Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen pedagogisen osaamisen perusteetLaajuus (10 op)

Tunnus: AH00CY44

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- edistää lapsen ja vanhempien kuulluksi tulemista ja osallisuutta varhaiskasvatuksessa sekä vahvistaa perheiden ja muun kasvatusyhteisön yhteisöllisyyttä
- selittää lasten vertaissuhteiden ja leikin merkityksen lapsen kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin lähteenä
- reflektoida omaa ammatillista vuorovaikutustaan sekä rakentaa ja perustella oman kasvatusnäkemyksensä varhaiskasvatusta ohjaavan lainsäädännön ja tutkimustiedon mukaisesti
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, dokumentoida, arvioida ja kehittää varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa ja toimintakulttuuria tunnistaen näihin liittyviä yhteiskunnallisia ilmiöitä
- soveltaa monipuolisesti varhaiskasvatuksen pedagogisia menetelmiä ja ryhmänohjauksen taitoja
- jäsentää kasvatusyhteisön vuorovaikutukseen ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- selittää varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan asiantuntijuuttaan monialaisissa yhteistyöverkostoissa

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 24.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Pipsa Murto
  • Outi Kokko-Muhonen
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Outi Rantatulkkila
Opetusryhmät
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Kysy tutorilta (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työssä oppimisen info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Kehittämistehtävän info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIAVOSOS24K
    Avoin AMK, Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot 24K, Lahti
Pienryhmät
  • Verkkotyöpaja
  • Kysy tutorilta
  • Työssä oppimisen info
  • Kehittämistehtävän info

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- edistää lapsen ja vanhempien kuulluksi tulemista ja osallisuutta varhaiskasvatuksessa sekä vahvistaa perheiden ja muun kasvatusyhteisön yhteisöllisyyttä
- selittää lasten vertaissuhteiden ja leikin merkityksen lapsen kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin lähteenä
- reflektoida omaa ammatillista vuorovaikutustaan sekä rakentaa ja perustella oman kasvatusnäkemyksensä varhaiskasvatusta ohjaavan lainsäädännön ja tutkimustiedon mukaisesti
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, dokumentoida, arvioida ja kehittää varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa ja toimintakulttuuria tunnistaen näihin liittyviä yhteiskunnallisia ilmiöitä
- soveltaa monipuolisesti varhaiskasvatuksen pedagogisia menetelmiä ja ryhmänohjauksen taitoja
- jäsentää kasvatusyhteisön vuorovaikutukseen ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- selittää varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan asiantuntijuuttaan monialaisissa yhteistyöverkostoissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Nämä opintojaksot kuuluvat Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot sosionomeille AMK 60 op -opintokokonaisuuteen (HLTIAVOSOS24K). Toteutukselle voidaan ottaa vain tätä 60 op kokonaisuutta suorittavia opiskelijoita.

Keväällä 2024 Varhaiskasvatuksen pedagogiset perusteet 10 op ja Tuen tarpeet varhaiskasvatuksessa 5 op toteutuvat yhtenäisenä toteutuksena, integroituen varhaiskasvatuksen pedagogiseen harjoitteluun 15 op.


Varhaiskasvatusmodulin opinnot koostuvat läsnäoloa vaativista verkkotyöpajoista, näihin liittyvistä ennakkotehtävistä sekä oppimistehtävistä. Verkkotyöpajat sisältävät mm. opiskeltavaan aiheeseen liittyviä, lyhyitä orientoivia luentoja sekä yhteistoiminnallista opiskelua. Tavoitteena on teoreettisesti monipuolinen sekä työelämälähtöinen oppimisprosessi.


Verkkotyöpajat ja niihin liittyvä itsenäinen työskentely 7 op:
-viikolla 3 opintojen aloitus verkkotyöpajoissa ma 15.1. ja 16.1. klo 14 - 17
-viikoilla 4 - 24 verkkotyöpajat tiistaisin klo 14 - 17
Jokaiseen verkkotyöpajaan liittyy käsiteltäviä teemoja pohjustavia ennakkotehtäviä. Teemoja syvennetään yhdessä työpajoissa.


Orientoivat tehtävät:
1. Minä kasvattajana -kirjoitelma 0,5 op
2. Pienen lapsen kasvu ja kehitys -tietopaketin kokoaminen itselle 1 op

Oppimistehtävät:
1. Pedagoginen toiminta 1 op
2. Lapsihavainnointi 0,5 op
3. Inklusiivisen toiminnan havainnointi 1 op
4. Oppimisyhteisön yhteisöllisyys ja pedagoginen dokumentointi 1 op
5. Opetuksen ja ohjauksen eriyttämisen pedagogiset ratkaisut 1 op
6. Varhaiskasvatuksen sosionomi oppivassa yhteisössä 0,5 op
7. Oppimisen yhteenveto: Miten tuen jokaisen pienen lapsen kehitystä? 1,5 op

Ajoitus ja läsnäolo

Verkkotyöpajat:
-viikolla 3 opintojen aloitus verkkotyöpajoissa ma 15.1. ja 16.1. klo 14 - 17
-viikoilla 4 - 24 verkkotyöpajat tiistaisin klo 14 - 17

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Opintojaksojen suorittaminen edellyttää verkkotyöpajoihin osallistuminen. Jos opiskelija on kuitenkin estynyt osallistumaan verkkotyöpajaan, hänen tulee itse hankkia teeman mukainen osaaminen / käsitellä teemaa itsenäisesti. Poissaoloista dokumentoidaan kuvaus teeman itsenäisestä opiskelusta (teoreettiset lähteet ja käsittelytapa), sekä ajatuksia omasta tämän hetkisestä osaamisesta: mikä sujuu jo, ja mitä aiot vielä vahvistaa ja miten.

Työelämäyhteistyö

Opinnot integroituvat harjoitteluun / omaan työhön varhaiskasvatuksen sosionomin tai opettajan tehtävissä.

Uusintamahdollisuudet

Uusintamahdollisuuksista voidaan tarvittaessa sopia vuoden 2024 ajan.

Oppimisympäristö

Oppimisalustana moodle
Verkkotyöpajat zoomissa
Vertaistiimien toiminta

Verkkotyöpajaan osallistuminen edellyttää toimivaa tietokonetta kuva- ja ääniyhteydellä, sekä hyviä verkkoyhteyksiä. Videokameran ja mikrofonin käytöstä verkkotyöpajoissa tehdään yhteiset pelisäännöt opintojen alkaessa. Verkko-oppimisympäristön tulee olla rauhallinen ja oppimista tukeva.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa n. 27 tuntia opiskelijan työtä:

Verkkotyöpajat max. 80 tuntia
Orientoivat tehtävät max. 40 tuntia
Oppimistehtävät ja itsenäinen opiskelu max. 280 tuntia

Sisältö

Varhaiskasvatuksen pedagogisen osaamisen perusteet (10 op):
- Lapsihavainnoinnin osaaminen (lapsen kehityksen eri osa-alueiden havainnoiminen)
- Pedagogisen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin osaaminen
- Pedagogisen dokumentoinnin osaaminen
- Lapselle ominaisen oppimistavan huomioiminen pedagogiikassa (leikki, taide, liikkuminen, pelit, tutkiminen)
- Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisen osaaminen
- Monilukutaito ja digitaalinen osaaminen varhaiskasvatuksessa
- Sosiaalipedagoginen ja osallisuusosaaminen varhaiskasvatuksessa
- Lainsäädäntöosaaminen (ohjaavat lait, asetukset ja asiakirjat esim. VASU)
- Varhaiskasvatuksen sosionomin tiimiosaaminen ja monialainen yhteistyö
- Oman kasvatusnäkemyksen perusteleminen ja kehittyminen

Tuen tarpeet varhaiskasvatuksessa (5 op):
- inklusiivinen varhaiskasvatus
- lapsen kehityksen ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa, lapsen erilaiset tuen tarpeet
- lapsen pystyvyyden ja toiminnanohjauksen tukeminen
- lapsen tunne-elämän ja vuorovaikutuksen tukeminen
- lapsen kielenkehityksen tukeminen
- tiimin arvot ja kasvatusilmapiiri
- huoltajien, tiimin ja verkostojen kanssa tehtävä kasvatusyhteistyö
- lapsen vasu
- positiivinen pedagogiikka ja ratkaisukeskeinen lähetymistapa lapsen kehityksen tukena

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Sosionomi AMK-tutkinto

Arviointimenetelmät

Opintojaksojen ja harjoittelun / työssä oppimisen aikana hankittu osaaminen osoitetaan oppimistehtävissä sekä yhteisessä verkkotyöpajatyöskentelyssä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit löytyvät moodlesta tehtävien yhteydestä.