Siirry suoraan sisältöön

Strateginen tiedolla johtaminen sosiaali-ja terveysalan muutoksessaLaajuus (5 op)

Tunnus: YH00CR80

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- Analysoida, arvioida ja ennakoida sote-alan trendit ja toimintaympäristön muutokset
- Ymmärtää tiedolla johtamisen merkityksen strategioiden laatimisessa ja toteuttamisessa
- Hyödyntää tiedolla johtamisen periaatteita johtamisessa ja kehittämisessä

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

26.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Opettaja
  • Minna-Maria Behm
  • Pirjo Vaittinen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRYHYJO22S
    Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja (YAMK) 22S Lappeenranta
  • HLPRYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- Analysoida, arvioida ja ennakoida sote-alan trendit ja toimintaympäristön muutokset
- Ymmärtää tiedolla johtamisen merkityksen strategioiden laatimisessa ja toteuttamisessa
- Hyödyntää tiedolla johtamisen periaatteita johtamisessa ja kehittämisessä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kahtena etäopetuskertana (Zoom) sekä tehtävillä, jotka ohjeistetaan tarkemmin Moodle-alustalla.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu ajalla 26.8.-31.12.2022.
Etäopetuksen ajankohdat (Zoom) ovat 26.8.2022 (14-16) ja 11.11.2022 (12-16) (varmistathan aina lukujärjestyksestä)
Moodle-alusta avataan opintojakson käynnistyessä.
Kirjallisen tehtävän ohjeistus julkaistaan opintojakson Moodle-alustalla.

Jaksolle otetaan ensisijaisesti Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja -koulutuksen opiskelijat (HLPRYHYJO22S) ja muut ilmoittautumisjärjestyksessä.

Opintojakso on lähinnä tarkoitettu johtamisen opintojen ensimmäiseksi opintojaksoksi syksyllä alkavalle Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja -ryhmälle. Tällä opintojaksolla on sisällöllisesti paljon päällekkäistä Johtaminen sosiaali- ja terveysalan muutoksissa ja Strategioilla tulevaisuuteen -opinjaksoihin. Siksi tätä opintojaksoa ei suositella edellä manitut opintojaksot suorittaneiden opiskelijoiden täydentäviin opintoihin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla osoitettava materiaali.

Oppimisympäristö

Opetuskerrat toteutuvat etäyhteyden (Zoom) välityksellä sekä Moodle-alustalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuisen opintojakson suorittaminen edellyttää 135 h opiskelijan työtä

Sisältö

Sote-alan trendit ja muuttuva toimintaympäristö
Johtamisen ja strategiatyön lähtökohdat
Tiedolla johtaminen strategisen johtamisen työkaluna.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- käyttää johtamisen, strategiatyön ja tiedolla johtamisen teoriatietoa ja sen avulla tarkastella johtamista
- suunnitella strategiatyön ja tiedolla johtamisen periaatteiden mukaan toimintaa ja kehittämistä
- ennakoida ammatillista toimintaa sote-toimintaympäristön muutokset huomioon ottaen

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- käyttää johdonmukaisesti ja soveltaen johtamisen, strategiatyön ja tiedolla johtamisen teoria- ja tutkimustietoa
- soveltaa strategiatyön ja tiedolla johtamisen menetelmiä kehittämisessä
- ratkaista ammatillista toimintaa soveltaen strategiatyön ja tietojohtamisen keinoja, muuttuvassa sote-toimintaympäristössä

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti uusinta johtamisen, strategiatyön ja tiedolla johtamisen teoria- ja tutkimustietoa
- johtaa ja kehittää sote-alaa strategiatyön ja tiedolla johtamisen menetelmien avulla
- ennakoida, arvioida ja kehittää innovatiivisesti ammatillista toimintaa strategiatyön ja tiedolla johtamisen keinoin, muuttuvassa sote-toimintaympäristössä