Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyvän yhteiskunnan innovaatiotLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00BU18

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

27.01.2025 - 04.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiia Rask
  • Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento
  • Luennot
  • Opintokäynti/ekskursio
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena kampuksella ja verkossa ajalla 27.1 - 4.5.2025. Opintojaksoon kuuluvat opetuskerrat ovat:
- Ensimmäinen luento: kurssin aloitus; lähiopetus kampuksella
- Luento hyvinvointiteknologiasta; verkko-opetus
- Luento vapaaehtoistyöstä, perhehoidosta ja omaishoidosta; verkko-opetus
- Testikotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella
- Loppuseminaari; lähiopetus kampuksella

Opiskelijalla on mahdollisuus nopeuttaa opintojaan tekemällä opintojakso nopeutetussa aikataulussa (tehtävät ym. suoritukset tulee olla valmiina 20.1.2025 mennessä). Ole yhteydessä opettajiin (Sanna Nurmiainen ja Tiia Rask) saadaksesi tarkemmat ohjeet.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Työelämäyhteistyö

Osa opintojakson tehtävistä tehdään sosiaalialan toimintaympäristössä.

Oppimisympäristö

Lähiopetus, Moodle, Zoom, Kampuksen testikotiympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä

Sisältö

Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos, asuminen
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
- Vapaaehtoistyö, omaishoito ja perhehoito
- Ikääntymispolitiikka ja väestörakenne
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Innovaatio-yhteiskunta
- Tekoäly ikääntyneiden kotihoidossa
- Vaikuttavuuden arviointi
- Testikotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella (Simulaatio-tila)

Arviointimenetelmät

Opintojakson tehtävät:
tehtävät esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.

Lähiopetukseen osallistuminen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.
- innovaatio-osaaminen osana yhteiskunnallista vaikuttavuutta

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

27.01.2025 - 04.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiia Rask
  • Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Opintokäynti/ekskursio
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena joko kampuksella tai verkossa:
- Ensimmäinen luento: kurssin aloitus; lähiopetus kampuksella, suositus läsnäoloon
- Luento hyvinvointiteknologiasta; verkko-opetus
- Luento vapaaehtoistyöstä, perhehoidosta ja omaishoidosta; verkko-opetus
- Testikotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella
- Loppuseminaari; lähiopetus kampuksella

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Työelämäyhteistyö

Osa opintojakson tehtävistä tehdään soaiaalialan toimintaympäristössä.

Oppimisympäristö

Lähiopetus, Moodle, Zoom, Kampuksen testikotiympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä

Sisältö

Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos, asuminen
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
- Vapaaehtoistyö, omaishoito ja perhehoito

Ikääntymispolitiikka ja väestörakenne
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Ikääntyvä työntekijä

Innovaatio-yhteiskunta
- Eri hankeohjelmat
- Tekoäly
- Vaikuttavuuden arviointi ja tiedolla johtaminen
- Testikotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella (Simulaatio-tila)

Arviointimenetelmät

Opintojakson tehtävät:
tehtävät esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.

Lähiopetukseen osallistuminen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.
- innovaatio-osaaminen osana yhteiskunnallista vaikuttavuutta

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

29.08.2024 - 17.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiia Rask
  • Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot
  • Opintokäynti/ekskursio
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena: (huom. läsnäolopakolliset kerrat)
- Ensimmäinen luento: (läsnäolopakko) kurssin aloitus; verkko-opetus
- Luento hyvinvointiteknologiasta (läsnäolopakko); verkko-opetus
- Lopputyöpaja/ Seminaari (läsnäolopakko); kampuksella
Lisäksi lähiopetuksena:
- Testikotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella, vaihtoehtoisesti älykotiin liittyvä oppimistehtävä.
- Luennot mm. vaikuttavuudesta, vapaaehtoistyöstä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Työelämäyhteistyö

LAB Motiivi- hyvinvointipalvelut
Ikäklubi - toiminta Ekhvan palvelutaloihin ja etäkotihoitoon toteutus tiistaisin 17.9- 12.11.2024
Videotallenteet Ekhva/ tilaajalle Oiva Health - järjestelmän kautta.
Muutokset mahdollisia.

Oppimisympäristö

Lähiopetus, Moodle, Zoom, Kampuksen testikotiympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä

Sisältö

Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos, asuminen
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
- Vapaaehtoistyö ja omaishoito

Ikääntymispolitiikka ja väestörakenne
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Ikääntyvä työntekijä

Innovaatio-yhteiskunta
- Eri hankeohjelmat
- Tekoäly
- Vaikuttavuuden arviointi ja tiedolla johtaminen
- Testikotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella (Simulaatio-tila)

Arviointimenetelmät

Opintojakson tehtävät:
tehtävät esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.

