Siirry suoraan sisältöön

3D kuvataiteilijan työvälineenäLaajuus (5 op)

Tunnus: YM00CK45

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- oppii 3D-mallintamisen perusteet
- oppii visualisoinnin perusteet
- oppii hyödyntämään ohjelmia taiteen suunnittelussa

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

03.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Taide ja teknologia
Opettaja
  • Sampo Malin
  • Nikolai Virolainen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLPRYKUVA24S
    Kuvataiteen koulutus (YAMK) 24S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- oppii 3D-mallintamisen perusteet
- oppii visualisoinnin perusteet
- oppii hyödyntämään ohjelmia taiteen suunnittelussa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssilla tutustutaan 3D-mallintamiseen Blender-ohjelmaa käyttäen. Opiskelijat tekevät annettuja tehtäviä, sekä toteuttavat 3D-mallinnushahmotelman omasta taideteoksestaan. Blender-ohjelma on ilmainen.

Luennoilla myös tutustutaan 3D-tulostamisen, -työstömenetelmien ja muiden 3D-mallinnusohjelmien mahdollisuuksiin.

Opintojakso toteutetaan Teamsin välityksellä, jotka sisältävät luennot ja ohjaukset.

Ajoitus ja läsnäolo

Teams luennot

2h 30 minuuttia klo 16 alkaen:
3.9.
17.9.
1.10.
15.10.
5.11.
19.11.
3.12.
17.12.

Oppimisympäristö

Blender ja Teams

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelu sisältää luentojen lisäksi itsenäistä työskentelyä.

Sisältö

Kurssilla tutustutaan 3D-mallintamiseen Blender-ohjelmaa käyttäen. Opiskelijat tekevät annettuja tehtäviä, sekä toteuttavat 3D-mallinnushahmotelman omasta taideteoksestaan. Blender-ohjelma on ilmainen.

Luennoilla myös tutustutaan 3D-tulostamisen ja muiden 3D-mallinnusohjelmien mahdollisuuksiin.

Arviointimenetelmät

Kurssilla vaaditaan vähintään 80% läsnäolo ja harjoitustehtävien hyväksytty toteuttaminen.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Riittämätön osallistuminen opiskeluun.
- Opiskelutehtävän palauttamatta jättäminen.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- Tehtävien toteuttaminen hyväksytysti

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- Tehtävien toteuttaminen hyväksytysti
- 3D ohjelman mahdollisuuksien kattava hyödyntäminen omissa mallinnoksissaan

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- Tehtävien toteuttaminen hyväksytysti
- 3D ohjelman mahdollisuuksien hyödyntäminen omissa mallinnoksissaan
- Mallinnustöiden kokeileva ja viimeistelty toteuttaminen.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

31.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Taide ja teknologia
Opettaja
  • Eero Scherman
  • Sampo Malin
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLPRYKUVA23S
    Kuvataiteen koulutus (YAMK) 23S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- oppii 3D-mallintamisen perusteet
- oppii visualisoinnin perusteet
- oppii hyödyntämään ohjelmia taiteen suunnittelussa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssilla tutustutaan 3D-mallintamiseen Fusion 360 ohjelmaa käyttäen. Opiskelijat tekevät annettuja tehtäviä, sekä toteuttavat 3d mallinnus hahmotelman omasta taideteoksestaan. Fusion 360 ohjelma on opiskelijalle ilmainen opintojen ajan.

Luennoilla myös tutustutaan 3D-tulostamisen, -työstömenetelmien ja muiden 3D mallinnus ohjelmien mahdollisuuksiin.

Kurssi on Teamsin välityksellä Sisältäen Eero Schermanin luennost ja ohjaukset, sekä Sampo Malinin ohjausta.

Ajoitus ja läsnäolo

5.9. Lähiopetus Lappeenranta klo10-12 luokka ATK 1569 Sampo Malin
5.9. lähiopetus Lappeenranta klo13-16 luokka ATK 1569 Eero Scherman

Teams opetus Eero Scherman klo 16.00-18.00
12.9.
19.9.
3.10.
10.10.
31.10.
7.11.
21.11.
28.11.
12.12.

Oppimisympäristö

Fusion 360 ja Teams

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelu sisältää luentojen lisäksi itsenäistä työskentelyä.

Sisältö

Kurssilla tutustutaan 3D-mallintamiseen Fusion 360 ohjelmaa käyttäen. Opiskelijat tekevät annettuja tehtäviä, sekä toteuttavat 3d mallinnus hahmotelman omasta taideteoksestaan. Fusion 360 ohjelma on opiskelijalle ilmainen opintojen ajan.

Luennoilla myös tutustutaan 3D-tulostamisen, -työstömenetelmien ja muiden 3D mallinnus ohjelmien mahdollisuuksiin.

Kurssi on Teamsin välityksellä Sisältäen Eero Schermanin luennost ja ohjaukset, sekä Sampo Malinin ohjausta.

Arviointimenetelmät

Kurssilla vaaditaan vähintään 80% läsnäolo ja harjoitustehtävien hyväksytty toteuttaminen.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Riittämätön osallistuminen opiskeluun.
- Opiskelutehtävän palauttamatta jättäminen.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- Tehtävien toteuttaminen hyväksytysti

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- Tehtävien toteuttaminen hyväksytysti
- 3D ohjelman mahdollisuuksien kattava hyödyntäminen omissa mallinnoksissaan

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- Tehtävien toteuttaminen hyväksytysti
- 3D ohjelman mahdollisuuksien hyödyntäminen omissa mallinnoksissaan
- Mallinnustöiden kokeileva ja viimeistelty toteuttaminen.

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

27.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 20

Koulutus
  • Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Taide ja teknologia
Opettaja
  • Eero Scherman
  • Sampo Malin
Opetusryhmät
  • 3D Mallinnus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLPRYKUVA22S
    Kuvataiteen koulutus (YAMK) 22S Lappeenranta
Pienryhmät
  • 3D Mallinnus

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- oppii 3D-mallintamisen perusteet
- oppii visualisoinnin perusteet
- oppii hyödyntämään ohjelmia taiteen suunnittelussa

Sisältö

3D Mallinnuksen osuus:
- mallinnusohjelmien perusteet ja niiden käyttö
- mallinnusohjelmien soveltaminen kuvataiteessa
- 3D malllinusta tukevien valmistustekniikoiden soveltaminen:
- 3D tulostaminen
- 3D skannaus
- numeriisesti ohjatut työstömenetelmät (laser- ja plasmaleikkaus, koneistuskeskus, nc-sorvi)

Arviointiasteikko

1-5