Ihmislähtöisyys ja muotoiluajattelu sosiaali- ja terveyspalveluissaLaajuus (5 op)
Tunnus: YH00CP29
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja teorioita
- tunnistaa ihmislähtöisen toiminnan mahdollisuudet ja hyödyt palvelutuotannossa
- hyödyntää muotoiluajattelua palvelujen kehittämisessä
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 18.01.2022
Ajoitus
25.02.2022 - 05.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lahden kampus
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
- Emilia Laapio-Rapi
- Tarja Korpela
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 35. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYSTPAMU22KSosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (YAMK) 22K Lahti
-
HLPRYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja teorioita
- tunnistaa ihmislähtöisen toiminnan mahdollisuudet ja hyödyt palvelutuotannossa
- hyödyntää muotoiluajattelua palvelujen kehittämisessä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Toteutus on hybridi (Lahden kampus ja Zoom)
Opetusmenetelmät. Aktivoivat luennot, ryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu.
Opintojakso on tarkoitettu vain Sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelumuotoilu (yamk)-koulutuksen opiskelijoille.
Opintojakson vastuuopettaja: Tarja.korpela@lab.fi
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso sisältää kaksi lähipäivää 9.3 ja 7.4 klo 9-16
Lähipäivien välillä ryhmät suunnittelevat oman työskentelynsä aikataulun.
Lähipäiviin osallistuminen ei ole pakollista. Keskeiset luennot tallennetaan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S.. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.Talentum. Primossa
Miettinen, S. (toim.) (2014). Muotoiluajattelu. Helsinki: Teknologiateollisuus. Primossa on saatavilla yksi e-kirja.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki : Talentum Media Oy TAI
Miettinen, S. (toim.) (2011). Palvelumuotoilu – Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen TAI Joku muu palvelumuotoilun perusteita käsittelevä kirja.
Moodlessa olevat lähteet.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Oppimisympäristö
Lahden kampus ja Zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä 1,5 op
Lähipäivät 1 op
Opintojaksotehtävä 2,5 op
Sisältö
ihmislähtöinen kehittäminen, muotoiluajattelu, palvelumuotoilun mahdollisuudet, palvelumuotoiluprosessi ja menetelmät
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ennen opintojaksoa tulee opiskella opintojakso Asiakaslähtöiset palveluprosessit sote:ssa 5 op
Arviointimenetelmät
Itsearviointi, vertaisarviointi, tuutorin arviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ennakkotehtävää ei ole palautettu
Opintojaksotehtävää ei ole palautettu
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää (palvelu)muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- kuvaa visuaalisesti opintojakson tuotoksen
- tunnistaa ihmislähtöisen toiminnan mahdollisuudet ja hyödyt sote-palvelutuotannossa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti palvelu)muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- Kuvaa visuaalisesti opintojakson tuotoksen.Tuotos on selkeä ja hyödyntää visuaalisia elementtejä.
- tarkastelee ihmislähtöisen toiminnan mahdollisuuksia ja hyötyjä sote- palvelutuotannossa. Perustelee lähteiden avulla palvelujen kehittämistä muotoilun menetelmillä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti palvelu)muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa. Tietoperustassa on hyödynnetty laadukkaita lähteitä.
- Kuvaa visuaalisesti opintojakson tuotoksen . Tuotos on monipuolinen ja visuaalisesti taitavasti rakennettu.
- löytää konkreettisia ratkaisuja muotoiluajattelusta palvelujen kehittämisessä. Perustelee palvelujen kehittämistä muotoilun menetelmillä ajantasaisen, näyttöön perustuvan tiedon avulla.