Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalinen osallisuusLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00BW86

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä sosiaalipedagogiikan keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa sosiaalipedagogiikan piirteitä ja työotetta
- tunnistaa asiakkaan, perheiden ja yhteisöjen sosiaalista osallisuutta edistäviä tekijöitä

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

18.09.2024 - 30.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Anne Backman
  • Sanna Nurmiainen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä sosiaalipedagogiikan keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa sosiaalipedagogiikan piirteitä ja työotetta
- tunnistaa asiakkaan, perheiden ja yhteisöjen sosiaalista osallisuutta edistäviä tekijöitä

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

18.09.2023 - 28.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tarja Kempe-Hakkarainen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS23S
    Sosionomikoulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä sosiaalipedagogiikan keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa sosiaalipedagogiikan piirteitä ja työotetta
- tunnistaa asiakkaan, perheiden ja yhteisöjen sosiaalista osallisuutta edistäviä tekijöitä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson tavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- määritellä sosiaalipedagogiikan keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa sosiaalipedagogiikan piirteitä ja työotetta
- tunnistaa asiakkaan, perheiden ja yhteisöjen sosiaalista osallisuutta edistäviä tekijöitä

Toteutus alkaa 18.9.2023 (Ennakkotehtävä ja ohje Moodlessa). Toteutus päättyy 28.11.2023. Opintojakso sisältää ryhmätentin, lähiopetusta, itsenäistä ja tiimityöskentelyä. Lähiopetus 1,5 op, tentti 2 op ja oppimistehtävät 1,5 op.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tentin ja oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista ja niiden käsittelyä sekä osallistumista infoon ja lähitapaamisiin (80 %).

Ajoitus ja läsnäolo

Aikataulu

18.9. klo 10-11 Opintojakson aloitusinfo verkossa. Ennakkotehtävän ja tentin ohjeistus. Moodle-sivu avautuu.
16.10. klo 12.15- 15.45 Lähitapaaminen kampuksella (sosiaalinen osallisuus ja sosiaaliset ongelmat)
18.10. klo 12.00 -16.00 Lähitapaaminen (Päijät-Hämeen sosiaali-ja terveysfoorumi ), Fellmannia, Kirkkokatu 27,Lahti
31.10. klo 8.15-11.30 Lähitapaaminen kampuksella (sosiaalipedagogiikka ja lukupiiri)
8.11. klo 8.15 - 11.30 Lähitapaaminen kampuksella (ryhmätentti)
28.11. klo 10 -15.30 Lähitapaaminen kampuksella (Sosiaalisen osallisuuden edistäminen - ryhmätehtävien esitykset)

Muutokset mahdollisia. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus. Saatavissa myös e-kirjana.
Muu oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa opintojakson alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työn opinnollistaminen.

Työelämäyhteistyö

Opintojakso voi sisältää työelämäyhteistyötä.

Oppimisympäristö

M19, verkko-oppimisympäristö, omavalintaiset oppimisympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson mitoitus:
Työpajat kampuksella sekä ennakkotehtävä 1 op, 27 tuntia opiskelijan työtä.
Tentti 2op, 54 tuntia opiskelijan työtä.
Oppimistehtävä 1. 1 op (kaunokirjallisuustehtävä), 27 tuntia opiskelijan työtä.
Oppimistehtävä 2. 1 op (Matalan kynnyksen palvelut), 27 tuntia opiskelijan työtä

Sisältö

sosiaalinen osallisuus, asiakasosallisuus, osallisuuden edistäminen, sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus, sosiaalipedagogiikan perusta ja sosiaalipedagogiikan työote sekä sosiaalipedagogiikka kasvatustyön ja sosiaalisen työn ympäristöissä

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso ei edellytä edeltävää osaamista.

Arviointimenetelmät

Ennakkotehtävä (hyväksytty/hylätty)
Tentti (hyväksytty/hylätty)
Oppimistehtävä 1. (hyväksytty/hylätty)
Oppimistehtävä 2. (hyväksytty/hylätty)

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista työpajoihin, tentin tekemistä, ennakko- ja oppimistehtävien tekemistä ja esittämistä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Osaa käyttää sosiaalipedagogiikan käsitteitä johdonmukaisesti sekä selvittää sosiaalipedagogiikan piirteitä ja työotetta.
Osaa selvittää asiakkaan, perheiden ja yhteisöjen sosiaalista osallisuutta edistäviä tekijöitä.
Osaa erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta.

