Ravintolaliiketoiminnan kehittäminenLaajuus (15 op)
Tunnus: AL00CY23
Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- kehittää ravintolan liiketoimintakonsepteja sekä keskeisiä ominaispiirteitä ja toimintatapoja muuttuvassa ravintola-alan toimintaympäristössä
- toimia ravintolan esihenkilön tehtävissä asiakaskokemuksen ja kannattavan ravintolaliiketoiminnan kehittäjänä
- hyödyntää ravintola-alan digitaalisia järjestelmiä operatiivisen työn johtamisessa ja toiminnan kehittämisessä
- arvioida omaa osaamistaan esihenkilötyössä sekä vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
13.10.2025 - 21.12.2025
Opintopistemäärä
15 op
Virtuaaliosuus
15 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus
Opettaja
- Ann-Mari Karvinen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkotyöpaja 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLPRHOTRA24SVHotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 24SV Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
- Verkkotyöpaja 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- kehittää ravintolan liiketoimintakonsepteja sekä keskeisiä ominaispiirteitä ja toimintatapoja muuttuvassa ravintola-alan toimintaympäristössä
- toimia ravintolan esihenkilön tehtävissä asiakaskokemuksen ja kannattavan ravintolaliiketoiminnan kehittäjänä
- hyödyntää ravintola-alan digitaalisia järjestelmiä operatiivisen työn johtamisessa ja toiminnan kehittämisessä
- arvioida omaa osaamistaan esihenkilötyössä sekä vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ravintolaliiketoiminnan kehittäminen koostuu kolmesta 5 opintopisteen moduulista, joista opiskelija voi suorittaa valintansa mukaan 1-3, 5 opintopisteen moduulia. Moduuli 1 toteutetaan syyslukukaudella 2025.
Opiskelija syventää osaamistaan ravintolaliiketoiminnan kehittämisessä ja johtamisessa perehtymällä alan kehitykseen ja trendeihin. Opiskelija hyödyntää oppimaansa ravintolan liiketoimintakonseptien ja asiakaskokemuksen kehittämisessä. Opiskelija oppii hyödyntämään digitaalisia järjestelmiä operatiivisen työn johtamisessa.
Verkkoluennot, itsenäinen opiskelu ja työelämälähtöiset kehittämistehtävät.
Moduuli 1: Ravintolaliiketoiminnan konseptit ja toimintaympäristö (5 op)
Moduuli 2: Esihenkilötyön ja asiakaskokemuksen kehittäminen (5 op)
Moduuli 3: Digitaaliset järjestelmät ja operatiivinen johtaminen (5 op)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali Moodlessa.
Oppimisympäristö
Verkkototeutus
Sisältö
Moduuli 1: Ravintolaliiketoiminnan konseptit ja toimintaympäristö (5 op)
- Ajankohtaiset trendit. Iinnovatiivisten liiketoimintakonseptien suunnittelu ja soveltaminen.
Toimintaympäristön analyysi.Työelämälähtöinen kehittämistehtävä: Käytännön kehittämistehtävä yhteistyössä ravintola-alan yrityksen kanssa
Moduuli 2: Esihenkilötyön ja asiakaskokemuksen kehittäminen (5 op)
Vahvuuksien ja kehityskohteiden tunnistaminen esihenkilötyössä.Strateginen asiakaskokemuksen parantaminen ja mittaaminen.Kannattavuuden analysointi ja parantaminen ravintola-alalla.Innovatiivisten ratkaisujen soveltaminen esihenkilötyössä ja asiakaskokemuksessa. Työelämälähtöinen kehittämistehtävä: Käytännön kehittämistehtävä yhteistyössä ravintola-alan yrityksen kanssa.
Moduuli 3: Digitaaliset järjestelmät ja operatiivinen johtaminen (5 op)
Digitaaliset järjestelmät ravintolassa.Operatiivisen työn johtaminen digitaalisten työkalujen avulla.Toiminnan kehittäminen ja optimointi digitaalisten työkalujen avulla.Työelämälähtöinen kehittämistehtävä: Käytännön kehittämistehtävä yhteistyössä ravintola-alan yrityksen kanssa.
Arviointiasteikko
1-5