Perustason ensihoito II ja ammattitaidon arviointiLaajuus (5 op)
Tunnus: AH00CA73
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tehdä vammapotilaalle systemaattisen tilanarvion
- erottaa korkea- ja matalariskiset vammamekanismit ja ymmärtää niiden vaikutukset potilaan tilaan ja hoidon suunnitteluun
- valita tarkoituksenmukaiset tukemis-, siirtämis- ja hoitovälineet sekä -menetelmät, ja käyttää niitä turvallisesti
- ymmärtää viranomaisyhteistyötahojen roolit ja radioliikenteen perusteet yleisimmissä ensihoitotilanteissa
- osoittaa hallitsevansa ensihoitotyöhön liittyvät keskeiset tiedolliset ja taidolliset perustason ammattitaitovaatimukset ja kykenevänsä työskentelemään turvallisesti sairaalan ulkopuolella
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 27.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Mira Korvenoja
- Anssi Hapuli
- LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_EH
Opetusryhmät
- Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPREH23SMEnsihoitajakoulutus 23SM Lappeenranta
Pienryhmät
- Info 1
- Seminaari 1
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Simulaatio R 1
- Simulaatio R 2
- Tentti 1
- Näyttö 1
- Näyttö 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tehdä vammapotilaalle systemaattisen tilanarvion
- erottaa korkea- ja matalariskiset vammamekanismit ja ymmärtää niiden vaikutukset potilaan tilaan ja hoidon suunnitteluun
- valita tarkoituksenmukaiset tukemis-, siirtämis- ja hoitovälineet sekä -menetelmät, ja käyttää niitä turvallisesti
- ymmärtää viranomaisyhteistyötahojen roolit ja radioliikenteen perusteet yleisimmissä ensihoitotilanteissa
- osoittaa hallitsevansa ensihoitotyöhön liittyvät keskeiset tiedolliset ja taidolliset perustason ammattitaitovaatimukset ja kykenevänsä työskentelemään turvallisesti sairaalan ulkopuolella
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi jakautuu kahteen osaan; vammapotilas perustason ensihoidossa ja ammattitaidon arviointi 1.
Kurssin vammapotilasosassa vuorottelee kontaktiopetus ja itsenäinen opiskelu. Kontaktiopetusta tarjotaan luento-opetuksena ja seminaaripäivänä, sekä simulaatioissa. Itsenäistä ryhmätyöskentelyä sisältyy seminaaritehtävään, joka esitetään seminaaripäivänä. Simulaatio-opetusta edeltää kirjallinen oppimistehtävä.
Kurssin ammattitaidon arviointi 1 osa koostuu valtakunnalliseen perustason ensihoidon teoriakokeeseen (Webropol), sekä osaamisen näyttökokeeseen. Tentti sekä näyttö järjestetään Lappeenrannan kampuksella.
Ajoitus ja läsnäolo
Simulaatioissa on 100% läsnäolovaatimus edellytyksenä kurssin hyväksytylle suorittamiselle. Poissaolot korvataan seuraavan toteutuksen yhteydessä, korvaavia tehtäviä ei ole mahdollista tehdä. Ammattitaidon arvioinnin osalta valtakunnallisen tentin hyväksytty suorittaminen on edellytys näyttökokeeseen osallistumiseksi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alanen, P. Jormakka, J., Kosonen, A., Saikko S. 2016 tai uudempi. Oireista työdiagnoosiin. Helsinki: Sanoma Pro. Luku 4.
Naarajärvi, S., Telkki, T. 2019. Perustason ensihoito. Luvut 5 ja 8 soveltuvin osin.
Duodecimin Ensihoito-opas (uusin painos tai Terveysportti). Perustason välilehtien vamma-osiot.
Kuisma, M., Holmström, P., Nurmi, J., Porthán, K., Taskinen, T. 2017 (tai uudempi). Ensihoito. Helsinki: Sanoma Pro. Luvut 5. ja 6. soveltuvin osin
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valtakunnallinen perustason tentti ja osaamisen arviointi -näyttökoe järjestetään ainoastaan kerran lukukaudessa. Tentin ja näytön voi uusia seuraavan ryhmän mukana. Valtakunnallista tenttiä ole mahdollista uusia yleisinä uusintatenttipäivinä.
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö
Kampus
Simulaatiotilat
Ulkoilma
Sisältö
Vamutunut potilas perustason ensihoidossa:
Toiminta onnettomuuspaikalla
Vammamekanismit
Vammapotilaan tutkiminen, tukeminen ja siirtäminen
Vammapotilaan hoito
(Prehospital TraumaTeam)
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tavoitteet:
Kurssin jälkeen opiskelija osaa toimia turvallisesti onnettomuuspaikalla. Opiskelija osaa määritellä perustason ensihoitotyössä tarvittavat ei-tekniset taidot ja ymmärtää niiden merkityksen potilas- ja työturvallisuudelle. Opiskelija soveltaa vammamekanismin ja tutkimisen/haastattelun avulla keräämäänsä tietoa ja tuntee korkeariskisen potilaan tunnusmerkit. Opiskelija osaa tutkia vammapotilaan systemaattisesti ja osaa käyttää hoitovälineitä tarkoituksenmukaisesti sekä suorittaa tarvittavat hoitotoimenpiteet. Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisen tukemis- ja siirtovälineen ja käyttää sitä potilasturvallisesti. Opiskelija soveltaa kurssilla oppimiaan tietoja ja taitoja simulaatioharjoituksessa ja osaa perustella tekemänsä valinnat. Opiskelija hyödyntää toimiessaan erilaisia tarkistuslistoja tai muistisääntöjä.
Ennen perustason valtakunnallisen tentin suorittamista opiskelijalla on oltava suoritettuna perustason ensihoidon muut opinnot (ensihoitopalvelu, potilaan tutkiminen, perustason ensihoito 1, perustason ensihoito 2 vammautuneen potilaan osa)
Arviointimenetelmät
Moodletehtävät (lunttilappu ja itsearviointi) palautettu = hyväksytty
Seminaaritehtävä = hyväksytty/täydennettävä
Osallistuminen kahteen simulaatioon = hyväksytty
Kirjallisten oppimistehtävien vertaisarviointi = 1-5. (Opettaja tarkistaa vertaisarvioinnin)
Perustason valtakunnallinen teoriakoe = Hyväksytty/Hylätty (hyväksymisraja 65 % maksimipistemäärästä)
Perustason osaamisen näyttökokeesta arviointi = hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Vammapotilaan kohtaaminen on epäjohdonmukaista. Ensiarvion ja täsmennetyn tilannearvioin tekeminen ei toteudu. Opiskelija ei osaa perustella valintojaan potilaan tutkimisessa, tukemisessa tai hoitamisessa. Opiskelijan toiminta vaarantaa potilasturvallisuuden.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa, mutta toiminta ei aina ole johdonmukaista. Ensiarvion ja/tai tarkennetun tilanarvion tekeminen on haparoivaa tai toteutuu vain osittain. Hoitoprotokollan edellyttämät haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät toteutumatta. Opiskelijan toiminta on potilasturvallista, mutta ei osaa perustella kaikkia valintojaan. Vammapotilaan tukeminen ja/tai siirtäminen on epävarmaa. Tarvittavan hoitoteknologian hallinta on epävarmaa. Toiminta ei ole itsenäistä vaan vahvasti työpariin tukeutuvaa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa ja tehdä oikein ensiarvion. Tiedonkeruu ja anamneesin tekeminen onnistuvat opetetulla tavalla potilasta haastattelemalla. Tarkennettuun tilanarvioon tarvittava tutkiminen on loogista ja johdonmukaista. Kerätyn tiedon perusteella aloitettu ensihoito on oikea. Hoitoteknologian ja tukemisvälineiden käyttö onnistuvat turvallisesti. Opiskelija kykenee tekemään itsenäisiä päätöksiä ja johtamaan muita. Opiskelija käyttää hoitotilanteessa potilasturvallisen työskentelyn edellyttämiä ei-teknisiä taitoja sekä hyödyntää erilaisia tarkistuslistoja tai muistisääntöjä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa varmoin ottein ja tehdä potilaan ensiarvion oikein. Tiedonkeruussa ja anamneesin tekemissä opiskelija etenee luontevasti ja johdonmukaisesti. Opiskelija osaa tutkia potilaan kattavasti ja analysoida kriittisesti hankkimiaan tietoja. Opiskelija käyttää tukemisvälineitä sujuvasti ja turvallisesti. Potilaan hoitaminen on varmaa ja opiskelija kykenee perustelemaan annetun hoidon. Tilanteeseen liittyvä kommunikointi on selkeää, kohdistettua ja varmistettua. Johtaminen ja päätöksenteko on varmaa. Hoitamisessa ja raportoinnissa opiskelija käyttää varmentavia tarkistuslistoja ja muistisääntöjä.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
12.04.2024 - 13.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Tia Windahl
- Anssi Hapuli
- LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_EH
Opetusryhmät
- Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPREH23KEnsihoitajakoulutus 23K Lappeenranta
Pienryhmät
- Info 1
- Seminaari 1
- Simulaatio 1
- Harjoitukset 1
- Näyttö 1
- Tentti 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tehdä vammapotilaalle systemaattisen tilanarvion
- erottaa korkea- ja matalariskiset vammamekanismit ja ymmärtää niiden vaikutukset potilaan tilaan ja hoidon suunnitteluun
- valita tarkoituksenmukaiset tukemis-, siirtämis- ja hoitovälineet sekä -menetelmät, ja käyttää niitä turvallisesti
- ymmärtää viranomaisyhteistyötahojen roolit ja radioliikenteen perusteet yleisimmissä ensihoitotilanteissa
- osoittaa hallitsevansa ensihoitotyöhön liittyvät keskeiset tiedolliset ja taidolliset perustason ammattitaitovaatimukset ja kykenevänsä työskentelemään turvallisesti sairaalan ulkopuolella
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi jakautuu kahteen osaan; vammapotilas perustason ensihoidossa ja ammattitaidon arviointi 1.
