Siirry suoraan sisältöön

Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00CY28

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää itsetuntemuksen ja itsensä johtamisen merkityksen osana oman asiantuntijuuden kehittymistä
- kehittää omaa ammatillista ja dialogista vuorovaikutustaan ryhmän tuella
- kehittää itseilmaisuaan ja tunnetaitojaan turvallisesti luovien menetelmien avulla
- toimia arvoristiriitoja sisältävissä vuorovaikutustilanteissa eettisesti, perustellusti ja sensitiivisesti
- kehittää omaa ja työyhteisön kulttuurihyvinvointia

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 27.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Minna Hallman
  • Minna Kuvajainen
Opetusryhmät
  • Työpaja R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työpaja R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen valmistautuminen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS24S
    Sosionomikoulutus 24S Lahti
Pienryhmät
  • Työpaja R1
  • Työpaja R2
  • Itsenäinen valmistautuminen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää itsetuntemuksen ja itsensä johtamisen merkityksen osana oman asiantuntijuuden kehittymistä
- kehittää omaa ammatillista ja dialogista vuorovaikutustaan ryhmän tuella
- kehittää itseilmaisuaan ja tunnetaitojaan turvallisesti luovien menetelmien avulla
- toimia arvoristiriitoja sisältävissä vuorovaikutustilanteissa eettisesti, perustellusti ja sensitiivisesti
- kehittää omaa ja työyhteisön kulttuurihyvinvointia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähi- ja verkkotyöpajat, itsenäinen opiskelu (videot, artikkelit), oppimistehtävät, lukupiirityöskentely, osaamiskansio.

Ajoitus ja läsnäolo

- Lähi- ja verkkotyöpajat ja itsenäiset valmistautumistehtävät (2 op):
Toteutetaan pääosin osaryhmissä R1 ja R2. Työpajat ajoittuvat viikoille 36-42. Tarkemmat ajat tulevat lukujärjestykseen. Työpajoihin valmistaudutaan perehtymällä videoihin ja artikkeleihin. Ohjattuihin työpajoihin osallistuminen tarpeen, jotta saa kokemuksen ryhmän kanssa tehtävistä harjoituksista sekä harjoitusten reflektiosta ryhmän kanssa.
- Lukupiiri (1 op): kirjan itsenäinen luku ja pienryhmän tapaaminen itsenäisesti sovittuna ajankohtana.
-Kulttuurihyvinvoinnin kehittämisen tehtävä ja sen raportointi osaamiskansioon (1 op)
- Osaamiskansion työstäminen (1 op) 27.10.2024 mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pakollinen kaikille yhteinen materiaali:
- Huhtinen-Hildén & Karjalainen 2019. Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Artikkeli kirjassa Karjalainen (toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus JA
- Hiila ym.2019. Tiimiäly. Tuuma-kustannus. LUVUT: Itsetuntemus yksilön näkökulmasta, Arvot itsetuntemuksen pohjana, Merkitys antaa yhteisen suunnan, Tiimiälytaito 3: Salliva ilmapiiri, Tiimiälytaito 5: Rikastava vuorovaikutus
.
Valitse yksi kirja seuraavista lukupiiriin:
- Brown 2013: Uskalla haavoittua. Basam Books
- Dunderfelt 2016: Läsnäolevan kohtaaminen. PS-kustannus
- Pessi, Martela & Paakkanen (toim.) 2017: Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus
- Myllyviita 2016: Tunne tunteesi. Duodecim.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Kulttuurihyvinvoinnin kehittäminen valinnaisessa paikassa.

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä. Osaamiskansion palautus 27.10.2024.

Oppimisympäristö

Kampus, verkkoympäristö, työelämän ympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Lähi- ja verkkotyöpajat ja itsenäiset valmistautumistehtävät (2 op):
Toteutetaan pääosin osaryhmissä R1 ja R2. Työpajat ajoittuvat viikoille 36-42. Tarkemmat ajat tulevat lukujärjestykseen. Työpajoihin valmistaudutaan perehtymällä videoihin ja artikkeleihin. Ohjattuihin työpajoihin osallistuminen tarpeen, jotta saa kokemuksen ryhmän kanssa tehtävistä harjoituksista sekä harjoitusten reflektiosta ryhmän kanssa.
- Lukupiiri (1 op): kirjan itsenäinen luku ja pienryhmän tapaaminen itsenäisesti sovittuna ajankohtana.
-Kulttuurihyvinvoinnin kehittämisen tehtävä ja sen raportointi osaamiskansioon (1 op)
- Osaamiskansion työstäminen (1 op) 27.10.2024 mennessä.

Sisältö

-itsetuntemus ja itseilmaisu
-luovan toiminnan työtavat
-narratiivisuus
-kulttuurihyvinvointi
-vuorovaikutustaidot
-tunne- ja tietoisuustaidot
-turvallisen tilan periaatteet

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso ei ole tarjolla vapaasti valittaviin opintoihin muiden alojen opintoihin. Opintojakson on sosionomiopintoihin kuuluva opinto.

Arviointimenetelmät

Osaamiskansio

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arivointikriteeritaulukko annetaan opintojen alussa Moodlessa.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_SOTI1
Opetusryhmät
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS24S
    Sosionomikoulutus 24S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Info
  • Luennot
  • Harjoitukset
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää itsetuntemuksen ja itsensä johtamisen merkityksen osana oman asiantuntijuuden kehittymistä
- kehittää omaa ammatillista ja dialogista vuorovaikutustaan ryhmän tuella
- kehittää itseilmaisuaan ja tunnetaitojaan turvallisesti luovien menetelmien avulla
- toimia arvoristiriitoja sisältävissä vuorovaikutustilanteissa eettisesti, perustellusti ja sensitiivisesti
- kehittää omaa ja työyhteisön kulttuurihyvinvointia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetusta Lappeenrannan kampuksella: toiminnallisia harjoituksia ja yhteistä reflektointia sekä Itsenäisiä tehtäviä.
Lukupiirityöskentelyä oman pienryhmän kanssa.
Henkilökohtaisen oppimispäiväkirjan kirjoittamista harjoitusten kokemuksista.
Itsenäinen omalla ajalla toteutettava kulttuurihyvinvointi -tehtävä.

Ohjaajan osaamiskansion työstäminen.

Oppimisalustana Moodle oppimisympäristö.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu lukujärjestyksen mukaisesti.
Opintojaksolla harjoitellaan ja opitaan yhteisöllisesti ja kokemuksellisesti, mikä edellyttää lähiopetukseen osallistumista (väh. 80 % läsnäolo).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pakollinen kaikille yhteinen materiaali:
- Huhtinen-Hildén & Karjalainen 2019. Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Artikkeli kirjassa Karjalainen (toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus JA
- Hiila ym.2019. Tiimiäly. Tuuma-kustannus. LUVUT: Itsetuntemus yksilön näkökulmasta, Arvot itsetuntemuksen pohjana, Merkitys antaa yhteisen suunnan, Tiimiälytaito 3: Salliva ilmapiiri, Tiimiälytaito 5: Rikastava vuorovaikutus
JA
Luetaan vertaisryhmittäin yksi seuraavista kirjoista:
1. Aaltola, E. & Keto, S. 2018. Empatia. Myötäelämisen tiede. Into kustannus Oy.
2. Dunderfelt, T. 2016. Läsnäoleva kohtaaminen. PS-kustannus
3. Pessi, A., Martela, F. & Paakkanen, M. (toim.) 2017 Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus.
4. Launonen, K. 2018. Luovuus lähtee käsistä. Käytännön ohjeita värikkäämpään työelämään. E-kirja.
5. Mustajoki, A. 2020. Väärinymmärryksiä. Gaudeamus.
6. Myllyviita, K. 2016. Tunne tunteesi. Duodecim.
7. Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.
8. Trogen, T. 2022. Lempeän kasvattajan opas. Aikuisen itsesäätely ja itsemyötätunto. PS-kustannus.
Ekstra: Kauppila, R.A. 2011. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Oppimisympäristö

Lähiopetus Lappeenrannan kampuksella
Moodle- oppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä.

1. Lähiopetus & itsenäiset tehtävät 2 op (54 h opiskelijan työtä)
2. Kulttuurihyvivointi-tehtävä 0,5 op (13,5 op opiskelijan työtä)
2. Lukupiiri: 1 op (27 h opiskelijan työtä)
3. Henkilökohtainen "Minä ohjaajana " - osaamiskansio: 1,5 op (40 h opiskelijan työtä)

Sisältö

-itsetuntemus, itseilmaisu, itsensä johtaminen ja asiantuntijuuden kehittyminen
-arvotyöskentely ja eettisyys
-vuorovaikutustaidot ja turvallisen tilan periaatteet (tutustuminen, ryhmäytyminen, tiimityöskentely)
-tunne- ja tietoisuustaidot
-narratiivisuus, luovan toiminnan työtavat ja kulttuurihyvinvointi

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadita. Opintojakso kuuluu sosionomiopintoihin; ei tarjolla muiden alojen opiskelijoille.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (vähintään 80 % läsnäolo) + oppimistehtävät + Minä ohjaajana - osaamiskansio

Arvioitavan osaamiskansion arviointikriteerit annetaan opintojakson alussa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arivointikriteeritaulukko annetaan opintojen alussa Moodlessa.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

09.01.2024 - 28.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Minna Hallman
  • Minna Kuvajainen
Opetusryhmät
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS24KV
    Sosionomikoulutus 24KV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkotyöpaja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää itsetuntemuksen ja itsensä johtamisen merkityksen osana oman asiantuntijuuden kehittymistä
- kehittää omaa ammatillista ja dialogista vuorovaikutustaan ryhmän tuella
- kehittää itseilmaisuaan ja tunnetaitojaan turvallisesti luovien menetelmien avulla
- toimia arvoristiriitoja sisältävissä vuorovaikutustilanteissa eettisesti, perustellusti ja sensitiivisesti
- kehittää omaa ja työyhteisön kulttuurihyvinvointia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkotyöpajat, itsenäinen opiskelu (videot, artikkelit, harjoitukset), oppimistehtävät, lukupiirityöskentely, osaamiskansio.

Ajoitus ja läsnäolo

- Verkkotyöpajat ja itsenäiset valmistautumistehtävät (2 op):
Toteutetaan pääosin osaryhmissä R1 ja R2. Verkkotyöpajat ajoittuvat viikoille 2-20. Tarkemmat ajat tulevat lukujärjestykseen. Verkkotyöpajoihin valmistaudutaan perehtymällä videoihin ja artikkeleihin sekä tekemällä itsenäisesti joitakin harjoituksia ennen työpajaa. Ohjattuihin verkkopajoihin osallistuminen tarpeen, jotta saa kokemuksen ryhmän kanssa tehtävistä harjoituksista sekä harjoitusten reflektiosta ryhmän kanssa.
- Lukupiiri (1 op): kirjan itsenäinen luku ja pienryhmän tapaaminen itsenäisesti sovittuna ajankohtana.
-Kulttuurihyvinvoinnin kehittämisen tehtävä ja sen raportointi osaamiskansioon (1 op)
- Osaamiskansion työstäminen (1 op) 27.5.2024 mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pakollinen kaikille yhteinen materiaali:
- Huhtinen-Hildén & Karjalainen 2019. Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Artikkeli kirjassa Karjalainen (toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus JA
- Hiila ym.2019. Tiimiäly. Tuuma-kustannus. LUVUT: Itsetuntemus yksilön näkökulmasta, Arvot itsetuntemuksen pohjana, Merkitys antaa yhteisen suunnan, Tiimiälytaito 3: Salliva ilmapiiri, Tiimiälytaito 5: Rikastava vuorovaikutus
.
Valitse yksi kirja seuraavista lukupiiriin:
- Brown 2013: Uskalla haavoittua. Basam Books
- Dunderfelt 2016: Läsnäolevan kohtaaminen. PS-kustannus
- Pessi, Martela & Paakkanen (toim.) 2017: Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus
- Myllyviita 2016: Tunne tunteesi. Duodecim.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Kulttuurihyvinvoinnin kehittäminen valinnaisessa paikassa.

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä. Osaamiskansion palautus 27.5.2024.

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö, työelämän ympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Verkkotyöpajat ja itsenäiset valmistautumistehtävät (2 op):
Toteutetaan pääosin osaryhmissä R1 ja R2. Verkkotyöpajat ajoittuvat viikoille 2-20. Tarkemmat ajat tulevat lukujärjestykseen. Verkkotyöpajoihin valmistaudutaan perehtymällä videoihin ja artikkeleihin sekä tekemällä itsenäisesti joitakin harjoituksia ennen työpajaa. Ohjattuihin verkkopajoihin osallistuminen tarpeen, jotta saa kokemuksen ryhmän kanssa tehtävistä harjoituksista sekä harjoitusten reflektiosta ryhmän kanssa.
- Lukupiiri (1 op): kirjan itsenäinen luku ja pienryhmän tapaaminen itsenäisesti sovittuna ajankohtana.
-Kulttuurihyvinvoinnin kehittämisen tehtävä ja sen raportointi osaamiskansioon (1 op)
- Osaamiskansion työstäminen (1 op) 27.5.2024 mennessä.

Sisältö

-itsetuntemus ja itseilmaisu
-luovan toiminnan työtavat
-narratiivisuus
-kulttuurihyvinvointi
-vuorovaikutustaidot
-tunne- ja tietoisuustaidot
-turvallisen tilan periaatteet

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso ei ole tarjolla vapaasti valittaviin opintoihin muiden alojen opintoihin. Opintojakson on sosionomiopintoihin kuuluva opinto.

Arviointimenetelmät

Osaamiskansio

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arivointikriteeritaulukko annetaan opintojen alussa Moodlessa.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 21.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Minna Hallman
  • Minna Kuvajainen
Opetusryhmät
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työpaja R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työpaja R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS24KM
    Sosionomikoulutus 24KM Lahti
Pienryhmät
  • Verkkotyöpaja
  • Työpaja R1
  • Työpaja R2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää itsetuntemuksen ja itsensä johtamisen merkityksen osana oman asiantuntijuuden kehittymistä
- kehittää omaa ammatillista ja dialogista vuorovaikutustaan ryhmän tuella
- kehittää itseilmaisuaan ja tunnetaitojaan turvallisesti luovien menetelmien avulla
- toimia arvoristiriitoja sisältävissä vuorovaikutustilanteissa eettisesti, perustellusti ja sensitiivisesti
- kehittää omaa ja työyhteisön kulttuurihyvinvointia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähi- ja verkkotyöpajat, itsenäinen opiskelu (videot, artikkelit), oppimistehtävät, lukupiirityöskentely, osaamiskansio.

Ajoitus ja läsnäolo

- Lähi- ja verkkotyöpajat ja itsenäiset valmistautumistehtävät (2 op):
Toteutetaan pääosin osaryhmissä R1 ja R2. Työpajat ajoittuvat viikoille 3-15. Tarkemmat ajat tulevat lukujärjestykseen. Työpajoihin valmistaudutaan perehtymällä videoihin ja artikkeleihin. Ohjattuihin työpajoihin osallistuminen tarpeen, jotta saa kokemuksen ryhmän kanssa tehtävistä harjoituksista sekä harjoitusten reflektiosta ryhmän kanssa.
- Lukupiiri (1 op): kirjan itsenäinen luku ja pienryhmän tapaaminen itsenäisesti sovittuna ajankohtana.
-Kulttuurihyvinvoinnin kehittämisen tehtävä ja sen raportointi osaamiskansioon (1 op)
- Osaamiskansion työstäminen (1 op) 21.4.2024 mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pakollinen kaikille yhteinen materiaali:
- Huhtinen-Hildén & Karjalainen 2019. Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Artikkeli kirjassa Karjalainen (toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus JA
- Hiila ym.2019. Tiimiäly. Tuuma-kustannus. LUVUT: Itsetuntemus yksilön näkökulmasta, Arvot itsetuntemuksen pohjana, Merkitys antaa yhteisen suunnan, Tiimiälytaito 3: Salliva ilmapiiri, Tiimiälytaito 5: Rikastava vuorovaikutus
.
Valitse yksi kirja seuraavista lukupiiriin:
- Brown 2013: Uskalla haavoittua. Basam Books
- Dunderfelt 2016: Läsnäolevan kohtaaminen. PS-kustannus
- Pessi, Martela & Paakkanen (toim.) 2017: Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus
- Myllyviita 2016: Tunne tunteesi. Duodecim.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Kulttuurihyvinvoinnin kehittäminen valinnaisessa paikassa.

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä. Osaamiskansion palautus 21.4.2024.

Oppimisympäristö

Kampus, verkkoympäristö, työelämän ympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Lähi- ja verkkotyöpajat ja itsenäiset valmistautumistehtävät (2 op):
Toteutetaan pääosin osaryhmissä R1 ja R2. Työpajat ajoittuvat viikoille 3-15. Tarkemmat ajat tulevat lukujärjestykseen. Työpajoihin valmistaudutaan perehtymällä videoihin ja artikkeleihin. Ohjattuihin työpajoihin osallistuminen tarpeen, jotta saa kokemuksen ryhmän kanssa tehtävistä harjoituksista sekä harjoitusten reflektiosta ryhmän kanssa.
- Lukupiiri (1 op): kirjan itsenäinen luku ja pienryhmän tapaaminen itsenäisesti sovittuna ajankohtana.
-Kulttuurihyvinvoinnin kehittämisen tehtävä ja sen raportointi osaamiskansioon (1 op)
- Osaamiskansion työstäminen (1 op) 21.4.2024 mennessä.

Sisältö

-itsetuntemus ja itseilmaisu
-luovan toiminnan työtavat
-narratiivisuus
-kulttuurihyvinvointi
-vuorovaikutustaidot
-tunne- ja tietoisuustaidot
-turvallisen tilan periaatteet

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso ei ole tarjolla vapaasti valittaviin opintoihin muiden alojen opintoihin. Opintojakson on sosionomiopintoihin kuuluva opinto.

Arviointimenetelmät

Osaamiskansio

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arivointikriteeritaulukko annetaan opintojen alussa Moodlessa.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 09.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna-Leena Mikkonen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS24KM
    Sosionomikoulutus 24KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Harjoitukset 1
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää itsetuntemuksen ja itsensä johtamisen merkityksen osana oman asiantuntijuuden kehittymistä
- kehittää omaa ammatillista ja dialogista vuorovaikutustaan ryhmän tuella
- kehittää itseilmaisuaan ja tunnetaitojaan turvallisesti luovien menetelmien avulla
- toimia arvoristiriitoja sisältävissä vuorovaikutustilanteissa eettisesti, perustellusti ja sensitiivisesti
- kehittää omaa ja työyhteisön kulttuurihyvinvointia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetusta Lappeenrannan kampuksella lukujärjestysten mukaisesti viikoilla 3,7, 11 ja 15.
Etäviikkojen aikana itsenäistä työskentelyä ja vertaistiimien yhteistä työskentelyä.
Lukupiiritehtävä vertaistiimeissä.
Kulttuurihyvinvointisuunnitelma- tehtävä ja vertaisarviointi.
Moodle-oppimisympäristö.

Ajoitus ja läsnäolo

Lähitunteja viikoilla 3, 7, 11 ja 15 lukujärjestysten mukaisesti Lappeenrannan kampuksella (yhteensä 26 lähituntia, joista viimeiset 6 tuntia ovat seminaarit viikolla 15).
Tunneilla läsnäolo on tärkeää, koska tunneilla tehdään vuorovaikutteisia harjoitteita ja hyödynnetään yhteistoiminnallista kokemuksellista oppimista. Osallistuminen kampuksella pidettäviin lähitunteihin ei ole mahdollista verkossa. Tunneista ei ole myöskään saatavilla sähköistä tallennetta. Hyväksytty suoritus edellyttää sitoutumista yhteiseen työskentelyyn.
Tunneilta poissaolija ottaa itse lähtökohtaisesti selvää tunneilla käydyistä asioista ja harjoitteista omalta vertaistiimiltään ja Moodlesta, sekä hankkii mahdollisuuksien mukaan itsenäisesti oman kokemuksen vastaavista harjoituksista ja teemoista.

Etäviikkojen aikana tehdään yksilö- ja tiimityöskentelyä. Se sisältää annettuihin aineistoihin perehtymistä, vertaistiimien keskenään sopimia ja yhdessä toteuttamia (verkko)tapaamisia sekä tiimin yhteisten yhteenvetoraporttien kirjaamista ja tehtävien palautusta annettujen ohjeiden mukaisesti Moodleen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pakollinen kaikille yhteinen materiaali:
- Huhtinen-Hildén & Karjalainen 2019. Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Artikkeli kirjassa Karjalainen (toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus JA
- Hiila ym.2019. Tiimiäly. Tuuma-kustannus. LUVUT: Itsetuntemus yksilön näkökulmasta, Arvot itsetuntemuksen pohjana, Merkitys antaa yhteisen suunnan, Tiimiälytaito 3: Salliva ilmapiiri, Tiimiälytaito 5: Rikastava vuorovaikutus
JA
Luetaan vertaisryhmittäin yksi seuraavista kirjoista:
1. Aaltola, E. & Keto, S. 2018. Empatia. Myötäelämisen tiede. Into kustannus Oy.
2. Dunderfelt, T. 2016. Läsnäoleva kohtaaminen. PS-kustannus
3. Pessi, A., Martela, F. & Paakkanen, M. (toim.) 2017 Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus.
4. Launonen, K. 2018. Luovuus lähtee käsistä. Käytännön ohjeita värikkäämpään työelämään. E-kirja.
5. Mustajoki, A. 2020. Väärinymmärryksiä. Gaudeamus.
6. Myllyviita, K. 2016. Tunne tunteesi. Duodecim.
7. Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.
8. Trogen, T. 2022. Lempeän kasvattajan opas. Aikuisen itsesäätely ja itsemyötätunto. PS-kustannus.
Ekstra: Kauppila, R.A. 2011. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Oppimisympäristö

Lappeenrannan kampus ja verkkoympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työ 5 op, 135 tuntia koostuu:
Lähiopetus/harjoitustunnit ja niiden reflektointi 1 op (20 työpajatuntia viikoilla 3, 7 ja 11)
Lukupiiritehtävä 1 op (osallistuminen oman tiimin lukupiirityöskentelyyn ja yhteiseen seminaaripäivään viikolla 15 ja yhden tehtävän vertaisarviointi tiimeittäin)
Kulttuurihyvinvointitehtävä 1 op (itsenäinen kirjallinen oppimistehtävä ja yhden oppimistehtävän vertaisarviointi)

Etätyöskentely yhteensä 2 op:
Itsenäinen työskentely: perehtyminen etäviikkojen aikana Moodlen materiaaleihin ja niiden reflektointi sovittuja tiimitapaamisia varten
Tiimityöskentely: säännölliset tapaamiset ja niiden kirjalliset raportoinnit Moodleen

Sisältö

-itsetuntemus, itseilmaisu, itsensä johtaminen ja asiantuntijuuden kehittyminen
-arvotyöskentely ja eettisyys
-vuorovaikutustaidot ja turvallisen tilan periaatteet (tutustuminen, ryhmäytyminen, tiimityöskentely)
-tunne- ja tietoisuustaidot
-narratiivisuus, luovan toiminnan työtavat ja kulttuurihyvinvointi

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadita. Opintojakso kuuluu sosionomiopintoihin; ei tarjolla muiden alojen opiskelijoille.

Arviointimenetelmät

Osallistuminen opetukseen ja sitoutuminen tiimityöskentelyyn.
Annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arivointikriteeritaulukko annetaan opintojen alussa Moodlessa.