Siirry suoraan sisältöön

Toimintakyky, osallisuus ja ohjaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: AV00CF74

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Ymmärrät ja osaat hyödyntää ICF- viitekehystä toimintakyvyn ja osallisuuden kuvaamisessa.
Ymmärrät kuntoutus- ja sosiaalialan asiakas- ja palveluprosessien vaiheet
Tunnistat asiakkaan toimintakyvyn, osallisuuden sekä kuntoutus- ja palvelutarpeen arvioinnin perusteita ja osaat etsiä näyttöön perustuvia arviointimenetelmiä.

Tiedät yksilön ja ryhmän ohjaamisen lähtökohtia ja periaatteita. Tiedät vuorovaikutukseen vaikuttavat tekijät ja tunnistat omat vuorovaikutuksesi vahvuudet ja kehitettävät asiat.
Osaat potilassiirtojen aktivoivan ja ergonomisen avustamisen pääperiaatteet.

Tiedät apuvälineprosessin vaiheet ja osaat perustella hyvinvointiteknologian / apuvälineiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn ja osallisuuden tukemisessa.

Ajoitus

19.04.2022 - 30.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 25

Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
  • Sirpa Silaste
  • Tuula Hämäläinen

Osaamistavoitteet

Ymmärrät ja osaat hyödyntää ICF- viitekehystä toimintakyvyn ja osallisuuden kuvaamisessa.
Ymmärrät kuntoutus- ja sosiaalialan asiakas- ja palveluprosessien vaiheet
Tunnistat asiakkaan toimintakyvyn, osallisuuden sekä kuntoutus- ja palvelutarpeen arvioinnin perusteita ja osaat etsiä näyttöön perustuvia arviointimenetelmiä.

Tiedät yksilön ja ryhmän ohjaamisen lähtökohtia ja periaatteita. Tiedät vuorovaikutukseen vaikuttavat tekijät ja tunnistat omat vuorovaikutuksesi vahvuudet ja kehitettävät asiat.
Osaat potilassiirtojen aktivoivan ja ergonomisen avustamisen pääperiaatteet.

Tiedät apuvälineprosessin vaiheet ja osaat perustella hyvinvointiteknologian / apuvälineiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn ja osallisuuden tukemisessa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkotyöskentely ajasta ja paikasta riippumatta, itsenäisesti toteutettavat kirjalliset ja käytännölliset tehtävät, mahdollisuus henkilökohtaiseen verkkoyhteydellä toteutuvaan ohjaukseen.
Käytännöllisen osaamisen syventäminen toteutuu liitettynä toimintaterapeutin tutkinnon ammatillisiin opintoihin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tieto verkko-opiskelualustalla

Sisältö

Osaamistavoitteet:
Ymmärrät ja osaat hyödyntää ICF- viitekehystä toimintakyvyn ja osallisuuden kuvaamisessa.
Tunnistat asiakkaan toimintakyvyn, osallisuuden sekä kuntoutus- ja palvelutarpeen arvioinnin perusteita ja osaat etsiä näyttöön perustuvia arviointimenetelmiä.
Osaat tukea asiakkaan osallisuutta eri menetelmiä hyödyntäen
Osaat ohjata asiakkaan siirtymistä ja liikkumista ergonomisesti ja aktiivisesti avustamalla
Tiedät apuvälineprosessin vaiheet ja osaat perustella hyvinvointiteknologian / apuvälineiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn ja osallisuuden tukemisessa.
Tiedät motivoivan ohjauksen merkityksen yksilön ohjaamisessa ja tunnistat siihen vaikuttavia tekijöitä. Tiedät motivoivan keskustelun periaatteet ja lähtökohdat sekä ohjaustilanteeseen vaikuttavat viestinnän eri keinot.
Tiedät tasavertaiseen vuorovaikutukseen vaikuttavat tekijät ja tunnistat omat vuorovaikutuksesi vahvuudet ja kehitettävät asiat.

Sisältö
Toimintakyvyn ja ohjaamisen käsitteiden teoreettiset perusteet
Osallisuutta ja toimijuutta tukevat menetelmät ja niiden soveltaminen
ICF- viitekehys asiakaslähtöisen ja moniammatillisen työn jäsentäjänä: ICF luokituksen tavoitteet, yhteinen kieli ja käsitteet, rakenne ja koodit sekä käyttöä helpottavat työkalut
Toimintakyvyn kuvaaminen ICF- viitekehystä hyödyntäen
Toimintakyvyn arvioinnin perusteet: käsitteet, menetelmät ja mittarit sekä TOIMIA tietokanta

Asiakkaan siirtymisen ja liikkumisen ergonominen ja aktiivinen avustaminen
Apuvälinepalveluprosessi ja -saatavuusperusteet
Toimintakykyä, itsenäistä suoriutumista ja turvallisuutta edistävät apuvälineet ja hyvinvointiteknologiset ratkaisut, kuten liikkumisen apuvälineet ja pienapuvälineet.
Eri toimintaympäristöjen esteettömyys ja saavutettavuus

Motivoivan ohjaamisen ja motivoivan keskustelun teoreettiset periaatteet
Vuorovaikutuksen ja viestinnän keinojen harjoittaminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Toimintaterapeuttikoulutuksen aloittaville henkilöille

Ei edellytetä edeltävää osaamista

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Tunnistat toimintakyvyn, osallisuuden, toimijuuden ja ohjaamisen peruskäsitteet. Olet käyttänyt ICF-viitekehystä toimintakyvyn ja osallisuuden kuvaamisessa, mutta kuvaus on pirstaleista. Tunnistat toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja osaat perustella valinnan Case-tehtävässä. Osaat kuvata yksittäisiä apuvälineiden hyödyntämisen mahdollisuuksia toimintakyvyn ja osallisuuden tukemisessa. Olet kuvannut apuvälineiden hankintaprosessin sekä saatavuuden perusteet, mutta kuvaus jää suppeaksi. Tiedät ohjaamisen teoreettiset taustat sekä ohjaajan vuorovaikutuksen merkityksen ohjaustilanteessa. Osaat tunnistaa yksittäisiä vuorovaikutustekijöitä ohjaustilanteesta. Tiedät aktivoivan ja ergonomisen avustamisen periaatteet potilassiirroissa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Tiedät toimintakyvyn, osallisuuden, toimijuuden ja ohjaamisen peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Tarkastelet toimintakykyä ICF-viitekehyksessä monipuolisesti ja tarkasti sekä kuvaat osallisuutta eri näkökulmista. Ymmärrät toimintakyvyn arvioinnin perusteet sekä osaat soveltaa ja perustella valintoja Case-tehtävässä. Kuvaat apuvälineiden hyödyntämisen mahdollisuuksia eri näkökulmista toimintakyvyn ja osallisuuden tukemisessa. Kuvaat apuvälineiden hankintaprosessin sekä saatavuuden perusteet soveltaen Case-tehtävään. Kuvaat laajasti ohjaamisen teoreettiset taustat sekä ohjaajan vuorovaikutuksen merkityksen ohjaustilanteessa. Tunnistat useita vuorovaikutustekijöitä ohjaustilanteessa ja osaat soveltaa teoriaa käytännön tilanteissa. Tiedät aktivoivan ja ergonomisen avustamisen periaatteet potilassiirroissa.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Analysoit toimintakyvyn, osallisuuden, toimijuuden ja ohjaamisen peruskäsitteitä, kuvaat käsitteiden välisiä yhteyksiä ja yhdistät niitä käytäntöön. Tarkastelet toimintakykyä ICF-viitekehyksessä monipuolisesti, tarkoituksenmukaisesti ja tarkasti. Kuvaat osallisuutta eri näkökulmista yhdistäen teoreettisia perusteita käytäntöön ja esität kehittämisehdotuksia. Ymmärrät toimintakyvyn arvioinnin perusteet sekä osaat soveltaa ja perustella valintoja Case-tehtävässä.
Osaat perustellusti valita asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta tukevia apuvälineitä ja hyvinvointiteknologian ratkaisuja sekä tuoda esille innovatiivisia ratkaisuja. Kuvaat kattavasti apuvälineprosessin ja apuvälineiden saatavuus perusteet yhdistäen teorian ja asiakkaan tarpeet.
Tiedät ohjaamisen teoreettiset taustat sekä ohjaajan vuorovaikutuksen merkityksen ohjaustilanteessa. Osaat reflektoida ohjaustilanteeseen vaikuttavia vuorovaikutustekijöitä monipuolisesti sekä yhdistät tähän ohjauksen teoreettiset taustat. Osaat analysoida ohjaustilannetta useista eri näkökulmista ja pohtia ohjaamisen vaikutuksia ohjaustilanteen etenemiseen ja esität kehittämisideoita.
Tiedät aktivoivan ja ergonomisen avustamisen periaatteet potilassiirroissa.