Siirry suoraan sisältöön

Yksilö- ja ryhmänohjaustaidotLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00BU05

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

09.10.2023 - 10.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Minna Kuvajainen
  • Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
  • Työpajat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen pienryhmätyöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS23S
    Sosionomikoulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Työpajat
  • Verkkotyöpaja
  • Itsenäinen pienryhmätyöskentely

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikot 41-49
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 42. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 49.
c) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 49.
d) Toiminnallisen yksilöohjauskokonaisuuden toteutus (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin viikolla 48
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikot 41-49
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 42. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 49.
c) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 49.
d) Toiminnallisen yksilöohjauskokonaisuuden toteutus (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin viikolla 48
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuus ilmoitetaan viimeistään opintojakson alussa.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson ajoitus viikot 41-49
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 42. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 49.
c) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 49.
d) Toiminnallisen yksilöohjauskokonaisuuden toteutus (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin viikolla 48
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.

Oppimisympäristö

lähiopetus, moodle-oppimisympäristö, zoom, pienryhmä, toiminnallinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Opintojakson ajoitus viikot 41-49
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 42. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 49.
c) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 49.
d) Toiminnallisen yksilöohjauskokonaisuuden toteutus (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin viikolla 48
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.

Sisältö

yksilöohjaus, ryhmänohjaus, tavoitteellisuus ohjauksessa, ryhmäilmiöt ja ryhmädynamiikka, ryhmän psyykkinen turvallisuus ja traumainformaation perusteet, digitaalinen ohjaus sosiaalialalla, toiminnalliset ja vuorovaikutteiset ohjauksen menetelmät

Arviointimenetelmät

Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op) (hyväksytty/ hylätty)
Toiminnallisen yksilöohjauskokonaisuuden toteutus 1 op (hyväksytty/ hylätty)
Minä ohjaajana -osaamiskansio, 2 op (hyväksytty/ hylätty)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

02.10.2023 - 03.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna-Leena Mikkonen
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Kenttä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS23S
    Sosionomikoulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Harjoitukset 1
  • Kenttä 1
  • Itsenäinen 1
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on osa Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen -moduulin opintoja. Opintojakso koostuu seuraavista:
a) Lähiopetustapaamiset ja tehtävät Lpr:n kampuksella ja niihin valmistautuminen (1,5 op)
b) Toiminnalliset yksilö- ja ryhmänohjausohjaustehtävät (1,5 op)
c) Lukupiiritehtävä (1 op)
d) Ryhmätentti (1 op)

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu viikoilla 40-48.

Hyväksytty suoritus edellyttää
-Aktivista läsnäoloa (vähintään 80% opetustunneista) ja opetukseen liittyvien harjoitusten ja tehtävien suorittamista
-Toiminnallisten ohjaustehtävien suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin osallistumista
-Lukupiirityöskentelyyn ja lukupiiriseminaariin osallistumista
-Ryhmätentin hyväksyttyä suoritusta

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lukupiirityöskentelyyn valitaan yksi seuraavista kirjoista:


1. Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja
terveysalalla (luvut 1-6)

2. Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi; ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen

3. Niemistö, R. 2013. (kaikki painokset käy) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.

4. Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2014. Onnistuuko ohjaus?

5. Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas

6. Gothóni, R. 2020. Kuuntelijan käsikirja

7. Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima

8. Jääskeläinen, L. 2022. Ryhmä toimivaksi

9. Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu

10. Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas

Työelämäyhteistyö

Toiminnallisen ryhmänohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Yksilöohjaustehtävä.

Oppimisympäristö

Lähiopetus LPR:n kampuksella.
Verkko-oppimisympäristö: Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.

Arviointimenetelmät

Hyväksytty - täydennettävä - hylätty

Hyväksytty opintojakso edellyttää vähintään 80 % osallistumista lähiopetukseen sekä tehtävien ja ryhmätentin suorittamista hyväksytysti (H3 tasoisesti).

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut H3 tasoa.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

23.03.2023 - 26.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 66

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Mari Rask
  • Kati Ojala
Opetusryhmät
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS23KV
    Sosionomikoulutus 23KV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkotyöpaja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on osa Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen -moduulin opintoja. Opintojakso koostuu seuraavista:
a) Verkkotyöpajat ja niihin valmistautuminen (1 op)
b) Toiminnallinen ohjaustehtävä (1 op)
c) Ryhmänohjausosaamisen ryhmätentti (3 op)

