Siirry suoraan sisältöön

Verkkokauppa liiketoiminnassaLaajuus (5 op)

Tunnus: YL00CF13

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- luoda yrityksen lähtökohtiin pohjautuvan verkkokauppastrategian
- suunnitella eri liiketoimintamallien toteuttamisen verkkokaupassa oikeudelliset kysymykset huomioiden
- kehittää liiketoiminnan tarpeisiin asiakaslähtöisen verkkokauppatoteutuksen

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

18.03.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
  • Sami Lanu
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 5 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIYLDR23SV
    Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1
  • Verkkoluento 2
  • Verkkoluento 3
  • Verkkoluento 4
  • Verkkoluento 5

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- luoda yrityksen lähtökohtiin pohjautuvan verkkokauppastrategian
- suunnitella eri liiketoimintamallien toteuttamisen verkkokaupassa oikeudelliset kysymykset huomioiden
- kehittää liiketoiminnan tarpeisiin asiakaslähtöisen verkkokauppatoteutuksen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkoluennot (Linkit luennoille Moodlessa)
20.3. klo 9-12
3.4. klo 9-12
10.4. klo 9-12
17.4. klo 9-12
15.5. klo 9-12
Töitä ryhmissä ja yksittäin.

Ajoitus ja läsnäolo

(Etä)läsnäolo kontaktipäivinä on pakollista, kontaktipäivien sisällölle ei ole kattavaa oppikirjamaista itseopiskelumateriaalia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tarvittava materiaali ilmoitetaan kurssin verkkosivuilla.
Verkkosivujen osoite ja salasana julkaistaan sähköpostitse kurssille ilmoittautuneille.

Oppimisympäristö

Moodle

Sisältö

Verkkokauppatoiminnan muotojen analysointi yrityksen liiketoiminnan kannalta.
Toimintamuodon valinta yritysten lähtökohdat huomioiden.
Yrityksen liiketoimintamallien ja strategian toteuttaminen verkkokaupalla.
Asiakaslähtöinen verkkopalvelu.
Pienen yrityksen verkkokaupan käyttöönottoprosessi käytännössä.

Arviointimenetelmät

Kirjallisten töiden ja muiden tuotettujen tehtävien arviointi. Ryhmätöissä on käytössä myös vertaisarviointi.
AI käyttö sallittu mutta sen käyttö pitää perustella ja osoittaa AI:n tuottama sisältö.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Taso 1:
Opiskelija
-osaa erottaa verkkokauppatoiminnan eri muotoja.
-ymmärtää verkkokauppatoiminnan muotojen ja yrityksen liiketoimintamallin yhteyden.
-tiedostaa käyttäjälähtöisyyden merkityksen verkkokauppatoiminnassa.
-tietää miten verkkokauppa periaatteessa voidaan ottaa käyttöön.
-tiedostaa millaisia seurauksia verkkokaupan käynnistämisellä voi olla IT-infrastruktuurille.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-osaa erottaa verkkokauppatoiminnan eri muotoja ja analysoida niiden etuja yrityksen lähtökohdista.
-ymmärtää verkkokauppatoiminnan muotojen ja yrityksen liiketoimintamallin yhteyden ja osaa arvioida verkkokauppatoiminnan vaikutuksia liiketoimintaan.
-ymmärtää käyttäjälähtöisyyden merkityksen verkkokauppatoiminnassa ja osaa analysoida ratkaisun käytettävyyttä.
-tietää miten verkkokauppa periaatteessa voidaan ottaa käyttöön.
-tiedostaa millaisia seurauksia verkkokaupan käynnistämisellä voi olla IT-infrastruktuurille.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-osaa valita verkkokauppatoiminnan muodot yritykselle.
-osaa huomoida verkkokauppatoiminnan vaikutukset yritysten lähtökohdat huomioiden.
-hallitsee yrityksen liiketoimintamallien ja strategian toteuttamisen verkkokaupalla.
-osaa laatia asiakaslähtöisen verkkopalvelun analyyttisesti.
-osaa ottaa käyttöön yksinkertaisen verkkokauppatoteutuksen pienelle yritykselle.
-ymmärtää verkkokauppatoteutusten vaikutukset yrityksen IT-infrastruktuuriin.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

30.01.2023 - 26.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
  • Sami Lanu
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIYMDR22S
    Muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 22S Lahti
  • LLTIYLDR22S
    Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 22S Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- luoda yrityksen lähtökohtiin pohjautuvan verkkokauppastrategian
- suunnitella eri liiketoimintamallien toteuttamisen verkkokaupassa oikeudelliset kysymykset huomioiden
- kehittää liiketoiminnan tarpeisiin asiakaslähtöisen verkkokauppatoteutuksen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kaksi etäopetuspäivää, valmistelevia töitä ryhmissä ja yksittäin.

Ajoitus ja läsnäolo

(Etä)läsnäolo kontaktipäivinä on pakollista, kontaktipäivien sisällölle ei ole kattavaa oppikirjamaista itseopiskelumateriaalia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tarvittava materiaali ilmoitetaan kurssin verkkosivuilla.
Verkkosivujen osoite ja salasana julkaistaan sähköpostitse kurssille ilmoittautuneille.

Oppimisympäristö

Moodle

Sisältö

Verkkokauppatoiminnan muotojen analysointi yrityksen liiketoiminnan kannalta.
Toimintamuodon valinta yritysten lähtökohdat huomioiden.
Yrityksen liiketoimintamallien ja strategian toteuttaminen verkkokaupalla.
Asiakaslähtöinen verkkopalvelu.
Pienen yrityksen verkkokaupan käyttöönottoprosessi käytännössä.

