Varhaiskasvatuksen pedagogisen osaamisen perusteetLaajuus (10 op)
Tunnus: AH00CY44
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- edistää lapsen ja vanhempien kuulluksi tulemista ja osallisuutta varhaiskasvatuksessa sekä vahvistaa perheiden ja muun kasvatusyhteisön yhteisöllisyyttä
- selittää lasten vertaissuhteiden ja leikin merkityksen lapsen kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin lähteenä
- reflektoida omaa ammatillista vuorovaikutustaan sekä rakentaa ja perustella oman kasvatusnäkemyksensä varhaiskasvatusta ohjaavan lainsäädännön ja tutkimustiedon mukaisesti
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, dokumentoida, arvioida ja kehittää varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa ja toimintakulttuuria tunnistaen näihin liittyviä yhteiskunnallisia ilmiöitä
- soveltaa monipuolisesti varhaiskasvatuksen pedagogisia menetelmiä ja ryhmänohjauksen taitoja
- jäsentää kasvatusyhteisön vuorovaikutukseen ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- selittää varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan asiantuntijuuttaan monialaisissa yhteistyöverkostoissa
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 24.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Pipsa Murto
- Outi Kokko-Muhonen
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Outi Rantatulkkila
Opetusryhmät
- Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Kysy tutorilta (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Työssä oppimisen info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Kehittämistehtävän info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIAVOSOS24KAvoin AMK, Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot 24K, Lahti
Pienryhmät
- Verkkotyöpaja
- Kysy tutorilta
- Työssä oppimisen info
- Kehittämistehtävän info
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- edistää lapsen ja vanhempien kuulluksi tulemista ja osallisuutta varhaiskasvatuksessa sekä vahvistaa perheiden ja muun kasvatusyhteisön yhteisöllisyyttä
- selittää lasten vertaissuhteiden ja leikin merkityksen lapsen kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin lähteenä
- reflektoida omaa ammatillista vuorovaikutustaan sekä rakentaa ja perustella oman kasvatusnäkemyksensä varhaiskasvatusta ohjaavan lainsäädännön ja tutkimustiedon mukaisesti
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, dokumentoida, arvioida ja kehittää varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa ja toimintakulttuuria tunnistaen näihin liittyviä yhteiskunnallisia ilmiöitä
- soveltaa monipuolisesti varhaiskasvatuksen pedagogisia menetelmiä ja ryhmänohjauksen taitoja
- jäsentää kasvatusyhteisön vuorovaikutukseen ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- selittää varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan asiantuntijuuttaan monialaisissa yhteistyöverkostoissa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Nämä opintojaksot kuuluvat Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot sosionomeille AMK 60 op -opintokokonaisuuteen (HLTIAVOSOS24K). Toteutukselle voidaan ottaa vain tätä 60 op kokonaisuutta suorittavia opiskelijoita.
Keväällä 2024 Varhaiskasvatuksen pedagogiset perusteet 10 op ja Tuen tarpeet varhaiskasvatuksessa 5 op toteutuvat yhtenäisenä toteutuksena, integroituen varhaiskasvatuksen pedagogiseen harjoitteluun 15 op.
Varhaiskasvatusmodulin opinnot koostuvat läsnäoloa vaativista verkkotyöpajoista, näihin liittyvistä ennakkotehtävistä sekä oppimistehtävistä. Verkkotyöpajat sisältävät mm. opiskeltavaan aiheeseen liittyviä, lyhyitä orientoivia luentoja sekä yhteistoiminnallista opiskelua. Tavoitteena on teoreettisesti monipuolinen sekä työelämälähtöinen oppimisprosessi.
Verkkotyöpajat ja niihin liittyvä itsenäinen työskentely 7 op:
-viikolla 3 opintojen aloitus verkkotyöpajoissa ma 15.1. ja 16.1. klo 14 - 17
-viikoilla 4 - 24 verkkotyöpajat tiistaisin klo 14 - 17
Jokaiseen verkkotyöpajaan liittyy käsiteltäviä teemoja pohjustavia ennakkotehtäviä. Teemoja syvennetään yhdessä työpajoissa.
Orientoivat tehtävät:
1. Minä kasvattajana -kirjoitelma 0,5 op
2. Pienen lapsen kasvu ja kehitys -tietopaketin kokoaminen itselle 1 op
Oppimistehtävät:
1. Pedagoginen toiminta 1 op
2. Lapsihavainnointi 0,5 op
3. Inklusiivisen toiminnan havainnointi 1 op
4. Oppimisyhteisön yhteisöllisyys ja pedagoginen dokumentointi 1 op
5. Opetuksen ja ohjauksen eriyttämisen pedagogiset ratkaisut 1 op
6. Varhaiskasvatuksen sosionomi oppivassa yhteisössä 0,5 op
7. Oppimisen yhteenveto: Miten tuen jokaisen pienen lapsen kehitystä? 1,5 op
Ajoitus ja läsnäolo
Verkkotyöpajat:
-viikolla 3 opintojen aloitus verkkotyöpajoissa ma 15.1. ja 16.1. klo 14 - 17
-viikoilla 4 - 24 verkkotyöpajat tiistaisin klo 14 - 17
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Opintojaksojen suorittaminen edellyttää verkkotyöpajoihin osallistuminen. Jos opiskelija on kuitenkin estynyt osallistumaan verkkotyöpajaan, hänen tulee itse hankkia teeman mukainen osaaminen / käsitellä teemaa itsenäisesti. Poissaoloista dokumentoidaan kuvaus teeman itsenäisestä opiskelusta (teoreettiset lähteet ja käsittelytapa), sekä ajatuksia omasta tämän hetkisestä osaamisesta: mikä sujuu jo, ja mitä aiot vielä vahvistaa ja miten.
Työelämäyhteistyö
Opinnot integroituvat harjoitteluun / omaan työhön varhaiskasvatuksen sosionomin tai opettajan tehtävissä.
Uusintamahdollisuudet
Uusintamahdollisuuksista voidaan tarvittaessa sopia vuoden 2024 ajan.
Oppimisympäristö
Oppimisalustana moodle
Verkkotyöpajat zoomissa
Vertaistiimien toiminta
Verkkotyöpajaan osallistuminen edellyttää toimivaa tietokonetta kuva- ja ääniyhteydellä, sekä hyviä verkkoyhteyksiä. Videokameran ja mikrofonin käytöstä verkkotyöpajoissa tehdään yhteiset pelisäännöt opintojen alkaessa. Verkko-oppimisympäristön tulee olla rauhallinen ja oppimista tukeva.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa n. 27 tuntia opiskelijan työtä:
Verkkotyöpajat max. 80 tuntia
Orientoivat tehtävät max. 40 tuntia
Oppimistehtävät ja itsenäinen opiskelu max. 280 tuntia
Sisältö
Varhaiskasvatuksen pedagogisen osaamisen perusteet (10 op):
- Lapsihavainnoinnin osaaminen (lapsen kehityksen eri osa-alueiden havainnoiminen)
- Pedagogisen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin osaaminen
- Pedagogisen dokumentoinnin osaaminen
- Lapselle ominaisen oppimistavan huomioiminen pedagogiikassa (leikki, taide, liikkuminen, pelit, tutkiminen)
- Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisen osaaminen
- Monilukutaito ja digitaalinen osaaminen varhaiskasvatuksessa
- Sosiaalipedagoginen ja osallisuusosaaminen varhaiskasvatuksessa
- Lainsäädäntöosaaminen (ohjaavat lait, asetukset ja asiakirjat esim. VASU)
- Varhaiskasvatuksen sosionomin tiimiosaaminen ja monialainen yhteistyö
- Oman kasvatusnäkemyksen perusteleminen ja kehittyminen
Tuen tarpeet varhaiskasvatuksessa (5 op):
- inklusiivinen varhaiskasvatus
- lapsen kehityksen ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa, lapsen erilaiset tuen tarpeet
- lapsen pystyvyyden ja toiminnanohjauksen tukeminen
- lapsen tunne-elämän ja vuorovaikutuksen tukeminen
- lapsen kielenkehityksen tukeminen
- tiimin arvot ja kasvatusilmapiiri
- huoltajien, tiimin ja verkostojen kanssa tehtävä kasvatusyhteistyö
- lapsen vasu
- positiivinen pedagogiikka ja ratkaisukeskeinen lähetymistapa lapsen kehityksen tukena
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Sosionomi AMK-tutkinto
Arviointimenetelmät
Opintojaksojen ja harjoittelun / työssä oppimisen aikana hankittu osaaminen osoitetaan oppimistehtävissä sekä yhteisessä verkkotyöpajatyöskentelyssä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit löytyvät moodlesta tehtävien yhteydestä.