Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalinen kestävyys lapsi- ja perhepalveluissaLaajuus (5 op)

Tunnus: YH00DA71

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

-kriittisesti analysoida yhteiskunnallisia ja globaaleja muutoksia sekä ennakoida niiden sosiaalisia vaikutuksia lasten ja nuorten elämänkulussa
-arvioida ja innovoida ratkaisuja ylisukupolvisen huono-osaisuuden kierteen katkaisemiseksi

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 03.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
  • Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
  • Jaana Mantela
  • Elina Kosonen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
  • HLTIYSOLAPE24SV
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

-kriittisesti analysoida yhteiskunnallisia ja globaaleja muutoksia sekä ennakoida niiden sosiaalisia vaikutuksia lasten ja nuorten elämänkulussa
-arvioida ja innovoida ratkaisuja ylisukupolvisen huono-osaisuuden kierteen katkaisemiseksi

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkokampus

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu 13.1.-3.3.2025
Kontaktiopetus: ma 13.1 klo 10-16 ja 12.2. klo 9-14.
Opintojaksoon liittyy pienryhmässä/tiimissä suullisen esityksen valmistelu, innovointitehtävä ja sparraus. Suullinen esitys ja tiimien välinen sparraus toteutetaan 12.2. Innovointitehtävän palautus on 3.3.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalina alaan liittyvät tuoreet tutkimukset ja muut julkaisut.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutuu 13.1.-3.3.2025
Kontaktiopetus: ma 13.1 klo 10-16 ja 12.2. klo 9-14.
Opintojaksoon liittyy pienryhmässä/tiimissä suullisen esityksen valmistelu, innovointitehtävä ja sparraus. Suullinen esitys ja tiimien välinen sparraus toteutetaan 12.2. Innovointitehtävän palautus on 3.3.

Sisältö

-kriittisesti analysoida yhteiskunnallisia ja globaaleja muutoksia sekä ennakoida niiden sosiaalisia vaikutuksia lasten ja nuorten elämänkulussa
-arvioida ja innovoida ratkaisuja ylisukupolvisen huono-osaisuuden kierteen katkaisemiseksi

Arviointimenetelmät

Opintojaksoon kuuluva(t) tehtävä(t) arvioidaan arviointikehikon mukaisesti:
Osaamistavoitteet – ylempi AMK-arviointikehikko (EQF7)
- Tiedollinen osaaminen: tietoperusta ja lähteet
- Taidollinen osaaminen: asiantuntijuus sisällön käsittelyssä/soveltamisessa ja toteutus
- Viestintäosaaminen: kirjoittaminen, esittäminen ja visualisointi
- Vastuu ja itsenäisyys: kyky soveltaa tietoja ja taitoja

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija osaa
- esittää perustelemattomasti ja suppeasti tietoa
- soveltaa tietoa puutteellisesti
- esittää viestintäosaamistaan kirjallisesti, suullisesti tai visuaalisesti puutteellisesti

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- esittää riittävästi ajankohtaista tietoa
- soveltaa tietoa kuvailevasti
-laatia mallin mukaan kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- esittää ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa
- soveltaa tietoa johdonmukaisesti
-toteuttaa tavanomaisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- esittää kriittisesti valittua, ajankohtaista ja yhdisteltyä tietoa asiantuntijamaisesti
- soveltaa tietoa analysoiden ja uudistaen
-toteuttaa perustellun ja monipuolisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen.