Tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: YY00CL94
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita
- hallita tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 60
Opettaja
- Aki Rintala
- Minna-Maria Behm
Opetusryhmät
- Verkkoluennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYHYJO22SIntegroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja (YAMK) 22S Lappeenranta
-
HLPRYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYKL22SKliininen asiantuntija, hoitotyö (YAMK) 22S Lahti
-
HLTIYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita
- hallita tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskelu tapahtuu kokonaisuudessaan verkossa (= 100 % verkkototeutus).
Opintojakson alussa on lukujärjestykseen 26.8.2022 merkitty orientaatioinfo opintojakson suorittamisesta.
Opintojaksolla on useita harjoitus- ja oppimistehtäviä, jotka tehdään joko yksin tai pienryhmissä. Näiden tehtävien hyväksytty suorittaminen on edellytys koko opintojakson hyväksymiselle.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson suorittaminen tapahtuu aikavälillä 26.8. - 31.12.2022. Opintojakson oppimis- ja harjoitustehtävien palautusajankohdat ovat näkyvissä opintojakson Moodle -pohjalla
26.8.2022 klo 12-14 on opintojakson suoritusinfo + ensimmäisen moduulin esittely. Tähän tilaisuuteen osallistuminen ei ole edellytys opintojakson suoritukselle.
Opintojaksolla on myös 3 ZOOMin kautta toteutettavaa webinaaria (perjantai klo 14-16), joihin osallistuminen on suositeltavaa. Webinaarit nauhoitetaan ja nauhoite löytyy opintojakson Moodlesta.
ZOOM-webinaarilinkit on löydettävissä opintojakson Moodle-sivulta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla osoitettava materiaali.
Oppimisympäristö
Oppiminen tapahtuu Moodle -oppimisympäristössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kuormitus on 27 tuntia opintopistettä kohden (eli 135 tuntia), josta suurimman osuuden muodostavat oppimis- ja harjoitustehtävät.
Sisältö
1 Tutkimusprosessi
- Tutkimukseen liittyvät keskeiset käsitteet
- Tieteellinen tutkimus, tutkimuksellinen kehittäminen
- Tutkimus-ja kehitäämisprosessi
- Hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimuksen etiikka
2 Laadullinen tutkimus
- Tutkimusasetelma
- Aineiston hankinnan metodeja
- Aineiston analysointimenetelmiä
- Tutkimuksen raportointi
3 Määrällinen tutkimus
- Tutkimusasetelma
- Aineiston hankinnan metodeja
- Aineiston analysointimenetelmiä
-Tutkimuksen raportointi
4 Kehittäminen ja innovointimenetelmät
- Kehittämis- ja innovointimenetelmiä
- Aineistojen käsittely
- Raportointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
0 = Opiskelija ei osaa selittää tutkimuksen peruskäsitteitä, eikä ymmärrä tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen keskeisiä vaiheita. Opiskelija ei osaa käyttää tutkimusaineiston analysointiin soveltuvia menetelmiä eikä tulkita niistä saatuja tuloksia.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
1 = Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää tutkimuksen peruskäsitteet ja osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämisprosessin keskeiset vaiheet. Opiskelija osaa käyttää tutkimusaineiston analysointiin soveltuvia menetelmiä ja tulkita niistä saatuja tuloksia.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
3 = Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä. Opiskelija osaa valita ja soveltaa tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen vaiheet. Opiskelija osaa valita ja käyttää kurssiin kuuluvia tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisten analysointiongelmien ratkaisuun. Opiskelija osaa tulkita saadut tutkimustulokset ja kirjoittaa tutkimusraportin.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
5 = Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä sujuvasti. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa perustellusti valita ja käyttää kurssiin kuuluvia tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisten analysointiongelmien ratkaisuun. Opiskelija hallitsee saatujen tutkimustulosten tulkinnan ja raportoinnin sekä osaa tehdä tuloksista käytännön johtopäätökset.