Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen hoitotyössäLaajuus (5 op)
Tunnus: AH00CX94
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• arvioida terveyden ja hyvinvoinnin tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa
• suunnitella moniammatillisessa yhteistyössä terveyden ja toimintakyvyn interventioita yksilöille ja ryhmille
• analysoida riskitekijöitä, olemassa olevia ja uusia terveysuhkia osana asiakkaiden tai potilaiden terveyden edistämistä
• selittää rokotusohjelman tavoitteita väestön hyvinvoinnin edistämisessä
• selittää seksuaalisuuden moninaisuutta ja seksuaaliterveyden merkitystä hyvinvoinnille sekä tunnistaa sen riskitekijöitä.
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
06.10.2025 - 21.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Veera Laiho
- LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_TH
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRTH24KTerveydenhoitajakoulutus 24K Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Luennot 2
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Seminaari 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• arvioida terveyden ja hyvinvoinnin tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa
• suunnitella moniammatillisessa yhteistyössä terveyden ja toimintakyvyn interventioita yksilöille ja ryhmille
• analysoida riskitekijöitä, olemassa olevia ja uusia terveysuhkia osana asiakkaiden tai potilaiden terveyden edistämistä
• selittää rokotusohjelman tavoitteita väestön hyvinvoinnin edistämisessä
• selittää seksuaalisuuden moninaisuutta ja seksuaaliterveyden merkitystä hyvinvoinnille sekä tunnistaa sen riskitekijöitä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähi- ja verkko-opetus
Itsenäiset tai parin kanssa tehtävät oppimistehtävät
Harjoitukset kampuksella
Ajoitus ja läsnäolo
Seminaari 100% läsnäolo
Harjoituspäivä 100% läsnäolo
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson tentti- ja lähdemateriaalia:
Infektiotaudit ja rokotukset - https://thl.fi/aiheet/infektiotaudit-ja-rokotukset/tietoa-rokotuksista/rokottajan-tietopaketti
Matkailijan terveysopas - https://thl.fi/aiheet/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/matkailijan-terveysopas
Matkailijan terveysopas- https://www.terveyskirjasto.fi/sisalto/matkailijan-terveysopas
THL: Hyvinvointi- ja terveyserot - https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/
Sihto, M. & Karvonen, S. (2016). Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus – lähestymistapoja ja ratkaisuja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinninlaitos.
Sosiaali- ja terveysministeriö - https://stm.fi/seksuaaliterveys
Edistä- ehkäise- vaikuta – Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014- 2020 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/116162/THL_OPAS33_VERKKO9.3.2016.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Uusintamahdollisuudet
Rokotusosaaminen osio (portfolio + tentti) ja tartuntataudit tehtävä hyväksytty/hylätty
Seminaaritehtävä numeraalinen arvioin T1-K5/täydennettävä
Oppimisympäristö
Lähiopetus kampuksella ja verkko-opetus Zoom/Teams
Sisältö
Opiskelija osaa
• arvioida terveyden ja hyvinvoinnin tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa
• suunnitella moniammatillisessa yhteistyössä terveyden ja toimintakyvyn interventioita yksilöille ja ryhmille
• analysoida riskitekijöitä, olemassa olevia ja uusia terveysuhkia osana asiakkaiden tai potilaiden terveyden edistämistä
• selittää rokotusohjelman tavoitteita väestön hyvinvoinnin edistämisessä
• selittää seksuaalisuuden moninaisuutta ja seksuaaliterveyden merkitystä hyvinvoinnille sekä tunnistaa sen riskitekijöitä.
Arviointimenetelmät
- Seminaaritehtävä arvioidaan numeraalisesti T1-K5/täydennettävä,
- Kurssin tehtävät hyväksytty/hylätty
- Rokotusosaamisen kokonaisuus ( tartuntatauti tehtävä, rokotusosaamisen portfolio ja tentti) verkossa hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksytty suorittaminen vaatii kurssin tehtävien hyväksytyn suorittamisen, rokotusosaamisen ja tartuntataudit osion hyväksytyn suorittamisen, osallistumisen lähiopetuksena olevaan harjoituspäivään ja hyväksytyn arvosanana seminaaritehtävästä.
