Siirry suoraan sisältöön

Ravintolaliiketoiminnan kehittäminenLaajuus (15 op)

Tunnus: AL00CY23

Laajuus

15 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- kehittää ravintolan liiketoimintakonsepteja sekä keskeisiä ominaispiirteitä ja toimintatapoja muuttuvassa ravintola-alan toimintaympäristössä
- toimia ravintolan esihenkilön tehtävissä asiakaskokemuksen ja kannattavan ravintolaliiketoiminnan kehittäjänä
- hyödyntää ravintola-alan digitaalisia järjestelmiä operatiivisen työn johtamisessa ja toiminnan kehittämisessä
- arvioida omaa osaamistaan esihenkilötyössä sekä vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

13.10.2025 - 21.12.2025

Opintopistemäärä

15 op

Virtuaaliosuus

15 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 45

Koulutus
  • Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus
Opettaja
  • Ann-Mari Karvinen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkotyöpaja 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLPRHOTRA24SV
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 24SV Lappeenranta
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1
  • Verkkotyöpaja 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- kehittää ravintolan liiketoimintakonsepteja sekä keskeisiä ominaispiirteitä ja toimintatapoja muuttuvassa ravintola-alan toimintaympäristössä
- toimia ravintolan esihenkilön tehtävissä asiakaskokemuksen ja kannattavan ravintolaliiketoiminnan kehittäjänä
- hyödyntää ravintola-alan digitaalisia järjestelmiä operatiivisen työn johtamisessa ja toiminnan kehittämisessä
- arvioida omaa osaamistaan esihenkilötyössä sekä vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ravintolaliiketoiminnan kehittäminen koostuu kolmesta 5 opintopisteen moduulista, joista opiskelija voi suorittaa valintansa mukaan 1-3, 5 opintopisteen moduulia. Moduuli 1 toteutetaan syyslukukaudella 2025.

Opiskelija syventää osaamistaan ravintolaliiketoiminnan kehittämisessä ja johtamisessa perehtymällä alan kehitykseen ja trendeihin. Opiskelija hyödyntää oppimaansa ravintolan liiketoimintakonseptien ja asiakaskokemuksen kehittämisessä. Opiskelija oppii hyödyntämään digitaalisia järjestelmiä operatiivisen työn johtamisessa.

Verkkoluennot, itsenäinen opiskelu ja työelämälähtöiset kehittämistehtävät.

Moduuli 1: Ravintolaliiketoiminnan konseptit ja toimintaympäristö (5 op)

Moduuli 2: Esihenkilötyön ja asiakaskokemuksen kehittäminen (5 op)

Moduuli 3: Digitaaliset järjestelmät ja operatiivinen johtaminen (5 op)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali Moodlessa.

Oppimisympäristö

Verkkototeutus

Sisältö

Moduuli 1: Ravintolaliiketoiminnan konseptit ja toimintaympäristö (5 op)
- Ajankohtaiset trendit. Iinnovatiivisten liiketoimintakonseptien suunnittelu ja soveltaminen.
Toimintaympäristön analyysi.Työelämälähtöinen kehittämistehtävä: Käytännön kehittämistehtävä yhteistyössä ravintola-alan yrityksen kanssa

Moduuli 2: Esihenkilötyön ja asiakaskokemuksen kehittäminen (5 op)
Vahvuuksien ja kehityskohteiden tunnistaminen esihenkilötyössä.Strateginen asiakaskokemuksen parantaminen ja mittaaminen.Kannattavuuden analysointi ja parantaminen ravintola-alalla.Innovatiivisten ratkaisujen soveltaminen esihenkilötyössä ja asiakaskokemuksessa. Työelämälähtöinen kehittämistehtävä: Käytännön kehittämistehtävä yhteistyössä ravintola-alan yrityksen kanssa.

Moduuli 3: Digitaaliset järjestelmät ja operatiivinen johtaminen (5 op)
Digitaaliset järjestelmät ravintolassa.Operatiivisen työn johtaminen digitaalisten työkalujen avulla.Toiminnan kehittäminen ja optimointi digitaalisten työkalujen avulla.Työelämälähtöinen kehittämistehtävä: Käytännön kehittämistehtävä yhteistyössä ravintola-alan yrityksen kanssa.

Arviointiasteikko

1-5