Kilpailu- ja toimintaympäristöt kaupallistamismahdollisuuksien lähteinäLaajuus (5 op)
Tunnus: YL00DD62
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida kilpailuympäristöjä ja tunnistaa kaupallistamismahdollisuuksia
- kartoittaa toimintaympäristöjä ja tunnistaa markkinoiden trendejä ja asiakastarpeita
- kehittää strategisia liiketoimintamahdollisuuksia kilpailu- ja toimintaympäristöanalyysien perusteella
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 10.01.2025
Ajoitus
15.01.2025 - 28.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Kaupallistaminen - Ideoista euroiksi
Opettaja
- Riitta Forsten-Astikainen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
-
LLPRYKAUP25KVKaupallistaminen - Ideoista euroiksi (YAMK) 25KV Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida kilpailuympäristöjä ja tunnistaa kaupallistamismahdollisuuksia
- kartoittaa toimintaympäristöjä ja tunnistaa markkinoiden trendejä ja asiakastarpeita
- kehittää strategisia liiketoimintamahdollisuuksia kilpailu- ja toimintaympäristöanalyysien perusteella
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi toteutetaan aikavälillä 15.1. – 28.3.2025. Luentoja on kolme kertaa:
15.1. klo 17.00 - 20.00 Teams/ Riitta Forsten-Astikainen
5.2. klo 17.00 - 20.00 Teams/ Riitta Forsten-Astikainen
5.3. klo 17.00 - 20.00 Teams/ Riitta Forsten-Astikainen
Osallistumislinkki luennoille löytyy kurssin Moodle-alustalta
Luentojen välillä on kaksi verkkotenttiä (10 monivalintakysymystä/tentti) sekä lopuksi kirjallinen oppimistehtävä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suomen- ja englanninkielinen kirjallisuus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei muita toteutustapoja
Uusintamahdollisuudet
Uusintatentti syksyllä 2025. Tarkemmat tiedot Moodlessa.
Oppimisympäristö
Moodle verkko-oppimisympäristö
Teams-kanava
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisältö
Opiskelija osaa:
- analysoida kilpailuympäristöjä ja tunnistaa kaupallistamismahdollisuuksia
- kartoittaa toimintaympäristöjä ja tunnistaa markkinoiden trendejä ja asiakastarpeita
- kehittää strategisia liiketoimintamahdollisuuksia kilpailu- ja toimintaympäristöanalyysien perusteella
Arviointimenetelmät
- Moodle-tentit kaksi kpl (10 monivalintakysymystä/tentti), arviointi 5-0 muodostaa 20 arvosanasta
- Kirjallinen oppimistehtävä, arviointi 5–0/täydennettävä, muodostaa 80 arvosanasta.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- opiskelija saa alle 50 % tenttien ja oppimistehtävän pisteistä.
- opiskelija ei tee tenttejä ja palauta kirjallista oppimistehtävää määräaikaan mennessä.
- oppimistehtävän Turnitin tarkastus osoittaa, että opiskelijalla on suuria puutteita lähdeviitteisiin pohjautuvassa asiatyylisessä tekstin tuottamisessa. - opiskelijan tehtävä ei noudata tehtävänantoa.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- yhdistää teoreettista ja käytännön tietoa ja soveltaa niitä ongelmien ratkaisemisessa
- laatia tietoperustan, joka on tavanomainen ja osoittaa riittävää asiantuntijamaista perehtyneisyyttä.
- opiskelija on käyttänyt lähteitä niukasti ja lähteet on yhdistetty aiheeseen väljästi.
- lähdemerkinnät ovat puutteellisia
- lähteinä on käytetty pääsääntöisesti ei-tutkimuksellisia lähteitä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- yhdistää teoreettista ja käytännön tietoa huolellisesti ja soveltaa niitä luovasti erilaisten ongelmien ratkaisemisessa
- laatia tietoperustan, joka on ajankohtainen, tarkoituksenmukainen ja osoittaa hyvää asiantuntijamaista perehtyneisyyttä.
- lähteet ovat soveltaen perusteltuja, myös tutkimuksia ja/tai vieraskielisiä lähteitä.
- lähteet on yhdistetty perustellusti toisiinsa.
- lähdemerkinnät ja viitteet ovat lähes virheettömiä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- yhdistää teoreettista ja käytännön tietoa kriittisesti ja soveltaa niitä luovasti monimutkaisten ongelmien ratkaisemisessa
- laatia tietoperustan, joka on ajankohtainen, laaja/syvällinen, kriittisesti valittu ja osoittaa analyyttista ja asiantuntijamaista perehtyneisyyttä.
- lähteet ovat kriittisesti valittuja, monipuolisia ja perusteltuja, myös tutkimuksia ja vieraskielisiä lähteitä.
- lähteet on yhdistetty analyyttisesti toisiinsa.
- lähdemerkinnät ja viitteet ovat virheettömiä.