Lähiopetus 1 op

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.
- innovaatio-osaaminen osana yhteiskunnallista vaikuttavuutta

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

27.08.2024 - 17.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiia Rask
  • Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lahti
  • HLTISOS22KV
    Sosionomikoulutus 22KV Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Opintokäynti/ekskursio
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena: (huom. läsnäolopakolliset kerrat)
- Ensimmäinen luento: (läsnäolopakko) kurssin aloitus
- Moniammatillisen tehtävän aloitus, kun opintojakson tehtävä videotallenteeseen (läsnäolopakko)
- Luento hyvinvointiteknologiasta (läsnäolopakko)
- Loppukeskustelu/ Seminaari (läsnäolopakko)
Lisäksi lähiopetuksena kampuksella:
- Testikotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella, vaihtoehtoisesti älykotiin liittyvä oppimistehtävä.
- Luennot mm. vaikuttavuudesta, vapaaehtoistyöstä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Työelämäyhteistyö

LAB Motiivi- hyvinvointipalvelut
Videotallenteet Ekhva/ tilaajalle Oiva Health - järjestelmän kautta.

Muutokset mahdollisia.

Oppimisympäristö

Lähiopetus, Moodle, Zoom, Kampuksen testikotiympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä

Sisältö

Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos, asuminen
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
- Vapaaehtoistyö ja omaishoito

Ikääntymispolitiikka ja väestörakenne
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Ikääntyvä työntekijä

Innovaatio-yhteiskunta
- Eri hankeohjelmat
- Tekoäly
- Vaikuttavuuden arviointi ja tiedolla johtaminen
- Testikotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella (Simulaatio-tila)

Arviointimenetelmät

Opintojakson tehtävät:
tehtävät esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.

Lähiopetus 1 op

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.
- innovaatio-osaaminen osana yhteiskunnallista vaikuttavuutta

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 17.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS21S
    Sosionomikoulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Seminaari
  • Opintokäynti/ekskursio

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssin käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa

Verkkotutkintolaiset voivat ottaa yhteyttä opettajaan, jolloin räätälöidään osallistuminen ilman kampusopetusta.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena: (huom. läsnäolopakolliset kerrat). Hybridimahdollisuus verkkotutkintolaisille yms opettajan luvan saaneille.
- Ensimmäinen luento: (läsnäolopakko) kurssin aloitus
- Moniammatillisen tehtävän aloitus (läsnäolopakko)
- Luento hyvinvointiteknologiasta (läsnäolopakko)
- Loppukeskustelu/ Seminaari (läsnäolopakko)
Lisäksi lähiopetuksena:
- Testikotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella, vaihtoehtoisesti älykotiin liittyvä oppimistehtävä.
- Verkkoluennot vaikuttavuudesta, ikääntyneiden asumisesta sekä vapaaehtoistyöstä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Työelämäyhteistyö

LAB Motiivi- hyvinvointipalvelut
Ikäklubi - toiminta Ekhvan palvelutaloihin ja etäkotihoitoon.
Videotallenteet Ekhva/ tilaajalle Oiva Health - järjestelmän kautta.
Muutokset mahdollisia.

Oppimisympäristö

Lähiopetus, Moodle, Zoom, Kampuksen testikotiympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä

Sisältö

Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos, asuminen
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
- Vapaaehtoistyö ja omaishoito

Ikääntymispolitiikka ja väestörakenne
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Ikääntyvä työntekijä

Innovaatio-yhteiskunta
- Eri hankeohjelmat
- Tekoäly
- Vaikuttavuuden arviointi ja tiedolla johtaminen
- Älykotiympäristöön tutustuminen (Simulaatio-tila)

Arviointimenetelmät

Kurssin tehtävät:
Kurssin tehtävät esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.

Lähiopetus 1 op

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.
- innovaatio-osaaminen osana yhteiskunnallista vaikuttavuutta

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 17.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiia Rask
  • Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS21S
    Sosionomikoulutus 21S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot
  • Seminaari
  • Opintokäynti/ekskursio

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena: (huom. läsnäolopakolliset kerrat)
- Ensimmäinen luento: (läsnäolopakko) kurssin aloitus
- Moniammatillisen tehtävän aloitus, kun opintojakson tehtävä videotallenteeseen (läsnäolopakko)
- Luento hyvinvointiteknologiasta (läsnäolopakko)
- Loppukeskustelu/ Seminaari (läsnäolopakko)
Lisäksi lähiopetuksena:
- Testikotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella, vaihtoehtoisesti älykotiin liittyvä oppimistehtävä.
- Luennot mm. vaikuttavuudesta, vapaaehtoistyöstä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Työelämäyhteistyö

LAB Motiivi- hyvinvointipalvelut
Ikäklubi - toiminta Ekhvan palvelutaloihin ja etäkotihoitoon.
Videotallenteet Ekhva/ tilaajalle Oiva Health - järjestelmän kautta.
Muutokset mahdollisia.