Ajoitus ja läsnäolo

Verkkotyöpajat: 23.3. klo 14.45-15.30 (Opintojakson aloitusinfo), 14.4. klo 8.15-11.30, 20.4. klo 12.15-15.30, 4.5. klo 12.15-15.30, 11.5. klo, 12.15-15.30. 12.5. klo 8.30-11.30, 25.5. klo 12.15-15.30 (ryhmätentti), 26.5. klo 8.15-11.30 (opintojakson päätös)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Gothoni, R. 2020. Kuuntelijan käsikirja. PS-kustannus
Kopakkala Aku (2011) Porukka, jengi, tiimi, ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita Publishing Oy. Myös vanhemmat painokset käytettävissä.
Niemistö Raimo (2018) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Palmenia. Vanhemmat painokset käytettävissä.
Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu. Sanoma Pro Oy.
Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima. Otava
Vänskä, K.ym.2011. Onnistuuko ohjaus? : sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita



Lisäksi opiskelijan oma tiedonhaku aiheesta kohdassa Toiminnallinen ohjaustehtävä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

työn opinnollistaminen

Työelämäyhteistyö

Toiminnallisen ohjaustehtävän suunnittelu, toteutus ja arviointi yhteistyössä opiskelijan oman työelämäverkoston kanssa.

Oppimisympäristö

verkko-oppimisympäristö: Zoom, Moodle, Teams
Omavalintaiset oppimisympäristöt työelämässä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.

Arviointimenetelmät

Toiminnallinen ohjaustehtävä (suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi) (1 op) (hyväksytty- hylätty)
Ryhmänohjausosaamisen ryhmätentti (3 op) (hyväksytty - hylätty)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut H3 tasoa.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- valita toimintaan soveltuvia työtapoja ja perustella valintansa
- toimia kohderyhmälähtöisesti ja tilanteenmukaisesti

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

13.03.2023 - 02.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 35

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna-Leena Mikkonen
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Kenttä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1
  • Luennot 1
  • Kenttä 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on osa Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen -moduulin opintoja. Opintojakso koostuu seuraavista:
a) Lähiopetus Lpr:n kampuksella/verkkotyöpajat ja niihin valmistautuminen (1 op)
b) Toiminnallinen ohjaustehtävä (1 op)
c) Lukupiiritehtävä (1 op)
d) Minä ohjaajana -osaamiskansion työstäminen (2 op)

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus toteutuu viikoilla 11, 15 ja 18
Hyväksytty suoritus edellyttää aktivista läsnäoloa (vähintään 80% opetustunneista) ja toiminnallisten ohjaustehtävien suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin osallistumista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lukupiirityöskentelyyn valitaan yksi seuraavista kirjoista:


1. Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja
terveysalalla (luvut 1-6)

2. Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi; ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen

3. Niemistö, R. 2013. (kaikki painokset käy) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.

4. Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2014. Onnistuuko ohjaus?

5. Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas

6. Korhonen, V.& Puukari, S. (toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö

7. Gothóni, R. 2020. Kuuntelijan käsikirja

8. Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima

9. Jääskeläinen, L. 2022. Ryhmä toimivaksi

10. Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu

11. Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas

Työelämäyhteistyö

Toiminnallisen ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Oppimisympäristö

Lähiopetus LPR:n kampuksella.
Verkko-oppimisympäristö: Zoom, Moodle, Teams.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.

Arviointimenetelmät

Hyväksytty - täydennettävä - hylätty
Osaamiskansion arviointikriteeritaulukko Moodlessa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut H3 tasoa.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

06.03.2023 - 14.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Minna Kuvajainen
  • Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työpajat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lahti
Pienryhmät
  • Verkkotyöpaja
  • Työpajat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikot 10-19
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 11. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
c) Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin viikoilla 12-18
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikot 10-19
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 11. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
c) Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin viikoilla 12-18
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuus ilmoitetaan viimeistään opintojakson alussa.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson ajoitus viikot 10-19
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 11. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
c) Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin viikoilla 12-18
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä.

Oppimisympäristö

lähiopetus, moodle-oppimisympäristö, zoom, pienryhmä, toiminnallinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Opintojakson ajoitus viikot 10-19
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 11. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
c) Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin viikoilla 12-18
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä.

Sisältö

yksilöohjaus, ryhmänohjaus, tavoitteellisuus ohjauksessa, ryhmäilmiöt ja ryhmädynamiikka, ryhmän psyykkinen turvallisuus ja traumainformaation perusteet, digitaalinen ohjaus sosiaalialalla, toiminnalliset ja vuorovaikutteiset ohjauksen menetelmät

Arviointimenetelmät

Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op) (hyväksytty/ hylätty)
Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus 1 op (hyväksytty/ hylätty)
Minä ohjaajana -osaamiskansio, 2 op (hyväksytty/ hylätty)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

03.10.2022 - 19.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Minna Kuvajainen
  • Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työpajat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työpajat R1 ja R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen pienryhmätyöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Verkkotyöpaja
  • Työpajat
  • Työpajat R1 ja R2
  • Itsenäinen pienryhmätyöskentely

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikot 40-48
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 41. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 48.
c) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 48.
d) Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin viikoilla 47-48
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikot 40-48
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 41. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 48.
c) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 48.
d) Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin viikoilla 47-48
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuus ilmoitetaan viimeistään opintojakson alussa.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson ajoitus viikot 40-48
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 41. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 48.
c) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 48.
d) Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin viikoilla 47-48
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.

