InformaatiomuotoiluLaajuus (5 op)
Tunnus: YM00BX84
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa perustella tiedon ymmärrettävyyden merkityksen ja johtaa keinoja sen toteuttamiseen erilaisissa tiedon käyttökonteksteissa
- osaa hyödyntää käytettävyyspsykologiaa ja käyttäjätestausta visuaalisessa suunnittelussa
- osaa hankkia, analysoida ja jäsentää monimutkaista dataa visualisoinnin tarkoituksiin
- osaa suunnitella ymmärrettäviä informaatiomuotoilun ratkaisuja visuaalisen suunnittelun keinoin
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
08.11.2024 - 09.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Muotoilu ja media-alan uudistava osaaminen (2016-2020)
Opettaja
- Petri Suni
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLPRYKUVA24SKuvataiteen koulutus (YAMK) 24S Lappeenranta
-
MLTIYMDR24SMuotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24S Lahti
-
MLTIYMUAS24SMuotoiluajattelu ja asiakaskokemus (YAMK) 24S Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa perustella tiedon ymmärrettävyyden merkityksen ja johtaa keinoja sen toteuttamiseen erilaisissa tiedon käyttökonteksteissa
- osaa hyödyntää käytettävyyspsykologiaa ja käyttäjätestausta visuaalisessa suunnittelussa
- osaa hankkia, analysoida ja jäsentää monimutkaista dataa visualisoinnin tarkoituksiin
- osaa suunnitella ymmärrettäviä informaatiomuotoilun ratkaisuja visuaalisen suunnittelun keinoin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan ensisijaisesti itsenäisesti suoritettavana toteutuksena, eli perehdytään luku- ymv. materiaaleihin sekä suoritetaan annettu tehtäväpaketti.
Vaihtoehtona ZOOM-ympäristössä toteutettava toteutus, joka koostuu neljästä oppimispäivästä ZOOM-yhdeydellä sekä ja yhdestä vierailupäivästä Helsingissä. Kuukautta ennen kurssin alkua lähetetään sähköpostitse myös kaksi ennakkotehtävää. Kurssi on tiivis kokonaisuus joten aktiivinen osallistuminen etenkin kahteen ensimmäiseen päivään tärkeää. Luentoja ei tarjota tallenteena, toteutustapa sisältää tunnilla tehtäviä pieniä harjoitteita.
Ajoitus ja läsnäolo
Omalla aikataululla ilman läsnäolovelvoitteita. Tehtävien palautus 9.12.2024.
ZOOM-ympäristössä toteutettavan suoritustavan päivämäärät:
8.11.2024 - klo 10–17 / Kurssin avaus, johdatus informaatiomuotoiluun, informaatiomuotoilun työprosessi
9.11.2024 - klo 10–16 / Typografia, lomakemuotoilu, reitinosoittaminen
15.11.2024 - klo 10–17 / Datavisualisointi
23.11.2024 - klo 10–16 / Informaatiografiikka
29.11.2024 - klo 10–16 / Vierailupäivä Helsingissä
Vaihtoehtoisen toteutustavan läsnäolovaatimus 80%. Läsnäolot kirjataan tunneilla suoritettujen pienten harjoitustehtävien perusteella.
Kurssin lopputyön palautus 9.12.2024.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Johnson, Jeff (2010): Designing with the mind in mind
-----
Oman kiinnostuksen ja lopputyön mukaan esim.:
Pontis, Sheila and Babwahsingh, Michael (2023)
Information Design Unbound
Baer, Kim.; Vacarra, Jill (2008)
Information design workbook graphic approaches, solutions, and inspiration + 30 case studies
Krug, Steve (2010)
Rocket Surgery Made Easy
New Riders
Krug, Steve (2014)
Don't Make Me Think, Revisited
Enders, Jessica (2016)
Designing UX: Forms • Create Forms That Don't Drive Your Users Crazy
Calori, Chris and Vanden-Eynden, David (2015):
Signage and Wayfinding Design: A Complete Guide to Creating Environmental Graphic Design Systems
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kyllä, mikäli osallistujia tarpeeksi. Tarkempi kuvaus edellä.
