Strateginen muotoilu, systeemiset ratkaisut ja co-designLaajuus (5 op)
Tunnus: YM00CI09
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa kehittää toiminnan strategiaa soveltamalla muotoiluajattelua (Design Thinking)
- osaa kehittää uusia liiketoiminta-, arvonluonti- ja toimintamalleja soveltamalla systeemistä ajattelua, tulevaisuus-, kartoittamis-, ideointi- ja käyttäjämenetelmiä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja fasilitoida yhteissuunnittelutyöpajoja strategisen tason haasteiden ratkomisen työvälineenä.
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3.5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Muotoiluajattelu ja asiakaskokemus
Opettaja
- Mirja Kälviäinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYMUAS24SMuotoiluajattelu ja asiakaskokemus (YAMK) 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa kehittää toiminnan strategiaa soveltamalla muotoiluajattelua (Design Thinking)
- osaa kehittää uusia liiketoiminta-, arvonluonti- ja toimintamalleja soveltamalla systeemistä ajattelua, tulevaisuus-, kartoittamis-, ideointi- ja käyttäjämenetelmiä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja fasilitoida yhteissuunnittelutyöpajoja strategisen tason haasteiden ratkomisen työvälineenä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso alkaa ennakkomateriaaliin tutustumisena ja valmistautumisena keskustelemaan ja tekemään ryhmätyötä materiaalin pohjalta. Ensimmäisenä lähiopetuspäivänä tutustutaan luentona, tehtävinä ja keskusteluna strategiseen muotoiluun. Ennakkomateriaalia käytetään pohjana ryhmissä toisena lähiopetuspäivänä, jolloin tutustutaan systeemiseen ajatteluun ja yhteissuunnittelun menetelmiin ja strategisen ennakoinnin, innovaatiotoiminnan suunnittelun ja fasilitoinnin kysymyksiin. Kolmantena lähiopetuspäivänä toteutetaan yhteissuunnittelun suunnittelun ja toteuttamisen harjoitus ennakointisprinttinä ja neljäntenä puretaan yhteissuunnittelun harjoitusten menetelmä- ja fasilitointikokemukset sekä ennakointisprintin tulokset. Viimeinen opintotehtävä toteutetaan kontaktikertojen jälkeen yksilöllisenä ennakoinnin, systeemisen ajattelun, liiketoiminta-ajattelun ja ideointimenetelmien soveltamisena omaan kehittämistehtävään.
Ajoitus ja läsnäolo
Koska opintojaksoon liittyy käytännön yhteissuunnittelutyöskentelyä ja sen ohjaamista, on osallistuminen lähiopetuspäiviin välttämätöntä.
Aikataulu: 133 h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävänä tutustuttava aineisto ja siihen liittyvät tehtävät 20 h
pe 14.3. Strategisen muotoilun perusteet Markus Kreschmer 8 h (vierailijan osuutta ei nauhoiteta)
la 15.3. Strategisen yhteissuunnittelun menetelmiä 8 h
Välitehtävä yhteisuunnittelun aineistoihin tutustumista 11 h
pe 28.3. Strategisen yhteissuunnittelun sprintti 8 h
la 29.3. Sprintin menetelmien esittely, reflektointi ja tulosten purkaminen 8 h
Itsenäinen, omaan kehittämistehtävään sovellettava lopputehtävä 70 h palautetaan viimeistään 1.5.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
E-oppimiympäristössä jaettu artikkeli- ja muu aineisto ennakkotehtävää varten: Muotoilun muutos strategiseen suuntaan, yhteiskunnallinen kehittämistilanne, muotoiluajattelun luonne, nykyisen arvonluonnin periaatteita, monialainen kehittäminen, yhteissuunnittelun suunnittelu.
Oheislukemistoa:
Idris Mootee. 2013. Design Thinking for Strategic Innovation. Wiley.
Muotoilun tutkimus Moodleaineistot: Co-design ja Strategic design.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan ennakointisprintti ASKO (Asiakaskokemuksen kehittyvät menetelmät) -hankkeeseen liittyen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koska opintojaksoon liittyy käytännön yhteissuunnittelutyöskentelyä ja sen ohjaamista, on osallistuminen lähiopetuspäiviin välttämätöntä.
Aikataulu: 133 h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävänä tutustuttava aineisto ja siihen liittyvät tehtävät 20 h
pe 14.3. Strategisen muotoilun perusteet Markus Kreschmer 8 h (vierailijan osuutta ei nauhoiteta)
la 15.3. Strategisen yhteissuunnittelun menetelmiä 8 h
Välitehtävä yhteisuunnittelun aineistoihin tutustumista 11 h
pe 28.3. Strategisen yhteissuunnittelun sprintti 8 h
la 29.3. Sprintin menetelmien esittely, reflektointi ja tulosten purkaminen 8 h
Itsenäinen, omaan kehittämistehtävään sovellettava lopputehtävä 70 h palautetaan viimeistään 1.5.
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään ja harjoitellaan strategisen muotoilun ja muotoiluajattelun (Design Thinking) toimintaa osana liiketoimintaan tai organisaatioiden ennakoivaan kehittämiseen liittyvää innovaatioprosessia. Tähän kuuluu tulevaisuusmenetelmien ymmärtäminen ja soveltaminen yhteissuunnitteluun, muotoiluajattelulle tyyppillisen etupainotteisen innovaatioprosessin toimintamekanismit, systeeminen ajattelu ja asiakasarvon luominen uudenlaisissa liiketoimintamalleissa.
Arviointimenetelmät
Arviointi kohdistuu ryhmässä tapahtuvan yhteisuunnittelun suunnittelun ja totetuksen harjoitukseen ja opintojaksolla läpikäytyjen ja harjoiteltujen kehittämisnäkökulmien ja niiden menetelmien soveltamiseen itsenäiseen, omaan kehittämistehtävään kohdistuvaan harjoitustehtävään. Ryhmässä tehtävä ennakointisprintti muodostaa 40 % arvosanasta ja itsenäinen lopputehtävä 60 % arvosanasta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
osaa poimia kriittisesti kehittämistä koskevia menetelmiä ammattialueensa keskustelusta
osaa toimia strategialähtöisesti asiantuntijuusalueellaan
osaa johtaa itseään ja toimia yrittäjämäisesti
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
osaa poimia ja arvioida kriittisesti strategiseen muotoiluun liittyviä menetelmiä
osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia
osaa arvioida toiminnan taloudellisia vaikutuksia
osaa ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
osaa käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälistä strategiseen muotoiluun liittyviä menetelmiä
osaa arvioida ja kehittää toimintaa
osaa kehittää strategisen ajattelun avulla toiminnan uudistamisen ratkaisuja
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3.5 op
TKI-osuus
3.5 op
Toteutustapa
30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava muotoiluajattelu (2021)
Opettaja
- Mirja Kälviäinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYMUAS23SMuotoiluajattelu ja asiakaskokemus (YAMK) 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa kehittää toiminnan strategiaa soveltamalla muotoiluajattelua (Design Thinking)
- osaa kehittää uusia liiketoiminta-, arvonluonti- ja toimintamalleja soveltamalla systeemistä ajattelua, tulevaisuus-, kartoittamis-, ideointi- ja käyttäjämenetelmiä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja fasilitoida yhteissuunnittelutyöpajoja strategisen tason haasteiden ratkomisen työvälineenä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso alkaa ennakkomateriaaliin tutustumisena ja valmistautumisena keskustelemaan ja tekemään ryhmätyötä materiaalin pohjalta. Ensimmäisenä lähiopetuspäivänä tutustutaan luentona, tehtävinä ja keskusteluna strategiseen muotoiluun. Ennakkomateriaalia käytetään pohjana ryhmissä toisena lähiopetuspäivänä, jolloin tutustutaan systeemiseen ajatteluun ja yhteissuunnittelun menetelmiin ja strategisen ennakoinnin, innovaatiotoiminnan suunnittelun ja fasilitoinnin kysymyksiin. Kolmantena lähiopetuspäivänä toteutetaan yhteissuunnittelun suunnittelun ja toteuttamisen harjoitus ennakointisprinttinä ja neljäntenä puretaan yhteissuunnittelun harjoitusten menetelmä- ja fasilitointikokemukset sekä ennakointisprintin tulokset. Viimeinen opintotehtävä toteutetaan kontaktikertojen jälkeen yksilöllisenä ennakoinnin, systeemisen ajattelun, liiketoiminta-ajattelun ja ideointimenetelmien soveltamisena omaan kehittämistehtävään.
Ajoitus ja läsnäolo
Koska opintojaksoon liittyy käytännön yhteissuunnittelutyöskentelyä ja sen ohjaamista, on osallistuminen lähiopetuspäiviin välttämätöntä.
Aikataulu: 133 h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävänä tutustuttava aineisto ja siihen liittyvät tehtävät 20 h
pe 2.2. Strategisen muotoilun perusteet Markus Kreschmer 8 h (vierailijan osuutta ei nauhoiteta)
la 3.2. Strategisen yhteissuunnittelun menetelmiä 8 h
Välitehtävä yhteisuunnittelun aineistoihin tutustumista 11 h
pe 16.2. Strategisen yhteissuunnittelun sprintti 8 h
la 17.2. Sprintin menetelmien esittely, reflektointi ja tulosten purkaminen 8 h
Itsenäinen, omaan kehittämistehtävään sovellettava lopputehtävä 70 h palautetaan viimeistään 20.3.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
E-oppimiympäristössä jaettu artikkeli- ja muu aineisto ennakkotehtävää varten: Muotoilun muutos strategiseen suuntaan, yhteiskunnallinen kehittämistilanne, muotoiluajattelun luonne, nykyisen arvonluonnin periaatteita, monialainen kehittäminen, yhteissuunnittelun suunnittelu.
Oheislukemistoa:
Idris Mootee. 2013. Design Thinking for Strategic Innovation. Wiley.
Muotoilun tutkimus Moodleaineistot: Co-design ja Strategic design.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan ennakointisprintti ASKO (Asiakaskokemuksen kehittyvät menetelmät) -hankkeeseen liittyen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koska opintojaksoon liittyy käytännön yhteissuunnittelutyöskentelyä ja sen ohjaamista, on osallistuminen lähiopetuspäiviin välttämätöntä.
Aikataulu: 133 h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävänä tutustuttava aineisto ja siihen liittyvät tehtävät 20 h
pe 2.2. Strategisen muotoilun perusteet Markus Kreschmer 8 h (vierailijan osuutta ei nauhoiteta)
la 3.2. Strategisen yhteissuunnittelun menetelmiä 8 h
Välitehtävä yhteisuunnittelun aineistoihin tutustumista 11 h
pe 16.2. Strategisen yhteissuunnittelun sprintti 8 h
la 17.2. Sprintin menetelmien esittely, reflektointi ja tulosten purkaminen 8 h
Itsenäinen, omaan kehittämistehtävään sovellettava lopputehtävä 70 h palautetaan viimeistään 20.3.
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään ja harjoitellaan strategisen muotoilun ja muotoiluajattelun (Design Thinking) toimintaa osana liiketoimintaan tai organisaatioiden ennakoivaan kehittämiseen liittyvää innovaatioprosessia. Tähän kuuluu tulevaisuusmenetelmien ymmärtäminen ja soveltaminen yhteissuunnitteluun, muotoiluajattelulle tyyppillisen etupainotteisen innovaatioprosessin toimintamekanismit, systeeminen ajattelu ja asiakasarvon luominen uudenlaisissa liiketoimintamalleissa.
Arviointimenetelmät
Arviointi kohdistuu ryhmässä tapahtuvan yhteisuunnittelun suunnittelun ja totetuksen harjoitukseen ja opintojaksolla läpikäytyjen ja harjoiteltujen kehittämisnäkökulmien ja niiden menetelmien soveltamiseen itsenäiseen, omaan kehittämistehtävään kohdistuvaan harjoitustehtävään. Ryhmässä tehtävä ennakointisprintti muodostaa 40 % arvosanasta ja itsenäinen lopputehtävä 60 % arvosanasta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
osaa poimia kriittisesti kehittämistä koskevia menetelmiä ammattialueensa keskustelusta
osaa toimia strategialähtöisesti asiantuntijuusalueellaan
osaa johtaa itseään ja toimia yrittäjämäisesti
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
osaa poimia ja arvioida kriittisesti strategiseen muotoiluun liittyviä menetelmiä
osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia
osaa arvioida toiminnan taloudellisia vaikutuksia
osaa ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
osaa käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälistä strategiseen muotoiluun liittyviä menetelmiä
osaa arvioida ja kehittää toimintaa
osaa kehittää strategisen ajattelun avulla toiminnan uudistamisen ratkaisuja
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava muotoiluajattelu (2021)
Opettaja
- Mirja Kälviäinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYMUOJO22SMuotoiluajattelu ja muotoilujohtaminen (YAMK) 22S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa kehittää toiminnan strategiaa soveltamalla muotoiluajattelua (Design Thinking)
- osaa kehittää uusia liiketoiminta-, arvonluonti- ja toimintamalleja soveltamalla systeemistä ajattelua, tulevaisuus-, kartoittamis-, ideointi- ja käyttäjämenetelmiä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja fasilitoida yhteissuunnittelutyöpajoja strategisen tason haasteiden ratkomisen työvälineenä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso alkaa ennakkomateriaaliin tutustumisena ja valmistautumisena keskustelemaan ja tekemään ryhmätyötä materiaalin pohjalta. Ennakkomateriaalia käytetään pohjana ryhmissä ensimmäisenä lähiopetuspäivänä ja silloin myös tutustutaan luentona ja keskusteluna strategiseen muotoiluun. Toisena lähiopetuspäivänä tutustutaan yhteissuunnittelun menetelmiin ja aloitetaan ryhmissä tehtävä strategisen ennakoinnin, innovaatiotoiminnan suunnittelun ja fasilitoinnin harjoitusprojekti. Kolmantena lähiopetuspäivänä toteutetaan projektin yhteissuunnitteluharjoitus ja neljäntenä puretaan yhteissuunnittelun harjoitusten menetelmä- ja fasilitointikokemukset sekä ennakointisprintin tulokset. Viimeinen opintotehtävä toteutetaan kontaktikertojen jälkeen yksilöllisenä ennakoinnin, liiketoiminta-ajattelun ja ideointimenetelmien soveltamisena omaan kehittämistehtävään.
Ajoitus ja läsnäolo
Koska opintojaksoon liittyy käytännön yhteissuunnittelutyöskentelyä ja sen ohjaamista, on osallistuminen lähiopetuspäiviin välttämätöntä.
Aikataulu: 133 h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävänä tutustuttava aineisto ja siihen liittyvät tehtävät 20 h
pe 3.2. Strategisen muotoilun perusteet Markus Kreschmer 8 h (vierailijan osuutta ei nauhoiteta)
la 4.2. Strategisen yhteissuunnittelun menetelmiä 8 h
Välitehtävä yhteisuunnittelun aineistoihin tutustumista ja yhteissuunnittelun sprintin suunnittelua 11 h
pe 17.2. Strategisen yhteissuunnittelun sprintti 8 h
la 18.2. Sprintin menetelmien esittely, reflektointi ja tulosten purkaminen 8 h
Itsenäinen, omaan kehittämistehtävään sovellettava lopputehtävä 70 h palautetaan viimeistään 20.3.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
E-oppimiympäristössä jaettu artikkeli- ja muu aineisto ennakkotehtävää varten: Muotoilun muutos strategiseen suuntaan, yhteiskunnallinen kehittämistilanne, muotoiluajattelun luonne, nykyisen arvonluonnin periaatteita, monialainen kehittäminen, yhteissuunnittelun suunnittelu.
Oheislukemistoa:
Idris Mootee. 2013. Design Thinking for Strategic Innovation. Wiley.
Muotoilun tutkimus Moodleaineistot: Co-design ja Strategic design.
Työelämäyhteistyö
Opintojakson liittyy VPK hankkeeseen, jossa tuetaan yrityksiä vastuullisten tuote- ja palveluratkaisujen kehittämiseen sekä niiden markkinointiin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koska opintojaksoon liittyy käytännön yhteissuunnittelutyöskentelyä ja sen ohjaamista, on osallistuminen lähiopetuspäiviin välttämätöntä.
Aikataulu: 133 h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävänä tutustuttava aineisto ja siihen liittyvät tehtävät 20 h
pe 3.2. Strategisen muotoilun perusteet Markus Kreschmer 8 h (vierailijan osuutta ei nauhoiteta)
la 4.2. Strategisen yhteissuunnittelun menetelmiä 8 h
Välitehtävä yhteisuunnittelun aineistoihin tutustumista ja yhteissuunnittelun sprintin suunnittelua 11 h
pe 17.2. Strategisen yhteissuunnittelun sprintti 8 h
la 18.2. Sprintin menetelmien esittely, reflektointi ja tulosten purkaminen 8 h
Itsenäinen, omaan kehittämistehtävään sovellettava lopputehtävä 70 h palautetaan viimeistään 20.3.
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään ja harjoitellaan strategisen muotoilun ja muotoiluajattelun (Design Thinking) toimintaa osana liiketoimintaan tai organisaatioiden ennakoivaan kehittämiseen liittyvää innovaatioprosessia. Tähän kuuluu tulevaisuusmenetelmien ymmärtäminen ja soveltaminen yhteissuunnitteluun, muotoiluajattelulle tyyppillisen etupainotteisen innovaatioprosessin toimintamekanismit, systeeminen ajattelu ja asiakasarvon luominen uudenlaisissa liiketoimintamalleissa.
Arviointimenetelmät
Arviointi kohdistuu ryhmässä tapahtuvan yhteisuunnittelun suunnittelun ja totetuksen harjoitukseen ja opintojaksolla läpikäytyjen ja harjoiteltujen kehittämisnäkökulmien ja niiden menetelmien soveltamiseen itsenäiseen, omaan kehittämistehtävään kohdistuvaan harjoitustehtävään. Ryhmässä tehtävä ennakointisprintti muodostaa 40 % arvosanasta ja itsenäinen lopputehtävä 60 % arvosanasta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
osaa poimia kriittisesti kehittämistä koskevia menetelmiä ammattialueensa keskustelusta
osaa toimia strategialähtöisesti asiantuntijuusalueellaan
osaa johtaa itseään ja toimia yrittäjämäisesti
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
osaa poimia ja arvioida kriittisesti strategiseen muotoiluun liittyviä menetelmiä
osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia
osaa arvioida toiminnan taloudellisia vaikutuksia
osaa ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
osaa käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälistä strategiseen muotoiluun liittyviä menetelmiä
osaa arvioida ja kehittää toimintaa
osaa kehittää strategisen ajattelun avulla toiminnan uudistamisen ratkaisuja
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava muotoiluajattelu (2021)
Opettaja
- Mirja Kälviäinen
Vastuuopettaja
Eija Mustonen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYUUMU21SUudistava muotoiluajattelu (YAMK) 21S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa kehittää toiminnan strategiaa soveltamalla muotoiluajattelua (Design Thinking)
- osaa kehittää uusia liiketoiminta-, arvonluonti- ja toimintamalleja soveltamalla systeemistä ajattelua, tulevaisuus-, kartoittamis-, ideointi- ja käyttäjämenetelmiä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja fasilitoida yhteissuunnittelutyöpajoja strategisen tason haasteiden ratkomisen työvälineenä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso alkaa ennakkomateriaaliin tutustumisena ja valmistautumisena keskustelemaan ja tekemään ryhmätyötä materiaalin pohjalta. Ennakkomateriaalia käytetään pohjana ryhmissä ensimmäisenä lähiopetuspäivänä ja silloin myös tutustutaan luentona ja keskusteluna strategiseen muotoiluun. Toisena lähiopetuspäivänä tutustutaan yhteissuunnittelun menetelmiin ja aloitetaan ryhmissä tehtävä strategisen ennakoinnin, innovaatiotoiminnan suunnittelun ja fasilitoinnin harjoitusprojekti. Kolmantena lähiopetuspäivänä toteutetaan projektin yhteissuunnitteluharjoitus ja puretaan yhteissuunnittelun harjoitusten menetelmä- ja fasilitointikokemukset sekä ennakointisprintin tulokset. Viimeinen opintotehtävä toteutetaan kontaktikertojen jälkeen yksilöllisenä ennakoinnin, liiketoiminta-ajattelun ja ideointimenetelmien soveltamisena omaan kehittämistehtävään.
Ajoitus ja läsnäolo
Koska opintojaksoon liittyy käytännön yhteissuunnittelutyöskentelyä ja sen ohjaamista, on osallistuminen lähiopetuspäiviin välttämätöntä.
Aikataulu: 133 h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävänä tutustuttava aineisto ja siihen liittyvät tehtävät 25 h
pe 11.2. Strategisen muotoilun perusteet Markus Kreschmer 8 h (vierailijan osuutta ei nauhoiteta)
Välitehtävä yhteisuunnittelun aineistoihin tutustumisena 18 h
pe 25.02. Strategisen yhteissuunnittelun menetelmiä 8 h
la 26.02. Strategisen yhteissuunnittelun sprintti ja tulosten purkaminen 8h
Itsenäinen, omaan kehittämistehtävään sovellettava lopputehtävä 66 h palautetaan viimeistään 15.3.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
E-oppimiympäristössä jaettu artikkeli- ja muu aineisto ennakkotehtävää varten: Muotoilun muutos strategiseen suuntaan, yhteiskunnallinen kehittämistilanne, muotoiluajattelun luonne, nykyisen arvonluonnin periaatteita, monialainen kehittäminen, yhteissuunnittelun suunnittelu.
Oheislukemistoa:
Idris Mootee. 2013. Design Thinking for Strategic Innovation. Wiley.
Muotoilun tutkimus Moodleaineistot: Co-design ja Strategic design.
Työelämäyhteistyö
Opintojakson liittyy hankkeeseen, jossa tuetaan yrityksiä vastuullisten tuote- ja palveluratkaisujen kehittämiseen sekä niiden markkinointiin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koska opintojaksoon liittyy käytännön yhteissuunnittelutyöskentelyä ja sen ohjaamista, on osallistuminen lähiopetuspäiviin välttämätöntä.
Aikataulu: 133 h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävänä tutustuttava aineisto ja siihen liittyvät tehtävät 25 h
pe 11.2. Strategisen muotoilun perusteet Markus Kreschmer 8 h (vierailijan osuutta ei nauhoiteta)
Välitehtävä yhteisuunnittelun aineistoihin tutustumisena 18 h
pe 25.02. Strategisen yhteissuunnittelun menetelmiä 8 h
la 26.02. Strategisen yhteissuunnittelun sprintti ja tulosten purkaminen 8h
Itsenäinen, omaan kehittämistehtävään sovellettava lopputehtävä 66 h palautetaan viimeistään 15.3.
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään ja harjoitellaan strategisen muotoilun ja muotoiluajattelun (Design Thinking) toimintaa osana liiketoimintaan tai organisaatioiden ennakoivaan kehittämiseen liittyvää innovaatioprosessia. Tähän kuuluu tulevaisuusmenetelmien ymmärtäminen ja soveltaminen yhteissuunnitteluun, muotoiluajattelulle tyyppillisen etupainotteisen innovaatioprosessin toimintamekanismit ja asiakasarvon luominen uudenlaisissa liiketoimintamalleissa.
Arviointimenetelmät
Arviointi kohdistuu ryhmässä tapahtuvan yhteisuunnittelun suunnittelun ja totetuksen harjoitukseen ja opintojaksolla läpikäytyjen ja harjoiteltujen kehittämisnäkökulmien ja niiden menetelmien soveltamiseen itsenäiseen, omaan kehittämistehtävään kohdistuvaan harjoitustehtävään. Ryhmässä tehtävä ennakointisprintti muodostaa 50 % arvosanasta ja itsenäinen lopputehtävä 50 % arvosanasta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
osaa poimia kriittisesti kehittämistä koskevia menetelmiä ammattialueensa keskustelusta
osaa toimia strategialähtöisesti asiantuntijuusalueellaan
osaa johtaa itseään ja toimia yrittäjämäisesti
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
osaa poimia ja arvioida kriittisesti strategiseen muotoiluun liittyviä menetelmiä
osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia
osaa arvioida toiminnan taloudellisia vaikutuksia
osaa ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
osaa käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälistä strategiseen muotoiluun liittyviä menetelmiä
osaa arvioida ja kehittää toimintaa
osaa kehittää strategisen ajattelun avulla toiminnan uudistamisen ratkaisuja