Siirry suoraan sisältöön

Koululaisen, opiskelijan ja työikäisen terveydenhoitajatyön harjoitteluLaajuus (10 op)

Tunnus: AH00CH68

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

- toimia kouluyhteisön turvallisuuden ja ympäristön terveyden edistämiseksi
- toteuttaa tartuntatauteja ehkäisevää työtä koulu- ja opiskeluympäristössä
- ottaa huomioon monikulttuuriset erot opiskelijoiden hyvinvoinnissa
- ymmärtää sosiaalisen median ja ympäristön merkityksen terveyden edistämisessä
- tuntee lastensuojelua koskevaa lainsäädäntöä ja osaa soveltaa lakia omassa työssään ja tunnistaa asiakasperheen tilanteen vaatimat perhepalvelut
- ymmärtää työterveyshuollon tarkoituksen työikäisen terveyden ja työhyvinvoinnin edistämisessä sekä tunnistaa sen keskeiset prosessit
- ymmärtää työterveysyhteistyön tärkeyden työpaikkojen kanssa ja tunnistaa työyhteisöjen tarpeita
- ymmärtää työpaikkaselvitysten sekä työpaikkojen terveysvaarojen arvioinnin ja työhön liittyvien vaara- ja - kuormitustekijöiden merkityksen työntekijän terveydelle
- osaa toteuttaa terveystarkastuksia ja siltä pohjalta edistää työntekijöiden terveyttä, työ- ja toimintakykyä
- tunnistaa työ- ja toimintakyvyn hallinnan, seurannan ja tuen keinoja
-ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön ja moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa
-ymmärtää työlähtöisen sairausvastaanoton merkityksen ja osaa toteuttaa sairausvastaanottoa työterveyshuollossa

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

14.04.2025 - 30.11.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Päivi Kousa
  • Veera Laiho
Opetusryhmät
  • Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRTH24SMU
    Terveydenhoitajan muuntokoulutus sairaanhoitajille 24SMU Lappeenranta
Pienryhmät
  • Info 1

Osaamistavoitteet

- toimia kouluyhteisön turvallisuuden ja ympäristön terveyden edistämiseksi
- toteuttaa tartuntatauteja ehkäisevää työtä koulu- ja opiskeluympäristössä
- ottaa huomioon monikulttuuriset erot opiskelijoiden hyvinvoinnissa
- ymmärtää sosiaalisen median ja ympäristön merkityksen terveyden edistämisessä
- tuntee lastensuojelua koskevaa lainsäädäntöä ja osaa soveltaa lakia omassa työssään ja tunnistaa asiakasperheen tilanteen vaatimat perhepalvelut
- ymmärtää työterveyshuollon tarkoituksen työikäisen terveyden ja työhyvinvoinnin edistämisessä sekä tunnistaa sen keskeiset prosessit
- ymmärtää työterveysyhteistyön tärkeyden työpaikkojen kanssa ja tunnistaa työyhteisöjen tarpeita
- ymmärtää työpaikkaselvitysten sekä työpaikkojen terveysvaarojen arvioinnin ja työhön liittyvien vaara- ja - kuormitustekijöiden merkityksen työntekijän terveydelle
- osaa toteuttaa terveystarkastuksia ja siltä pohjalta edistää työntekijöiden terveyttä, työ- ja toimintakykyä
- tunnistaa työ- ja toimintakyvyn hallinnan, seurannan ja tuen keinoja
-ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön ja moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa
-ymmärtää työlähtöisen sairausvastaanoton merkityksen ja osaa toteuttaa sairausvastaanottoa työterveyshuollossa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Harjoittelu suoritetaan oman ja harjoittelupaikan aikataulun mukaan sovitussa harjoitteluympäristössä. Opiskelija varaa ja sopii harjoittelupaikasta joko Jobiilin kautta tai olemalla yhteydessä harjoitteluorganisaatioon. Työterveyshuollon harjoittelupaikkojen varaamisesta annetaan erillinen ohjeistus.

Työelämäyhteistyö

Harjoittelut suoritetaan työpaikoilla yhteistyössä työelämän kanssa.