Oppimisympäristö

Lähiopetus, Moodle, Zoom, Kampuksen testikotiympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä

Sisältö

Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos, asuminen
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
- Vapaaehtoistyö ja omaishoito

Ikääntymispolitiikka ja väestörakenne
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Ikääntyvä työntekijä

Innovaatio-yhteiskunta
- Eri hankeohjelmat
- Tekoäly
- Vaikuttavuuden arviointi ja tiedolla johtaminen
- Älykotiympäristöön tutustuminen (Simulaatio-tila)

Arviointimenetelmät

Opintojakson tehtävät:
tehtävät esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.

Lähiopetus 1 op

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.
- innovaatio-osaaminen osana yhteiskunnallista vaikuttavuutta

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

07.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiia Rask
  • Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 160. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 160. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio (Koko: 160. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS21KV
    Sosionomikoulutus 21KV Lahti
  • HLPRSOS21KM
    Sosionomikoulutus 21KM Lappeenranta
  • HLTISOS21K
    Sosionomikoulutus 21K Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento
  • Seminaari
  • Simulaatio

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssin käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena verkossa: (huom. läsnäolopakolliset kerrat)
- Ensimmäinen luento: (läsnäolopakko) kurssin aloitus, tehtävät yms
- Luento hyvinvointiteknologiasta (läsnäolopakko)
- Loppukeskustelu/ Seminaari (läsnäolopakko, 3 samansisältöistä kertaa, joista voi valita sopivan ajankohdan)
Lisäksi lähiopetuksena:
- Älykotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella/ hyvinvointiteknologiaan tutustuminen Lappeenrannan kampuksella (varmistuu syksyllä ennen opintojakson alkua), Verkkotutkinto-opiskelija voi vaihtoehtoisesti tehdä älykotiin liittyvän oppimistehtävän.
- Verkkoluennot vaikuttavuudesta sekä vapaaehtoistyöstä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Työelämäyhteistyö

LAB Motiivi- hyvinvointipalvelut
LAB:n käynnissä olevat hankkeet ja ketterät kokeilut yhteistyökumppaneiden kanssa

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom, Kampuksen älykotiympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä

Sisältö

Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos, asuminen
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
- Vapaaehtoistyö ja omaishoito

Vanhuskäsitykset ja -teoriat, väestörakenne
- Ikääntymispolitiikka
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Eläkejärjestelmät
- Ikääntyvä työntekijä

Innovaatio-yhteiskunta
- Eri hankeohjelmat
- Tekoäly
- Vaikuttavuuden arviointi
- Ohjausosaamisen ikääntyneiden asiakasohjauksessa
- Älykotiympäristöön tutustuminen (Simulaatio-tila)

Arviointimenetelmät

Kurssin tehtävät:
Kurssin tehtävät esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.

Lähiopetus 1 op

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.
- innovaatio-osaaminen osana yhteiskunnallista vaikuttavuutta

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiia Rask
  • Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS20S
    Sosionomikoulutus 20S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Info
  • Luennot
  • Simulaatio
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssin käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutetaan verkossa ja lähiopetuksena: (huom. läsnäolopakolliset kerrat)
- Ensimmäinen luento 26.1: (läsnäolopakko) kurssin aloitus, tehtävät yms
- Luennot 6.2., 9.2., 15.2. ja 21.2.
- Simulaatio 23.3. (läsnäolopakko)
- Hyvinvointiteknologiamessut 29.3. (läsnäolopakko)
- Loppukeskustelu/ Seminaari 12.5. (läsnäolopakko)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Työelämäyhteistyö

LAB Motiivi- hyvinvointipalvelut
LAB:n käynnissä olevat hankkeet ja ketterät kokeilut yhteistyökumppaneiden kanssa

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom, Kampuksen älykotiympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä

Sisältö

Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos, asuminen
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
- Vapaaehtoistyö ja omaishoito
- Kuolevan ja hänen hänen läheisensä kohtaaminen ja tukeminen

Vanhuskäsitykset ja -teoriat, väestörakenne
- Ikääntymispolitiikka
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Eläkejärjestelmät
- Ikääntyvä työntekijä

Innovaatio-yhteiskunta
- Eri hankeohjelmat
- Tekoäly
- Vaikuttavuuden arviointi
- Ohjausosaamisen ikääntyneiden asiakasohjauksessa
- Älykotiympäristöön tutustuminen (Simulaatio-tila)

Arviointimenetelmät

Kurssin tehtävät:
Kurssin tehtävät esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.

Lähiopetus 1 op

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.
- innovaatio-osaaminen osana yhteiskunnallista vaikuttavuutta

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiia Rask
  • Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS20S
    Sosionomikoulutus 20S Lahti
Pienryhmät
  • Info
  • Luennot 1
  • Simulaatio 1
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssin käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutetaan verkossa ja lähiopetuksena: (huom. läsnäolopakolliset kerrat)
- Ensimmäinen luento: (läsnäolopakko) kurssin aloitus, tehtävät yms
- Luennot 31.1, 1.2, 15.2, 7.3
- Älykotiympäristö LAHTI (Kampuksella) (Läsnäolopakko)
- Hyvinvointiteknologiamessut 29.3 (läsnäolopakko)
- Loppukeskustelu/ Seminaari 3.5 (läsnäolopakko)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Työelämäyhteistyö

LAB Motiivi- hyvinvointipalvelut
LAB:n käynnissä olevat hankkeet ja ketterät kokeilut yhteistyökumppaneiden kanssa

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom, Kampuksen älykotiympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä

Sisältö

Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos, asuminen
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
- Vapaaehtoistyö ja omaishoito
- Kuolevan ja hänen hänen läheisensä kohtaaminen ja tukeminen

Vanhuskäsitykset ja -teoriat, väestörakenne
- Ikääntymispolitiikka
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Eläkejärjestelmät
- Ikääntyvä työntekijä

Innovaatio-yhteiskunta
- Eri hankeohjelmat
- Tekoäly
- Vaikuttavuuden arviointi
- Ohjausosaamisen ikääntyneiden asiakasohjauksessa
- Älykotiympäristöön tutustuminen (Simulaatio-tila)

Arviointimenetelmät

Kurssin tehtävät:
Kurssin tehtävät esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.

Lähiopetus 1 op

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.
- innovaatio-osaaminen osana yhteiskunnallista vaikuttavuutta

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Verkkokampus
  • Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 70

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Leppänen
  • Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 08SOS20KV
    Sosionomikoulutus 20K, verkko-opinnot, Lahti
  • SOS20K
    Sosionomikoulutus 20K, Lappeenranta
  • 08SOS20KM
    Sosionomikoulutus 20KM, monimuotototeutus, Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento
  • Simulaatio

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssin käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutetaan verkossa, ajalla 7.9 - 11.11.2022 (seuraavasti (läsnäolopakolliset kerrat)
- 7.9.2022 klo 8-12 (läsnäolopakko) kurssin aloitus, tiimiytyminen, tehtävät yms
- 8.9.2022 klo 8-12 Lainsäädäntö, väestörakenne, palvelujärjestelmä
- 9.9.2022 klo 8-12 Hanke-esittely, Katiohjelma
- 5.10.2022 klo 12-16 Ikääntyvä yhteiskunta, Ihmisiin kohdistuva vaikutusten arviointi (IVA)
- 7.11.2022 klo 12-16 (läsnäolopakollinen) LAHTI (kampuksella) JA LAPPEENRANTA 8.11 klo 12-16 (läsnäolopakollinen). Verkkoryhmälle erillinen tehtävä korvaamaan ko lähiopetusta.
- 11.11.2022 klo 8-12 (läsnäolopakollinen) Loppukeskustelu

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Työelämäyhteistyö

LAB Motiivi- hyvinvointipalvelut
Kati-hanke (KARITA, KOHTI), Luonnon lumoa kaikille -Lulu hanke

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom, Kampuksen älykotiympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä

Sisältö

Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä

Vanhuskäsitykset ja -teoriat, väestörakenne
- Ikääntymispolitiikka
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Eläkejärjestelmät
- Ikääntyneen työntekijän voimavara

Innovaatio-yhteiskunta
- Kati-ohjelma
- Tekoäly osana vaikutusten arviointia
- Ihmisiin kohdistuvan vaikutusten arviointi
- Ohjausosaamisen ikääntyneiden asiakasohjauksessa
- Älykotiympäristöön tutustuminen (Simulaatio-tila)

Arviointimenetelmät

Kurssin tehtävät:
1. Mediaseuranta - oppimispäiväkirja ja -tehtävä 1,5 op
2. Osallistuminen ajankohtaiseen webinaariin ja sen dokumentointi sekä osallistuminen keskustelu-alueelle 1 op
3. Ikääntyneen arjen tukeminen ja vahvistaminen 1,5 op. Osallistuminen johonkin (yksi valitaan, toteutus useamman kerran erillisen aikataulun mukaan) seuraavista vaihtoehdoista:
- etäohjaus Lappeenrannan kampus tai verkko
- teknologisen ratkaisun esitteleminen Etelä-Karjalassa
- Luonto luoksesi – tuokio opiskelijan valitsemassa asumispalveluyksikössä.
- Lahden seudulla TKI-hankkeeseen osallistuminen (vahvistuu myöhemmin)

Lähiopetus 1 op

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien työikäisten toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.