Ilmoittautumisaika

01.04.2023

Ajoitus

13.09.2023 - 04.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
  • Anne Backman
  • Sanna Nurmiainen
Ryhmät
  • HLTIAVOSOTE22S
    Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 22S, Lahti
  • HLPRAVOSOTE22S
    Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 22S, Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä sosiaalipedagogiikan keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa sosiaalipedagogiikan piirteitä ja työotetta
- tunnistaa asiakkaan, perheiden ja yhteisöjen sosiaalista osallisuutta edistäviä tekijöitä

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 08.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Anne Backman
  • Jenna Brisk
  • Taija Nöjd
  • Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS23S
    Sosionomikoulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä sosiaalipedagogiikan keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa sosiaalipedagogiikan piirteitä ja työotetta
- tunnistaa asiakkaan, perheiden ja yhteisöjen sosiaalista osallisuutta edistäviä tekijöitä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on osa Ihmisen elämänkulku yhteisöissä -moduulin opintoja. Opintojaksoon sisältyy kontaktiopetusta ja työpajoja sekä itsenäisesti tehtäviä pienryhmätehtäviä.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen ja sekä pienryhmätehtävien tekemiseen ja niiden esittämiseen.

Opintojakso on suunnattu ryhmälle HLPRSOS23S.

Huom! Muutokset mahdollisia.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson sisältö:
Orientaatio opintojaksolle
Teemaan liittyvät luennot ja työpajat
Itsenäiset ja pienryhmätehtävät, näihin liittyvä ohjaus ja tehtävien esittäminen

Tapaamisten välillä opiskelijat perehtyvät materialiin ja valmistelevat yksilö- ja pienryhmätehtäviä. Opintojakson suorittaminen edellyttää osallistumista kontaktiopetukseen (väh. 80% läsnäolo) sekä tehtäviin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus. Saatavissa myös e-kirjana.

Oppimisympäristö

Kontaktiopiskelu Lappeenrannan kampuksella, Moodle-oppimisympäristö, mahdolliset muut oppimisympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus, valmistautuminen ja muut tehtävät 2 op
Pienryhmätehtävä (sosiaalipedagogiikka) 1,5 op
Pienryhmätehtävä (osallisuustehtävä) 1,5 op

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso ei edellytä edeltävää osaamista.

Arviointimenetelmät

Opiskelijan aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen ja työpajoihin (hyväksytty / hylätty)
Pienryhmätehtävä: Sosiaalipedagoginen työote (hyväksytty/hylätty)
Yksilö- ja pienryhmätehtävä: osallisuustehtävä (hyväksytty/hylätty)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa käyttää sosiaalipedagogiikan käsitteitä johdonmukaisesti sekä selvittää sosiaalipedagogiikan piirteitä ja työotetta.
- osaa selvittää asiakkaan, perheiden ja yhteisöjen sosiaalista osallisuutta edistäviä tekijöitä.
- osaa erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 28.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Mari Rask
  • Tarja Kempe-Hakkarainen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS23KV
    Sosionomikoulutus 23KV Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä sosiaalipedagogiikan keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa sosiaalipedagogiikan piirteitä ja työotetta
- tunnistaa asiakkaan, perheiden ja yhteisöjen sosiaalista osallisuutta edistäviä tekijöitä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson tavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- määritellä sosiaalipedagogiikan keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa sosiaalipedagogiikan piirteitä ja työotetta
- tunnistaa asiakkaan, perheiden ja yhteisöjen sosiaalista osallisuutta edistäviä tekijöitä

Toteutus alkaa 9.2.2023 (Ennakkotehtävä ja ohje Moodlessa). Toteutus päättyy 28.4.2023. Opintojakso sisältää tentin, verkko-opetusta sekä itsenäistä ja tiimityöskentelyä. Verkko-opetus 1 op, tentti 2 op ja oppimistehtävät 2 op.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tentin ja oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista ja niiden käsittelyä sekä aktiivista osallistumista verkkotapaamisiin (80 %).

Ajoitus ja läsnäolo

Aikataulu

9.2. klo 14.15 -15 Opintojakson aloitusinfo verkossa. Ennakkotehtävän ja tentin ohjeistus. Moodle-sivu avautuu.
24.3. klo 8.15 -11.30 Työpaja verkossa.
13.4. klo 12.15-15.30 Työpaja verkossa.
21.4. klo 8.15 - 11.30 Työpaja verkossa.
27.4. klo 12.15 -15.30 Työpaja verkossa
28.4. klo 8.15 -11.30 Työpaja verkossa
Muutokset mahdollisia.

Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus. Saatavissa myös e-kirjana.
Muu oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa opintojakson alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työn opinnollistaminen.

Työelämäyhteistyö

Opintojakso voi sisältää työelämäyhteistyötä.

Oppimisympäristö

Verkko-oppimisympäristöt, omavalintaiset oppimisympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson mitoitus:
Työpajat sekä verkossa ja kampuksella sekä ennakkotehtävä 1 op, 27 tuntia opiskelijan työtä.
Tentti 2op, 54 tuntia opiskelijan työtä.
Oppimistehtävä 1. 1 op (kaunokirjallisuustehtävä tai osallistuminen sosiaalipedagogiikan päiville ja oppimispäiväkirja), 27 tuntia opiskelijan työtä.
Oppimistehtävä 2. 1 op (Matalan kynnyksen palvelut), 27 tuntia opiskelijan työtä

Sisältö

sosiaalinen osallisuus, asiakasosallisuus, osallisuuden edistäminen, sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus, sosiaalipedagogiikan perusta ja sosiaalipedagogiikan työote sekä sosiaalipedagogiikka kasvatustyön ja sosiaalisen työn ympäristöissä

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso ei edellytä edeltävää osaamista.

Arviointimenetelmät

Ennakkotehtävä (hyväksytty/hylätty)
Tentti (hyväksytty/hylätty)
Oppimistehtävä 1. (hyväksytty/hylätty)
Oppimistehtävä 2. (hyväksytty/hylätty)

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista, tentin tekemistä, ennakko- ja oppimistehtävien tekemistä ja esittämistä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Osaa käyttää sosiaalipedagogiikan käsitteitä johdonmukaisesti sekä selvittää sosiaalipedagogiikan piirteitä ja työotetta.
Osaa selvittää asiakkaan, perheiden ja yhteisöjen sosiaalista osallisuutta edistäviä tekijöitä.
Osaa erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Osaa nimetä yksittäisiä sosiaalipedagogiikan käsitteitä ja piirteitä.
Osaa tunnistaa yksittäisiä asiakkaan, perheiden ja yhteisöjen sosiaalista osallisuutta edistäviä tekijöitä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Osaa käyttää sosiaalipedagogiikan käsitteitä johdonmukaisesti sekä selvittää sosiaalipedagogiikan piirteitä ja työotetta.
Osaa selvittää asiakkaan, perheiden ja yhteisöjen sosiaalista osallisuutta edistäviä tekijöitä.
Osaa erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Osaa käyttää sosiaalipedagogiikan käsitteitä asiantuntevasti sekä selvittää perustellen sosiaalipedagogiikan työotetta erilaisissa työympäristöissä.
Osaa selvittää ja soveltaa perustellen asiakkaan, perheiden ja yhteisöjen sosiaalista osallisuutta edistäviä tekijöitä.
Osaa perustella tietolähteiden valintaa ja käyttöä.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 08.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Mari Rask
  • Tarja Kempe-Hakkarainen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä sosiaalipedagogiikan keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa sosiaalipedagogiikan piirteitä ja työotetta
- tunnistaa asiakkaan, perheiden ja yhteisöjen sosiaalista osallisuutta edistäviä tekijöitä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson tavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- määritellä sosiaalipedagogiikan keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa sosiaalipedagogiikan piirteitä ja työotetta
- tunnistaa asiakkaan, perheiden ja yhteisöjen sosiaalista osallisuutta edistäviä tekijöitä

Toteutus alkaa 16.2.2023 (Ennakkotehtävä ja ohje Moodlessa). Toteutus päättyy 8.5.2023. Opintojakso sisältää tentin, lähiopetusta, verkko-opetusta sekä itsenäistä ja tiimityöskentelyä. Lähiopetus 1 op, tentti 2 op ja oppimistehtävät 2 op.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tentin ja oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista ja niiden käsittelyä sekä aktiivista osallistumista verkko- ja lähitapaamisiin (80 %).

Ajoitus ja läsnäolo

Aikataulu

16.2. klo 14.15 -15 Opintojakson aloitusinfo verkossa. Ennakkotehtävän ja tentin ohjeistus. Moodle-sivu avautuu.
16.3. klo 8.15 -11.30 Työpaja verkossa.
12.4. klo 8.15-11.30 Työpaja verkossa.
13.4. klo 8.15 - 11.30 Työpaja verkossa.
8.5. klo 8.15 -14. 00 Työpaja kampuksella
Muutokset mahdollisia.

Opintojakso toteutetaan sekä verkko- että lähiopetuksena.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus. Saatavissa myös e-kirjana.
Muu oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa opintojakson alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työn opinnollistaminen.

Työelämäyhteistyö

Opintojakso voi sisältää työelämäyhteistyötä.

