Siirry suoraan sisältöön

3D kuvataiteilijan työvälineenäLaajuus (5 op)

Tunnus: YM00CK45

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- oppii 3D-mallintamisen perusteet
- oppii visualisoinnin perusteet
- oppii hyödyntämään ohjelmia taiteen suunnittelussa

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

03.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Taide ja teknologia
Opettaja
  • Sampo Malin
  • Nikolai Virolainen
Ryhmät
  • MLPRYKUVA24S
    Kuvataiteen koulutus (YAMK) 24S Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- oppii 3D-mallintamisen perusteet
- oppii visualisoinnin perusteet
- oppii hyödyntämään ohjelmia taiteen suunnittelussa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssilla tutustutaan 3D-mallintamiseen Blender ohjelmaa käyttäen. Opiskelijat tekevät annettuja tehtäviä, sekä toteuttavat 3D mallinnus hahmotelman omasta taideteoksestaan. Blender ohjelma on ilmainen.

Luennoilla myös tutustutaan 3D-tulostamisen, -työstömenetelmien ja muiden 3D mallinnus ohjelmien mahdollisuuksiin.

Kurssi on Teamsin välityksellä Sisältäen Eero Schermanin luennost ja ohjaukset, sekä Sampo Malinin ohjausta.

Ajoitus ja läsnäolo

Teams luennot

2h 30 minuuttia klo 16 alkaen:
3.9.
17.9.
1.10.
15.10.
5.11.
19.11.
3.12.
17.12.

Oppimisympäristö

Blender ja Teams

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelu sisältää luentojen lisäksi itsenäistä työskentelyä.

Sisältö

Kurssilla tutustutaan 3D-mallintamiseen Blender ohjelmaa käyttäen. Opiskelijat tekevät annettuja tehtäviä, sekä toteuttavat 3D mallinnus hahmotelman omasta taideteoksestaan. Blender ohjelma on ilmainen.

Luennoilla myös tutustutaan 3D-tulostamisen ja muiden 3D mallinnus ohjelmien mahdollisuuksiin.

Kurssi on Teamsin välityksellä Sisältäen Nikolai Virolaisen luennot ja ohjaukset.

Arviointimenetelmät

Kurssilla vaaditaan vähintään 80% läsnäolo ja harjoitustehtävien hyväksytty toteuttaminen.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Riittämätön osallistuminen opiskeluun.
- Opiskelutehtävän palauttamatta jättäminen.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- Tehtävien toteuttaminen hyväksytysti

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- Tehtävien toteuttaminen hyväksytysti
- 3D ohjelman mahdollisuuksien kattava hyödyntäminen omissa mallinnoksissaan

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- Tehtävien toteuttaminen hyväksytysti
- 3D ohjelman mahdollisuuksien hyödyntäminen omissa mallinnoksissaan
- Mallinnustöiden kokeileva ja viimeistelty toteuttaminen.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

31.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Taide ja teknologia
Opettaja
  • Eero Scherman
  • Sampo Malin
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLPRYKUVA23S
    Kuvataiteen koulutus (YAMK) 23S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- oppii 3D-mallintamisen perusteet
- oppii visualisoinnin perusteet
- oppii hyödyntämään ohjelmia taiteen suunnittelussa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssilla tutustutaan 3D-mallintamiseen Fusion 360 ohjelmaa käyttäen. Opiskelijat tekevät annettuja tehtäviä, sekä toteuttavat 3d mallinnus hahmotelman omasta taideteoksestaan. Fusion 360 ohjelma on opiskelijalle ilmainen opintojen ajan.

Luennoilla myös tutustutaan 3D-tulostamisen, -työstömenetelmien ja muiden 3D mallinnus ohjelmien mahdollisuuksiin.

Kurssi on Teamsin välityksellä Sisältäen Eero Schermanin luennost ja ohjaukset, sekä Sampo Malinin ohjausta.

Ajoitus ja läsnäolo

5.9. Lähiopetus Lappeenranta klo10-12 luokka ATK 1569 Sampo Malin
5.9. lähiopetus Lappeenranta klo13-16 luokka ATK 1569 Eero Scherman

Teams opetus Eero Scherman klo 16.00-18.00
12.9.
19.9.
3.10.
10.10.
31.10.
7.11.
21.11.
28.11.
12.12.

Oppimisympäristö

Fusion 360 ja Teams

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelu sisältää luentojen lisäksi itsenäistä työskentelyä.

Sisältö

Kurssilla tutustutaan 3D-mallintamiseen Fusion 360 ohjelmaa käyttäen. Opiskelijat tekevät annettuja tehtäviä, sekä toteuttavat 3d mallinnus hahmotelman omasta taideteoksestaan. Fusion 360 ohjelma on opiskelijalle ilmainen opintojen ajan.

Luennoilla myös tutustutaan 3D-tulostamisen, -työstömenetelmien ja muiden 3D mallinnus ohjelmien mahdollisuuksiin.

Kurssi on Teamsin välityksellä Sisältäen Eero Schermanin luennost ja ohjaukset, sekä Sampo Malinin ohjausta.

Arviointimenetelmät

Kurssilla vaaditaan vähintään 80% läsnäolo ja harjoitustehtävien hyväksytty toteuttaminen.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Riittämätön osallistuminen opiskeluun.
- Opiskelutehtävän palauttamatta jättäminen.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- Tehtävien toteuttaminen hyväksytysti

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- Tehtävien toteuttaminen hyväksytysti
- 3D ohjelman mahdollisuuksien kattava hyödyntäminen omissa mallinnoksissaan

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- Tehtävien toteuttaminen hyväksytysti
- 3D ohjelman mahdollisuuksien hyödyntäminen omissa mallinnoksissaan
- Mallinnustöiden kokeileva ja viimeistelty toteuttaminen.

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

27.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 20

Koulutus
  • Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Taide ja teknologia
Opettaja
  • Eero Scherman
  • Sampo Malin
Opetusryhmät
  • 3D Mallinnus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLPRYKUVA22S
    Kuvataiteen koulutus (YAMK) 22S Lappeenranta
Pienryhmät
  • 3D Mallinnus

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- oppii 3D-mallintamisen perusteet
- oppii visualisoinnin perusteet
- oppii hyödyntämään ohjelmia taiteen suunnittelussa

Sisältö

3D Mallinnuksen osuus:
- mallinnusohjelmien perusteet ja niiden käyttö
- mallinnusohjelmien soveltaminen kuvataiteessa
- 3D malllinusta tukevien valmistustekniikoiden soveltaminen:
- 3D tulostaminen
- 3D skannaus
- numeriisesti ohjatut työstömenetelmät (laser- ja plasmaleikkaus, koneistuskeskus, nc-sorvi)

Arviointiasteikko

1-5