Kontaktiopetusta verkossa
Lähiopetusta kampuksella taitopajoissa ja simulaatioissa
Itsenäistä opiskelua
Kirjallinen oppimistehtävä
EXAM-tentti
Ammattitaidon arviointi 1 sisältää valtakunnallisen perustason ensihoidon teoriakokeen (Webropol), harjoitukset sekä näyttökokeen
Ajoitus ja läsnäolo
Molempiin simulaatiopäiviin edellytetään on 100% läsnäoloa. Poissaolot korvataan seuraavan toteutuksen yhteydessä, korvaavia tehtäviä ei ole mahdollista tehdä.
Valtakunnallinen perustason tentti on suoritettava hyväksytysti ennen näyttökokeeseen osallistumista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alanen, P. Jormakka, J., Kosonen, A., Saikko S. 2016. Oireista työdiagnoosiin. Helsinki: Sanoma Pro. Luku 4.
Naarajärvi, S., Telkki, T. 2019. Perustason ensihoito. Luvut 5 ja 8 soveltuvin osin.
Duodecimin Ensihoito-opas (uusin painos tai Terveysportti). Perustason välilehtien vamma-osiot.
Kuisma, M., Holmström, P., Nurmi, J., Porthán, K., Taskinen, T. 2017 (tai uudempi). Ensihoito. Helsinki: Sanoma Pro. Luvut 5. ja 6. soveltuvin osin
Työelämäyhteistyö
Valtakunnallinen perustason tentti ja osaamisen arviointi -näyttökoe järjestetään ainoastaan kerran lukukaudessa. Tentin ja näytön voi uusia seuraavan ryhmän mukana. Valtakunnallista tenttiä ole mahdollista uusia yleisinä uusintatenttipäivinä.
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö
Kampus
Simulaatiotilat
Ulkoilma
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Vammautunut potilas ensihoidossa:
3 op = 81 opiskelijan työtuntia, josta
Kontaktiopetusta n. 30 tuntia ja
itsenäistä opiskelua 51 tuntia
Ammattitaidon arviointi 1:
2 op = 54 opiskelijan työtuntia
Tentti, harjoitukset ja näyttökoe n. 12 h
Itsenäinen opiskelu (valmistautuminen tenttiin ja näyttöön) 40 h
Sisältö
Vammautunut potilas perustason ensihoidossa:
Toiminta onnettomuuspaikalla
Vammamekanismit
Vammapotilaan tutkiminen
Vammapotilaan tukeminen ja siirtäminen
Vammapotilaan hoito
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tavoitteet:
Kurssin jälkeen opiskelija osaa toimia turvallisesti onnettomuuspaikalla. Opiskelija osaa määritellä perustason ensihoitotyössä tarvittavat ei-tekniset taidot ja ymmärtää niiden merkityksen potilas- ja työturvallisuudelle. Opiskelija soveltaa vammamekanismin ja tutkimisen/haastattelun avulla keräämäänsä tietoa ja tuntee korkeariskisen potilaan tunnusmerkit. Opiskelija osaa tutkia vammapotilaan systemaattisesti ja osaa käyttää hoitovälineitä tarkoituksenmukaisesti sekä suorittaa tarvittavat hoitotoimenpiteet. Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisen tukemis- ja siirtovälineen ja käyttää sitä potilasturvallisesti. Opiskelija soveltaa kurssilla oppimiaan tietoja ja taitoja simulaatioharjoituksessa ja osaa perustella tekemänsä valinnat. Opiskelija hyödyntää toimiessaan erilaisia tarkistuslistoja tai muistisääntöjä.
Ennen perustason valtakunnallisen tentin suorittamista opiskelijalla on oltava suoritettuna perustason ensihoidon muut opinnot (ensihoitopalvelu, potilaan tutkiminen, perustason ensihoito 1, perustason ensihoito 2 vammautuneen potilaan osa).
Arviointimenetelmät
Seminaaritehtävän arviointi (hyväksytty/täydennettävä)
Kirjallisten oppimistehtävien vertaisarviointi (1-5). Opettaja tarkistaa vertaisarvioinnin.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu 50 % kirjallisen tehtävän arvosanasta ja 50 % tenttiarvosanasta.
Perustason valtakunnallisesta teoriakkokeesta ja osaamisen näyttökokeesta arviointi (hyväksytty/hylätty)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Vammapotilaan kohtaaminen on epäjohdonmukaista. Ensiarvion ja täsmennetyn tilannearvioin tekeminen ei toteudu. Opiskelija ei osaa perustella valintojaan potilaan tutkimisessa, tukemisessa tai hoitamisessa. Opiskelijan toiminta vaarantaa potilasturvallisuuden.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa, mutta toiminta ei aina ole johdonmukaista. Ensiarvion ja/tai tarkennetun tilanarvion tekeminen on haparoivaa tai toteutuu vain osittain. Hoitoprotokollan edellyttämät haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät toteutumatta. Opiskelijan toiminta on potilasturvallista, mutta ei osaa perustella kaikkia valintojaan. Vammapotilaan tukeminen ja/tai siirtäminen on epävarmaa. Tarvittavan hoitoteknologian hallinta on epävarmaa. Toiminta ei ole itsenäistä vaan vahvasti työpariin tukeutuvaa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa ja tehdä oikein ensiarvion. Tiedonkeruu ja anamneesin tekeminen onnistuvat opetetulla tavalla potilasta haastattelemalla. Tarkennettuun tilanarvioon tarvittava tutkiminen on loogista ja johdonmukaista. Kerätyn tiedon perusteella aloitettu ensihoito on oikea. Hoitoteknologian ja tukemisvälineiden käyttö onnistuvat turvallisesti. Opiskelija kykenee tekemään itsenäisiä päätöksiä ja johtamaan muita. Opiskelija käyttää hoitotilanteessa potilasturvallisen työskentelyn edellyttämiä ei-teknisiä taitoja sekä hyödyntää erilaisia tarkistuslistoja tai muistisääntöjä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa varmoin ottein ja tehdä potilaan ensiarvion oikein. Tiedonkeruussa ja anamneesin tekemissä opiskelija etenee luontevasti ja johdonmukaisesti. Opiskelija osaa tutkia potilaan kattavasti ja analysoida kriittisesti hankkimiaan tietoja. Opiskelija käyttää tukemisvälineitä sujuvasti ja turvallisesti. Potilaan hoitaminen on varmaa ja opiskelija kykenee perustelemaan annetun hoidon. Tilanteeseen liittyvä kommunikointi on selkeää, kohdistettua ja varmistettua. Johtaminen ja päätöksenteko on varmaa. Hoitamisessa ja raportoinnissa opiskelija käyttää varmentavia tarkistuslistoja ja muistisääntöjä.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
04.01.2024 - 28.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Jenni Hämäläinen
- Tia Windahl
- Anssi Hapuli
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPREH22SMEnsihoitajakoulutus 22SM Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
- Simulaatio 1
- Simulaatio 2
- Seminaari 1
- Seminaari 2
- Harjoitukset 1
- Harjoitukset 2
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Tentti 1
- Näyttö 1
- Näyttö 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tehdä vammapotilaalle systemaattisen tilanarvion
- erottaa korkea- ja matalariskiset vammamekanismit ja ymmärtää niiden vaikutukset potilaan tilaan ja hoidon suunnitteluun
- valita tarkoituksenmukaiset tukemis-, siirtämis- ja hoitovälineet sekä -menetelmät, ja käyttää niitä turvallisesti
- ymmärtää viranomaisyhteistyötahojen roolit ja radioliikenteen perusteet yleisimmissä ensihoitotilanteissa
- osoittaa hallitsevansa ensihoitotyöhön liittyvät keskeiset tiedolliset ja taidolliset perustason ammattitaitovaatimukset ja kykenevänsä työskentelemään turvallisesti sairaalan ulkopuolella
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi jakautuu kahteen osaan; vammapotilas perustason ensihoidossa ja ammattitaidon arviointi 1.
Kurssin vammapotilasosassa vuorottelee kontaktiopetus ja itsenäinen opiskelu. Kontaktiopetusta tarjotaan luento-opetuksena ja seminaaripäivänä, sekä simulaatioissa. Itsenäistä ryhmätyöskentelyä sisältyy seminaaritehtävään, joka esitetään seminaaripäivänä. Simulaatio-opetusta edeltää kirjallinen oppimistehtävä.
Kurssin ammattitaidon arviointi 1 osa koostuu valtakunnalliseen perustason ensihoidon teoriakokeeseen (Webropol), sekä osaamisen näyttökokeeseen. Tentti sekä näyttö järjestetään Lappeenrannan kampuksella.
Ajoitus ja läsnäolo
Simulaatioissa on 100% läsnäolovaatimus edellytyksenä kurssin hyväksytylle suorittamiselle. Poissaolot korvataan seuraavan toteutuksen yhteydessä, korvaavia tehtäviä ei ole mahdollista tehdä. Ammattitaidon arvioinnin osalta valtakunnallisen tentin hyväksytty suorittaminen on edellytys näyttökokeeseen osallistumiseksi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alanen, P. Jormakka, J., Kosonen, A., Saikko S. 2016 tai uudempi. Oireista työdiagnoosiin. Helsinki: Sanoma Pro. Luku 4.
Naarajärvi, S., Telkki, T. 2019. Perustason ensihoito. Luvut 5 ja 8 soveltuvin osin.
Duodecimin Ensihoito-opas (uusin painos tai Terveysportti). Perustason välilehtien vamma-osiot.
Kuisma, M., Holmström, P., Nurmi, J., Porthán, K., Taskinen, T. 2017 (tai uudempi). Ensihoito. Helsinki: Sanoma Pro. Luvut 5. ja 6. soveltuvin osin
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valtakunnallinen perustason tentti ja osaamisen arviointi -näyttökoe järjestetään ainoastaan kerran lukukaudessa. Tentin ja näytön voi uusia seuraavan ryhmän mukana. Valtakunnallista tenttiä ole mahdollista uusia yleisinä uusintatenttipäivinä.
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö
Kampus
Simulaatiotilat
Ulkoilma
Sisältö
Vamutunut potilas perustason ensihoidossa:
Toiminta onnettomuuspaikalla
Vammamekanismit
Vammapotilaan tutkiminen, tukeminen ja siirtäminen
Vammapotilaan hoito
(Prehospital TraumaTeam)
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tavoitteet:
Kurssin jälkeen opiskelija osaa toimia turvallisesti onnettomuuspaikalla. Opiskelija osaa määritellä perustason ensihoitotyössä tarvittavat ei-tekniset taidot ja ymmärtää niiden merkityksen potilas- ja työturvallisuudelle. Opiskelija soveltaa vammamekanismin ja tutkimisen/haastattelun avulla keräämäänsä tietoa ja tuntee korkeariskisen potilaan tunnusmerkit. Opiskelija osaa tutkia vammapotilaan systemaattisesti ja osaa käyttää hoitovälineitä tarkoituksenmukaisesti sekä suorittaa tarvittavat hoitotoimenpiteet. Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisen tukemis- ja siirtovälineen ja käyttää sitä potilasturvallisesti. Opiskelija soveltaa kurssilla oppimiaan tietoja ja taitoja simulaatioharjoituksessa ja osaa perustella tekemänsä valinnat. Opiskelija hyödyntää toimiessaan erilaisia tarkistuslistoja tai muistisääntöjä.
Ennen perustason valtakunnallisen tentin suorittamista opiskelijalla on oltava suoritettuna perustason ensihoidon muut opinnot (ensihoitopalvelu, potilaan tutkiminen, perustason ensihoito 1, perustason ensihoito 2 vammautuneen potilaan osa)
Arviointimenetelmät
Moodletehtävät (lunttilappu ja itsearviointi) palautettu = hyväksytty
Seminaaritehtävä = hyväksytty/täydennettävä
Osallistuminen kahteen simulaatioon = hyväksytty
Kirjallisten oppimistehtävien vertaisarviointi = 1-5. (Opettaja tarkistaa vertaisarvioinnin)
Perustason valtakunnallinen teoriakoe = Hyväksytty/Hylätty (hyväksymisraja 65 % maksimipistemäärästä)
Perustason osaamisen näyttökokeesta arviointi = hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Vammapotilaan kohtaaminen on epäjohdonmukaista. Ensiarvion ja täsmennetyn tilannearvioin tekeminen ei toteudu. Opiskelija ei osaa perustella valintojaan potilaan tutkimisessa, tukemisessa tai hoitamisessa. Opiskelijan toiminta vaarantaa potilasturvallisuuden.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa, mutta toiminta ei aina ole johdonmukaista. Ensiarvion ja/tai tarkennetun tilanarvion tekeminen on haparoivaa tai toteutuu vain osittain. Hoitoprotokollan edellyttämät haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät toteutumatta. Opiskelijan toiminta on potilasturvallista, mutta ei osaa perustella kaikkia valintojaan. Vammapotilaan tukeminen ja/tai siirtäminen on epävarmaa. Tarvittavan hoitoteknologian hallinta on epävarmaa. Toiminta ei ole itsenäistä vaan vahvasti työpariin tukeutuvaa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa ja tehdä oikein ensiarvion. Tiedonkeruu ja anamneesin tekeminen onnistuvat opetetulla tavalla potilasta haastattelemalla. Tarkennettuun tilanarvioon tarvittava tutkiminen on loogista ja johdonmukaista. Kerätyn tiedon perusteella aloitettu ensihoito on oikea. Hoitoteknologian ja tukemisvälineiden käyttö onnistuvat turvallisesti. Opiskelija kykenee tekemään itsenäisiä päätöksiä ja johtamaan muita. Opiskelija käyttää hoitotilanteessa potilasturvallisen työskentelyn edellyttämiä ei-teknisiä taitoja sekä hyödyntää erilaisia tarkistuslistoja tai muistisääntöjä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa varmoin ottein ja tehdä potilaan ensiarvion oikein. Tiedonkeruussa ja anamneesin tekemissä opiskelija etenee luontevasti ja johdonmukaisesti. Opiskelija osaa tutkia potilaan kattavasti ja analysoida kriittisesti hankkimiaan tietoja. Opiskelija käyttää tukemisvälineitä sujuvasti ja turvallisesti. Potilaan hoitaminen on varmaa ja opiskelija kykenee perustelemaan annetun hoidon. Tilanteeseen liittyvä kommunikointi on selkeää, kohdistettua ja varmistettua. Johtaminen ja päätöksenteko on varmaa. Hoitamisessa ja raportoinnissa opiskelija käyttää varmentavia tarkistuslistoja ja muistisääntöjä.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 15.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Jenni Hämäläinen
- Tia Windahl
- Anssi Hapuli
- Tuomo Nyyssönen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPREH22KEnsihoitajakoulutus 22K Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Seminaari 1
- Harjoitukset 1
- Simulaatio 1
- Tentti 1
- Näyttö 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tehdä vammapotilaalle systemaattisen tilanarvion
- erottaa korkea- ja matalariskiset vammamekanismit ja ymmärtää niiden vaikutukset potilaan tilaan ja hoidon suunnitteluun
- valita tarkoituksenmukaiset tukemis-, siirtämis- ja hoitovälineet sekä -menetelmät, ja käyttää niitä turvallisesti
- ymmärtää viranomaisyhteistyötahojen roolit ja radioliikenteen perusteet yleisimmissä ensihoitotilanteissa
- osoittaa hallitsevansa ensihoitotyöhön liittyvät keskeiset tiedolliset ja taidolliset perustason ammattitaitovaatimukset ja kykenevänsä työskentelemään turvallisesti sairaalan ulkopuolella
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi jakautuu kahteen osaan; vammapotilas perustason ensihoidossa ja ammattitaidon arviointi 1.
Kurssin vammapotilaan osan toteutetaan kontaktiopetuksena luento-opetuksena ja seminaaripäivänä, sekä lähiopetuksena taitopajaharjoituksena sekä simulaatio-opetuksena. Kurssi edellyttää opiskelijoilta myös itsenäistä opiskelua. Kurssin harjoituksissa edellä mainitun lisäksi opiskelija harjaantuu ryhmä- ja parityöskentelytaidoissa ja kurssilla tehdään myös ryhmässä kirjallinen oppimistehtävä.
Kurssin ammattitaidon arviointi 1 osa jakautuu lähiopetuksena pidettävään valtakunnalliseen perustason ensihoidon teoriakokeeseen (Webropol), harjoituspäivään sekä osaamisen näyttöön
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssin lähiopetustunneilla sekä harjoituksissa ja simulaatioissa on 100% läsnäolovaatimus edellytyksenä kurssin hyväksytylle suorittamiselle. Poissaolot korvataan seuraavan toteutuksen yhteydessä, korvaavia tehtäviä ei ole mahdollista tehdä. Ammattitaidon arvioinnin osalta valtakunnallisen tentin läpäiseminen on edellytys näyttökokeeseen pääsemiselle.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alanen, P. Jormakka, J., Kosonen, A., Saikko S. 2016. Oireista työdiagnoosiin. Helsinki: Sanoma Pro. Luku 4.
Naarajärvi, S., Telkki, T. 2019. Perustason ensihoito. Luvut 5 ja 8 soveltuvin osin.
Duodecimin Ensihoito-opas (uusin painos tai Terveysportti). Perustason välilehtien vamma-osiot.
Kuisma, M., Holmström, P., Nurmi, J., Porthán, K., Taskinen, T. 2017 (tai uudempi). Ensihoito. Helsinki: Sanoma Pro. Luvut 5. ja 6. soveltuvin osin
Työelämäyhteistyö
Valtakunnallinen perustason tentti ja osaamisen arviointi -näyttökoe järjestetään ainoastaan kerran lukukaudessa. Tentin ja näytön voi uusia seuraavan ryhmän mukana. Valtakunnallista tenttiä ole mahdollista uusia yleisinä uusintatenttipäivinä.
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö
Kampus
Simulaatiotilat
Ulkoilma
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 opiskelijan työtuntia
Sisältö
Vamutunut potilas perustason ensihoidossa:
Toiminta onnettomuuspaikalla
Vammamekanismit
Vammapotilaan tutkiminen, tukeminen ja siirtäminen
Vammapotilaan hoito
Prehospital TraumaTeam
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tavoitteet:
Kurssin jälkeen opiskelija osaa toimia turvallisesti onnettomuuspaikalla. Opiskelija osaa määritellä perustason ensihoitotyössä tarvittavat ei-tekniset taidot ja ymmärtää niiden merkityksen potilas- ja työturvallisuudelle. Opiskelija soveltaa vammamekanismin ja tutkimisen/haastattelun avulla keräämäänsä tietoa ja tuntee korkeariskisen potilaan tunnusmerkit. Opiskelija osaa tutkia vammapotilaan systemaattisesti ja osaa käyttää hoitovälineitä tarkoituksenmukaisesti sekä suorittaa tarvittavat hoitotoimenpiteet. Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisen tukemis- ja siirtovälineen ja käyttää sitä potilasturvallisesti. Opiskelija soveltaa kurssilla oppimiaan tietoja ja taitoja simulaatioharjoituksessa ja osaa perustella tekemänsä valinnat. Opiskelija hyödyntää toimiessaan erilaisia tarkistuslistoja tai muistisääntöjä.
Ennen perustason valtakunnallisen tentin suorittamista opiskelijalla on oltava suoritettuna perustason ensihoidon muut opinnot (ensihoitopalvelu, potilaan tutkiminen, perustason ensihoito 1, perustason ensihoito 2 vammautuneen potilaan osa).
Arviointimenetelmät
Seminaaritehtävän arviointi (hyväksytty/täydennettävä)
Kirjallisten oppimistehtävien vertaisarviointi (1-5). Opettaja tarkistaa vertaisarvioinnin.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu kirjallisen tehtävän arvosanasta.
Perustason valtakunnallisesta teoriakkokeesta ja osaamisen näyttökokeesta arviointi (hyväksytty/hylätty)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Vammapotilaan kohtaaminen on epäjohdonmukaista. Ensiarvion ja täsmennetyn tilannearvioin tekeminen ei toteudu. Opiskelija ei osaa perustella valintojaan potilaan tutkimisessa, tukemisessa tai hoitamisessa. Opiskelijan toiminta vaarantaa potilasturvallisuuden.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa, mutta toiminta ei aina ole johdonmukaista. Ensiarvion ja/tai tarkennetun tilanarvion tekeminen on haparoivaa tai toteutuu vain osittain. Hoitoprotokollan edellyttämät haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät toteutumatta. Opiskelijan toiminta on potilasturvallista, mutta ei osaa perustella kaikkia valintojaan. Vammapotilaan tukeminen ja/tai siirtäminen on epävarmaa. Tarvittavan hoitoteknologian hallinta on epävarmaa. Toiminta ei ole itsenäistä vaan vahvasti työpariin tukeutuvaa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa ja tehdä oikein ensiarvion. Tiedonkeruu ja anamneesin tekeminen onnistuvat opetetulla tavalla potilasta haastattelemalla. Tarkennettuun tilanarvioon tarvittava tutkiminen on loogista ja johdonmukaista. Kerätyn tiedon perusteella aloitettu ensihoito on oikea. Hoitoteknologian ja tukemisvälineiden käyttö onnistuvat turvallisesti. Opiskelija kykenee tekemään itsenäisiä päätöksiä ja johtamaan muita. Opiskelija käyttää hoitotilanteessa potilasturvallisen työskentelyn edellyttämiä ei-teknisiä taitoja sekä hyödyntää erilaisia tarkistuslistoja tai muistisääntöjä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa varmoin ottein ja tehdä potilaan ensiarvion oikein. Tiedonkeruussa ja anamneesin tekemissä opiskelija etenee luontevasti ja johdonmukaisesti. Opiskelija osaa tutkia potilaan kattavasti ja analysoida kriittisesti hankkimiaan tietoja. Opiskelija käyttää tukemisvälineitä sujuvasti ja turvallisesti. Potilaan hoitaminen on varmaa ja opiskelija kykenee perustelemaan annetun hoidon. Tilanteeseen liittyvä kommunikointi on selkeää, kohdistettua ja varmistettua. Johtaminen ja päätöksenteko on varmaa. Hoitamisessa ja raportoinnissa opiskelija käyttää varmentavia tarkistuslistoja ja muistisääntöjä.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
17.04.2023 - 24.09.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lahden kampus
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Jenni Hämäläinen
- Outi Koivulahti
- Sannakaisa Marjamäki-Nieminen
- Anni Koponen
- Krista Katela
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIEH22KMEnsihoitajakoulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
- Verkkoluento 2
- Verkkoluento 3
- Simulaatio 1
- Simulaatio 2
- Tentti 1
- Harjoitukset 1
- Näyttö 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tehdä vammapotilaalle systemaattisen tilanarvion
- erottaa korkea- ja matalariskiset vammamekanismit ja ymmärtää niiden vaikutukset potilaan tilaan ja hoidon suunnitteluun
- valita tarkoituksenmukaiset tukemis-, siirtämis- ja hoitovälineet sekä -menetelmät, ja käyttää niitä turvallisesti
- ymmärtää viranomaisyhteistyötahojen roolit ja radioliikenteen perusteet yleisimmissä ensihoitotilanteissa
- osoittaa hallitsevansa ensihoitotyöhön liittyvät keskeiset tiedolliset ja taidolliset perustason ammattitaitovaatimukset ja kykenevänsä työskentelemään turvallisesti sairaalan ulkopuolella
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi jakautuu kahteen osaan; vammapotilas perustason ensihoidossa ja ammattitaidon arviointi 1.
Kurssin vammapotilasosassa vuorottelee kontaktiopetus ja itsenäinen opiskelu. Kontaktiopetusta tarjotaan luento-opetuksena ja seminaaripäivänä, sekä simulaatioissa. Itsenäistä ryhmätyöskentelyä sisältyy seminaaritehtävään, joka esitetään seminaaripäivänä. Simulaatio-opetusta edeltää kirjallinen oppimistehtävä. Vammaosio päättyy Exam-tenttiin.
Kurssin ammattitaidon arviointi 1 osa koostuu valtakunnalliseen perustason ensihoidon teoriakokeeseen (Webropol), sekä osaamisen näyttökokeeseen. Tentti sekä näyttö järjestetään Lahden kampuksella.
Ajoitus ja läsnäolo
Simulaatioissa on 100% läsnäolovaatimus edellytyksenä kurssin hyväksytylle suorittamiselle. Poissaolot korvataan seuraavan toteutuksen yhteydessä, korvaavia tehtäviä ei ole mahdollista tehdä. Ammattitaidon arvioinnin osalta valtakunnallisen tentin läpäiseminen on edellytys näyttökokeeseen pääsemiselle.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alanen, P. Jormakka, J., Kosonen, A., Saikko S. 2016. Oireista työdiagnoosiin. Helsinki: Sanoma Pro. Luku 4.
Naarajärvi, S., Telkki, T. 2019. Perustason ensihoito. Luvut 5 ja 8 soveltuvin osin.
Duodecimin Ensihoito-opas (uusin painos tai Terveysportti). Perustason välilehtien vamma-osiot.
Kuisma, M., Holmström, P., Nurmi, J., Porthán, K., Taskinen, T. 2017 (tai uudempi). Ensihoito. Helsinki: Sanoma Pro. Luvut 5. ja 6. soveltuvin osin
Työelämäyhteistyö
Valtakunnallinen perustason tentti ja osaamisen arviointi -näyttökoe järjestetään ainoastaan kerran lukukaudessa. Tentin ja näytön voi uusia seuraavan ryhmän mukana. Valtakunnallista tenttiä ole mahdollista uusia yleisinä uusintatenttipäivinä.
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö
Kampus
Simulaatiotilat
Ulkoilma
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Vammautunut potilas ensihoidossa-osa:
3 op = 81 opiskelijan työtuntia
Lähiopetus 30 tuntia
Etäopiskelu 51 tuntia
Ammattitaidon arviointi 1-osa:
2 op = 54 opiskelijan työtuntia
Itsenäinen opiskelu, valmistautuminen tenttiin ja näyttöön n. 50%
Käytännön harjoittelu ja osaamisen näyttö sekä tentti n. 50%
Sisältö
Vamutunut potilas perustason ensihoidossa:
Toiminta onnettomuuspaikalla
Vammamekanismit
Vammapotilaan tutkiminen, tukeminen ja siirtäminen
Vammapotilaan hoito
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tavoitteet:
Kurssin jälkeen opiskelija osaa toimia turvallisesti onnettomuuspaikalla. Opiskelija osaa määritellä perustason ensihoitotyössä tarvittavat ei-tekniset taidot ja ymmärtää niiden merkityksen potilas- ja työturvallisuudelle. Opiskelija soveltaa vammamekanismin ja tutkimisen/haastattelun avulla keräämäänsä tietoa ja tuntee korkeariskisen potilaan tunnusmerkit. Opiskelija osaa tutkia vammapotilaan systemaattisesti ja osaa käyttää hoitovälineitä tarkoituksenmukaisesti sekä suorittaa tarvittavat hoitotoimenpiteet. Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisen tukemis- ja siirtovälineen ja käyttää sitä potilasturvallisesti. Opiskelija soveltaa kurssilla oppimiaan tietoja ja taitoja simulaatioharjoituksessa ja osaa perustella tekemänsä valinnat. Opiskelija hyödyntää toimiessaan erilaisia tarkistuslistoja tai muistisääntöjä.
Ennen perustason valtakunnallisen tentin suorittamista opiskelijalla on oltava suoritettuna perustason ensihoidon muut opinnot (ensihoitopalvelu, potilaan tutkiminen, perustason ensihoito 1, perustason ensihoito 2 vammautuneen potilaan osa).
Arviointimenetelmät
Seminaaritehtävän arviointi (hyväksytty/täydennettävä)
Kirjallisten oppimistehtävien vertaisarviointi (1-5). Opettaja tarkistaa vertaisarvioinnin.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu kirjallisen tehtävän arvosanasta.
Perustason valtakunnallisesta teoriakkokeesta ja osaamisen näyttökokeesta arviointi (hyväksytty/hylätty)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Vammapotilaan kohtaaminen on epäjohdonmukaista. Ensiarvion ja täsmennetyn tilannearvioin tekeminen ei toteudu. Opiskelija ei osaa perustella valintojaan potilaan tutkimisessa, tukemisessa tai hoitamisessa. Opiskelijan toiminta vaarantaa potilasturvallisuuden.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa, mutta toiminta ei aina ole johdonmukaista. Ensiarvion ja/tai tarkennetun tilanarvion tekeminen on haparoivaa tai toteutuu vain osittain. Hoitoprotokollan edellyttämät haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät toteutumatta. Opiskelijan toiminta on potilasturvallista, mutta ei osaa perustella kaikkia valintojaan. Vammapotilaan tukeminen ja/tai siirtäminen on epävarmaa. Tarvittavan hoitoteknologian hallinta on epävarmaa. Toiminta ei ole itsenäistä vaan vahvasti työpariin tukeutuvaa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa ja tehdä oikein ensiarvion. Tiedonkeruu ja anamneesin tekeminen onnistuvat opetetulla tavalla potilasta haastattelemalla. Tarkennettuun tilanarvioon tarvittava tutkiminen on loogista ja johdonmukaista. Kerätyn tiedon perusteella aloitettu ensihoito on oikea. Hoitoteknologian ja tukemisvälineiden käyttö onnistuvat turvallisesti. Opiskelija kykenee tekemään itsenäisiä päätöksiä ja johtamaan muita. Opiskelija käyttää hoitotilanteessa potilasturvallisen työskentelyn edellyttämiä ei-teknisiä taitoja sekä hyödyntää erilaisia tarkistuslistoja tai muistisääntöjä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa varmoin ottein ja tehdä potilaan ensiarvion oikein. Tiedonkeruussa ja anamneesin tekemissä opiskelija etenee luontevasti ja johdonmukaisesti. Opiskelija osaa tutkia potilaan kattavasti ja analysoida kriittisesti hankkimiaan tietoja. Opiskelija käyttää tukemisvälineitä sujuvasti ja turvallisesti. Potilaan hoitaminen on varmaa ja opiskelija kykenee perustelemaan annetun hoidon. Tilanteeseen liittyvä kommunikointi on selkeää, kohdistettua ja varmistettua. Johtaminen ja päätöksenteko on varmaa. Hoitamisessa ja raportoinnissa opiskelija käyttää varmentavia tarkistuslistoja ja muistisääntöjä.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
14.11.2022 - 12.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lahden kampus
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Tia Windahl
- Sannakaisa Marjamäki-Nieminen
- Anni Koponen
- Krista Katela
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIEH21SMEnsihoitajakoulutus 21SM Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
- Seminaari 1
- Simulaatio 1
- Harjoitukset 1
- Näyttö 1
- Tentti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tehdä vammapotilaalle systemaattisen tilanarvion
- erottaa korkea- ja matalariskiset vammamekanismit ja ymmärtää niiden vaikutukset potilaan tilaan ja hoidon suunnitteluun
- valita tarkoituksenmukaiset tukemis-, siirtämis- ja hoitovälineet sekä -menetelmät, ja käyttää niitä turvallisesti
- ymmärtää viranomaisyhteistyötahojen roolit ja radioliikenteen perusteet yleisimmissä ensihoitotilanteissa
- osoittaa hallitsevansa ensihoitotyöhön liittyvät keskeiset tiedolliset ja taidolliset perustason ammattitaitovaatimukset ja kykenevänsä työskentelemään turvallisesti sairaalan ulkopuolella
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi jakautuu kahteen osaan; vammapotilas perustason ensihoidossa ja ammattitaidon arviointi 1.
Kurssin vammapotilasosassa vuorottelee kontaktiopetus ja itsenäinen opiskelu. Kontaktiopetusta tarjotaan luento-opetuksena ja seminaaripäivänä, sekä simulaatioissa. Itsenäistä ryhmätyöskentelyä sisältyy seminaaritehtävään, joka esitetään seminaaripäivänä. Simulaatio-opetusta edeltää kirjallinen oppimistehtävä.
Kurssin ammattitaidon arviointi 1 osa koostuu valtakunnalliseen perustason ensihoidon teoriakokeeseen (Webropol), sekä osaamisen näyttökokeeseen. Tentti sekä näyttö järjestetään Lahden kampuksella.
Ajoitus ja läsnäolo
Simulaatioissa on 100% läsnäolovaatimus edellytyksenä kurssin hyväksytylle suorittamiselle. Poissaolot korvataan seuraavan toteutuksen yhteydessä, korvaavia tehtäviä ei ole mahdollista tehdä. Ammattitaidon arvioinnin osalta valtakunnallisen tentin hyväksytty suorittaminen on edellytys näyttökokeeseen osallistumiseksi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alanen, P. Jormakka, J., Kosonen, A., Saikko S. 2016. Oireista työdiagnoosiin. Helsinki: Sanoma Pro. Luku 4.
Naarajärvi, S., Telkki, T. 2019. Perustason ensihoito. Luvut 5 ja 8 soveltuvin osin.
Duodecimin Ensihoito-opas (uusin painos tai Terveysportti). Perustason välilehtien vamma-osiot.
Kuisma, M., Holmström, P., Nurmi, J., Porthán, K., Taskinen, T. 2017 (tai uudempi). Ensihoito. Helsinki: Sanoma Pro. Luvut 5. ja 6. soveltuvin osin
Työelämäyhteistyö
Valtakunnallinen perustason tentti ja osaamisen arviointi -näyttökoe järjestetään ainoastaan kerran lukukaudessa. Tentin ja näytön voi uusia seuraavan ryhmän mukana. Valtakunnallista tenttiä ole mahdollista uusia yleisinä uusintatenttipäivinä.
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö
Kampus
Simulaatiotilat
Ulkoilma
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 opiskelijan työtuntia
Sisältö
Vamutunut potilas perustason ensihoidossa:
Toiminta onnettomuuspaikalla
Vammamekanismit
Vammapotilaan tutkiminen, tukeminen ja siirtäminen
Vammapotilaan hoito
(Prehospital TraumaTeam)
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tavoitteet:
Kurssin jälkeen opiskelija osaa toimia turvallisesti onnettomuuspaikalla. Opiskelija osaa määritellä perustason ensihoitotyössä tarvittavat ei-tekniset taidot ja ymmärtää niiden merkityksen potilas- ja työturvallisuudelle. Opiskelija soveltaa vammamekanismin ja tutkimisen/haastattelun avulla keräämäänsä tietoa ja tuntee korkeariskisen potilaan tunnusmerkit. Opiskelija osaa tutkia vammapotilaan systemaattisesti ja osaa käyttää hoitovälineitä tarkoituksenmukaisesti sekä suorittaa tarvittavat hoitotoimenpiteet. Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisen tukemis- ja siirtovälineen ja käyttää sitä potilasturvallisesti. Opiskelija soveltaa kurssilla oppimiaan tietoja ja taitoja simulaatioharjoituksessa ja osaa perustella tekemänsä valinnat. Opiskelija hyödyntää toimiessaan erilaisia tarkistuslistoja tai muistisääntöjä.
Ennen perustason valtakunnallisen tentin suorittamista opiskelijalla on oltava suoritettuna perustason ensihoidon muut opinnot (ensihoitopalvelu, potilaan tutkiminen, perustason ensihoito 1, perustason ensihoito 2 vammautuneen potilaan osa).
Arviointimenetelmät
Moodletehtävät (lunttilappu ja itsearviointi) palautettu = hyväksytty
Seminaaritehtävä = hyväksytty/täydennettävä
Osallistuminen kahteen simulaatioon = hyväksytty
Kirjallisten oppimistehtävien vertaisarviointi = 1-5. (Opettaja tarkistaa vertaisarvioinnin)
Perustason valtakunnallinen teoriakoe = Hyväksytty/Hylätty (hyväksymisraja 65 % maksimipistemäärästä)
Perustason osaamisen näyttökokeesta arviointi = hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Vammapotilaan kohtaaminen on epäjohdonmukaista. Ensiarvion ja täsmennetyn tilannearvioin tekeminen ei toteudu. Opiskelija ei osaa perustella valintojaan potilaan tutkimisessa, tukemisessa tai hoitamisessa. Opiskelijan toiminta vaarantaa potilasturvallisuuden.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa, mutta toiminta ei aina ole johdonmukaista. Ensiarvion ja/tai tarkennetun tilanarvion tekeminen on haparoivaa tai toteutuu vain osittain. Hoitoprotokollan edellyttämät haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät toteutumatta. Opiskelijan toiminta on potilasturvallista, mutta ei osaa perustella kaikkia valintojaan. Vammapotilaan tukeminen ja/tai siirtäminen on epävarmaa. Tarvittavan hoitoteknologian hallinta on epävarmaa. Toiminta ei ole itsenäistä vaan vahvasti työpariin tukeutuvaa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa ja tehdä oikein ensiarvion. Tiedonkeruu ja anamneesin tekeminen onnistuvat opetetulla tavalla potilasta haastattelemalla. Tarkennettuun tilanarvioon tarvittava tutkiminen on loogista ja johdonmukaista. Kerätyn tiedon perusteella aloitettu ensihoito on oikea. Hoitoteknologian ja tukemisvälineiden käyttö onnistuvat turvallisesti. Opiskelija kykenee tekemään itsenäisiä päätöksiä ja johtamaan muita. Opiskelija käyttää hoitotilanteessa potilasturvallisen työskentelyn edellyttämiä ei-teknisiä taitoja sekä hyödyntää erilaisia tarkistuslistoja tai muistisääntöjä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa varmoin ottein ja tehdä potilaan ensiarvion oikein. Tiedonkeruussa ja anamneesin tekemissä opiskelija etenee luontevasti ja johdonmukaisesti. Opiskelija osaa tutkia potilaan kattavasti ja analysoida kriittisesti hankkimiaan tietoja. Opiskelija käyttää tukemisvälineitä sujuvasti ja turvallisesti. Potilaan hoitaminen on varmaa ja opiskelija kykenee perustelemaan annetun hoidon. Tilanteeseen liittyvä kommunikointi on selkeää, kohdistettua ja varmistettua. Johtaminen ja päätöksenteko on varmaa. Hoitamisessa ja raportoinnissa opiskelija käyttää varmentavia tarkistuslistoja ja muistisääntöjä.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
31.10.2022 - 09.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Tia Windahl
- Meeri Heino
- Tuomo Nyyssönen
- Anssi Hapuli
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPREH21SEnsihoitajakoulutus 21S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Seminaari 1
- Harjoitukset 1
- Simulaatio 1
- Tentti 1
- Näyttö 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tehdä vammapotilaalle systemaattisen tilanarvion
- erottaa korkea- ja matalariskiset vammamekanismit ja ymmärtää niiden vaikutukset potilaan tilaan ja hoidon suunnitteluun
- valita tarkoituksenmukaiset tukemis-, siirtämis- ja hoitovälineet sekä -menetelmät, ja käyttää niitä turvallisesti
- ymmärtää viranomaisyhteistyötahojen roolit ja radioliikenteen perusteet yleisimmissä ensihoitotilanteissa
- osoittaa hallitsevansa ensihoitotyöhön liittyvät keskeiset tiedolliset ja taidolliset perustason ammattitaitovaatimukset ja kykenevänsä työskentelemään turvallisesti sairaalan ulkopuolella
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi jakautuu kahteen osaan; vammapotilas perustason ensihoidossa ja ammattitaidon arviointi 1.
Kurssin vammapotilaan osan toteutetaan kontaktiopetuksena luento-opetuksena ja seminaaripäivänä, sekä lähiopetuksena taitopajaharjoituksena sekä simulaatio-opetuksena. Kurssi edellyttää opiskelijoilta myös itsenäistä opiskelua. Kurssin harjoituksissa edellä mainitun lisäksi opiskelija harjaantuu ryhmä- ja parityöskentelytaidoissa ja kurssilla tehdään myös ryhmässä kirjallinen oppimistehtävä.
Kurssin ammattitaidon arviointi 1 osa jakautuu lähiopetuksena pidettävään valtakunnalliseen perustason ensihoidon teoriakokeeseen (Webropol), kahteen simulaatiopäivään (sisä- ja ulkopäivä) ekä osaamisen näyttöön
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssin lähiopetustunneilla sekä harjoituksissa ja simulaatioissa on 100% läsnäolovaatimus edellytyksenä kurssin hyväksytylle suorittamiselle. Poissaolot korvataan seuraavan toteutuksen yhteydessä, korvaavia tehtäviä ei ole mahdollista tehdä. Ammattitaidon arvioinnin osalta valtakunnallisen tentin läpäiseminen on edellytys näyttökokeeseen pääsemiselle.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alanen, P. Jormakka, J., Kosonen, A., Saikko S. 2016. Oireista työdiagnoosiin. Helsinki: Sanoma Pro. Luku 4.
Naarajärvi, S., Telkki, T. 2019. Perustason ensihoito. Luvut 5 ja 8 soveltuvin osin.
Duodecimin Ensihoito-opas (uusin painos tai Terveysportti). Perustason välilehtien vamma-osiot.
Kuisma, M., Holmström, P., Nurmi, J., Porthán, K., Taskinen, T. 2017 (tai uudempi). Ensihoito. Helsinki: Sanoma Pro. Luvut 5. ja 6. soveltuvin osin
Työelämäyhteistyö
Valtakunnallinen perustason tentti ja osaamisen arviointi -näyttökoe järjestetään ainoastaan kerran lukukaudessa. Tentin ja näytön voi uusia seuraavan ryhmän mukana. Valtakunnallista tenttiä ole mahdollista uusia yleisinä uusintatenttipäivinä.
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö
Kampus
Simulaatiotilat
Ulkoilma
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Vammautunut potilas ensihoidossa-osa:
3 op = 81 opiskelijan työtuntia
Lähiopetus 30 tuntia
Etäopiskelu 51 tuntia
Ammattitaidon arviointi 1-osa:
2 op = 54 opiskelijan työtuntia
Itsenäinen opiskelu, valmistautuminen tenttiin ja näyttöön n. 50%
Käytännön harjoittelu ja osaamisen näyttö sekä tentti n. 50%
Sisältö
Vamutunut potilas perustason ensihoidossa:
Toiminta onnettomuuspaikalla
Vammamekanismit
Vammapotilaan tutkiminen, tukeminen ja siirtäminen
Vammapotilaan hoito
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tavoitteet:
Kurssin jälkeen opiskelija osaa toimia turvallisesti onnettomuuspaikalla. Opiskelija osaa määritellä perustason ensihoitotyössä tarvittavat ei-tekniset taidot ja ymmärtää niiden merkityksen potilas- ja työturvallisuudelle. Opiskelija soveltaa vammamekanismin ja tutkimisen/haastattelun avulla keräämäänsä tietoa ja tuntee korkeariskisen potilaan tunnusmerkit. Opiskelija osaa tutkia vammapotilaan systemaattisesti ja osaa käyttää hoitovälineitä tarkoituksenmukaisesti sekä suorittaa tarvittavat hoitotoimenpiteet. Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisen tukemis- ja siirtovälineen ja käyttää sitä potilasturvallisesti. Opiskelija soveltaa kurssilla oppimiaan tietoja ja taitoja simulaatioharjoituksessa ja osaa perustella tekemänsä valinnat. Opiskelija hyödyntää toimiessaan erilaisia tarkistuslistoja tai muistisääntöjä.
Ennen perustason valtakunnallisen tentin suorittamista opiskelijalla on oltava suoritettuna perustason ensihoidon muut opinnot (ensihoitopalvelu, potilaan tutkiminen, perustason ensihoito 1, perustason ensihoito 2 vammautuneen potilaan osa).
Arviointimenetelmät
Seminaaritehtävän arviointi (hyväksytty/täydennettävä)
Kirjallisten oppimistehtävien vertaisarviointi (1-5). Opettaja tarkistaa vertaisarvioinnin.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu kirjallisen tehtävän arvosanasta.
Perustason valtakunnallisesta teoriakkokeesta ja osaamisen näyttökokeesta arviointi (hyväksytty/hylätty)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Vammapotilaan kohtaaminen on epäjohdonmukaista. Ensiarvion ja täsmennetyn tilannearvioin tekeminen ei toteudu. Opiskelija ei osaa perustella valintojaan potilaan tutkimisessa, tukemisessa tai hoitamisessa. Opiskelijan toiminta vaarantaa potilasturvallisuuden.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa, mutta toiminta ei aina ole johdonmukaista. Ensiarvion ja/tai tarkennetun tilanarvion tekeminen on haparoivaa tai toteutuu vain osittain. Hoitoprotokollan edellyttämät haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät toteutumatta. Opiskelijan toiminta on potilasturvallista, mutta ei osaa perustella kaikkia valintojaan. Vammapotilaan tukeminen ja/tai siirtäminen on epävarmaa. Tarvittavan hoitoteknologian hallinta on epävarmaa. Toiminta ei ole itsenäistä vaan vahvasti työpariin tukeutuvaa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa ja tehdä oikein ensiarvion. Tiedonkeruu ja anamneesin tekeminen onnistuvat opetetulla tavalla potilasta haastattelemalla. Tarkennettuun tilanarvioon tarvittava tutkiminen on loogista ja johdonmukaista. Kerätyn tiedon perusteella aloitettu ensihoito on oikea. Hoitoteknologian ja tukemisvälineiden käyttö onnistuvat turvallisesti. Opiskelija kykenee tekemään itsenäisiä päätöksiä ja johtamaan muita. Opiskelija käyttää hoitotilanteessa potilasturvallisen työskentelyn edellyttämiä ei-teknisiä taitoja sekä hyödyntää erilaisia tarkistuslistoja tai muistisääntöjä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa varmoin ottein ja tehdä potilaan ensiarvion oikein. Tiedonkeruussa ja anamneesin tekemissä opiskelija etenee luontevasti ja johdonmukaisesti. Opiskelija osaa tutkia potilaan kattavasti ja analysoida kriittisesti hankkimiaan tietoja. Opiskelija käyttää tukemisvälineitä sujuvasti ja turvallisesti. Potilaan hoitaminen on varmaa ja opiskelija kykenee perustelemaan annetun hoidon. Tilanteeseen liittyvä kommunikointi on selkeää, kohdistettua ja varmistettua. Johtaminen ja päätöksenteko on varmaa. Hoitamisessa ja raportoinnissa opiskelija käyttää varmentavia tarkistuslistoja ja muistisääntöjä.
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
25.04.2022 - 31.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Tia Windahl
- Monika Mäisti
- Anssi Hapuli
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPREH21KEnsihoitajakoulutus 21K Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
- Seminaari
- Simulaatio
- Harjoitukset
- Näyttö
- Tentti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tehdä vammapotilaalle systemaattisen tilanarvion
- erottaa korkea- ja matalariskiset vammamekanismit ja ymmärtää niiden vaikutukset potilaan tilaan ja hoidon suunnitteluun
- valita tarkoituksenmukaiset tukemis-, siirtämis- ja hoitovälineet sekä -menetelmät, ja käyttää niitä turvallisesti
- ymmärtää viranomaisyhteistyötahojen roolit ja radioliikenteen perusteet yleisimmissä ensihoitotilanteissa
- osoittaa hallitsevansa ensihoitotyöhön liittyvät keskeiset tiedolliset ja taidolliset perustason ammattitaitovaatimukset ja kykenevänsä työskentelemään turvallisesti sairaalan ulkopuolella
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi jakautuu kahteen osaan; vammapotilas perustason ensihoidossa ja ammattitaidon arviointi 1.
Kontaktiopetusta verkossa
Lähiopetusta kampuksella taitopajoissa ja simulaatioissa
Itsenäistä opiskelua
Kirjallinen oppimistehtävä
EXAM-tentti
Ammattitaidon arviointi 1 sisältää valtakunnallisen perustason ensihoidon teoriakokeen (Webropol), harjoitukset sekä näyttökokeen
Ajoitus ja läsnäolo
Molempiin simulaatiopäiviin edellytetään on 100% läsnäoloa. Poissaolot korvataan seuraavan toteutuksen yhteydessä, korvaavia tehtäviä ei ole mahdollista tehdä.
Valtakunnallinen perustason tentti on suoritettava hyväksytysti ennen näyttökokeeseen osallistumista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alanen, P. Jormakka, J., Kosonen, A., Saikko S. 2016. Oireista työdiagnoosiin. Helsinki: Sanoma Pro. Luku 4.
Naarajärvi, S., Telkki, T. 2019. Perustason ensihoito. Luvut 5 ja 8 soveltuvin osin.
Duodecimin Ensihoito-opas (uusin painos tai Terveysportti). Perustason välilehtien vamma-osiot.
Kuisma, M., Holmström, P., Nurmi, J., Porthán, K., Taskinen, T. 2017 (tai uudempi). Ensihoito. Helsinki: Sanoma Pro. Luvut 5. ja 6. soveltuvin osin
Työelämäyhteistyö
Valtakunnallinen perustason tentti ja osaamisen arviointi -näyttökoe järjestetään ainoastaan kerran lukukaudessa. Tentin ja näytön voi uusia seuraavan ryhmän mukana. Valtakunnallista tenttiä ole mahdollista uusia yleisinä uusintatenttipäivinä.
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö
Kampus
Simulaatiotilat
Ulkoilma
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Vammautunut potilas ensihoidossa:
3 op = 81 opiskelijan työtuntia, josta
Kontaktiopetusta n. 30 tuntia ja
itsenäistä opiskelua 51 tuntia
Ammattitaidon arviointi 1:
2 op = 54 opiskelijan työtuntia
Tentti, harjoitukset ja näyttökoe n. 12 h
Itsenäinen opiskelu (valmistautuminen tenttiin ja näyttöön) 40 h
Sisältö
Vammautunut potilas perustason ensihoidossa:
Toiminta onnettomuuspaikalla
Vammamekanismit
Vammapotilaan tutkiminen
Vammapotilaan tukeminen ja siirtäminen
Vammapotilaan hoito
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tavoitteet:
Kurssin jälkeen opiskelija osaa toimia turvallisesti onnettomuuspaikalla. Opiskelija osaa määritellä perustason ensihoitotyössä tarvittavat ei-tekniset taidot ja ymmärtää niiden merkityksen potilas- ja työturvallisuudelle. Opiskelija soveltaa vammamekanismin ja tutkimisen/haastattelun avulla keräämäänsä tietoa ja tuntee korkeariskisen potilaan tunnusmerkit. Opiskelija osaa tutkia vammapotilaan systemaattisesti ja osaa käyttää hoitovälineitä tarkoituksenmukaisesti sekä suorittaa tarvittavat hoitotoimenpiteet. Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisen tukemis- ja siirtovälineen ja käyttää sitä potilasturvallisesti. Opiskelija soveltaa kurssilla oppimiaan tietoja ja taitoja simulaatioharjoituksessa ja osaa perustella tekemänsä valinnat. Opiskelija hyödyntää toimiessaan erilaisia tarkistuslistoja tai muistisääntöjä.
Ennen perustason valtakunnallisen tentin suorittamista opiskelijalla on oltava suoritettuna perustason ensihoidon muut opinnot (ensihoitopalvelu, potilaan tutkiminen, perustason ensihoito 1, perustason ensihoito 2 vammautuneen potilaan osa).
Arviointimenetelmät
Seminaaritehtävän arviointi (hyväksytty/täydennettävä)
Kirjallisten oppimistehtävien vertaisarviointi (1-5). Opettaja tarkistaa vertaisarvioinnin.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu 50 % kirjallisen tehtävän arvosanasta ja 50 % tenttiarvosanasta.
Perustason valtakunnallisesta teoriakkokeesta ja osaamisen näyttökokeesta arviointi (hyväksytty/hylätty)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Vammapotilaan kohtaaminen on epäjohdonmukaista. Ensiarvion ja täsmennetyn tilannearvioin tekeminen ei toteudu. Opiskelija ei osaa perustella valintojaan potilaan tutkimisessa, tukemisessa tai hoitamisessa. Opiskelijan toiminta vaarantaa potilasturvallisuuden.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa, mutta toiminta ei aina ole johdonmukaista. Ensiarvion ja/tai tarkennetun tilanarvion tekeminen on haparoivaa tai toteutuu vain osittain. Hoitoprotokollan edellyttämät haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät toteutumatta. Opiskelijan toiminta on potilasturvallista, mutta ei osaa perustella kaikkia valintojaan. Vammapotilaan tukeminen ja/tai siirtäminen on epävarmaa. Tarvittavan hoitoteknologian hallinta on epävarmaa. Toiminta ei ole itsenäistä vaan vahvasti työpariin tukeutuvaa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa ja tehdä oikein ensiarvion. Tiedonkeruu ja anamneesin tekeminen onnistuvat opetetulla tavalla potilasta haastattelemalla. Tarkennettuun tilanarvioon tarvittava tutkiminen on loogista ja johdonmukaista. Kerätyn tiedon perusteella aloitettu ensihoito on oikea. Hoitoteknologian ja tukemisvälineiden käyttö onnistuvat turvallisesti. Opiskelija kykenee tekemään itsenäisiä päätöksiä ja johtamaan muita. Opiskelija käyttää hoitotilanteessa potilasturvallisen työskentelyn edellyttämiä ei-teknisiä taitoja sekä hyödyntää erilaisia tarkistuslistoja tai muistisääntöjä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa varmoin ottein ja tehdä potilaan ensiarvion oikein. Tiedonkeruussa ja anamneesin tekemissä opiskelija etenee luontevasti ja johdonmukaisesti. Opiskelija osaa tutkia potilaan kattavasti ja analysoida kriittisesti hankkimiaan tietoja. Opiskelija käyttää tukemisvälineitä sujuvasti ja turvallisesti. Potilaan hoitaminen on varmaa ja opiskelija kykenee perustelemaan annetun hoidon. Tilanteeseen liittyvä kommunikointi on selkeää, kohdistettua ja varmistettua. Johtaminen ja päätöksenteko on varmaa. Hoitamisessa ja raportoinnissa opiskelija käyttää varmentavia tarkistuslistoja ja muistisääntöjä.