Oppimisympäristö

M19, verkko-oppimisympäristöt, omavalintaiset oppimisympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson mitoitus:
Työpajat sekä verkossa ja kampuksella sekä ennakkotehtävä 1 op, 27 tuntia opiskelijan työtä.
Tentti 2op, 54 tuntia opiskelijan työtä.
Oppimistehtävä 1. 1 op (kaunokirjallisuustehtävä tai osallistuminen sosiaalipedagogiikan päiville ja oppimispäiväkirja), 27 tuntia opiskelijan työtä.
Oppimistehtävä 2. 1 op (Matalan kynnyksen palvelut), 27 tuntia opiskelijan työtä

Sisältö

sosiaalinen osallisuus, asiakasosallisuus, osallisuuden edistäminen, sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus, sosiaalipedagogiikan perusta ja sosiaalipedagogiikan työote sekä sosiaalipedagogiikka kasvatustyön ja sosiaalisen työn ympäristöissä

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso ei edellytä edeltävää osaamista.

Arviointimenetelmät

Ennakkotehtävä (hyväksytty/hylätty)
Tentti (hyväksytty/hylätty)
Oppimistehtävä 1. (hyväksytty/hylätty)
Oppimistehtävä 2. (hyväksytty/hylätty)

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista, tentin tekemistä, ennakko- ja oppimistehtävien tekemistä ja esittämistä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Osaa käyttää sosiaalipedagogiikan käsitteitä johdonmukaisesti sekä selvittää sosiaalipedagogiikan piirteitä ja työotetta.
Osaa selvittää asiakkaan, perheiden ja yhteisöjen sosiaalista osallisuutta edistäviä tekijöitä.
Osaa erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Osaa nimetä yksittäisiä sosiaalipedagogiikan käsitteitä ja piirteitä.
Osaa tunnistaa yksittäisiä asiakkaan, perheiden ja yhteisöjen sosiaalista osallisuutta edistäviä tekijöitä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Osaa käyttää sosiaalipedagogiikan käsitteitä johdonmukaisesti sekä selvittää sosiaalipedagogiikan piirteitä ja työotetta.
Osaa selvittää asiakkaan, perheiden ja yhteisöjen sosiaalista osallisuutta edistäviä tekijöitä.
Osaa erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Osaa käyttää sosiaalipedagogiikan käsitteitä asiantuntevasti sekä selvittää perustellen sosiaalipedagogiikan työotetta erilaisissa työympäristöissä.
Osaa selvittää ja soveltaa perustellen asiakkaan, perheiden ja yhteisöjen sosiaalista osallisuutta edistäviä tekijöitä.
Osaa perustella tietolähteiden valintaa ja käyttöä.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Jenna Brisk
  • Taija Nöjd
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot
  • Seminaari
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä sosiaalipedagogiikan keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa sosiaalipedagogiikan piirteitä ja työotetta
- tunnistaa asiakkaan, perheiden ja yhteisöjen sosiaalista osallisuutta edistäviä tekijöitä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on osa Ihmisen elämänkulku yhteisöissä -moduulin opintoja. Opintojakso ajoittuu tammi-toukokuulle 2023. Opintojaksoon sisältyy kontaktiopetusta ja työpajoja sekä lähiopetuksena että verkossa sekä itsenäisesti tehtäviä pienryhmätehtäviä.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen ja sekä pienryhmätehtävien tekemiseen ja niiden esittämiseen.

Opintojakso on suunnattu ryhmälle HLPRSOS23KM.

Huom! Muutokset mahdollisia.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson sisältö:
Orientaatio opintojaksolle
Teemaan liittyvät luennot ja työpajat
Itsenäiset ja pienryhmätehtävät, näihin liittyvä ohjaus ja tehtävien esittäminen

Tapaamisten välillä opiskelijat perehtyvät materialiin ja valmistelevat pienryhmätehtäviä. Opintojakson suorittaminen edellyttää osallistumista kontaktiopetukseen (väh. 80% läsnäolo) sekä pienryhmätehtäviin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus. Saatavissa myös e-kirjana

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja.

Oppimisympäristö

Kontaktiopiskelu Lappeenrannan kampuksella sekä Zoomissa, Moodle-oppimisympäristö, mahdolliset muut oppimisympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus, valmistautuminen ja muut tehtävät 2 op
Pienryhmätehtävä (sosiaalipedagogiikka) 1,5 op
Pienryhmätehtävä (osallisuustehtävä) 1,5 op

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso ei edellytä edeltävää osaamista.

Arviointimenetelmät

Opiskelijan aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen ja työpajoihin (hyväksytty / hylätty)
Pienryhmätehtävä: Sosiaalipedagoginen työote (hyväksytty/hylätty)
Pienryhmätehtävä: osallisuustehtävä (hyväksytty/hylätty)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa käyttää sosiaalipedagogiikan käsitteitä johdonmukaisesti sekä selvittää sosiaalipedagogiikan piirteitä ja työotetta.
- osaa selvittää asiakkaan, perheiden ja yhteisöjen sosiaalista osallisuutta edistäviä tekijöitä.
- osaa erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta.