistautuminen (1 op)
b) Toiminnallinen ohjaustehtävä (1 op)
c) Ryhmänohjausosaamisen ryhmätentti (3 op)
Ajoitus ja läsnäolo
Verkkotyöpajat: 23.3. klo 14.45-15.30 (Opintojakson aloitusinfo), 14.4. klo 8.15-11.30, 20.4. klo 12.15-15.30, 4.5. klo 12.15-15.30, 11.5. klo, 12.15-15.30. 12.5. klo 8.30-11.30, 25.5. klo 12.15-15.30 (ryhmätentti), 26.5. klo 8.15-11.30 (opintojakson päätös)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Gothoni, R. 2020. Kuuntelijan käsikirja. PS-kustannus
Kopakkala Aku (2011) Porukka, jengi, tiimi, ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita Publishing Oy. Myös vanhemmat painokset käytettävissä.
Niemistö Raimo (2018) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Palmenia. Vanhemmat painokset käytettävissä.
Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu. Sanoma Pro Oy.
Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima. Otava
Vänskä, K.ym.2011. Onnistuuko ohjaus? : sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita
Lisäksi opiskelijan oma tiedonhaku aiheesta kohdassa Toiminnallinen ohjaustehtävä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
työn opinnollistaminen
Työelämäyhteistyö
Toiminnallisen ohjaustehtävän suunnittelu, toteutus ja arviointi yhteistyössä opiskelijan oman työelämäverkoston kanssa.
Oppimisympäristö
verkko-oppimisympäristö: Zoom, Moodle, Teams
Omavalintaiset oppimisympäristöt työelämässä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Arviointimenetelmät
Toiminnallinen ohjaustehtävä (suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi) (1 op) (hyväksytty- hylätty)
Ryhmänohjausosaamisen ryhmätentti (3 op) (hyväksytty - hylätty)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut H3 tasoa.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- valita toimintaan soveltuvia työtapoja ja perustella valintansa
- toimia kohderyhmälähtöisesti ja tilanteenmukaisesti
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
13.03.2023 - 02.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna-Leena Mikkonen
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Kenttä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS23KMSosionomikoulutus 23KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
- Luennot 1
- Kenttä 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on osa Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen -moduulin opintoja. Opintojakso koostuu seuraavista:
a) Lähiopetus Lpr:n kampuksella/verkkotyöpajat ja niihin valmistautuminen (1 op)
b) Toiminnallinen ohjaustehtävä (1 op)
c) Lukupiiritehtävä (1 op)
d) Minä ohjaajana -osaamiskansion työstäminen (2 op)
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus toteutuu viikoilla 11, 15 ja 18
Hyväksytty suoritus edellyttää aktivista läsnäoloa (vähintään 80% opetustunneista) ja toiminnallisten ohjaustehtävien suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin osallistumista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lukupiirityöskentelyyn valitaan yksi seuraavista kirjoista:
1. Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja
terveysalalla (luvut 1-6)
2. Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi; ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen
3. Niemistö, R. 2013. (kaikki painokset käy) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.
4. Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2014. Onnistuuko ohjaus?
5. Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas
6. Korhonen, V.& Puukari, S. (toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö
7. Gothóni, R. 2020. Kuuntelijan käsikirja
8. Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima
9. Jääskeläinen, L. 2022. Ryhmä toimivaksi
10. Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu
11. Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas
Työelämäyhteistyö
Toiminnallisen ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Oppimisympäristö
Lähiopetus LPR:n kampuksella.
Verkko-oppimisympäristö: Zoom, Moodle, Teams.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty - täydennettävä - hylätty
Osaamiskansion arviointikriteeritaulukko Moodlessa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut H3 tasoa.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
06.03.2023 - 14.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Kuvajainen
- Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
- Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Työpajat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS23KMSosionomikoulutus 23KM Lahti
Pienryhmät
- Verkkotyöpaja
- Työpajat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson ajoitus viikot 10-19
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 11. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
c) Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin viikoilla 12-18
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikot 10-19
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 11. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
c) Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin viikoilla 12-18
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus ilmoitetaan viimeistään opintojakson alussa.
Uusintamahdollisuudet
Opintojakson ajoitus viikot 10-19
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 11. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
c) Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin viikoilla 12-18
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä.
Oppimisympäristö
lähiopetus, moodle-oppimisympäristö, zoom, pienryhmä, toiminnallinen työskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Opintojakson ajoitus viikot 10-19
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 11. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
c) Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin viikoilla 12-18
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä.
Sisältö
yksilöohjaus, ryhmänohjaus, tavoitteellisuus ohjauksessa, ryhmäilmiöt ja ryhmädynamiikka, ryhmän psyykkinen turvallisuus ja traumainformaation perusteet, digitaalinen ohjaus sosiaalialalla, toiminnalliset ja vuorovaikutteiset ohjauksen menetelmät
Arviointimenetelmät
Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op) (hyväksytty/ hylätty)
Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus 1 op (hyväksytty/ hylätty)
Minä ohjaajana -osaamiskansio, 2 op (hyväksytty/ hylätty)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
03.10.2022 - 19.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Kuvajainen
- Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
- Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Työpajat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Työpajat R1 ja R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen pienryhmätyöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS22SSosionomikoulutus 22S Lahti
Pienryhmät
- Verkkotyöpaja
- Työpajat
- Työpajat R1 ja R2
- Itsenäinen pienryhmätyöskentely
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson ajoitus viikot 40-48
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 41. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 48.
c) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 48.
d) Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin viikoilla 47-48
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikot 40-48
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 41. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 48.
c) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 48.
d) Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin viikoilla 47-48
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus ilmoitetaan viimeistään opintojakson alussa.
Uusintamahdollisuudet
Opintojakson ajoitus viikot 40-48
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 41. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 48.
c) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 48.
d) Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin viikoilla 47-48
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.
Oppimisympäristö
lähiopetus, moodle-oppimisympäristö, zoom, pienryhmä, toiminnallinen työskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Opintojakson ajoitus viikot 40-48
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 41. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 48.
c) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 48.
d) Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin viikoilla 47-48
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.
Sisältö
yksilöohjaus, ryhmänohjaus, tavoitteellisuus ohjauksessa, ryhmäilmiöt ja ryhmädynamiikka, ryhmän psyykkinen turvallisuus ja traumainformaation perusteet, digitaalinen ohjaus sosiaalialalla, toiminnalliset ja vuorovaikutteiset ohjauksen menetelmät
Arviointimenetelmät
Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op) (hyväksytty/ hylätty)
Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus 1 op (hyväksytty/ hylätty)
Minä ohjaajana -osaamiskansio, 2 op (hyväksytty/ hylätty)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna-Leena Mikkonen
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS22SSosionomikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Verkkoluento 1
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on osa Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen -moduulin opintoja. Opintojakso koostuu seuraavista:
a) Lähiopetus Lpr:n kampuksella ja tapaamisiin valmistautuminen (1 op)
b) Lukupiirityöskentely ja kirjallisuusseminaarit (1 op)
b) Toiminnallinen ohjaustehtävä (1 op)
c) Minä ohjaajana -osaamiskansion työstäminen (2 op)
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus toteutuu viikoilla 44-50
Hyväksytty suoritus edellyttää aktivista läsnäoloa (vähintään 80% opetustunneista) ja osallistumista toiminnallisten ohjaustehtävien suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin sekä lukupiirityöskentelyyn osallistumista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlen materiaali.
Lukupiirityöskentely pienryhmissä seuraavista kirjoista valiten:
Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla (luvut 1-6)
Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi; ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen
Niemistö, R. 2013. (kaikki painokset käy) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.
Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2014. Onnistuuko ohjaus?
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas
Korhonen, V.& Puukari, S. (toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö
Gothóni, R. 2020. Kuuntelijan käsikirja
Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima
Jääskeläinen, L. 2022. Ryhmä toimivaksi
10. Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu
11. Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas
Työelämäyhteistyö
Toiminnallisen ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Oppimisympäristö
Lähiopetus LPR:n kampuksella.
Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Sisältö
-Mitä ohjaus on?
-Yksilöohjaus: Aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmät. Tavoitteellisen yksilöohjauksen vaiheet. Ohjausprosessi.
-Ryhmänohjaus: Ryhmädynamiikka, ryhmäprosessit, ryhmän kehitysvaiheet, ryhmän rakenteet ja roolisuhteet.
-Verkko-ohjattujen palveluiden muotoja sosiaali- ja terveysalalla
-Tavoitteellinen ryhmän ohjaaminen: suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty - täydennettävä - hylätty
Osaamiskansion arviointikriteeritaulukko Moodlessa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut H3 tasoa.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
28.02.2022 - 30.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 48
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Kuvajainen
- Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmien verkkotyöpajat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Työpaja R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Työpaja R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Työpajat R1 ja R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmien itsenäiset harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS22KMSosionomikoulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Verkkoluento
- Pienryhmien verkkotyöpajat
- Työpaja R1
- Työpaja R2
- Työpajat R1 ja R2
- Pienryhmien itsenäiset harjoitukset
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson ajoitus viikot 9-20
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 11. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
c) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
d) Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus työelämässä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin. Opiskelija voi valita toimintaympäristön itse, esimerkiksi tehtävään soveltuva oma työpaikka. Ohjaus on tavoitteellista ja se voi olla yksilö- tai ryhmänohjausta.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikot 9-20
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 11. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
c) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
d) Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus työelämässä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin. Opiskelija voi valita toimintaympäristön itse, esimerkiksi tehtävään soveltuva oma työpaikka. Ohjaus on tavoitteellista ja se voi olla yksilö- tai ryhmänohjausta.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus ilmoitetaan viimeistään opintojakson alussa.
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Opintojakson ajoitus viikot 9-20
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 11. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
c) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
d) Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus työelämässä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin. Opiskelija voi valita toimintaympäristön itse, esimerkiksi tehtävään soveltuva oma työpaikka. Ohjaus on tavoitteellista ja se voi olla yksilö- tai ryhmänohjausta.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.
Oppimisympäristö
lähiopetus, moodle-oppimisympäristö, zoom, pienryhmä, toiminnallinen työskentely sosiaalialan työympäristöissä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Opintojakson ajoitus viikot 9-20
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 11. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
c) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
d) Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus työelämässä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin. Opiskelija voi valita toimintaympäristön itse, esimerkiksi tehtävään soveltuva oma työpaikka. Ohjaus on tavoitteellista ja se voi olla yksilö- tai ryhmänohjausta.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.
Sisältö
yksilöohjaus, ryhmäilmiöt, vuorovaikutteiset ja digitaaliset työmenetelmät, ryhmänohjaus
Arviointimenetelmät
Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op) (hyväksytty/ hylätty)
Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus työelämässä ja siihen liittyvä esitys, 1 op (hyväksytty/ hylätty)
Minä ohjaajana -osaamiskansio, 2 op (hyväksytty/ hylätty)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
04.01.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 66
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna-Leena Mikkonen
- Anne Backman
Opetusryhmät
- Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS22KVSosionomikoulutus 22KV Lahti
Pienryhmät
- Info 1
- Verkkoluento 1
- Seminaari 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on osa Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen -moduulin opintoja. Opintojakso koostuu seuraavista:
a) Verkkotyöpajat ja niihin valmistautuminen (1 op)
b) Toiminnallinen ohjaustehtävä (2 op)
c) Minä ohjaajana -osaamiskansion työstäminen (2 op)
Ajoitus ja läsnäolo
Verkkotyöpajat: viikot 11,12, 13,14, 16 ja 20
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Gothoni, R. 2020. Kuuntelijan käsikirja. PS-kustannus
Kopakkala Aku (2011) Porukka, jengi, tiimi, ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita Publishing Oy. Myös vanhemmat painokset käytettävissä.
Niemistö Raimo (2018) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Palmenia. Vanhemmat painokset käytettävissä.
Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu. Sanoma Pro Oy.
Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima. Otava
Vänskä, K.ym.2011. Onnistuuko ohjaus? : sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita
Lisäksi opiskelijan oma tiedonhaku aiheesta kohdassa Toiminnallinen ohjaustehtävä.
Työelämäyhteistyö
Toiminnallisen ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi yhteistyössä opiskelijan oman työelämäverkoston kanssa.
Oppimisympäristö
verkko-oppimisympäristö: Zoom, Moodle, Teams
Omavalintaiset oppimisympäristöt työelämässä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Sisältö
-Yksilöohjaus (Käsitteitä ja määritelmiä, aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä, yksilöohjauskeskustelun vaiheet, ohjausprosessi)
-Ryhmänohjaus (ryhmädynamiikka, ryhmäprosessit, ryhmän kehitysvaiheet, ryhmän rakenteet, roolisuhteet, toiminnallinen ohjausprosessi)
-Digitaaliset ohjausmenetelmät
-Haastavat ohjaustilanteet ja ohjaajan etiikka
-Tavoitteellisen ohjausprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
Arviointimenetelmät
Toiminnallinen ohjaustehtävä (suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi) (2 op) (hyväksytty- hylätty)
Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op) (hyväksytty - hylätty)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut H3 tasoa.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- valita toimintaan soveltuvia työtapoja ja perustella valintansa
- toimia kohderyhmälähtöisesti ja tilanteenmukaisesti
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Anne Backman
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
Opetusryhmät
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS22KMSosionomikoulutus 22KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Seminaari 1
- Luennot 1
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on osa Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen -moduulin opintoja. Opintojakso koostuu seuraavista:
a) Lähiopetus/verkkotyöpajat ja niihin valmistautuminen (2 op)
b) Toiminnallinen ohjaustehtävä (1 op)
c) Minä ohjaajana -osaamiskansion työstäminen (2 op)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kopakkala Aku (2011) Porukka, jengi, tiimi, ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita Publishing Oy. Myös vanhemmat painokset käytettävissä.
Niemistö Raimo (2018) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Palmenia. Vanhemmat painokset käytettävissä.
Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu. Sanoma Pro Oy.
Vänskä, K.ym.2011. Onnistuuko ohjaus? : sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita.
Muut opiskelijan itsenäisesti hankkimat lähteet
Työelämäyhteistyö
Toiminnallisen ohjaustoiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Oppimisympäristö
Lähiopetus LPR:n kampuksella.
Verkko-oppimisympäristö: Zoom, Moodle, Teams.
Omavalintaiset oppimisympäristöt työelämässä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty - täydennettävä - hylätty
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut H3 tasoa.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä ja hyödyntää niitä ohjauksessa
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä