Siirry suoraan sisältöön

Digitaalisen kokemuksen muotoilu ja johtaminen (ylempi AMK, Liiketalouden ala)

Tutkinto:
Liiketalouden ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Tradenomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Digitaalisen kokemuksen muotoilu ja johtaminen (ylempi AMK) 25S, verkko-opinnot
Tunnus
(LLTIYDKMJ25SV)
Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 100

Koulutus
  • Digitaalisen kokemuksen muotoilu ja johtaminen (ylempi AMK, Liiketalouden ala)
Opettaja
  • Virtuaaliopettaja MI_Opettaja_UXUI, Käyttöliittymämuotoilu
Ryhmät
  • MLTIYDKMJ25SV
    Digitaalisen kokemuksen muotoilu ja johtaminen (ylempi AMK) 25SV Lahti
  • LLTIYDKMJ25SV
    Digitaalisen kokemuksen muotoilu ja johtaminen (ylempi AMK) 25SV Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- innovoida ratkaisuja liiketoiminnan tarpeisiin strategian ohjaamana
- soveltaa ketteryyttä ja lean-ajattelua digitaalisten ratkaisujen kehittämisessä
- arvioida digitaalisten ratkaisujen tuottamaa lisäarvoa

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

02.09.2025 - 19.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Digitaalisen kokemuksen muotoilu ja johtaminen (ylempi AMK, Liiketalouden ala)
Opettaja
  • Sami Lanu
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIYDKMJ25SV
    Digitaalisen kokemuksen muotoilu ja johtaminen (ylempi AMK) 25SV Lahti
  • LLTIYDKMJ25SV
    Digitaalisen kokemuksen muotoilu ja johtaminen (ylempi AMK) 25SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1
  • Verkkoluento 2
  • Verkkoluento 3

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida eri palvelukanavia liiketoimintalähtöisesti
- suunnitella monikanavaisen asiakkuusstrategian asiakaskokemuksen parantamiseksi
- soveltaa muotoilun periaatteita asiakaslähtöisten monikanavaisten palvelupolkujen kehittämisessä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Virtuaalinen kurssi
Moodle toimii kurssin pohjana
Kaikki materiaali, keskustelu ja palautukset tehdään Moodleen
Verkkoluentoja 3 kpl
Itsenäistä opiskelua
Tehtäviä
Viimeinen isompi "analyysityö", joka arvioidaan.
Palaute kurssin jälkeen.

Ajoitus ja läsnäolo

Verkkluennot 3 kpl pakolliset (pitää korvata jos ei pääse paikalle)
Kurssi alkaa ensimmäisestä verkkoluennosta 2.9. klo 17.00-20.00
Toinen luento 23.9. klo 17-20
Kolmas luento 18.11. klo 17-20
Muuten itsenäisesti Moodlessa ilmoitettujen aikataulujen mukaan

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kerrotaan kurssilla

Oppimisympäristö

Moodle ja verkkoluennot (Teams/Zoom)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 cr luennot
3 cr itsenäinen oppimismateriaali ja muut tehtävät
1 cr loppuanalyysityö

Sisältö

eri palvelukanavat
monikanavaiset asiakkuusstrategiat asiakaskokemuksen parantamiseksi
muotoilun periaatteet asiakaslähtöisten monikanavaisten palvelupolkujen kehittämisessä

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

YAMK kurssi. Vain YAMK-ohjelmissa opiskelevat voivat osallistua kurssille.

Arviointimenetelmät

Tehtävät hyväksytysti suoritettu
Viimeinen isompi analyysityö arvioidaan 0-5 asteikolla.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei täytä muodollisia vaatimuksia.
Ei vittauksia, ei lähteitä, ei analyysia
Käytetty sisällön tuottamiseen vain keinoälysovelluksia.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Viitataan lähteisiin ja luentoihin mutta lyhyesti ja pintapuolisesti

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Viitataan lähteisiin ja luentoihin mutta kevyesti. Analysointi, pohdinta, jatkojalostus kevyttä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Viitataan lähteisiin ja luentoihin kattavasti, ristiin arvioiden ja hyvien käytänteiden mukaisesti.
Analysointi, pohdinta, jatkojalostus syvää ja perusteltua.

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Digitaalisen kokemuksen muotoilu ja johtaminen (ylempi AMK, Liiketalouden ala)
Opettaja
  • Heli Kamaja
  • Joanna Vihtonen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIYDKMJ25SV
    Digitaalisen kokemuksen muotoilu ja johtaminen (ylempi AMK) 25SV Lahti
  • LLTIYDKMJ25SV
    Digitaalisen kokemuksen muotoilu ja johtaminen (ylempi AMK) 25SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- johtaa projektiviestintää
- argumentoida vaikuttavasti prosessin valinnoista suullisesti ja kirjallisesti
- kehittää viestintää monikanavaisesti
- hyödyntää visuaalisuutta viestinnän osana

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkoluennot ja verkkotyöskentely, oman organisaation viestintään liittyvän kehittämistehtävän laadinta

Ajoitus ja läsnäolo

Verkkotapaamiset 16.9., 7.10., 4.11. ja 9.12. kello 17 - 20
Luennot tallennetaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Juholin, E. 2022. Communicare! Ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun. Helsinki: Infor
Marjamäki, P.L. & Vuorio, J. 2021. Viestinnän johtaminen. Strategiasta tuloksiin. Helsinki: AlmaTalent
Muu opettajien jakama materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä omasta organisaatiosta

Uusintamahdollisuudet

Ei ole

Oppimisympäristö

Moodle- ja Zoom-verkko-opetusympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä x 27 h = 135 h

Sisältö

Viestintästrategia, viestinnän toteutus, viestinnän eri osa-alueet, viestinnän kehittäminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadita edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Aktiivinen ja säännöllinen osallistuminen oppimistilanteisiin sekä kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei yllä opintojakson tavoitteisiin.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

o Opiskelija osaa laatia viestintäsuunnitelman, mutta se on suppea.
o Opiskelija osaa käsitellä viestinnän osa-alueita, mutta osa-alueet jäävät osittaisiksi.
o Opiskelija osaa toteuttaa viestintää, mutta se ei ole johdonmukaista eikä tue tavoitteita. Opiskelija valitsee heikosti sopivia välineitä.
o Opiskelija osaa esittää kehittämisideoita, mutta ne ovat epäselviä eivätkä paranna viestintää merkittävästi.
o Opiskelija osaa tunnistaa jonkin verran viestinnän heikkouksia tai parannettavia alueita.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

o Opiskelija osaa laatia selkeän ja johdonmukaisen viestintäsuunnitelman, joka huomioi kohderyhmän tarpeet ja ottaa huomioon viestintätilanteen.
o Opiskelija osaa käsitellä viestinnän eri osa-alueet selkeästi ja ymmärtää niiden merkityksen viestinnässä sekä osaa huomioida osittain viestinnän monimuotoisuuden.
o Opiskelija osaa toteuttaa viestinnän selkeästi ja pääosin ymmärrettävästi ja osaa valita viestintävälineet kohtuullisesti
o Opiskelija osaa esittää kehittämisideoita, jotka ovat selkeitä ja perusteltuja, mutta ne eivät ole täysin kattavia.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

o Opiskelija osaa laatia tarkasti määritellyn ja hyvin perustellun viestintäsuunnitelman.
o Opiskelija osaa käsitellä viestinnän kaikki olennaiset osa-alueet syvällisesti ja kattavasti ja käyttää niitä viestinnän tavoitteiden tukena.
o Opiskelija osaa toteuttaa viestintää selkeästi, sujuvasti ja vaikuttavasti tukemaan suunniteltuja tavoitteita.
o Opiskelija osaa esittää innovatiivisia ja hyvin perusteltuja kehittämisideoita, jotka parantavat viestintää merkittävästi.
o Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän heikkoudet ja kehittää käytännönläheisiä, systemaattisia toimenpiteitä viestinnän parantamiseksi pitkällä aikavälillä.