Oppimisympäristö

lähiopetus, moodle-oppimisympäristö, zoom, pienryhmä, toiminnallinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Opintojakson ajoitus viikot 40-48
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 41. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 48.
c) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 48.
d) Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin viikoilla 47-48
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.

Sisältö

yksilöohjaus, ryhmänohjaus, tavoitteellisuus ohjauksessa, ryhmäilmiöt ja ryhmädynamiikka, ryhmän psyykkinen turvallisuus ja traumainformaation perusteet, digitaalinen ohjaus sosiaalialalla, toiminnalliset ja vuorovaikutteiset ohjauksen menetelmät

Arviointimenetelmät

Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op) (hyväksytty/ hylätty)
Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus 1 op (hyväksytty/ hylätty)
Minä ohjaajana -osaamiskansio, 2 op (hyväksytty/ hylätty)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna-Leena Mikkonen
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Verkkoluento 1
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on osa Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen -moduulin opintoja. Opintojakso koostuu seuraavista:
a) Lähiopetus Lpr:n kampuksella ja tapaamisiin valmistautuminen (1 op)
b) Lukupiirityöskentely ja kirjallisuusseminaarit (1 op)
b) Toiminnallinen ohjaustehtävä (1 op)
c) Minä ohjaajana -osaamiskansion työstäminen (2 op)

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus toteutuu viikoilla 44-50
Hyväksytty suoritus edellyttää aktivista läsnäoloa (vähintään 80% opetustunneista) ja osallistumista toiminnallisten ohjaustehtävien suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin sekä lukupiirityöskentelyyn osallistumista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlen materiaali.

Lukupiirityöskentely pienryhmissä seuraavista kirjoista valiten:

Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla (luvut 1-6)

Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi; ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen

Niemistö, R. 2013. (kaikki painokset käy) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.

Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2014. Onnistuuko ohjaus?

Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas

Korhonen, V.& Puukari, S. (toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö

Gothóni, R. 2020. Kuuntelijan käsikirja

Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima

Jääskeläinen, L. 2022. Ryhmä toimivaksi

10. Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu

11. Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas

Työelämäyhteistyö

Toiminnallisen ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Oppimisympäristö

Lähiopetus LPR:n kampuksella.
Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.

Sisältö

-Mitä ohjaus on?
-Yksilöohjaus: Aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmät. Tavoitteellisen yksilöohjauksen vaiheet. Ohjausprosessi.
-Ryhmänohjaus: Ryhmädynamiikka, ryhmäprosessit, ryhmän kehitysvaiheet, ryhmän rakenteet ja roolisuhteet.
-Verkko-ohjattujen palveluiden muotoja sosiaali- ja terveysalalla
-Tavoitteellinen ryhmän ohjaaminen: suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Arviointimenetelmät

Hyväksytty - täydennettävä - hylätty
Osaamiskansion arviointikriteeritaulukko Moodlessa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut H3 tasoa.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

28.02.2022 - 30.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 48

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Minna Kuvajainen
  • Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmien verkkotyöpajat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työpaja R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työpaja R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työpajat R1 ja R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmien itsenäiset harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Pienryhmien verkkotyöpajat
  • Työpaja R1
  • Työpaja R2
  • Työpajat R1 ja R2
  • Pienryhmien itsenäiset harjoitukset

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikot 9-20
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 11. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
c) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
d) Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus työelämässä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin. Opiskelija voi valita toimintaympäristön itse, esimerkiksi tehtävään soveltuva oma työpaikka. Ohjaus on tavoitteellista ja se voi olla yksilö- tai ryhmänohjausta.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikot 9-20
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 11. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
c) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
d) Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus työelämässä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin. Opiskelija voi valita toimintaympäristön itse, esimerkiksi tehtävään soveltuva oma työpaikka. Ohjaus on tavoitteellista ja se voi olla yksilö- tai ryhmänohjausta.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuus ilmoitetaan viimeistään opintojakson alussa.

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.
Opintojakson ajoitus viikot 9-20
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 11. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
c) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
d) Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus työelämässä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin. Opiskelija voi valita toimintaympäristön itse, esimerkiksi tehtävään soveltuva oma työpaikka. Ohjaus on tavoitteellista ja se voi olla yksilö- tai ryhmänohjausta.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.

Oppimisympäristö

lähiopetus, moodle-oppimisympäristö, zoom, pienryhmä, toiminnallinen työskentely sosiaalialan työympäristöissä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Opintojakson ajoitus viikot 9-20
a) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat (1 op).
Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 11. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
b) Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
c) Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op). Palautus ja esitys viikolla 19.
d) Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus työelämässä (1 op). Sisältää toiminnallisen ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin. Opiskelija voi valita toimintaympäristön itse, esimerkiksi tehtävään soveltuva oma työpaikka. Ohjaus on tavoitteellista ja se voi olla yksilö- tai ryhmänohjausta.
Lisäksi opintojaksoon kuuluu pienryhmätyöskentelyä, johon on varattu aikaa lukujärjestyksessä.

Sisältö

yksilöohjaus, ryhmäilmiöt, vuorovaikutteiset ja digitaaliset työmenetelmät, ryhmänohjaus

Arviointimenetelmät

Ohjausteoriaa aktivoivasti -tiimitehtävä (1 op) (hyväksytty/ hylätty)
Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden toteutus työelämässä ja siihen liittyvä esitys, 1 op (hyväksytty/ hylätty)
Minä ohjaajana -osaamiskansio, 2 op (hyväksytty/ hylätty)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

04.01.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 66

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna-Leena Mikkonen
  • Anne Backman
Opetusryhmät
  • Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS22KV
    Sosionomikoulutus 22KV Lahti
Pienryhmät
  • Info 1
  • Verkkoluento 1
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on osa Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen -moduulin opintoja. Opintojakso koostuu seuraavista:
a) Verkkotyöpajat ja niihin valmistautuminen (1 op)
b) Toiminnallinen ohjaustehtävä (2 op)
c) Minä ohjaajana -osaamiskansion työstäminen (2 op)

Ajoitus ja läsnäolo

Verkkotyöpajat: viikot 11,12, 13,14, 16 ja 20

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Gothoni, R. 2020. Kuuntelijan käsikirja. PS-kustannus
Kopakkala Aku (2011) Porukka, jengi, tiimi, ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita Publishing Oy. Myös vanhemmat painokset käytettävissä.
Niemistö Raimo (2018) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Palmenia. Vanhemmat painokset käytettävissä.
Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu. Sanoma Pro Oy.
Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima. Otava
Vänskä, K.ym.2011. Onnistuuko ohjaus? : sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita



Lisäksi opiskelijan oma tiedonhaku aiheesta kohdassa Toiminnallinen ohjaustehtävä.

Työelämäyhteistyö

Toiminnallisen ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi yhteistyössä opiskelijan oman työelämäverkoston kanssa.

Oppimisympäristö

verkko-oppimisympäristö: Zoom, Moodle, Teams
Omavalintaiset oppimisympäristöt työelämässä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.

Sisältö

-Yksilöohjaus (Käsitteitä ja määritelmiä, aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä, yksilöohjauskeskustelun vaiheet, ohjausprosessi)
-Ryhmänohjaus (ryhmädynamiikka, ryhmäprosessit, ryhmän kehitysvaiheet, ryhmän rakenteet, roolisuhteet, toiminnallinen ohjausprosessi)
-Digitaaliset ohjausmenetelmät
-Haastavat ohjaustilanteet ja ohjaajan etiikka
-Tavoitteellisen ohjausprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi

Arviointimenetelmät

Toiminnallinen ohjaustehtävä (suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi) (2 op) (hyväksytty- hylätty)
Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op) (hyväksytty - hylätty)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut H3 tasoa.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- valita toimintaan soveltuvia työtapoja ja perustella valintansa
- toimia kohderyhmälähtöisesti ja tilanteenmukaisesti

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Anne Backman
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
Opetusryhmät
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Seminaari 1
  • Luennot 1
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on osa Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen -moduulin opintoja. Opintojakso koostuu seuraavista:
a) Lähiopetus/verkkotyöpajat ja niihin valmistautuminen (2 op)
b) Toiminnallinen ohjaustehtävä (1 op)
c) Minä ohjaajana -osaamiskansion työstäminen (2 op)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kopakkala Aku (2011) Porukka, jengi, tiimi, ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita Publishing Oy. Myös vanhemmat painokset käytettävissä.
Niemistö Raimo (2018) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Palmenia. Vanhemmat painokset käytettävissä.
Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu. Sanoma Pro Oy.
Vänskä, K.ym.2011. Onnistuuko ohjaus? : sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita.

Muut opiskelijan itsenäisesti hankkimat lähteet

Työelämäyhteistyö

Toiminnallisen ohjaustoiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Oppimisympäristö

Lähiopetus LPR:n kampuksella.
Verkko-oppimisympäristö: Zoom, Moodle, Teams.
Omavalintaiset oppimisympäristöt työelämässä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.

Arviointimenetelmät

Hyväksytty - täydennettävä - hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut H3 tasoa.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä ja hyödyntää niitä ohjauksessa
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä