Siirry suoraan sisältöön

Ilmaisun monet muodot vuorovaikutustyössäLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00CQ51

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• käyttää ja soveltaa ilmaisun monien muotojen mahdollisuuksia ja keinoja/menetelmiä tavoitteellisessa vuorovaikutustyössä
• suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista luovan ilmaisun toimintaa erilaisten asiakkaiden kohtaamisessa
• tukea erilaisten asiakkaiden ilmaisu- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 19.02.2024

Ajoitus

01.03.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 80

Opettaja
  • Outi Kokko-Muhonen
Ryhmät
  • HLABTO23H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Hyvinvointiyksikkö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• käyttää ja soveltaa ilmaisun monien muotojen mahdollisuuksia ja keinoja/menetelmiä tavoitteellisessa vuorovaikutustyössä
• suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista luovan ilmaisun toimintaa erilaisten asiakkaiden kohtaamisessa
• tukea erilaisten asiakkaiden ilmaisu- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkokampus. Campusonline-toteutus, verkko-oppimisympäristö. Opintojakso sisältää luentotallenteita, verkko-oppimismateriaaleja ja itsenäisesti suoritettavia oppimistehtäviä.

Opintojaksolla opiskelija etenee oman oman aikataulun ja opintojakson etenemisjärjestyksen mukaisesti 1.3.-26.5. 2024.

Opintojaksoon liittyy omavalintaisen, vuorovaikutteisen ilmaisuprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi opiskelijan itse valitsemassa toimintaympäristössä. Tämä toiminnallinen osuus toteutetaan opintojakson aikana.

Tarkempi toteutuksen kuvaus opintojakson Moodle-alustalla.

Ajoitus ja läsnäolo

1.3.-26.5. Opintojakson suorittaminen edellyttää opintojakson rakenteen mukaista etenemistä ja oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista annetun aikataulun mukaisesti. Aikataulu ja eteneminen kuvataan tarkemmin opintojakson Moodle-alustalla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Soveltuvin osin seuraavat teokset:
- Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat
- Lehikoinen, K., Vanhanen, E. 2017. Taide ja hyvinvointi. Löytyy: https://taju.uniarts.fi/handle/10024/7104
- Malmelin, N. & Poutanen, P. 2017. Luovuuden idea. Luovuus työelämässä, yhteisöissä ja organisaatioissa
-Sutela, S.2022. Näkyväksi tekemisen taito. Pedagoginen kohtaaminen opetuksessa.PS-kustannus.


Lisäksi suositeltavaa, valinnaista kirjallisuutta:
- Huhtinen-Hilden, L. & Lamppu. M. 2018. Odottamattomia aarteita: Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Löytyy: https://www.theseus.fi/handle/10024/152798
- Huhtanen, A. et al. 2016. Vuorovaikutus osallistavan taiteen ryhmänohjauksesta. Työkirja aloittelevalle ryhmnänohjaajalle
- Ruokonen, I. 2020. Nyt on ilmaisun aika! Varhaiskasvatuksen taidekasvatus
- Särkämö, T. et al. 2011. Muistaakseni laulan: musiikin käyttö muistisairauden, mielialan, elämänlaadun ja kognitiivisen toimintakyvyn tukemisessa


lisää materiaalivinkkejä Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

Oma ilmaisuprojekti toteutetaan omavalintaisessa työelämäkontekstissä. Mikäli tämä ei ole mahdollista, opiskelija voi etsiä vaihtoehtoisen kontekstin tehtävän tekemiselle (esim. harrasteryhmät tms.)

Uusintamahdollisuudet

-

Oppimisympäristö

Moodle-oppimisympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- kirjallisuuteen sekä opintojakson oppimismateriaaleihin perehtyminen 2,5op
- oppimistehtävät 2,5 op
Yhteensä 5 op

Sisältö

Opintojakson keskeiset teemat:
- Luovuus osana arkea: luova toiminta mahdollistamassa yhteyttä itseen ja toisiin
- Luova toiminta tukemassa osallisuutta ja hyvinvointia
- Luovuus ja taiteen sekä ilmaisun soveltavat muodot vuorovaikutuksen tukena
- Ilmaisun monet muodot minäpystyvyyden ja resilienssin tukena
- Ilmaisun monet muodot ryhmän-/yksilöiden ohjauksessa
- Oman ilmaisuprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan kategorialla hyväksytty/ hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija noudattaa annettua aikataulua ja suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti 26.5.2024 mennessä.

Tarkemmat tehtävien suoritustavat ja arviointikriteerit löytyvät opintojakson Moodle-alustalta.

Ilmoittautumisaika

14.08.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 03.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 150

Opettaja
  • Outi Kokko-Muhonen
  • Outi Rantatulkkila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• käyttää ja soveltaa ilmaisun monien muotojen mahdollisuuksia ja keinoja/menetelmiä tavoitteellisessa vuorovaikutustyössä
• suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista luovan ilmaisun toimintaa erilaisten asiakkaiden kohtaamisessa
• tukea erilaisten asiakkaiden ilmaisu- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkokampus. Campusonline-toteutus, verkko-oppimisympäristö. Opintojakso sisältää luentotallenteita, verkko-oppimismateriaaleja ja itsenäisesti suoritettavia oppimistehtäviä.

Opintojaksolla opiskelija etenee oman oman aikataulun ja opintojakson etenemisjärjestyksen mukaisesti 4.9.-3.12. 2023.

Opintojaksoon liittyy omavalintaisen, vuorovaikutteisen ilmaisuprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi opiskelijan itse valitsemassa toimintaympäristössä. Tämä toiminnallinen osuus toteutetaan opintojakson aikana.

Tarkempi toteutuksen kuvaus opintojakson Moodle-alustalla.

Ajoitus ja läsnäolo

4.9.-3.12.2023 Opintojakson suorittaminen edellyttää opintojakson rakenteen mukaista etenemistä ja oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista annetun aikataulun mukaisesti. Aikataulu ja eteneminen kuvataan tarkemmin opintojakson Moodle-alustalla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Soveltuvin osin seuraavat teokset:
- Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat
- Lehikoinen, K., Vanhanen, E. 2017. Taide ja hyvinvointi. Löytyy: https://taju.uniarts.fi/handle/10024/7104
- Malmelin, N. & Poutanen, P. 2017. Luovuuden idea. Luovuus työelämässä, yhteisöissä ja organisaatioissa
-Sutela, S.2022. Näkyväksi tekemisen taito. Pedagoginen kohtaaminen opetuksessa.PS-kustannus.


Lisäksi suositeltavaa, valinnaista kirjallisuutta:
- Huhtinen-Hilden, L. & Lamppu. M. 2018. Odottamattomia aarteita: Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Löytyy: https://www.theseus.fi/handle/10024/152798
- Huhtanen, A. et al. 2016. Vuorovaikutus osallistavan taiteen ryhmänohjauksesta. Työkirja aloittelevalle ryhmnänohjaajalle
- Ruokonen, I. 2020. Nyt on ilmaisun aika! Varhaiskasvatuksen taidekasvatus
- Särkämö, T. et al. 2011. Muistaakseni laulan: musiikin käyttö muistisairauden, mielialan, elämänlaadun ja kognitiivisen toimintakyvyn tukemisessa


lisää materiaalivinkkejä Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

Oma ilmaisuprojekti toteutetaan omavalintaisessa työelämäkontekstissä. Mikäli tämä ei ole mahdollista, opiskelija voi etsiä vaihtoehtoisen kontekstin tehtävän tekemiselle (esim. harrasteryhmät tms.)

Uusintamahdollisuudet

-

Oppimisympäristö

Moodle-oppimisympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- kirjallisuuteen sekä opintojakson oppimismateriaaleihin perehtyminen 2,5op
- oppimistehtävät 2,5 op
Yhteensä 5 op

Sisältö

Opintojakson keskeiset teemat:
- Luovuus osana arkea: luova toiminta mahdollistamassa yhteyttä itseen ja toisiin
- Luova toiminta tukemassa osallisuutta ja hyvinvointia
- Luovuus ja taiteen sekä ilmaisun soveltavat muodot vuorovaikutuksen tukena
- Ilmaisun monet muodot minäpystyvyyden ja resilienssin tukena
- Ilmaisun monet muodot ryhmän-/yksilöiden ohjauksessa
- Oman ilmaisuprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan kategorialla hyväksytty/ hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija noudattaa annettua aikataulua ja suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti 3.12.2023 mennessä.

Tarkemmat tehtävien suoritustavat ja arviointikriteerit löytyvät opintojakson Moodle-alustalta.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

20.01.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

50 - 150

Opettaja
  • Outi Rantatulkkila
Ryhmät
  • HLABTO22H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2022-2023, Hyvinvointiyksikkö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• käyttää ja soveltaa ilmaisun monien muotojen mahdollisuuksia ja keinoja/menetelmiä tavoitteellisessa vuorovaikutustyössä
• suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista luovan ilmaisun toimintaa erilaisten asiakkaiden kohtaamisessa
• tukea erilaisten asiakkaiden ilmaisu- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkokampus. Campusonline-toteutus, verkko-oppimisympäristö. Verkkotallenteita, verkko-oppimismateriaaleja ja itsenäisesti suoritettavia oppimistehtäviä. Opintojaksolla on yksi vapaavalintainen ohjaustapaamista verkossa, johon ilmoittaudutaan Moodlessa olevalla linkillä. Ajankohta ilmoitetaan opintojakson Moodle-alustalla opintojakson alkaessa. Opintojakso suoritetaan oman aikataulun ja opintojakson etenemisjärjestyksen mukaisesti tammi-huhtikuussa 2023. Opintojaksolla edetään hyväksytysti suoritettujen osioiden kautta.
Opintojaksoon liittyy omavalintaisen, vuorovaikutteisen ilmaisuprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi opiskelijan itse valitsemassa toimintaympäristössä.
Tarkempi toteutuksen kuvaus opintojakson Moodle-alustalla.

Ajoitus ja läsnäolo

20.1.-30.4.2023 Opintojakson suorittaminen edellyttää opintojakson rakenteen mukaista etenemistä ja oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista annetun aikataulun mukaisesti. Aikataulu ja eteneminen kuvataan tarkemmin opintojakson Moodle-alustalla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Soveltuvin osin seuraavat teokset:
- Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat
- Lehikoinen, K., Vanhanen, E. 2017. Taide ja hyvinvointi. Löytyy: https://taju.uniarts.fi/handle/10024/7104
- Malmelin, N. & Poutanen, P. 2017. Luovuuden idea. Luovuus työelämässä, yhteisöissä ja organisaatioissa
-Sutela, S.2022. Näkyväksi tekemisen taito. Pedagoginen kohtaaminen opetuksessa.PS-kustannus.


Lisäksi suositeltavaa, valinnaista kirjallisuutta:
- Huhtinen-Hilden, L. & Lamppu. M. 2018. Odottamattomia aarteita: Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Löytyy: https://www.theseus.fi/handle/10024/152798
- Huhtanen, A. et al. 2016. Vuorovaikutus osallistavan taiteen ryhmänohjauksesta. Työkirja aloittelevalle ryhmnänohjaajalle
- Ruokonen, I. 2020. Nyt on ilmaisun aika! Varhaiskasvatuksen taidekasvatus
- Särkämö, T. et al. 2011. Muistaakseni laulan: musiikin käyttö muistisairauden, mielialan, elämänlaadun ja kognitiivisen toimintakyvyn tukemisessa


lisää materiaalivinkkejä Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

Oma ilmaisuprojekti toteutetaan omavalintaisessa työelämäkontekstissä.

Oppimisympäristö

Moodle-oppimisympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- kirjallisuus, verkko-oppimismateriaalit ja niihin perehtyminen 2,5op
- oppimistehtävät 2,5 op
Yhteensä 5 op

Sisältö

Opintojakson keskeiset teemat:
- Luovuus osana arkea: luova toiminta mahdollistamassa yhteyttä itseen ja toisiin
- Luova toiminta tukemassa osallisuutta ja hyvinvointia
- Luovuus ja taiteen sekä ilmaisun soveltavat muodot vuorovaikutuksen tukena
- Ilmaisun monet muodot minäpystyvyyden ja resilienssin tukena
- Ilmaisun monet muodot ryhmän-/yksilöiden ohjauksessa
- Oman ilmaisuprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan kategorialla hyväksytty/ hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija noudattaa annettua aikataulua ja suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti 30.4.2023 mennessä.

