Kestävä prosessi- ja projektijohtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: AT00CX21
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää prosessijohtamiseen ja projektijohtamiseen liittyvät keskeiset kestävyyskäsitteet ja menetelmät
- analysoida organisaation prosessijohtamisen tilaa ja suunnitella kuinka toimintaa ja prosesseja voidaan kehittää kestävyysperiaatteiden mukaan
- suunnitella ja toteuttaa organisaation toiminnan kehittämisprojektin soveltaen kestävän kehityksen periaatteita
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
29.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
- Anne-Marie Tuomala
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TLTIYUJT23SVUudistava johtaminen (YAMK), tekniikan ala 23SV Lahti
-
MLPRYKUVA23SKuvataiteen koulutus (YAMK) 23S Lappeenranta
-
LLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Liiketoiminta, Lahti
-
HLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
-
TLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Teknologia, Lahti
-
MLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Muotoiluinstituutti, Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää prosessijohtamiseen ja projektijohtamiseen liittyvät keskeiset kestävyyskäsitteet ja menetelmät
- analysoida organisaation prosessijohtamisen tilaa ja suunnitella kuinka toimintaa ja prosesseja voidaan kehittää kestävyysperiaatteiden mukaan
- suunnitella ja toteuttaa organisaation toiminnan kehittämisprojektin soveltaen kestävän kehityksen periaatteita
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkkokurssi. Opetusmenetelminä käytetään tutkivaa oppimista ja oivaltavaa oppimista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssin Moodle-sivustolla on saatavissa opettajan koostama materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
LAB:n opiskelijat: vastaavan kurssin tai käytännön toteutuksen osoittaminen eAHOT-menettelyllä.
Työelämäyhteistyö
Prosessiosiossa opiskelija voi soveltaa kehittämistehtävää omassa työnantajaorganisaatiossa, jos hänellä on siihen mahdollisuus.
Oppimisympäristö
Moodle-oppimisympäristö, virtuaaliluennot, prosessijohtamisen osuudessa mahdollisuuksien mukaan opiskelijan oma työympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa noin 27 tunnin työtä. Kurssin kokonaistyömäärä n. 135 tuntia.
Sisältö
Opintojakson tavoitteet:
OSA1. Vihreä projektinhallinta
Vihreän projektitoiminnan taustakehitys, perustyökalut
Greenality, Biosfäärisääntömenetelemä, 4L
OSA 2, Vihreä prosessinhallinta:
Tavoitteena on luoda kuva vihreän prosessinhallinnan merkityksestä liiketoiminnan/organisaation johtamisessa. Tavoitteena on antaa valmiudet osallistua yritysten/organisaatioiden prosessien tunnistamiseen, mallintamiseen, arviointiin ja kehittämiseen.
Pääsisältö rakentuu prosessiajattelun hyödyntämiseen johtamisessa sekä prosessien tunnistamis- ja mallintamismenettelyihin. Opintojaksolla perehdytään myös prosessien kytkemiseen strategioihin ja informaatioteknologian vaikutuksiin prosessien kehittämisessä ja uudistamisessa.
Arviointimenetelmät
Kolme tehtävää eri painotuksin (20%/20%/60%)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Tehtävät ei ole suoritettu ollenkaan tai ei ole suoritettu hyväksytysti kurssiaikana
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan suoritus on puutteellinen; tuteitä, mutta lähteistössä on puutteita. Sisältö on kokonaisuutena niukkaa. Oma ajattelu puuttuu, jolloin ei tule esille yhteyksiä esitettyjen asioiden välillä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan työskentely on sujuvaa ja itsenäistä; lopputuloksissa on vain vähän toivomisen varaa. Tehtävissä on useita olennaisia asioita on esitetty ja havainnollistettu esimerkein. Oman ajattelun kautta teoria ja esimerkit tai eri näkökulmat kytkeytyvät toisiinsa. Tuotu esille olennaisia asioita ja vastauksista on luotu oman ajattelun kautta jäsentynyt kokonaisuus.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan työsuoritukset ovat erittäin sujuvia, tekniikka persoonallista; lopputulokset ovat oppimistehtävissä kuvattujen vaatimusten mukaisia. Edellisen lisäksi tehtävissä on tiedon ja eri näkökulmien syvällistä pohdintaa, vertailua tai arviointia.