Koululaisen, opiskelijan ja työikäisen terveydenhoitajatyön harjoitteluLaajuus (15 op)
Tunnus: AH00CA93
Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
- toimia kouluyhteisön turvallisuuden ja ympäristön terveyden edistämiseksi
- toteuttaa tartuntatauteja ehkäisevää työtä koulu- ja opiskeluympäristössä
- ottaa huomioon monikulttuuriset erot opiskelijoiden hyvinvoinnissa
- ymmärtää sosiaalisen median ja ympäristön merkityksen terveyden edistämisessä
- tuntee lastensuojelua koskevaa lainsäädäntöä ja osaa soveltaa lakia omassa työssään ja tunnistaa asiakasperheen tilanteen vaatimat perhepalvelut
- ymmärtää työterveyshuollon tarkoituksen työikäisen terveyden ja työhyvinvoinnin edistämisessä sekä tunnistaa sen keskeiset prosessit
- ymmärtää työterveysyhteistyön tärkeyden työpaikkojen kanssa ja tunnistaa työyhteisöjen tarpeita
- ymmärtää työpaikkaselvitysten sekä työpaikkojen terveysvaarojen arvioinnin ja työhön liittyvien vaara- ja - kuormitustekijöiden merkityksen työntekijän terveydelle
- osaa toteuttaa terveystarkastuksia ja siltä pohjalta edistää työntekijöiden terveyttä, työ- ja toimintakykyä
- tunnistaa työ- ja toimintakyvyn hallinnan, seurannan ja tuen keinoja
-ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön ja moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa
-ymmärtää työlähtöisen sairausvastaanoton merkityksen ja osaa toteuttaa sairausvastaanottoa työterveyshuollossa
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
14.04.2025 - 30.11.2025
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Mia Blomqvist
- Päivi Kousa
Ryhmät
-
HLPRTH22KTerveydenhoitajakoulutus 22K Lappeenranta
Osaamistavoitteet
- toimia kouluyhteisön turvallisuuden ja ympäristön terveyden edistämiseksi
- toteuttaa tartuntatauteja ehkäisevää työtä koulu- ja opiskeluympäristössä
- ottaa huomioon monikulttuuriset erot opiskelijoiden hyvinvoinnissa
- ymmärtää sosiaalisen median ja ympäristön merkityksen terveyden edistämisessä
- tuntee lastensuojelua koskevaa lainsäädäntöä ja osaa soveltaa lakia omassa työssään ja tunnistaa asiakasperheen tilanteen vaatimat perhepalvelut
- ymmärtää työterveyshuollon tarkoituksen työikäisen terveyden ja työhyvinvoinnin edistämisessä sekä tunnistaa sen keskeiset prosessit
- ymmärtää työterveysyhteistyön tärkeyden työpaikkojen kanssa ja tunnistaa työyhteisöjen tarpeita
- ymmärtää työpaikkaselvitysten sekä työpaikkojen terveysvaarojen arvioinnin ja työhön liittyvien vaara- ja - kuormitustekijöiden merkityksen työntekijän terveydelle
- osaa toteuttaa terveystarkastuksia ja siltä pohjalta edistää työntekijöiden terveyttä, työ- ja toimintakykyä
- tunnistaa työ- ja toimintakyvyn hallinnan, seurannan ja tuen keinoja
-ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön ja moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa
-ymmärtää työlähtöisen sairausvastaanoton merkityksen ja osaa toteuttaa sairausvastaanottoa työterveyshuollossa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Koululaisen, opiskelijan ja työikäisen terveydenhoitajatyön harjoittelu 15 op (10 viikkoa= 270 h) koostuu kahdesta harjoittelusta. Harjoitteluviikot on mahdollista jakaa opiskelijan oman mielenkiinnon mukaan niin, että opiskelija voi halutessaan tehdä pidemmän harjoittelun esimerkiksi koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyön osuudessa ja vastaavasti tuolloin työikäisen terveydenhoitajatyön osuus on lyhyempi tai toisin päin. Harjoittelun laajuus molemmissa harjoitteluissa on vähintään 5 op (yhteensä vähintään 10 op). Tämän lisäksi harjoittelua on mahdollista suorittaa myös henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti esimerkiksi hankkeissa ja muissa ohjaavan opettajan kanssa sovitulla tavalla 5 opintopisteen verran.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Koululaisen, opiskelijan ja työikäisen terveydenhoitajatyön harjoittelu 15 op (10 viikkoa= 270 h) koostuu kahdesta harjoittelusta. Harjoitteluviikot on mahdollista jakaa opiskelijan oman mielenkiinnon mukaan niin, että opiskelija voi halutessaan tehdä pidemmän harjoittelun esimerkiksi koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyön osuudessa ja vastaavasti tuolloin työikäisen terveydenhoitajatyön osuus on lyhyempi tai toisin päin. Harjoittelun laajuus molemmissa harjoitteluissa on vähintään 5 op (yhteensä vähintään 10 op). Tämän lisäksi harjoittelua on mahdollista suorittaa myös henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti esimerkiksi hankkeissa ja muissa ohjaavan opettajan kanssa sovitulla tavalla 5 opintopisteen verran.
Oppimisympäristö
Koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyön harjoittelupaikkoja ovat kouluterveydenhuollon ja opiskeluterveydenhuollon yksiköt.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koululaisen, opiskelijan ja työikäisen terveydenhoitajatyön harjoittelu 15 op (10 viikkoa= 270 h).
Harjoittelun laajuus molemmissa harjoitteluissa on vähintään 5 op (yhteensä 10 op). Harjoittelua on mahdollista suorittaa myös henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti esimerkiksi hankkeissa ja muissa ohjaavan opettajan kanssa sovitulla tavalla 5 opintopisteen verran.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
OPS:n mukaiset aiemmat teoriaopinnot ja aiemmat ammatilliset harjoittelut pitää olla hyväksytysti suoritettuna.
Opiskelijan rokotussuoja tulee olla sosiaali- ja terveysalan opiskelijan vaatimusten mukainen.
Rikostaustaote on oltava tarkistettuna ennen harjoittelun aloittamista (ohje eLABissa).
Harjoittelupaikkaa varatessa tulee huomioida mahdolliset jääviysasiat harjoittelupaikan ohjeistuksen mukaisesti.
Arviointimenetelmät
Harjoittelu arvioidaan hyväksytty-hylätty -arvioinnilla.
Harjoittelun arvioinnissa ja ohjauksessa käytetään Workseed- harjoittelualustaa. Opiskelija kirjaa Workseediin harjoittelupaikkansa sekä omat ja ohjaajansa yhteystiedot. Opiskelija kirjaa henkilökohtaiset tavoitteensa Workseediin. Opiskelija sopii harjoittelun alkaessa yhteiset arviointikeskusteluajat työelämäohjaajan ja harjoittelua ohjaavan opettajan kanssa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Päätöksen hylkäämisestä tekee ohjaava opettaja. Opettaja keskustelee päätöksestä opiskelijan ja työelämäohjaajan kanssa. Harjoittelun suorittamisen tavasta ja ajankohdasta neuvotellaan yhdessä opiskelijan, ohjaavan opettajan ja tutoropettajan kanssa. Mikäli harjoittelu hylätään, se tulee suorittaa kokonaan uudelleen.
Perusteet ohjatun harjoittelun hylkäämiselle:
Opiskelija
-ei ole ilmoittanut harjoittelua Moodle-sivuston harjoittelutaulukkoon tai ottanut yhteyttä ohjaavan opettajaan kahta viikkoa ennen harjoittelun alkua
-ei ole määritellyt tavoitteitaan/ ei ole esittänyt niitä työelämäohjaajalle ja/tai ohjaavalle opettajalle
-toimii organisaatiossa hyväksyttyjen eettisten periaatteiden vastaisesti
-toimii harjoitteluyksikön periaatteiden ja ohjeiden vastaisesti (esim. ei noudata suunniteltuja työvuoroja)
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 27.04.2025
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Mia Blomqvist
- Päivi Kousa
Ryhmät
-
HLPRTH21SMTerveydenhoitajakoulutus 21SM Lappeenranta
Osaamistavoitteet
- toimia kouluyhteisön turvallisuuden ja ympäristön terveyden edistämiseksi
- toteuttaa tartuntatauteja ehkäisevää työtä koulu- ja opiskeluympäristössä
- ottaa huomioon monikulttuuriset erot opiskelijoiden hyvinvoinnissa
- ymmärtää sosiaalisen median ja ympäristön merkityksen terveyden edistämisessä
- tuntee lastensuojelua koskevaa lainsäädäntöä ja osaa soveltaa lakia omassa työssään ja tunnistaa asiakasperheen tilanteen vaatimat perhepalvelut
- ymmärtää työterveyshuollon tarkoituksen työikäisen terveyden ja työhyvinvoinnin edistämisessä sekä tunnistaa sen keskeiset prosessit
- ymmärtää työterveysyhteistyön tärkeyden työpaikkojen kanssa ja tunnistaa työyhteisöjen tarpeita
- ymmärtää työpaikkaselvitysten sekä työpaikkojen terveysvaarojen arvioinnin ja työhön liittyvien vaara- ja - kuormitustekijöiden merkityksen työntekijän terveydelle
- osaa toteuttaa terveystarkastuksia ja siltä pohjalta edistää työntekijöiden terveyttä, työ- ja toimintakykyä
- tunnistaa työ- ja toimintakyvyn hallinnan, seurannan ja tuen keinoja
-ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön ja moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa
-ymmärtää työlähtöisen sairausvastaanoton merkityksen ja osaa toteuttaa sairausvastaanottoa työterveyshuollossa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Koululaisen, opiskelijan ja työikäisen terveydenhoitajatyön harjoittelu 15 op (10 viikkoa= 270 h) koostuu kahdesta harjoittelusta. Harjoitteluviikot on mahdollista jakaa opiskelijan oman mielenkiinnon mukaan niin, että opiskelija voi halutessaan tehdä pidemmän harjoittelun esimerkiksi koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyön osuudessa ja vastaavasti tuolloin työikäisen terveydenhoitajatyön osuus on lyhyempi tai toisin päin. Harjoittelun laajuus molemmissa harjoitteluissa on vähintään 5 op (yhteensä vähintään 10 op). Tämän lisäksi harjoittelua on mahdollista suorittaa myös henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti esimerkiksi hankkeissa ja muissa ohjaavan opettajan kanssa sovitulla tavalla 5 opintopisteen verran.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Koululaisen, opiskelijan ja työikäisen terveydenhoitajatyön harjoittelu 15 op (10 viikkoa= 270 h) koostuu kahdesta harjoittelusta. Harjoitteluviikot on mahdollista jakaa opiskelijan oman mielenkiinnon mukaan niin, että opiskelija voi halutessaan tehdä pidemmän harjoittelun esimerkiksi koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyön osuudessa ja vastaavasti tuolloin työikäisen terveydenhoitajatyön osuus on lyhyempi tai toisin päin. Harjoittelun laajuus molemmissa harjoitteluissa on vähintään 5 op (yhteensä vähintään 10 op). Tämän lisäksi harjoittelua on mahdollista suorittaa myös henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti esimerkiksi hankkeissa ja muissa ohjaavan opettajan kanssa sovitulla tavalla 5 opintopisteen verran.
Oppimisympäristö
Koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyön harjoittelupaikkoja ovat kouluterveydenhuollon ja opiskeluterveydenhuollon yksiköt.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koululaisen, opiskelijan ja työikäisen terveydenhoitajatyön harjoittelu 15 op (10 viikkoa= 270 h).
Harjoittelun laajuus molemmissa harjoitteluissa on vähintään 5 op (yhteensä 10 op). Harjoittelua on mahdollista suorittaa myös henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti esimerkiksi hankkeissa ja muissa ohjaavan opettajan kanssa sovitulla tavalla 5 opintopisteen verran.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opsin mukaiset aiemmat teoriaopinnot ja aiemmat ammatilliset harjoittelut pitää olla hyväksytysti suoritettuna.
Opiskelijan rokotussuoja tulee olla sosiaali- ja terveysalan opiskelijan vaatimusten mukainen.
Rikostaustaote on oltava tarkistettuna ennen harjoittelun aloittamista (ohje eLABissa).
Harjoittelupaikkaa varatessa tulee huomioida mahdolliset jääviysasiat harjoittelupaikan ohjeistuksen mukaisesti.
Arviointimenetelmät
Harjoittelu arvioidaan hyväksytty-hylätty -arvioinnilla.
Harjoittelun arvioinnissa ja ohjauksessa käytetään Workseed- harjoittelualustaa. Opiskelija kirjaa Workseediin harjoittelupaikkansa sekä omat ja ohjaajansa yhteystiedot. Opiskelija kirjaa henkilökohtaiset tavoitteensa Workseediin. Opiskelija sopii harjoittelun alkaessa yhteiset arviointikeskusteluajat työelämäohjaajan ja harjoittelua ohjaavan opettajan kanssa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Päätöksen hylkäämisestä tekee ohjaava opettaja. Opettaja keskustelee päätöksestä opiskelijan ja työelämäohjaajan kanssa. Harjoittelun suorittamisen tavasta ja ajankohdasta neuvotellaan yhdessä opiskelijan, ohjaavan opettajan ja tutoropettajan kanssa. Mikäli harjoittelu hylätään, se tulee suorittaa kokonaan uudelleen.
Perusteet ohjatun harjoittelun hylkäämiselle:
Opiskelija
-ei ole ilmoittanut harjoittelua Moodle-sivuston harjoittelutaulukkoon tai ottanut yhteyttä ohjaavan opettajaan kahta viikkoa ennen harjoittelun alkua
-ei ole määritellyt tavoitteitaan/ ei ole esittänyt niitä työelämäohjaajalle ja/tai ohjaavalle opettajalle
-toimii organisaatiossa hyväksyttyjen eettisten periaatteiden vastaisesti
-toimii harjoitteluyksikön periaatteiden ja ohjeiden vastaisesti (esim. ei noudata suunniteltuja työvuoroja)
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 01.12.2024
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Mia Blomqvist
- Päivi Kousa
- Veera Laiho
Ryhmät
-
HLPRTH21KTerveydenhoitajakoulutus 21K Lappeenranta
Osaamistavoitteet
- toimia kouluyhteisön turvallisuuden ja ympäristön terveyden edistämiseksi
- toteuttaa tartuntatauteja ehkäisevää työtä koulu- ja opiskeluympäristössä
- ottaa huomioon monikulttuuriset erot opiskelijoiden hyvinvoinnissa
- ymmärtää sosiaalisen median ja ympäristön merkityksen terveyden edistämisessä
- tuntee lastensuojelua koskevaa lainsäädäntöä ja osaa soveltaa lakia omassa työssään ja tunnistaa asiakasperheen tilanteen vaatimat perhepalvelut
- ymmärtää työterveyshuollon tarkoituksen työikäisen terveyden ja työhyvinvoinnin edistämisessä sekä tunnistaa sen keskeiset prosessit
- ymmärtää työterveysyhteistyön tärkeyden työpaikkojen kanssa ja tunnistaa työyhteisöjen tarpeita
- ymmärtää työpaikkaselvitysten sekä työpaikkojen terveysvaarojen arvioinnin ja työhön liittyvien vaara- ja - kuormitustekijöiden merkityksen työntekijän terveydelle
- osaa toteuttaa terveystarkastuksia ja siltä pohjalta edistää työntekijöiden terveyttä, työ- ja toimintakykyä
- tunnistaa työ- ja toimintakyvyn hallinnan, seurannan ja tuen keinoja
-ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön ja moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa
-ymmärtää työlähtöisen sairausvastaanoton merkityksen ja osaa toteuttaa sairausvastaanottoa työterveyshuollossa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Koululaisen, opiskelijan ja työikäisen terveydenhoitajatyön harjoittelu 15 op (10 viikkoa= 270 h) koostuu kahdesta harjoittelusta. Harjoitteluviikot on mahdollista jakaa opiskelijan oman mielenkiinnon mukaan niin, että opiskelija voi halutessaan tehdä pidemmän harjoittelun esimerkiksi koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyön osuudessa ja vastaavasti tuolloin työikäisen terveydenhoitajatyön osuus on lyhyempi tai toisin päin. Harjoittelun laajuus molemmissa harjoitteluissa on vähintään 5 op (yhteensä vähintään 10 op). Tämän lisäksi harjoittelua on mahdollista suorittaa myös henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti esimerkiksi hankkeissa ja muissa ohjaavan opettajan kanssa sovitulla tavalla 5 opintopisteen verran.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Koululaisen, opiskelijan ja työikäisen terveydenhoitajatyön harjoittelu 15 op (10 viikkoa= 270 h) koostuu kahdesta harjoittelusta. Harjoitteluviikot on mahdollista jakaa opiskelijan oman mielenkiinnon mukaan niin, että opiskelija voi halutessaan tehdä pidemmän harjoittelun esimerkiksi koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyön osuudessa ja vastaavasti tuolloin työikäisen terveydenhoitajatyön osuus on lyhyempi tai toisin päin. Harjoittelun laajuus molemmissa harjoitteluissa on vähintään 5 op (yhteensä vähintään 10 op). Tämän lisäksi harjoittelua on mahdollista suorittaa myös henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti esimerkiksi hankkeissa ja muissa ohjaavan opettajan kanssa sovitulla tavalla 5 opintopisteen verran.
Oppimisympäristö
Koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyön harjoittelupaikkoja ovat kouluterveydenhuollon ja opiskeluterveydenhuollon yksiköt.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koululaisen, opiskelijan ja työikäisen terveydenhoitajatyön harjoittelu 15 op (10 viikkoa= 270 h).
Harjoittelun laajuus molemmissa harjoitteluissa on vähintään 5 op (yhteensä 10 op). Harjoittelua on mahdollista suorittaa myös henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti esimerkiksi hankkeissa ja muissa ohjaavan opettajan kanssa sovitulla tavalla 5 opintopisteen verran.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opsin mukaiset aiemmat teoriaopinnot ja aiemmat ammatilliset harjoittelut pitää olla hyväksytysti suoritettuna.
Opiskelijan rokotussuoja tulee olla sosiaali- ja terveysalan opiskelijan vaatimusten mukainen.
Rikostaustaote on oltava tarkistettuna ennen harjoittelun aloittamista (ohje eLABissa).
Harjoittelupaikkaa varatessa tulee huomioida mahdolliset jääviysasiat harjoittelupaikan ohjeistuksen mukaisesti.
Arviointimenetelmät
Harjoittelu arvioidaan hyväksytty-hylätty -arvioinnilla.
Harjoittelun arvioinnissa ja ohjauksessa käytetään Workseed- harjoittelualustaa. Opiskelija kirjaa Workseediin harjoittelupaikkansa sekä omat ja ohjaajansa yhteystiedot. Opiskelija kirjaa henkilökohtaiset tavoitteensa Workseediin. Opiskelija sopii harjoittelun alkaessa yhteiset arviointikeskusteluajat työelämäohjaajan ja harjoittelua ohjaavan opettajan kanssa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Päätöksen hylkäämisestä tekee ohjaava opettaja. Opettaja keskustelee päätöksestä opiskelijan ja työ-elämäohjaajan kanssa. Harjoittelun suorittamisen tavasta ja ajankohdasta neuvotellaan yhdessä opis-kelijan, ohjaavan opettajan ja tutoropettajan kanssa. Mikäli harjoittelu hylätään, se tulee suorittaa ko-konaan uudelleen.
Perusteet ohjatun harjoittelun hylkäämiselle:
Opiskelija
-ei ole ilmoittanut harjoittelua Moodle-sivuston harjoittelutaulukkoon tai ottanut yh-teyttä ohjaavan opettajaan kahta viikkoa ennen harjoittelun alkua
-ei ole määritellyt tavoitteitaan/ ei ole esittänyt niitä työelämäohjaajalle ja/tai ohjaavalle opettajalle
-toimii organisaatiossa hyväksyttyjen eettisten periaatteiden vastaisesti
-toimii harjoitteluyksikön periaatteiden ja ohjeiden vastaisesti (esim. ei noudata suunni-teltuja työvuoroja)
Ilmoittautumisaika
14.05.2023 - 12.11.2023
Ajoitus
19.11.2023 - 05.05.2024
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Mia Blomqvist
- Päivi Kousa
Ryhmät
-
HLPRTH20STerveydenhoitajakoulutus 20S Lappeenranta
Osaamistavoitteet
- toimia kouluyhteisön turvallisuuden ja ympäristön terveyden edistämiseksi
- toteuttaa tartuntatauteja ehkäisevää työtä koulu- ja opiskeluympäristössä
- ottaa huomioon monikulttuuriset erot opiskelijoiden hyvinvoinnissa
- ymmärtää sosiaalisen median ja ympäristön merkityksen terveyden edistämisessä
- tuntee lastensuojelua koskevaa lainsäädäntöä ja osaa soveltaa lakia omassa työssään ja tunnistaa asiakasperheen tilanteen vaatimat perhepalvelut
- ymmärtää työterveyshuollon tarkoituksen työikäisen terveyden ja työhyvinvoinnin edistämisessä sekä tunnistaa sen keskeiset prosessit
- ymmärtää työterveysyhteistyön tärkeyden työpaikkojen kanssa ja tunnistaa työyhteisöjen tarpeita
- ymmärtää työpaikkaselvitysten sekä työpaikkojen terveysvaarojen arvioinnin ja työhön liittyvien vaara- ja - kuormitustekijöiden merkityksen työntekijän terveydelle
- osaa toteuttaa terveystarkastuksia ja siltä pohjalta edistää työntekijöiden terveyttä, työ- ja toimintakykyä
- tunnistaa työ- ja toimintakyvyn hallinnan, seurannan ja tuen keinoja
-ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön ja moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa
-ymmärtää työlähtöisen sairausvastaanoton merkityksen ja osaa toteuttaa sairausvastaanottoa työterveyshuollossa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Koululaisen, opiskelijan ja työikäisen terveydenhoitajatyön harjoittelu 15 op (15 x 27 h = 405 h) koostuu kahdesta harjoittelusta. Harjoitteluviikot on mahdollista jakaa opiskelijan oman mielenkiinnon mukaan niin, että opiskelija voi halutessaan tehdä pidemmän harjoittelun esimerkiksi koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyön osuudessa ja vastaavasti tuolloin työikäisen terveydenhoitajatyön osuus on lyhyempi tai toisin päin. Harjoittelun laajuus molemmissa harjoitteluissa on vähintään 5 op (yhteensä vähintään 10 op). Tämän lisäksi harjoittelua on mahdollista suorittaa myös henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti esimerkiksi hankkeissa ja muissa ohjaavan opettajan kanssa sovitulla tavalla 5 opintopisteen verran.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Koululaisen, opiskelijan ja työikäisen terveydenhoitajatyön harjoittelu 15 op koostuu kahdesta harjoittelusta. Harjoitteluviikot on mahdollista jakaa opiskelijan oman mielenkiinnon mukaan niin, että opiskelija voi halutessaan tehdä pidemmän harjoittelun esimerkiksi koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyön osuudessa ja vastaavasti tuolloin työikäisen terveydenhoitajatyön osuus on lyhyempi tai toisin päin. Harjoittelun laajuus molemmissa harjoitteluissa on vähintään 5 op (yhteensä vähintään 10 op). Tämän lisäksi harjoittelua on mahdollista suorittaa myös henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti esimerkiksi hankkeissa ja muissa ohjaavan opettajan kanssa sovitulla tavalla 5 opintopisteen verran.
Oppimisympäristö
Koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyön harjoittelupaikkoja ovat kouluterveydenhuollon ja opiskeluterveydenhuollon yksiköt.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koululaisen, opiskelijan ja työikäisen terveydenhoitajatyön harjoittelu 15 op.
Harjoittelun laajuus molemmissa harjoitteluissa on vähintään 5 op (yhteensä 10 op). Harjoittelua on mahdollista suorittaa myös henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti esimerkiksi hankkeissa ja muissa ohjaavan opettajan kanssa sovitulla tavalla 5 opintopisteen verran.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opsin mukaiset aiemmat teoriaopinnot ja aiemmat ammatilliset harjoittelut pitää olla hyväksytysti suoritettuna.
Opiskelijan rokotussuoja tulee olla sosiaali- ja terveysalan opiskelijan vaatimusten mukainen.
Rikostaustaote on oltava tarkistettuna ennen harjoittelun aloittamista (ohje eLABissa).
Harjoittelupaikkaa varatessa tulee huomioida mahdolliset jääviysasiat harjoittelupaikan ohjeistuksen mukaisesti.
Arviointimenetelmät
Harjoittelu arvioidaan hyväksytty-hylätty -arvioinnilla.
Harjoittelun arvioinnissa ja ohjauksessa käytetään Workseed- harjoittelualustaa. Opiskelija kirjaa Workseediin harjoittelupaikkansa sekä omat ja ohjaajansa yhteystiedot. Opiskelija kirjaa henkilökohtaiset tavoitteensa Workseediin. Opiskelija sopii harjoittelun alkaessa yhteiset arviointikeskusteluajat työelämäohjaajan ja harjoittelua ohjaavan opettajan kanssa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Päätöksen hylkäämisestä tekee ohjaava opettaja. Opettaja keskustelee päätöksestä opiskelijan ja työ-elämäohjaajan kanssa. Harjoittelun suorittamisen tavasta ja ajankohdasta neuvotellaan yhdessä opis-kelijan, ohjaavan opettajan ja tutoropettajan kanssa. Mikäli harjoittelu hylätään, se tulee suorittaa ko-konaan uudelleen.
Perusteet ohjatun harjoittelun hylkäämiselle:
Opiskelija
-ei ole ilmoittanut harjoittelua Moodle-sivuston harjoittelutaulukkoon tai ottanut yh-teyttä ohjaavan opettajaan kahta viikkoa ennen harjoittelun alkua
-ei ole määritellyt tavoitteitaan/ ei ole esittänyt niitä työelämäohjaajalle ja/tai ohjaavalle opettajalle
-toimii organisaatiossa hyväksyttyjen eettisten periaatteiden vastaisesti
-toimii harjoitteluyksikön periaatteiden ja ohjeiden vastaisesti (esim. ei noudata suunni-teltuja työvuoroja)