Tarkemmat tehtävien suoritustavat ja arviointikriteerit löytyvät opintojakson Moodle-alustalta.

Ilmoittautumisaika

22.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

11.02.2022 - 15.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

50 - 150

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
  • Outi Rantatulkkila
  • ST_Opettaja_SOTI_01 Virtuaaliopettaja
Ryhmät
  • HLABTO21H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2021-2022, Hyvinvointiyksikkö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• käyttää ja soveltaa ilmaisun monien muotojen mahdollisuuksia ja keinoja/menetelmiä tavoitteellisessa vuorovaikutustyössä
• suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista luovan ilmaisun toimintaa erilaisten asiakkaiden kohtaamisessa
• tukea erilaisten asiakkaiden ilmaisu- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkokampus. Campusonline-toteutus, verkko-oppimisympäristö. Verkkotallenteita, verkko-oppimismateriaaleja ja itsenäisesti suoritettavia oppimistehtäviä. Opintojaksolla on yksi vapaavalintainen ohjaustapaamista verkossa, johon ilmoittaudutaan Moodlessa olevalla linkillä. Ajankohta ilmoitetaan opintojakson Moodle-alustalla opintojakson alkaessa. Opintojakso suoritetaan oman aikataulun ja opintojakson etenemisjärjestyksen mukaisesti helmi-toukokuussa 2022. Opintojaksolla edetään hyväksytysti suoritettujen osioiden kautta.
Opintojaksoon liittyy omavalintaisen, vuorovaikutteisen ilmaisuprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi opiskelijan itse valitsemassa toimintaympäristössä.
Tarkempi toteutuksen kuvaus opintojakson Moodle-alustalla.

Ajoitus ja läsnäolo

11.2.- 15.5. 2022. Opintojakson suorittaminen edellyttää opintojakson rakenteen mukaista etenemistä ja oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista annetun aikataulun mukaisesti. Aikataulu ja eteneminen kuvataan tarkemmin opintojakson Moodle-alustalla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat
- Lehikoinen, K., Vanhanen, E. 2017. Taide ja hyvinvointi. Löytyy: https://taju.uniarts.fi/handle/10024/7104
- Malmelin, N. & Poutanen, P. 2017. Luovuuden idea. Luovuus työelämässä, yhteisöissä ja organisaatioissa


Lisäksi suositeltavaa, valinnaista kirjallisuutta:
- Huhtinen-Hilden, L. & Lamppu. M. 2018. Odottamattomia aarteita: Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Löytyy: https://www.theseus.fi/handle/10024/152798
- Huhtanen, A. et al. 2016. Vuorovaikutus osallistavan taiteen ryhmänohjauksesta. Työkirja aloittelevalle ryhmnänohjaajalle
- Ruokonen, I. 2020. Nyt on ilmaisun aika! Varhaiskasvatuksen taidekasvatus
- Särkämö, T. et al. 2011. Muistaakseni laulan: musiikin käyttö muistisairauden, mielialan, elämänlaadun ja kognitiivisen toimintakyvyn tukemisessa

lisää materiaalivinkkejä Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

Oma ilmaisuprojekti toteutetaan omavalintaisessa työelämäkontekstissä.

Oppimisympäristö

Moodle-oppimisympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- kirjallisuus, verkko-oppimismateriaalit ja niihin perehtyminen 2,5op
- oppimistehtävät 2,5 op
Yhteensä 5 op

Sisältö

Opintojakson keskeiset teemat:
- Luovuus osana arkea: luova toiminta mahdollistamassa yhteyttä itseen ja toisiin
- Luova toiminta tukemassa osallisuutta ja hyvinvointia
- Luovuus ja taiteen sekä ilmaisun soveltavat muodot vuorovaikutuksen tukena
- Ilmaisun monet muodot minäpystyvyyden ja resilienssin tukena
- Ilmaisun monet muodot ryhmän-/yksilöiden ohjauksessa
- Oman ilmaisuprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan kategorialla hyväksytty/ hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija noudattaa annettua aikataulua ja suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti 30.4.2022 mennessä.

Tarkemmat tehtävien suoritustavat ja arviointikriteerit löytyvät opintojakson Moodle-alustalta.