Siirry suoraan sisältöön

Kehittäjänä kuntoutuksen ja liikunnan toimintaympäristöissäLaajuus (5 op)

Tunnus: YH00CV95

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti kuntoutuksen ja liikunta-alan kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia ja selvityksiä sekä osaa soveltaa niitä käytännön työelämän kehittämiseen

-arvioida erilaisia alueellisia ja kansallisia rahoitusinstrumentteja, joita on mahdollista hyödyntää alan toimintaympäristöjen kehittämisessä

-laatia ja arvioida kriittisesti kuntoutus- ja liikunta-alan kehittämistarpeisiin ohjautuvan hankesuunnitelman

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

13.09.2024 - 04.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
  • Aki Rintala
  • Minna Mukka
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
  • HLTIYKUNLI24SV
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti kuntoutuksen ja liikunta-alan kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia ja selvityksiä sekä osaa soveltaa niitä käytännön työelämän kehittämiseen

-arvioida erilaisia alueellisia ja kansallisia rahoitusinstrumentteja, joita on mahdollista hyödyntää alan toimintaympäristöjen kehittämisessä

-laatia ja arvioida kriittisesti kuntoutus- ja liikunta-alan kehittämistarpeisiin ohjautuvan hankesuunnitelman

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu hybridiopetuksena ja opiskelija voi valita osallistuuko opintojakson seminaareihin Lahden Mukkulan kampuksella tai verkon välityksellä.

Opetus sisältää luentoja ja yhteistyöskentelyä verkossa sekä asiantuntijatiimeissä aihepiiriin liittyvän kehittämistehtävän parissa.

Opintojakson aikana työskennellään asiantuntijatiimeissä ja ryhmä valitsee kehittämiskohteen kuntoutuksen ja liikunnan teemaan liittyen, jonka ympärille rakennataan hankesuunnitelma. Hankesuunnitelma tulee olla perusteltu ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja alan kehittämistarpeisiin pohjautuen. Hankesuunnitelma esitetään loppuseminaarissa.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa yhteisellä aloitusseminaarilla 11.9.2024 klo 15-18.

Väliseminaari 16.10.2024 klo 15-18.

Opintojakson loppuseminaari pidetään 4.12.2024 klo 8.30-16.

Vapaaehtoiset ohjausajat ovat 2.10 klo 15-16 ja 5.11 klo 15-16.

Opintojakson suorittaminen edellyttää seminaareihin osallistumista sekä hyväksytyn hankesuunnitelman laatimista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson Moodle-alustalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Opintojakson toteutetaan yhteistyössä LAB-ammattikorkeakoulun Hyvinvointia elinympäristöstä, liikkumisesta ja matkailusta hanke- ja tutkimustiimin kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakso toteutetaan seuraavan kerran syksyllä 2025.

Oppimisympäristö

Opintojakso toteutuu hybridiopetuksena.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op, joka vastaa opiskelijan työtä yhteensä 135h. Hankesuunnitelman laatiminen vaatii ajallista panostusta seminaarien välillä.

Sisältö

Opintojakson osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- arvioida kriittisesti kuntoutuksen ja liikunta-alan kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia ja selvityksiä sekä osaa soveltaa niitä käytännön työelämän kehittämiseen

-arvioida erilaisia alueellisia ja kansallisia rahoitusinstrumentteja, joita on mahdollista hyödyntää alan toimintaympäristöjen kehittämisessä

-laatia ja arvioida kriittisesti kuntoutus- ja liikunta-alan kehittämistarpeisiin ohjautuvan hankesuunnitelman

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei tarvita.

Arviointimenetelmät

Seminaareihin osallistuminen ja hankesuunnitelma arvioidaan asteikolla 1-5.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut hyväksyttävän arvosanan osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija

- osaa valita alaan liittyvän aiheen, joka on perusteltu ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja alan kehittämistarpeisiin pohjautuen

- osaa rajata aihetta

- osaa käyttää hankevalmisteluun liittyviä käsitteitä ja tietopohjaa

- valitsee tarkoituksenmukaisia hankesuunnitteluun liittyviä menetelmiä ja käyttää niitä kuntoutuksen ja liikunnan toimintaympäristön kehittämiseen

- osaa kuvata hankesuunnitelman vaikutuksia yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta

- osaa kuvata omaa oppimistaan hankevalmistelun prosessin aikana

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija

- osaa valita ajankohtaisen aiheen, joka on perusteltu ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja alan kehittämistarpeisiin pohjautuen

- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi

- käyttää asiantuntevasti hankevalmisteluun liittyviä käsitteitä ja tietopohjaa

- valitsee tarkoituksenmukaisia hankesuunnitteluun liittyviä menetelmiä ja soveltaa niitä kuntoutuksen ja liikunnan toimintaympäristön kehittämiseen

- osaa arvioida käyttämiään menetelmiä

- osaa reflektoida hankesuunnitelman vaikutuksia yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta

- osaa pohtia omaa oppimistaan hankevalmistelun prosessin aikana

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija

- osaa valita alalle ajankohtaisen, innovatiivisen ja vaativan aiheen

- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja
alan kehitystarpeisiin pohjautuen

- käyttää asiantuntevasti hankevalmisteluun liittyviä käsitteitä ja tietopohjaa ja perustelee toimintaa niillä

- valitsee tarkoituksenmukaisia hankevalmisteluun liittyviä menetelmiä ja soveltaa niitä
kuntoutuksen ja liikunnan toimintaympäristön kehittämiseen

- arvioi kriittisesti käyttämiään menetelmiä

- osaa reflektoida tulevaisuusorientoituneesti hankesuunnitelman vaikutuksia yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta

- osaa analyyttisesti pohtia omaa oppimistaan hankevalmistelun prosessin aikana

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 30.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Opettaja
  • Aki Rintala
  • Minna Mukka
Opetusryhmät
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
  • HLTIYKUNLI23SV
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti kuntoutuksen ja liikunta-alan kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia ja selvityksiä sekä osaa soveltaa niitä käytännön työelämän kehittämiseen

-arvioida erilaisia alueellisia ja kansallisia rahoitusinstrumentteja, joita on mahdollista hyödyntää alan toimintaympäristöjen kehittämisessä

-laatia ja arvioida kriittisesti kuntoutus- ja liikunta-alan kehittämistarpeisiin ohjautuvan hankesuunnitelman

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu hybridiopetuksena ja opiskelija voi valita osallistuuko opintojakson seminaareihin Lahden Mukkulan kampuksella tai verkon välityksellä.

Opetus sisältää luentoja ja yhteistyöskentelyä verkossa sekä pienryhmätyöskentelyä aihepiiriin liittyvän kehittämistehtävän parissa.

Opintojakson aikana valitsette kehittämiskohteen kuntoutuksen ja liikunnan teemaan liittyen, jonka ympärille rakennataan hankesuunnitelma. Hankesuunnitelma tulee olla perusteltu ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja alan kehittämistarpeisiin pohjautuen. Hankesuunnitelma esitetään loppuseminaarissa.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa yhteisellä aloitusseminaarilla 11.9.2023 klo 15-18.

Opintojakson loppuseminaari pidetään 30.11.2023 klo 8.30-15.30.

Opintojakson suorittaminen edellyttää alku- ja loppuseminaariin osallistumista sekä hyväksytyn hankesuunnitelman laatimista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson Moodle-alustalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Opintojakson toteutetaan yhteistyössä LAB-ammattikorkeakoulun Hyvinvointia elinympäristöstä, liikkumisesta ja matkailusta hanke- ja tutkimustiimin kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakso toteutetaan seuraavan kerran syksyllä 2024.

Oppimisympäristö

Opintojakso toteutuu hybridiopetuksena.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op, joka vastaa opiskelijan työtä yhteensä 135h. Hankesuunnitelman laatiminen vaatii ajallista panostusta seminaarien välillä.

Sisältö

Opintojakson osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- arvioida kriittisesti kuntoutuksen ja liikunta-alan kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia ja selvityksiä sekä osaa soveltaa niitä käytännön työelämän kehittämiseen

-arvioida erilaisia alueellisia ja kansallisia rahoitusinstrumentteja, joita on mahdollista hyödyntää alan toimintaympäristöjen kehittämisessä

-laatia ja arvioida kriittisesti kuntoutus- ja liikunta-alan kehittämistarpeisiin ohjautuvan hankesuunnitelman

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei tarvita.

Arviointimenetelmät

Seminaareihin osallistuminen ja hankesuunnitelma arvioidaan asteikolla 1-5.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut hyväksyttävän arvosanan osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija

- osaa valita alaan liittyvän aiheen, joka on perusteltu ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja alan kehittämistarpeisiin pohjautuen

- osaa rajata aihetta

- osaa käyttää hankevalmisteluun liittyviä käsitteitä ja tietopohjaa

- valitsee tarkoituksenmukaisia hankesuunnitteluun liittyviä menetelmiä ja käyttää niitä kuntoutuksen ja liikunnan toimintaympäristön kehittämiseen

- osaa kuvata hankesuunnitelman vaikutuksia yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta

- osaa kuvata omaa oppimistaan hankevalmistelun prosessin aikana

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija

- osaa valita ajankohtaisen aiheen, joka on perusteltu ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja alan kehittämistarpeisiin pohjautuen

- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi

- käyttää asiantuntevasti hankevalmisteluun liittyviä käsitteitä ja tietopohjaa

- valitsee tarkoituksenmukaisia hankesuunnitteluun liittyviä menetelmiä ja soveltaa niitä kuntoutuksen ja liikunnan toimintaympäristön kehittämiseen

- osaa arvioida käyttämiään menetelmiä

- osaa reflektoida hankesuunnitelman vaikutuksia yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta

- osaa pohtia omaa oppimistaan hankevalmistelun prosessin aikana

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija

- osaa valita alalle ajankohtaisen, innovatiivisen ja vaativan aiheen

- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja
alan kehitystarpeisiin pohjautuen

- käyttää asiantuntevasti hankevalmisteluun liittyviä käsitteitä ja tietopohjaa ja perustelee toimintaa niillä

- valitsee tarkoituksenmukaisia hankevalmisteluun liittyviä menetelmiä ja soveltaa niitä
kuntoutuksen ja liikunnan toimintaympäristön kehittämiseen

- arvioi kriittisesti käyttämiään menetelmiä

- osaa reflektoida tulevaisuusorientoituneesti hankesuunnitelman vaikutuksia yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta

- osaa analyyttisesti pohtia omaa oppimistaan hankevalmistelun prosessin aikana