Oppimisympäristö
Omavalintainen.
Mahdollisessa vaihtoehtoisessa toteutuksessa ZOOM-ympäristö sekä vierailu.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työskentely omaehtoisessa aikataulussa.
Mahdollisessa vaihtoehtoisessa toteutuksessa 135 työtuntia jakautuvat seuraavasti: yhteiset oppimispäivät ZOOM-ympäristössä ja vierailu n. 35 tuntia, omatoiminen työskentely itsenäisesti ja ryhmässä n. 100 tuntia.
Sisältö
Kurssilla tutustutaan laaja-alaisesti informaatiomuotoilun traditioon. Kurssilla edetään havaintopsykologiasta käytännön esimerkkeihin, informaatiomuotoilun tärkeimpien osa-alueiden kuten infografiikan ja datavisualisoinnin osaamiseen sekä typografian ja käyttöliittymäsuunnittelun hyödyntämiseen omissa työtehtävissä.
Arviointimenetelmät
Annettujen tehtävien, kuten mm. oma kehittämistehtävä lopputyönä, suorittaminen.
Mahdollisessa vaihtoehtoisessa toteutuksessa arvioinnin perusteina ovat oma kehittämistehtävä lopputyönä, luennoilla annetut tehtävät, yleinen aktiivisuus ja ennakkotehtävä sekä ryhmätyön osalta itse- ja vertaisarviointi.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija saa hylätyn arvosanan jos hän ei ole suorittanut kaikkia kurssitehtäviä määrätyssä ajassa tai ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.
Mahdollisessa vaihtoehtoisessa toteutuksessa opiskelija saa hylätyn arvosanan jos läsnäolovaatimus ei täyty, ei ole suorittanut kaikkia kurssitehtäviä määrätyssä ajassa tai ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käsittää tiedon ymmärrettävyyden merkityksen ja johtaa keinoja sen toteuttamiseen eri konteksteissa
- ymmärtää käytettävyyspsykologiaa
- osaa hankkia, analysoida ja jäsentää dataa visualisoinnin tarkoituksiin
- kykenee suunnittelemaan ymmärrettäviä informaatiomuotoilun ratkaisuja
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- perustella tiedon ymmärrettävyyden merkityksen ja johtaa keinoja sen toteuttamiseen erilaisissa tiedon käyttökonteksteissa
- hyödyntää käytettävyyspsykologiaa suunnittelussa
- hankkia, analysoida ja jäsentää muutakin kuin yksinkertaista dataa visualisoinnin tarkoituksiin
- suunnitella ja toteuttaa laadukkaita informaatiomuotoilun ratkaisuja
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa kriittisesti perustella tiedon ymmärrettävyyden merkityksen sekä johtaa toimivia ja tarkoituksenmukaisia keinoja sen toteuttamiseen erilaisissa ja vaativissa tiedon käyttökonteksteissa
- osaa tehokkaasti ja luovasti hyödyntää käytettävyyspsykologiaa suunnittelussa
- osaa hankkia, analysoida, jäsentää sekä luovasti, mutta selkeästi soveltaa monimutkaista dataa visualisoinnin tarkoituksiin
- osaa suunnitella ja toteuttaa sellaisia informaatiomuotoilun ratkaisuja joissa hyvä käytettävyys yhdistyy hyvään visuaaliseen osaamiseen
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
03.10.2023 - 06.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 60
Koulutus
- Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Muotoilu ja media-alan uudistava osaaminen (2016-2020)
- Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Harri Heikkilä
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYMDR23SMuotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23S Lahti
-
MLPRYKUVA23SKuvataiteen koulutus (YAMK) 23S Lappeenranta
-
MLTIYMUAS23SMuotoiluajattelu ja asiakaskokemus (YAMK) 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa perustella tiedon ymmärrettävyyden merkityksen ja johtaa keinoja sen toteuttamiseen erilaisissa tiedon käyttökonteksteissa
- osaa hyödyntää käytettävyyspsykologiaa ja käyttäjätestausta visuaalisessa suunnittelussa
- osaa hankkia, analysoida ja jäsentää monimutkaista dataa visualisoinnin tarkoituksiin
- osaa suunnitella ymmärrettäviä informaatiomuotoilun ratkaisuja visuaalisen suunnittelun keinoin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää kolme yhteistä Zoom-ohjelmistolla toteutettua oppimispäivää, yhden lähipäivän (infografiikka) ja yhden vierailupäivän Helsingissä. Kurssilla on kaksi ennakkotehtävää jotka annetaan sähköpostitse tervetuloa-kirjeessa kurssille hyväksytyille kuukautta ennen kurssin alkua. Kurssi on tiivis kokonaisuus ja aktiivinen osallistuminen etenkin kahteen ensimmäiseen päivään tärkeää. Luentoja ei nauhoiteta, kurssi sisältää tunnilla tehtäviä pieniä harjoitteita.