Kurssin arvosana muodostuu seminaarityön arvioinnista.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opintojakso on hylätty, jos ei osallistunut lähiopetukseen ja opintojakson tehtäviä ei ole suoritettu kriteerien mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
01.07.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 02.11.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 11
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Noora Kukkonen
- Päivi Viitanen
- Tytti Lindeberg
- Noora Pasuri-Seppänen
Ryhmät
-
HLTISH24SMUSairaanhoitajakoulutus 24SMU Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• arvioida terveyden ja hyvinvoinnin tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa
• suunnitella moniammatillisessa yhteistyössä terveyden ja toimintakyvyn interventioita yksilöille ja ryhmille
• analysoida riskitekijöitä, olemassa olevia ja uusia terveysuhkia osana asiakkaiden tai potilaiden terveyden edistämistä
• selittää rokotusohjelman tavoitteita väestön hyvinvoinnin edistämisessä
• selittää seksuaalisuuden moninaisuutta ja seksuaaliterveyden merkitystä hyvinvoinnille sekä tunnistaa sen riskitekijöitä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetus toteutetaan kontaktiopetuksena kampuksella. Opintojaksolla on luentoja, yksi seminaari, kaksi harjoituspäivää sekä itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmässä.
Ajoitus ja läsnäolo
100% läsnäolovelvollisuus seminaarissa ja harjoitustunneilla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson lähdemateriaalia mm.:
Infektiotaudit ja rokotukset - https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset
Matkailijan terveysopas - https://www.terveyskirjasto.fi/sisalto/matkailijan-terveysopas
Patja ym. 2022. Terveyden edistäminen
THL, hyvinvointi- ja terveyserot - https://thl.fi/aiheet/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/hyvinvointijohtaminen/hyvinvointi-ja-terveyserot
Oppimisympäristö
Lähiopetus kampuksella, Moodle -oppimisalusta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisältö
Sisältö:
- sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä
- terveyden ja hyvinvoinnin tekijät, terveyden edistäminen
- hyvinvointi- ja terveyserot
- asiakkaan voimavaroja vahvistavat interventiot, etäohjaus ja hoidon tarpeen arviointi
- rokotusosaaminen ja tartuntataudit
- seksuaali- ja lisääntymisterveys
- perhehoitotyö
Arviointimenetelmät
Rokotusosaaminen: tehtävä, verkkotentti ja taitopaja hyväksytty/hylätty
Seminaaritehtävä ryhmässä: arviointi T1- K5/ täydennettävä ja seminaari
Hoidon tarpeen arvioinnin ym. harjoitustunnit
Annetut tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettu
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata vain osittain perhe- ja yhteisölähtöisen hoitotyön, rokottamisen periaatteet sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyden käsitteitä. Ammatillisen ajattelun ja näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen ymmärtäminen on puutteellista. Opiskelijalta puuttuu vielä taitoa perustella asioita ja pohdinta on vain harvoin kriittistä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata perhe- ja yhteisölähtöisen hoitotyön, rokottamisen periaatteet sekä seksuaaliterveyden keskeiset periaatteet ja käsitteet. Opiskelija ymmärtää teoriaperustan merkityksen perhe- ja yhteisöhoitotyössä sekä seksuaaliterveydessä. Opiskelija esittää perusteltuja toimintatapoja perhe- ja yhteisöhoitotyössä sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä. Opiskelija ymmärtää terveyserojen merkityksen ja ymmärtää asiakkaan omien voimavarojen merkityksen yksilö- ja yhteisötasolla. Opiskelijalta puuttuu vielä kykyä soveltaa em. asioita.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää perhe- ja yhteisölähtöisen hoitotyön ja rokottamisen periaatteet. Opiskelija ymmärtää seksuaalisuuden osana ihmisen kokonaisvaltaista kohtaamista ja hoitamista. Opiskelija osaa soveltaa teoriaperustaa perhe- ja yhteisöhoitotyössä, seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä ja ymmärtää näiden yhteydet toisiinsa. Opiskelija osaa selittää kriittisesti ja systemaattisesti perusteltuja toimintatapoja omassa toiminnassaan. Opiskelija ymmärtää ja osaa analysoida terveyseroja ja asiakkaan omia voimavaroja ja niiden merkitystä yksilö- ja yhteisötasolla.