Oppimisympäristö

Harjoittelut suoritetaan pääsääntöisesti koulu- ja opiskeluterveydenhuollon ja työterveyshuollon työpaikoilla. Harjoittelupaikat varataan Jobiilin kautta, opiskelija voi sopia harjoittelusta myös suoraan työpaikan kanssa. Yhteys harjoittelun ohjaavaan opettajaan. Työterveyshuollon harjoittelupaikkojen varaamisesta annetaan erillinen ohjeistus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon harjoittelu on 3-4 viikkoa ja työterveyshuollon harjoittelu 2-4 viikkoa + kirjallisia tehtäviä. Opiskelijan työmäärä yhteensä 10 x 27 h = 270h.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Harjoitteluihin sisältyvät teoriaopinnot.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyväksytyssä harjoittelussa toteutuvat osaamistavoitteet.

Harjoittelujakson osaamistavoitteet koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa:

Opiskelija osaa,
toimia kouluyhteisön turvallisuuden ja ympäristön terveyden edistämiseksi,
toteuttaa tartuntatauteja ehkäisevää työtä koulu- ja opiskeluympäristössä,
ottaa huomioon monikulttuuriset erot opiskelijoiden hyvinvoinnissa,
ymmärtää sosiaalisen median ja ympäristön merkityksen terveyden edistämisessä,
tuntee lastensuojelua koskevaa lainsäädäntöä ja osaa soveltaa lakia omassa työssään ja tunnistaa asiakasperheen tilanteen vaatimat perhepalvelut,
kehittää terveydenhoitotyötä näyttöön perustuen valitsemassaan toimintaympäristössä sekä
tiedostaa tuloksellisen ja vaikuttavan toiminnan ja johtamisen merkityksen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa.

Harjoittelujakson osaamistavoitteet työterveyshuollossa:

Opiskelija on mukana suunnittelemassa, toteuttamassa ja arvioimassa työikäisen terveyttä edistävää ja työ- ja toimintakykyä tukevaa terveydenhoitajatyötä.
Opiskelija on mukana suunnittelemassa, toteuttamassa ja arvioimassa työpaikkojen, työntekijöiden ja työterveyshuollon kesken tehtävää tavoitteellista työterveysyhteistyötä
Opiskelija osaa selittää hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet
Opiskelija osaa arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen
Opiskelija on mukana suunnittelemassa, toteuttamassa ja arvioimassa tarvittavia toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden (yksilö, ryhmä, työpaikka, työ- tai muu yhteisö) terveyden edistämiseksi.
Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa työyhteisössä ja moniammatillisissa ja –alaisissa verkostoissa.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

15.04.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Päivi Kousa
  • Sanna Imeläinen
  • Veera Laiho
Opetusryhmät
  • Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRTH23SMU
    Terveydenhoitajan muuntokoulutus sairaanhoitajille 23SMU Lappeenranta
Pienryhmät
  • Info 1

Osaamistavoitteet

- toimia kouluyhteisön turvallisuuden ja ympäristön terveyden edistämiseksi
- toteuttaa tartuntatauteja ehkäisevää työtä koulu- ja opiskeluympäristössä
- ottaa huomioon monikulttuuriset erot opiskelijoiden hyvinvoinnissa
- ymmärtää sosiaalisen median ja ympäristön merkityksen terveyden edistämisessä
- tuntee lastensuojelua koskevaa lainsäädäntöä ja osaa soveltaa lakia omassa työssään ja tunnistaa asiakasperheen tilanteen vaatimat perhepalvelut
- ymmärtää työterveyshuollon tarkoituksen työikäisen terveyden ja työhyvinvoinnin edistämisessä sekä tunnistaa sen keskeiset prosessit
- ymmärtää työterveysyhteistyön tärkeyden työpaikkojen kanssa ja tunnistaa työyhteisöjen tarpeita
- ymmärtää työpaikkaselvitysten sekä työpaikkojen terveysvaarojen arvioinnin ja työhön liittyvien vaara- ja - kuormitustekijöiden merkityksen työntekijän terveydelle
- osaa toteuttaa terveystarkastuksia ja siltä pohjalta edistää työntekijöiden terveyttä, työ- ja toimintakykyä
- tunnistaa työ- ja toimintakyvyn hallinnan, seurannan ja tuen keinoja
-ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön ja moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa
-ymmärtää työlähtöisen sairausvastaanoton merkityksen ja osaa toteuttaa sairausvastaanottoa työterveyshuollossa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Harjoittelu suoritetaan oman ja harjoittelupaikan aikataulun mukaan sovitussa harjoitteluympäristössä. Opiskelija varaa ja sopii harjoittelupaikasta joko Jobiilin kautta tai olemalla yhteydessä harjoitteluorganisaatioon.

Työelämäyhteistyö

Harjoittelut suoritetaan työpaikoilla yhteistyössä työelämän kanssa.

Oppimisympäristö

Harjoittelut suoritetaan pääsääntöisesti koulu- ja opiskeluterveydenhuollon ja työterveyshuollon työpaikoilla. Harjoittelupaikat varataan Jobiilin kautta, opiskelija voi sopia harjoittelusta myös suoraan työpaikan kanssa. Yhteys harjoittelun ohjaavaan opettajaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon harjoittelu on 3-4 viikkoa ja työterveyshuollon harjoittelu 2-4 viikkoa + kirjallisia tehtäviä. Opiskelijan työmäärä yhteensä 10 x 27 h = 270h.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Harjoitteluihin sisältyvät teoriaopinnot.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyväksytyssä harjoittelussa toteutuvat osaamistavoitteet.

Harjoittelujakson osaamistavoitteet koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa:

Opiskelija osaa,
toimia kouluyhteisön turvallisuuden ja ympäristön terveyden edistämiseksi,
toteuttaa tartuntatauteja ehkäisevää työtä koulu- ja opiskeluympäristössä,
ottaa huomioon monikulttuuriset erot opiskelijoiden hyvinvoinnissa,
ymmärtää sosiaalisen median ja ympäristön merkityksen terveyden edistämisessä,
tuntee lastensuojelua koskevaa lainsäädäntöä ja osaa soveltaa lakia omassa työssään ja tunnistaa asiakasperheen tilanteen vaatimat perhepalvelut,
kehittää terveydenhoitotyötä näyttöön perustuen valitsemassaan toimintaympäristössä sekä
tiedostaa tuloksellisen ja vaikuttavan toiminnan ja johtamisen merkityksen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa.

Harjoittelujakson osaamistavoitteet työterveyshuollossa:

Opiskelija on mukana suunnittelemassa, toteuttamassa ja arvioimassa työikäisen terveyttä edistävää ja työ- ja toimintakykyä tukevaa terveydenhoitajatyötä.
Opiskelija on mukana suunnittelemassa, toteuttamassa ja arvioimassa työpaikkojen, työntekijöiden ja työterveyshuollon kesken tehtävää tavoitteellista työterveysyhteistyötä
Opiskelija osaa selittää hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet
Opiskelija osaa arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen
Opiskelija on mukana suunnittelemassa, toteuttamassa ja arvioimassa tarvittavia toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden (yksilö, ryhmä, työpaikka, työ- tai muu yhteisö) terveyden edistämiseksi.
Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa työyhteisössä ja moniammatillisissa ja –alaisissa verkostoissa.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

03.04.2023 - 19.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Verkkokampus, Lappeenranta
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Päivi Kousa
  • Sanna Imeläinen
  • LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_TH
Ryhmät
  • HLTITH22SMUM
    Terveydenhoitajan muuntokoulutus sairaanhoitajille 22SMUM Lahti

Osaamistavoitteet

- toimia kouluyhteisön turvallisuuden ja ympäristön terveyden edistämiseksi
- toteuttaa tartuntatauteja ehkäisevää työtä koulu- ja opiskeluympäristössä
- ottaa huomioon monikulttuuriset erot opiskelijoiden hyvinvoinnissa
- ymmärtää sosiaalisen median ja ympäristön merkityksen terveyden edistämisessä
- tuntee lastensuojelua koskevaa lainsäädäntöä ja osaa soveltaa lakia omassa työssään ja tunnistaa asiakasperheen tilanteen vaatimat perhepalvelut
- ymmärtää työterveyshuollon tarkoituksen työikäisen terveyden ja työhyvinvoinnin edistämisessä sekä tunnistaa sen keskeiset prosessit
- ymmärtää työterveysyhteistyön tärkeyden työpaikkojen kanssa ja tunnistaa työyhteisöjen tarpeita
- ymmärtää työpaikkaselvitysten sekä työpaikkojen terveysvaarojen arvioinnin ja työhön liittyvien vaara- ja - kuormitustekijöiden merkityksen työntekijän terveydelle
- osaa toteuttaa terveystarkastuksia ja siltä pohjalta edistää työntekijöiden terveyttä, työ- ja toimintakykyä
- tunnistaa työ- ja toimintakyvyn hallinnan, seurannan ja tuen keinoja
-ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön ja moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa
-ymmärtää työlähtöisen sairausvastaanoton merkityksen ja osaa toteuttaa sairausvastaanottoa työterveyshuollossa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Harjoittelu suoritetaan oman ja harjoittelupaikan aikataulun mukaan sovitussa harjoitteluympäristössä. Opiskelija varaa ja sopii harjoittelupaikasta joko Jobiilin kautta tai olemalla yhteydessä harjoitteluorganisaatioon.

Työelämäyhteistyö

Harjoittelut suoritetaan työpaikoilla yhteistyössä työelämän kanssa.

Oppimisympäristö

Harjoittelut suoritetaan pääsääntöisesti koulu- ja opiskeluterveydenhuollon ja työterveyden työpaikoilla. Harjoittelupaikat varataan Jobiilin kautta, opiskelija voi sopia harjoittelusta myös suoraan työpaikan kanssa. Yhteys harjoittelun ohjaavaan opettajaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon harjoittelu on 3-4 viikkoa ja työterveyshuollon harjoittelu 2-3 viikkoa + kirjallisia tehtäviä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Harjoitteluihin sisältyvät teoriaopinnot.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyväksytyssä harjoittelussa toteutuvat osaamistavoitteet.

Harjoittelujakson osaamistavoitteet koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa:

Opiskelija osaa,
toimia kouluyhteisön turvallisuuden ja ympäristön terveyden edistämiseksi,
toteuttaa tartuntatauteja ehkäisevää työtä koulu- ja opiskeluympäristössä,
ottaa huomioon monikulttuuriset erot opiskelijoiden hyvinvoinnissa,
ymmärtää sosiaalisen median ja ympäristön merkityksen terveyden edistämisessä,
tuntee lastensuojelua koskevaa lainsäädäntöä ja osaa soveltaa lakia omassa työssään ja tunnistaa asiakasperheen tilanteen vaatimat perhepalvelut,
kehittää terveydenhoitotyötä näyttöön perustuen valitsemassaan toimintaympäristössä sekä
tiedostaa tuloksellisen ja vaikuttavan toiminnan ja johtamisen merkityksen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa.

Harjoittelujakson osaamistavoitteet työterveyshuollossa:

Opiskelija on mukana suunnittelemassa, toteuttamassa ja arvioimassa työikäisen terveyttä edistävää ja työ- ja toimintakykyä tukevaa terveydenhoitajatyötä.
Opiskelija on mukana suunnittelemassa, toteuttamassa ja arvioimassa työpaikkojen, työntekijöiden ja työterveyshuollon kesken tehtävää tavoitteellista työterveysyhteistyötä
Opiskelija osaa selittää hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet
Opiskelija osaa arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen
Opiskelija on mukana suunnittelemassa, toteuttamassa ja arvioimassa tarvittavia toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden (yksilö, ryhmä, työpaikka, työ- tai muu yhteisö) terveyden edistämiseksi.
Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa työyhteisössä ja moniammatillisissa ja –alaisissa verkostoissa.

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 18.12.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Sanna Imeläinen
  • Päivi Kousa
Ryhmät
  • HLTITH21SMUM
    Terveydenhoitajan muuntokoulutus sairaanhoitajille 21SMUM Lahti

Osaamistavoitteet

- toimia kouluyhteisön turvallisuuden ja ympäristön terveyden edistämiseksi
- toteuttaa tartuntatauteja ehkäisevää työtä koulu- ja opiskeluympäristössä
- ottaa huomioon monikulttuuriset erot opiskelijoiden hyvinvoinnissa
- ymmärtää sosiaalisen median ja ympäristön merkityksen terveyden edistämisessä
- tuntee lastensuojelua koskevaa lainsäädäntöä ja osaa soveltaa lakia omassa työssään ja tunnistaa asiakasperheen tilanteen vaatimat perhepalvelut
- ymmärtää työterveyshuollon tarkoituksen työikäisen terveyden ja työhyvinvoinnin edistämisessä sekä tunnistaa sen keskeiset prosessit
- ymmärtää työterveysyhteistyön tärkeyden työpaikkojen kanssa ja tunnistaa työyhteisöjen tarpeita
- ymmärtää työpaikkaselvitysten sekä työpaikkojen terveysvaarojen arvioinnin ja työhön liittyvien vaara- ja - kuormitustekijöiden merkityksen työntekijän terveydelle
- osaa toteuttaa terveystarkastuksia ja siltä pohjalta edistää työntekijöiden terveyttä, työ- ja toimintakykyä
- tunnistaa työ- ja toimintakyvyn hallinnan, seurannan ja tuen keinoja
-ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön ja moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa
-ymmärtää työlähtöisen sairausvastaanoton merkityksen ja osaa toteuttaa sairausvastaanottoa työterveyshuollossa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Harjoittelu suoritetaan oman ja harjoittelupaikan aikataulun mukaan sovitussa harjoitteluympäristössä. Opiskelija varaa ja sopii harjoittelupaikasta joko Jobiilin kautta tai olemalla yhteydessä harjoitteluorganisaatioon.

Työelämäyhteistyö

Harjoittelut suoritetaan koulu- ja opiskeluterveydenhuollon ja työterveyden työpaikoilla.

Oppimisympäristö

Harjoittelut suoritetaan pääsääntöisesti koulu- ja opiskeluterveydenhuollon ja työterveyden työpaikoilla. Harjoittelupaikat varataan Jobiilin kautta, opiskelija voi sopia harjoittelusta myös suoraan työpaikan kanssa. Yhteys harjoittelun ohjaavaan opettajaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon harjoittelu on 3 viikkoa ja työterveyshuollon harjoittelu 2-3 viikkoa + kirjallisia tehtäviä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Harjoitteluihin sisältyvät teoriaopinnot.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyväksytyssä harjoittelussa toteutuvat osaamistavoitteet.

Harjoittelujakson osaamistavoitteet koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa:

Opiskelija osaa,
toimia kouluyhteisön turvallisuuden ja ympäristön terveyden edistämiseksi, toteuttaa tartuntatauteja ehkäisevää työtä koulu- ja opiskeluympäristössä, ottaa huomioon monikulttuuriset erot opiskelijoiden hyvinvoinnissa, ymmärtää sosiaalisen median ja ympäristön merkityksen terveyden edistämisessä, tuntee lastensuojelua koskevaa lainsäädäntöä ja osaa soveltaa lakia omassa työssään ja tunnistaa asiakasperheen tilanteen vaatimat perhepalvelut, kehittää terveydenhoitotyötä näyttöön perustuen valitsemassaan toimintaympäristössä sekä tiedostaa tuloksellisen ja vaikuttavan toiminnan ja johtamisen merkityksen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa.

Harjoittelujakson osaamistavoitteet työterveyshuollossa:

Opiskelija osaa,
arvioida työikäisten terveyttä sekä ymmärtää työn merkityksen ihmiselle, käyttää työterveyshuollossa hyvän työterveyshuoltokäytännön ja eettisten periaatteiden mukaisia toimintatapoja sekä ymmärtää niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn, ymmärtää moniammatillisuuden ja moniasiantuntijuuden merkityksen työhön, työolosuhteisiin ja työntekijöihin liittyvien voimavarojen sekä kuormitus- ja vaaratekijöiden arvioinnissa ja osaa tehdä näyttöön perustuvia toimenpide-ehdotuksia vaaratekijöiden poistamiseksi sekä työn kehittämiseksi sekä osaa perustella toimintaansa, ymmärtää työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle sekä ymmärtää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen merkityksen työntekijöiden hyvinvointiin sekä osaa tehdä työterveysyhteistyötä näillä alueilla sekä selittää keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit ja osaa arvioida niiden merkitystä työntekijän terveydelle sekä työ- ja toimintakyvylle.