Ajoitus ja läsnäolo
03.11.2023 10.00 - 17.00 Harri Heikkilä: Intro to information design • Gestalt laws • Heuristic evaluation • User testing
04.11.2023 10.00 - 16.00 Harri Heikkilä: Cases – Typography • Form design • Signage • Interface design
10.11.2023 10.00 - 17.00 Jonatan Hilden: Cases – Data visualisation
18.11.2023 10.00 - 16.00 Antti Heinonen: Cases – Information graphics
24.11.2023 10.00 - 16.00 Harri Heikkilä: Cases – Virtual visiting day
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Johnson, Jeff (2010): Designing with the mind in mind
-----
Oman kiinnostuksen jan lopputyön mukaan:
Baer, Kim.; Vacarra, Jill (2008)
Information design workbook graphic approaches, solutions, and inspiration + 30 case studies
Krug, Steve (2010)
Rocket Surgery Made Easy
New Riders
Krug, Steve (2014)
Don't Make Me Think, Revisited
Enders, Jessica (2016)
Designing UX: Forms • Create Forms That Don't Drive Your Users Crazy
Calori, Chris and Vanden-Eynden, David (2015):
Signage and Wayfinding Design: A Complete Guide to Creating Environmental Graphic Design Systems
Oppimisympäristö
Zoom, lähiopetus ja vierailu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (135 h)
Sisältö
Kurssilla tutustutaan laaja-alaisesti informaatiomuotoilun traditioon. Kurssilla edetään havaintopsykologisesta teoriasta käytännön esimerkkeihin, kuten käytettävyyden asiantuntija-arviointiin ja informaatiomuotoilun tärkeimpien osa-alueiden kuten infografiikan, datavisualisoinnin osaamiseen, mutta myös typografian ja käyttöliittymäsuunnittelun hyödyntämiseen omissa työtehtävissä.
Arviointimenetelmät
Arvioinnin perusteet: oma kehittämistehtävä lopputyönä, luennoilla annetut tehtävät, aktiivisuus ja ennakkotehtävä
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuttanut tasoa 1, poissaolo ylitti 20 %
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- Käsittää tiedon ymmärrettävyyden merkityksen ja johtaa keinoja sen toteuttamiseen eri konteksteissa
- Ymmärtää käytettävyyspsykologiaa ja käyttäjätestausta suunnittelussa
- Osaa hankkia, analysoida ja jäsentää dataa visualisoinnin tarkoituksiin
- Kykenee suunnittelemaan ymmärrettäviä informaatiomuotoilun ratkaisuja
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- perustella tiedon ymmärrettävyyden merkityksen ja johtaa keinoja sen toteuttamiseen erilaisissa tiedon käyttökonteksteissa
- hyödyntää käytettävyyspsykologiaa ja käyttäjätestausta suunnittelussa
- hankkia, analysoida ja jäsentää muutakin kuin yksinkertaista dataa visualisoinnin tarkoituksiin
- suunnitella ja toteuttaa laadukkaita informaatiomuotoilun ratkaisuja
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa kriittisesti perustella tiedon ymmärrettävyyden merkityksen sekä johtaa toimivia ja tarkoituksenmukaisia keinoja sen toteuttamiseen erilaisissa ja vaativissa tiedon käyttökonteksteissa
- osaa tehokkaasti ja luovasti hyödyntää käytettävyyspsykologiaasekä käyttäjätestausta ja asiantuntija-arviointia suunnittelussa
- osaa hankkia, analysoida, jäsentää sekä luovasti, mutta selkeästi soveltaa monimutkaista dataa visualisoinnin tarkoituksiin
- osaa suunnitella ja toteuttaa sellaisia informaatiomuotoilun ratkaisuja joissa hyvä käytettävyys yhdistyy hyvään visuaaliseen osaamiseen
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
31.08.2022 - 09.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 60
Koulutus
- Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Muotoiluajattelu ja muotoilujohtaminen (2022)
- Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Harri Heikkilä
- MI_opettaja_YAMK, Ylempi AMK, kulttuuriala Virtuaaliopettaja (LAB)
Vastuuopettaja
Eija Mustonen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYMUOJO22SMuotoiluajattelu ja muotoilujohtaminen (YAMK) 22S Lahti
-
MLTIYMDR22SMuotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 22S Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa perustella tiedon ymmärrettävyyden merkityksen ja johtaa keinoja sen toteuttamiseen erilaisissa tiedon käyttökonteksteissa
- osaa hyödyntää käytettävyyspsykologiaa ja käyttäjätestausta visuaalisessa suunnittelussa
- osaa hankkia, analysoida ja jäsentää monimutkaista dataa visualisoinnin tarkoituksiin
- osaa suunnitella ymmärrettäviä informaatiomuotoilun ratkaisuja visuaalisen suunnittelun keinoin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Toteutus on yhdistelmä etää ja lähiä. Viisi opetuskertaa, jotka jakaantuvat seuraavasti:
1. PÄIVÄ: Intro • Informaatiomuotoilun psykologinen perusta • Heuristiikat ja käyttäjätestaus / Harri Heikkilä
2. PÄIVÄ: Caseja: Lomakkeet • Opastinjärjestelmät • Käyttöliittymäsuunnittelu. / Harri Heikkilä
3: PÄIVÄ: Infografiikka / Antti Heinonen tai Jonatan Hilden
4: PÄIVÄ: Datavisualisaatio / Antti Heinonen tai Jonatan Hilden
5. PÄIVÄ: Ekskursiot ja palaute. (Ekskursiot Helsingissä)
Ajoitus ja läsnäolo
80 % läsnäolo, ensimmäisen päivän läsnäolo pakollinen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suositeltava kirjallisuus, kirjallisuutta käsitellään tunnilla opettajan otteina, mutta voit halutessasi tutustua niihin etukäteen. Tähdellä merkitty kirja on ennakkotehtävä, jokainen perehtyy yhteen lukuun ennen ensimmäistä tuntia. Opettaja antaa oman lukusi tervetulokirjeessä, jonka saat kuukutta ennen kurssin alkua.
Baer, Kim and Vacarra, Jill (2008)
Information design workbook graphic approaches, solutions, and inspiration + 30 case studies
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991947378806254 (eBook)
(uudempi painos ilmestynyt 2021)
Enders, Jessica (2016)
Designing UX: Forms
Create Forms That Don't Drive Your Users Crazy
Sitepoint
Calori, Chris and Vanden-Eynden, David (2015)
Signage and Wayfinding Design: A Complete Guide to Creating Environmental Graphic Design Systems
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991952239706254 (eBook)
Clark, Josh (2016):
Designing for the touch
O´Reilly
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/b5ag28/alma991453945406254 (eBook)
* Johnson, Jeff (2010):
Designing with the mind in mind
Morgan Kaufmann
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991951893706254
Koponen, Juuso; Hildén, Jonatan; Vapaasalo, Tapio (2016)
Tieto näkyväksi : informaatiomuotoilun perusteet
Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
Krug, Steve (2010):
Rocket Surgery Made Easy
New Riders
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991453965406254
Englanniksi
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Kurssilla on 30 aloituspaikkaa, etusijalla Kulttuurialan opiskelijat.
Arviointimenetelmät
Tunnilla tehtävät työt, osallistuminen ja lopputyö (30 %)
Arviointiasteikko
1-5