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
25.08.2025 - 26.10.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Veera Laiho
- LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_TH
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPREH24SMEnsihoitajakoulutus 24SM Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
- Verkkoluento 2
- Verkkoluento 3
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Harjoitus R 3
- Seminaari 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• arvioida terveyden ja hyvinvoinnin tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa
• suunnitella moniammatillisessa yhteistyössä terveyden ja toimintakyvyn interventioita yksilöille ja ryhmille
• analysoida riskitekijöitä, olemassa olevia ja uusia terveysuhkia osana asiakkaiden tai potilaiden terveyden edistämistä
• selittää rokotusohjelman tavoitteita väestön hyvinvoinnin edistämisessä
• selittää seksuaalisuuden moninaisuutta ja seksuaaliterveyden merkitystä hyvinvoinnille sekä tunnistaa sen riskitekijöitä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähi- ja verkko-opetus
Itsenäiset tai parin kanssa tehtävät oppimistehtävät
Harjoitukset kampuksella
Ajoitus ja läsnäolo
Seminaari 100% läsnäolo
Harjoituspäivä 100% läsnäolo
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson tentti- ja lähdemateriaalia:
Infektiotaudit ja rokotukset - https://thl.fi/aiheet/infektiotaudit-ja-rokotukset/tietoa-rokotuksista/rokottajan-tietopaketti
Matkailijan terveysopas - https://thl.fi/aiheet/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/matkailijan-terveysopas
Matkailijan terveysopas- https://www.terveyskirjasto.fi/sisalto/matkailijan-terveysopas
THL: Hyvinvointi- ja terveyserot - https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/
Sihto, M. & Karvonen, S. (2016). Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus – lähestymistapoja ja ratkaisuja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinninlaitos.
Sosiaali- ja terveysministeriö - https://stm.fi/seksuaaliterveys
Edistä- ehkäise- vaikuta – Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014- 2020 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/116162/THL_OPAS33_VERKKO9.3.2016.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Uusintamahdollisuudet
Rokotusosaaminen osio (portfolio + tentti) ja tartuntataudit tehtävä hyväksytty/hylätty
Seminaaritehtävä numeraalinen arvioin T1-K5/täydennettävä
Oppimisympäristö
Lähiopetus kampuksella ja verkko-opetus Zoom/Teams
Sisältö
Opiskelija osaa
• arvioida terveyden ja hyvinvoinnin tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa
• suunnitella moniammatillisessa yhteistyössä terveyden ja toimintakyvyn interventioita yksilöille ja ryhmille
• analysoida riskitekijöitä, olemassa olevia ja uusia terveysuhkia osana asiakkaiden tai potilaiden terveyden edistämistä
• selittää rokotusohjelman tavoitteita väestön hyvinvoinnin edistämisessä
• selittää seksuaalisuuden moninaisuutta ja seksuaaliterveyden merkitystä hyvinvoinnille sekä tunnistaa sen riskitekijöitä.
Arviointimenetelmät
- Seminaaritehtävä arvioidaan numeraalisesti T1-K5/täydennettävä,
- Kurssin tehtävät hyväksytty/hylätty
- Rokotusosaamisen kokonaisuus ( tartuntatauti tehtävä, rokotusosaamisen portfolio ja tentti) verkossa hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksytty suorittaminen vaatii kurssin tehtävien hyväksytyn suorittamisen, rokotusosaamisen ja tartuntataudit osion hyväksytyn suorittamisen, osallistumisen lähiopetuksena olevaan harjoituspäivään ja hyväksytyn arvosanana seminaaritehtävästä.
Kurssin arvosana muodostuu seminaarityön arvioinnista.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opintojakso on hylätty, jos ei osallistunut lähiopetukseen ja opintojakson tehtäviä ei ole suoritettu kriteerien mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 16.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Tiina Simola
- Veera Laiho
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPREH24KEnsihoitajakoulutus 24K Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Harjoitukset 1
- Seminaari
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• arvioida terveyden ja hyvinvoinnin tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa
• suunnitella moniammatillisessa yhteistyössä terveyden ja toimintakyvyn interventioita yksilöille ja ryhmille
• analysoida riskitekijöitä, olemassa olevia ja uusia terveysuhkia osana asiakkaiden tai potilaiden terveyden edistämistä
• selittää rokotusohjelman tavoitteita väestön hyvinvoinnin edistämisessä
• selittää seksuaalisuuden moninaisuutta ja seksuaaliterveyden merkitystä hyvinvoinnille sekä tunnistaa sen riskitekijöitä.
Arviointiasteikko
1-5