Luovat suunnittelumenetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: AM00BW23
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida eri suunnittelumenetelmien eroja
- valita toimeksiantoon soveltuvan suunnittelumenetelmän
- käyttää luovia menetelmiä omassa suunnittelutyössään
- luoda konsepteja kokeillen
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 28.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Virtuaaliopettaja MI_Opettaja_UXUI, Käyttöliittymämuotoilu
- Heikki Nuutinen
Vastuuopettaja
Tero Leponiemi
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL23SPalvelumuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida eri suunnittelumenetelmien eroja
- valita toimeksiantoon soveltuvan suunnittelumenetelmän
- käyttää luovia menetelmiä omassa suunnittelutyössään
- luoda konsepteja kokeillen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Toteutus sisältää ryhmäohjausta, itsenäistä aineistoihin perehtymistä, yksilötehtäviä ja parityöskentelyä.
Oppimisympäristö on Moodle.
Opetus lähiopetuksena kampuksella.
Tutustu joihinkin seuraavista teoksista:
Tuominen Saku: Luova järkevyys - Arkisen luovuuden ylistys
Uusikylä Kari: Luovuus kuuluu kaikille
Uusikylä Kari: Lahjakkuus
Lotta Hassi, Sami Paju, Reetta Maila: Kehitä kokeillen
Lisää materiaalivinkkejä Moodlessa.
Ajoitus ja läsnäolo
Aloitamme lähiopetuksen tammikuun alussa.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Auli Haarnio
Ryhmät
-
MLTIPAL23KPalvelumuotoilun koulutus 23K Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida eri suunnittelumenetelmien eroja
- valita toimeksiantoon soveltuvan suunnittelumenetelmän
- käyttää luovia menetelmiä omassa suunnittelutyössään
- luoda konsepteja kokeillen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Toteutus sisältää ryhmäohjausta, itsenäistä aineistoihin perehtymistä, yksilötehtäviä ja parityöskentelyä.
Oppimisympäristö on Moodle.
Opetusta kampuksella ja etänä Zoomissa.
Tutustu joihinkin ko. teoksista:
Luova järkevyys - Arkisen luovuuden ylistys, Tuominen Saku
Luovuus kuuluu kaikille, Uusikylä Kari
Lahjakkuus, Uusikylä Kari
Kehitä kokeillen, Lotta Hassi, Sami Paju, Reetta Maila
Lisää materiaalivinkkejä Moodlessa.
Ajoitus ja läsnäolo
Aloitamme lähiopetuksen 2.10 klo 10-12 tilassa A208.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Olli Seppälä
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL22SPalvelumuotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida eri suunnittelumenetelmien eroja
- valita toimeksiantoon soveltuvan suunnittelumenetelmän
- käyttää luovia menetelmiä omassa suunnittelutyössään
- luoda konsepteja kokeillen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Mitä metelmällisyys on? Miksi tarvitsemme menetelmiä?
Yksi tunnetuimmista suunnittelumenetelmistä on esimerkiksi monille tuttu brainstorming.
Tällä kurssilla tutustumme tunnetuihin mentelmiin ja pohdimme, miksi ammattimainen, mitattava ja tehokas työtapamme kannattaa perustua hyväksi todettuihin menetelmiin. Arvioimme tunnettujen menetelmien hyötyjä, taustoja sekä hieman myös niiden osakseen saanutta kritiikkiä ja pohdimme niiden soveltuvuutta eri tilanteisiin.
Luentoja kurssilla on viisi. Kurssilla opiskelijat suorittavat itsenäiset kirjoitustehtävät, sekä ryhmäkeskustelutehtäviä. Kurssin alun jälkeen aloitamme ryhmäprojektin, jossa opiskelijat soveltavat oppimiaan suunnittelumenetelmiä suunnitellessaan palvelukonseptia.
Kurssi suoritetaan pääasiassa kampuksella. Joitakin päiviä opetus tapahtuu verkossa.
Ajoitus ja läsnäolo
- Kurssin ensimmäiset 3 päivää ovat läsnäolon kannalta kriittisimmät
- Kurssilla oletetaan vahvaa sitoutumista kurssitehtävien tekoon
- Kurssin ajoitus pepissä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjalähde.
- The Pocket Universal Methods of Design: 100 Ways to Research Complex Problems, Develop Innovative Ideas, and Design Effective Solutions
Löytyy ekirjana LUT Primosta https://lut.primo.exlibrisgroup.com/discovery/fulldisplay?docid=cdi_askewsholts_vlebooks_9781631595349&context=PC&vid=358FIN_LUT:LAB&lang=fi&search_scope=LAB_CAMPUS_CDI&adaptor=Primo%20Central&tab=Everything&query=any,contains,methods%20of%20design
Verkkolähteitä mm.:
- Design methods finder - https://www.designmethodsfinder.com/methods/search/all
- This is service design doing method library https://www.thisisservicedesigndoing.com/methods
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- Hyväksiluku tapauskohtaisesti
Oppimisympäristö
- Materiaali, kirjalähteet ja mahdolliset tallenteet Moodlessa
- Opetus luokassa sekä mahdollisesti tilanteen mukaan Zoomissa (ilmoitus etukäteen)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjallinen tehtävä vaatii läsnäolon lisäksi omaehtoista perehtymistä kirjallisuuteen sekä tarjottuihin että omiin verkkoaineistoihin.
Projektityöskentely ryhmässä vaatii aikaa myös kurssipäivien ulkopuolella.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
- Kurssi ei vaadi edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Kurssi arvioidaan henkilökohtaisen kirjoitustehtävän, reflektiivisen kirjoitustehtävän, sekä ryhmässä toteutetun projektin suorituksen perusteella.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelijan palautettavia tehtäviä puuttuu. Liikaa poissaoloja. Opiskelijan aktiivisuus ja perehtyneisyys on vähäistä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija tietää suunnittelumenetelmiä ja osallistuu niiden käyttöön suunnitteluprosessissa. Opiskelija tiedostaa suunnittelumenetelmien tarpeen suunnittelutyössä. Opiskelijan suorituksesta puuttuu osia ja menetelmien käyttö on prosessissa pintapuolista ja muodollista. Opiskelijan perehtyneisyydessä selkeitä puutteita tai piittaamattomuutta.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää suunnittelumenetelmien roolin suunnittelutyössä. Opiskelija osaa vertailla ja arvioida suunnittelumenetelmien sopivuutta. Opiskelija käyttää suunnittelumenetelmiä perustellusti luodessaan konsepteja sopivien suunnittelumenetelmien avulla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee, ymmärtää ja käyttää suunnittelumenetelmiä erinomaisesti ja ymmärtää niiden roolin tuotekehitysprosessissa. Opiskelija osaa argumentoida suunnittelumenetelmien hyötyjä ja arvioida niiden hyviä ja huonoja puolia. Opiskelija osaa myös haastaa yksittäisten suunnittelumenetelmien rajoitteita ja kehittää niitä sopimaan omaan työskentelytapaansa. Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä aiheeseen. Ryhmätyöskentely on muita kannustavaa ja opiskelija edistää ryhmän toimintaa. Opiskelija luo korkealaatuisia konsepteja hallitusti käyttäen niiden suunnitteluun parhaiten sopivia menetelmiä.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
31.10.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Olli Seppälä
Vastuuopettaja
Tero Leponiemi
Opetusryhmät
- Ollin tunnit (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL22KPalvelumuotoilun koulutus 22K Lahti
Pienryhmät
- Ollin tunnit
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida eri suunnittelumenetelmien eroja
- valita toimeksiantoon soveltuvan suunnittelumenetelmän
- käyttää luovia menetelmiä omassa suunnittelutyössään
- luoda konsepteja kokeillen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Mitä metelmällisyys on? Miksi tarvitsemme menetelmiä?
Yksi tunnetuimmista suunnittelumenetelmistä on esimerkiksi monille tuttu brainstorming.
Tällä kurssilla tutustumme tunnetuihin mentelmiin ja pohdimme, miksi ammattimainen, mitattava ja tehokas työtapamme kannattaa perustua hyväksi todettuihin menetelmiin. Arvioimme myös tunnettujen menetelmien osakseen saanutta kritiikkiä ja pohdimme niiden soveltuvuutta eri tilanteisiin.
Kurssilla opiskelijat suorittavat itsenäisen kirjoitustehtävän, sekä ryhmäkeskustelutehtäviä. Kurssin alun jälkeen aloitamme pienimuotoisen ryhmäprojektin, jossa opiskelijat soveltavat oppimiaan suunnittelumenetelmiä suunnitellessaan palvelukonseptia.
Kurssi suoritetaan pääasiassa kampuksella. Joitakin päiviä opetus tapahtuu verkossa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjalähde.
- The Pocket Universal Methods of Design: 100 Ways to Research Complex Problems, Develop Innovative Ideas, and Design Effective Solutions
Löytyy ekirjana LUT Primosta https://lut.primo.exlibrisgroup.com/discovery/fulldisplay?docid=cdi_askewsholts_vlebooks_9781631595349&context=PC&vid=358FIN_LUT:LAB&lang=fi&search_scope=LAB_CAMPUS_CDI&adaptor=Primo%20Central&tab=Everything&query=any,contains,methods%20of%20design
Verkkolähteitä mm.:
- Design methods finder - https://www.designmethodsfinder.com/methods/search/all
- This is service design doing method library https://www.thisisservicedesigndoing.com/methods
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- Hyväksiluku tapauskohtaisesti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjallinen tehtävä vaatii läsnäolon lisäksi omaehtoista perehtymistä kirjallisuuteen sekä tarjottuihin että omiin verkkoaineistoihin.
Projektityöskentely ryhmässä vaatii aikaa myös kurssipäivien ulkopuolella.
Sisältö
Kurssi sisältää luentoa, pienryhmätyöskentelyä, kirjoitustehtäviä ja ryhmäprojektin.
Arviointimenetelmät
Kurssi arvioidaan henkilökohtaisen kirjoitustehtävän, sekä ryhmässä toteutetun projektin suorituksen perusteella.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelijan palautettavia tehtäviä puuttuu. Opiskelija ei ole ollut paikalla. Opiskelijan aktiivisuus ja perehtyneisyys on vähäistä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija tietää suunnittelumenetelmiä ja osallistuu niiden käyttöön suunnitteluprosessissa. Opiskelija tiedostaa suunnittelumenetelmien tarpeen järjestelmällisessä suunnittelutyössä. Opiskelijan suorituksesta puuttuu osia ja menetelmien käyttö on prosessissa pintapuolista ja muodollista. Opiskelijan perehtyneisyydessä selkeitä puutteita tai piittaamattomuutta.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää suunnittelumenetelmien roolin suunnittelutyössä. Opiskelija osaa vertailla ja arvioida suunnittelumenetelmien sopivuutta. Opiskelija käyttää suunnittelumenetelmiä perustellusti luodessaan konsepteja sopivien suunnittelumenetelmien avulla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee, ymmärtää ja käyttää suunnittelumenetelmiä erinomaisesti ja ymmärtää niiden roolin tuotekehitysprosessissa. Opiskelija osaa argumentoida suunnittelumenetelmien hyötyjä ja arvioida niiden hyviä ja huonoja puolia. Opiskelija osaa myös haastaa yksittäisten suunnittelumenetelmien rajoitteita ja kehittää niitä sopimaan omaan työskentelytapaansa. Opiskelija luo korkealaatuisia konsepteja hallitusti käyttäen niiden suunnitteluun parhaiten sopivia menetelmiä.
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
14.03.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB)
- Olli Seppälä
Vastuuopettaja
Tero Leponiemi
Opetusryhmät
- PAL21S (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL21SPalvelumuotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- PAL21S
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida eri suunnittelumenetelmien eroja
- valita toimeksiantoon soveltuvan suunnittelumenetelmän
- käyttää luovia menetelmiä omassa suunnittelutyössään
- luoda konsepteja kokeillen
Arviointiasteikko
1-5