Arviointimenetelmät

Kirjallisten töiden ja muiden tuotettujen artefaktien arviointi. Ryhmätöissä on mahdollisesti käytössä myös vertaisarviointi.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Taso 1:
Opiskelija
-osaa erottaa verkkokauppatoiminnan eri muotoja.
-ymmärtää verkkokauppatoiminnan muotojen ja yrityksen liiketoimintamallin yhteyden.
-tiedostaa käyttäjälähtöisyyden merkityksen verkkokauppatoiminnassa.
-tietää miten verkkokauppa periaatteessa voidaan ottaa käyttöön.
-tiedostaa millaisia seurauksia verkkokaupan käynnistämisellä voi olla IT-infrastruktuurille.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-osaa erottaa verkkokauppatoiminnan eri muotoja ja analysoida niiden etuja yrityksen lähtökohdista.
-ymmärtää verkkokauppatoiminnan muotojen ja yrityksen liiketoimintamallin yhteyden ja osaa arvioida verkkokauppatoiminnan vaikutuksia liiketoimintaan.
-ymmärtää käyttäjälähtöisyyden merkityksen verkkokauppatoiminnassa ja osaa analysoida ratkaisun käytettävyyttä.
-tietää miten verkkokauppa periaatteessa voidaan ottaa käyttöön.
-tiedostaa millaisia seurauksia verkkokaupan käynnistämisellä voi olla IT-infrastruktuurille.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-osaa valita verkkokauppatoiminnan muodot yritykselle.
-osaa huomoida verkkokauppatoiminnan vaikutukset yritysten lähtökohdat huomioiden.
-hallitsee yrityksen liiketoimintamallien ja strategian toteuttamisen verkkokaupalla.
-osaa laatia asiakaslähtöisen verkkopalvelun analyyttisesti.
-osaa ottaa käyttöön yksinkertaisen verkkokauppatoteutuksen pienelle yritykselle.
-ymmärtää verkkokauppatoteutusten vaikutukset yrityksen IT-infrastruktuuriin.

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

16.02.2022 - 03.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
  • Jan-Erik Sandelin
  • Sami Lanu
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIYLDR21S
    Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 21S Lahti
  • LLTIYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Liiketoiminta, Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- luoda yrityksen lähtökohtiin pohjautuvan verkkokauppastrategian
- suunnitella eri liiketoimintamallien toteuttamisen verkkokaupassa oikeudelliset kysymykset huomioiden
- kehittää liiketoiminnan tarpeisiin asiakaslähtöisen verkkokauppatoteutuksen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kaksi kontaktipäivää, valmistelevia töitä ryhmissä ja yksittäin.

Ajoitus ja läsnäolo

(Etä)läsnäolo kontaktipäivinä on pakollista, kontaktipäivien sisällölle ei ole kattavaa oppikirjamaista itseopiskelumateriaalia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tarvittava materiaali ilmoitetaan kurssin verkkosivuilla.
Verkkosivujen osoite ja salasana julkaistaan sähköpostitse kurssille ilmoittautuneille.

Sisältö

Verkkokauppatoiminnan muotojen analysointi yrityksen liiketoiminnan kannalta.
Toimintamuodon valinta yritysten lähtökohdat huomioiden.
Yrityksen liiketoimintamallien ja strategian toteuttaminen verkkokaupalla.
Asiakaslähtöinen verkkopalvelu.
Pienen yrityksen verkkokaupan käyttöönottoprosessi käytännössä.
Verkkokauppatoteutusten vaikutukset yrityksen IT-infrastruktuuriin.

Arviointimenetelmät

Kirjallisten töiden ja muiden tuotettujen artefaktien arviointi. Ryhmätöissä on käytössä myös vertaisarviointi.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Taso 1:
Opiskelija
-osaa erottaa verkkokauppatoiminnan eri muotoja.
-ymmärtää verkkokauppatoiminnan muotojen ja yrityksen liiketoimintamallin yhteyden.
-tiedostaa käyttäjälähtöisyyden merkityksen verkkokauppatoiminnassa.
-tietää miten verkkokauppa periaatteessa voidaan ottaa käyttöön.
-tiedostaa millaisia seurauksia verkkokaupan käynnistämisellä voi olla IT-infrastruktuurille.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-osaa erottaa verkkokauppatoiminnan eri muotoja ja analysoida niiden etuja yrityksen lähtökohdista.
-ymmärtää verkkokauppatoiminnan muotojen ja yrityksen liiketoimintamallin yhteyden ja osaa arvioida verkkokauppatoiminnan vaikutuksia liiketoimintaan.
-ymmärtää käyttäjälähtöisyyden merkityksen verkkokauppatoiminnassa ja osaa analysoida ratkaisun käytettävyyttä.
-tietää miten verkkokauppa periaatteessa voidaan ottaa käyttöön.
-tiedostaa millaisia seurauksia verkkokaupan käynnistämisellä voi olla IT-infrastruktuurille.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-osaa valita verkkokauppatoiminnan muodot yritykselle.
-osaa huomoida verkkokauppatoiminnan vaikutukset yritysten lähtökohdat huomioiden.
-hallitsee yrityksen liiketoimintamallien ja strategian toteuttamisen verkkokaupalla.
-osaa laatia asiakaslähtöisen verkkopalvelun analyyttisesti.
-osaa ottaa käyttöön yksinkertaisen verkkokauppatoteutuksen pienelle yritykselle.
-ymmärtää verkkokauppatoteutusten vaikutukset yrityksen IT-infrastruktuuriin.