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
08.11.2021 - 02.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Antti Peltola
- Anssi Hapuli
- Tuomo Nyyssönen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Perustason Basecamp (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPREH20SEnsihoitajakoulutus 20S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Seminaari 1
- Harjoitukset 1
- Simulaatio 1
- Perustason Basecamp
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tehdä vammapotilaalle systemaattisen tilanarvion
- erottaa korkea- ja matalariskiset vammamekanismit ja ymmärtää niiden vaikutukset potilaan tilaan ja hoidon suunnitteluun
- valita tarkoituksenmukaiset tukemis-, siirtämis- ja hoitovälineet sekä -menetelmät, ja käyttää niitä turvallisesti
- ymmärtää viranomaisyhteistyötahojen roolit ja radioliikenteen perusteet yleisimmissä ensihoitotilanteissa
- osoittaa hallitsevansa ensihoitotyöhön liittyvät keskeiset tiedolliset ja taidolliset perustason ammattitaitovaatimukset ja kykenevänsä työskentelemään turvallisesti sairaalan ulkopuolella
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi jakautuu kahteen osaan; vammapotilas perustason ensihoidossa ja ammattitaidon arviointi 1.
Kurssin vammapotilaan osan toteutetaan kontaktiopetuksena luento-opetuksena ja seminaaripäivänä, sekä lähiopetuksena taitopajaharjoituksena sekä simulaatio-opetuksena. Kurssi edellyttää opiskelijoilta myös itsenäistä opiskelua. Kurssin harjoituksissa edellä mainitun lisäksi opiskelija harjaantuu ryhmä- ja parityöskentelytaidoissa ja kurssilla tehdään myös ryhmässä kirjallinen oppimistehtävä.
Kurssin ammattitaidon arviointi 1 osa jakautuu lähiopetuksena pidettävään valtakunnalliseen perustason ensihoidon teoriakokeeseen (Webropol), kahteen simulaatiopäivään (sisä- ja ulkopäivä) ekä osaamisen näyttöön
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssin lähiopetustunneilla sekä harjoituksissa ja simulaatioissa on 100% läsnäolovaatimus edellytyksenä kurssin hyväksytylle suorittamiselle. Poissaolot korvataan seuraavan toteutuksen yhteydessä, korvaavia tehtäviä ei ole mahdollista tehdä. Ammattitaidon arvioinnin osalta valtakunnallisen tentin läpäiseminen on edellytys näyttökokeeseen pääsemiselle.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alanen, P. Jormakka, J., Kosonen, A., Saikko S. 2016. Oireista työdiagnoosiin. Helsinki: Sanoma Pro. Luku 4.
Naarajärvi, S., Telkki, T. 2019. Perustason ensihoito. Luvut 5 ja 8 soveltuvin osin.
Duodecimin Ensihoito-opas (uusin painos tai Terveysportti). Perustason välilehtien vamma-osiot.
Kuisma, M., Holmström, P., Nurmi, J., Porthán, K., Taskinen, T. 2017 (tai uudempi). Ensihoito. Helsinki: Sanoma Pro. Luvut 5. ja 6. soveltuvin osin
Työelämäyhteistyö
Valtakunnallinen perustason tentti ja osaamisen arviointi -näyttökoe järjestetään ainoastaan kerran lukukaudessa. Tentin ja näytön voi uusia seuraavan ryhmän mukana. Valtakunnallista tenttiä ole mahdollista uusia yleisinä uusintatenttipäivinä.
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö
Kampus
Simulaatiotilat
Ulkoilma
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Vammautunut potilas ensihoidossa-osa:
3 op = 81 opiskelijan työtuntia
Lähiopetus 30 tuntia
Etäopiskelu 51 tuntia
Ammattitaidon arviointi 1-osa:
2 op = 54 opiskelijan työtuntia
Itsenäinen opiskelu, valmistautuminen tenttiin ja näyttöön n. 50%
Käytännön harjoittelu ja osaamisen näyttö sekä tentti n. 50%
Sisältö
Vamutunut potilas perustason ensihoidossa:
Toiminta onnettomuuspaikalla
Vammamekanismit
Vammapotilaan tutkiminen, tukeminen ja siirtäminen
Vammapotilaan hoito
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tavoitteet:
Kurssin jälkeen opiskelija osaa toimia turvallisesti onnettomuuspaikalla. Opiskelija osaa määritellä perustason ensihoitotyössä tarvittavat ei-tekniset taidot ja ymmärtää niiden merkityksen potilas- ja työturvallisuudelle. Opiskelija soveltaa vammamekanismin ja tutkimisen/haastattelun avulla keräämäänsä tietoa ja tuntee korkeariskisen potilaan tunnusmerkit. Opiskelija osaa tutkia vammapotilaan systemaattisesti ja osaa käyttää hoitovälineitä tarkoituksenmukaisesti sekä suorittaa tarvittavat hoitotoimenpiteet. Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisen tukemis- ja siirtovälineen ja käyttää sitä potilasturvallisesti. Opiskelija soveltaa kurssilla oppimiaan tietoja ja taitoja simulaatioharjoituksessa ja osaa perustella tekemänsä valinnat. Opiskelija hyödyntää toimiessaan erilaisia tarkistuslistoja tai muistisääntöjä.
Ennen perustason valtakunnallisen tentin suorittamista opiskelijalla on oltava suoritettuna perustason ensihoidon muut opinnot (ensihoitopalvelu, potilaan tutkiminen, perustason ensihoito 1, perustason ensihoito 2 vammautuneen potilaan osa).
Arviointimenetelmät
Seminaaritehtävän arviointi (hyväksytty/täydennettävä)
Kirjallisten oppimistehtävien vertaisarviointi (1-5). Opettaja tarkistaa vertaisarvioinnin.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu kirjallisen tehtävän arvosanasta.
Perustason valtakunnallisesta teoriakkokeesta ja osaamisen näyttökokeesta arviointi (hyväksytty/hylätty)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Vammapotilaan kohtaaminen on epäjohdonmukaista. Ensiarvion ja täsmennetyn tilannearvioin tekeminen ei toteudu. Opiskelija ei osaa perustella valintojaan potilaan tutkimisessa, tukemisessa tai hoitamisessa. Opiskelijan toiminta vaarantaa potilasturvallisuuden.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa, mutta toiminta ei aina ole johdonmukaista. Ensiarvion ja/tai tarkennetun tilanarvion tekeminen on haparoivaa tai toteutuu vain osittain. Hoitoprotokollan edellyttämät haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät toteutumatta. Opiskelijan toiminta on potilasturvallista, mutta ei osaa perustella kaikkia valintojaan. Vammapotilaan tukeminen ja/tai siirtäminen on epävarmaa. Tarvittavan hoitoteknologian hallinta on epävarmaa. Toiminta ei ole itsenäistä vaan vahvasti työpariin tukeutuvaa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa ja tehdä oikein ensiarvion. Tiedonkeruu ja anamneesin tekeminen onnistuvat opetetulla tavalla potilasta haastattelemalla. Tarkennettuun tilanarvioon tarvittava tutkiminen on loogista ja johdonmukaista. Kerätyn tiedon perusteella aloitettu ensihoito on oikea. Hoitoteknologian ja tukemisvälineiden käyttö onnistuvat turvallisesti. Opiskelija kykenee tekemään itsenäisiä päätöksiä ja johtamaan muita. Opiskelija käyttää hoitotilanteessa potilasturvallisen työskentelyn edellyttämiä ei-teknisiä taitoja sekä hyödyntää erilaisia tarkistuslistoja tai muistisääntöjä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa varmoin ottein ja tehdä potilaan ensiarvion oikein. Tiedonkeruussa ja anamneesin tekemissä opiskelija etenee luontevasti ja johdonmukaisesti. Opiskelija osaa tutkia potilaan kattavasti ja analysoida kriittisesti hankkimiaan tietoja. Opiskelija käyttää tukemisvälineitä sujuvasti ja turvallisesti. Potilaan hoitaminen on varmaa ja opiskelija kykenee perustelemaan annetun hoidon. Tilanteeseen liittyvä kommunikointi on selkeää, kohdistettua ja varmistettua. Johtaminen ja päätöksenteko on varmaa. Hoitamisessa ja raportoinnissa opiskelija käyttää varmentavia tarkistuslistoja ja muistisääntöjä.