Potilaan tutkiminenLaajuus (5 op)
Tunnus: AH00CA71
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suorittaa potilaan eri oirekuvien mukaisesti kohdennetut tutkimukset
- tulkita tehtyjä löydöksiä ja potilaasta saatuja mittaustuloksia
- ymmärtää potilaan haastattelun perusteet
- ymmärtää raportoinnin/dokumentoinnin perusteet
- yhdistää teoriatietoa (anatomia, fysiologia, patofysiologia) potilaan oireisiin ja löydöksiin sekä päätellä työdiagnoosin
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 17.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Mira Korvenoja
- Jenni Hämäläinen
- Tia Windahl
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPREH23SMEnsihoitajakoulutus 23SM Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
- Seminaari 1
- Harjoitukset 1
- Näyttö 1
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suorittaa potilaan eri oirekuvien mukaisesti kohdennetut tutkimukset
- tulkita tehtyjä löydöksiä ja potilaasta saatuja mittaustuloksia
- ymmärtää potilaan haastattelun perusteet
- ymmärtää raportoinnin/dokumentoinnin perusteet
- yhdistää teoriatietoa (anatomia, fysiologia, patofysiologia) potilaan oireisiin ja löydöksiin sekä päätellä työdiagnoosin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Flipped learning;
Luentotallenteet verkossa
Etätehtävät verkossa
Skills-tyyppiset kädentaitoharjoitukset
Soveltavat harjoitukset verkossa
Näyttökoe
Kotitentti
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoitustunneille valmistaudutaan erilaisten välitehtävien avulla.
Harjoitustunneille osallistuminen edellyttää välitehtävän palauttamista ennen harjoitustuntien alkua. Palautuksia seurataan Moodlen etenemisen seuranta-työkalun avulla.
Näyttökoepäivä toteutetaan pareittain erikseen suunniteltavan aikataulun mukaan. Moodle-kotitentin voi suorittaa kurssin lopuksi itselleen sopivana ajankohtana
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alanen, P., Jormakka, J., Kosonen, A. Saikko, S. 2016 tai uudempi. Oireesta työdiagnoosiin. Helsinki: Sanoma Pro.
Jormakka, J., Kettunen J. 2018. EKG akuuttihoidossa. Helsinki: SanomaPro
Verkkoympäristössä olevat luentotallenteet ym. materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Uusintamahdollisuudet
Moodle-kotitentti suoritetaan kurssin päättymiseen mennessä tai erikseen siihen kurssilla ilmoitettavana aikana.
Näyttökoe on mahdollista uusia seuraavan toteutuksen mukana.
Oppimisympäristö
Moodle
ZOOM
Skills-harjoitukset ja näyttökoe kampuksella
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 opiskelijan työtuntia
Kontaktiopetus noin 20 tuntia
Itsenäinen opiskelu noin 115 tuntia
Sisältö
Ensiarvio ja täsmennetty tilannearvio
Haastattelu ja kirjaaminen
Eri oireiden mukainen potilaan kohdennettu tutkiminen
Erityispotilasryhmien tutkiminen
EKG:n tulkinta (perusteet)
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tavoitteet:
Opiskelija osaa tutkia potilaan systemaattisesti ensiarvion ja täsmennetyn tilanarvion keinoin. (Dr ABC, ABCDEF-menetelmät)
Toteuttaa ensihoidon työparityöskentelyä sovitun roolijaon mukaisesti
Opiskelija osaa käyttää ensihoidon tutkimusvälineitä tarkoituksenmukaisesti ja turvallisesti
Opiskelija osaa kohdentaa tutkimuksensa potilaan valittaman oireen tai löydöksen mukaan
Ymmärtää haastattelun ja tutkimusten avulla saatujen tietojen vaikutuksen potilaan tilaan ja ehdottaa oireiden ja löydösten perusteella oikeaa työdiagnoosia
Opiskelija osaa määrittää potilaalle NEWS/PHEWS-pisteet löydösten perusteella
Opiskelija toteuttaa toimiessaan ei-teknisiä menetelmiä (kommunikointi, muistisäännöt ja tarkistuslistat) ja ymmärtää niiden merkityksen potilas- ja työturvallisuudelle
Opiskelija osaa tulkita EKG:a systemaattisesti, sekä tunnistaa siitä henkeä uhkaavat rytmihäiriöt ja hapenpuutteen
Arviointimenetelmät
Suoritusten seuranta (100 % tehtävät palautettuina)
Näyttökoe parisuorituksena (1-5)
Moodle kotitentti (erityiset potilasryhmät, hyväksytty/hylätty)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei kykene johdonmukaiseen potilaan kohtaamiseen ensihoitotilanteessa. Ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion tekeminen ei toteudu. Haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät puutteellisiksi. Työdiagnoosi jää epäselväksi. Tarvittavan hoitoteknologian käyttö on haparoivaa. Suoriutuu tehtävästä voimakkaasti työpariin tukeutuen. Päätöksenteko ja/tai johtaminen on epävarmaa. Opiskelija ei käytä tarkistuslistoja. EKG:n tulkitseminen ei onnistu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija kykenee melko johdonmukaiseen potilaan kohtaamiseen ensihoitotilanteessa. Ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion tekeminen toteutuvat vain osittain. Haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät paikoitellen puutteellisiksi. Työdiagnoosi jää osittain epäselväksi. Tarvittavan hoitoteknologian käyttö on melko turvallista. Päätöksenteko ja/tai johtaminen on ajoittain epävarmaa. Käyttää joitakin tarkastuslistoja. Ei-teknisten taitojen hyödyntäminen on vain satunnaista. Tunnistaa EKG:stä sinusrytmin ja hengenvaaralliset rytmihäiriöt.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata potilaan johdonmukaisesti ensihoitotilanteessa ja tehdä oikein ensiarvion. Tiedonkeruu ja anamneesin tekeminen onnistuvat opetetulla tavalla potilasta haastattelemalla. Tarkennettuun tilanarvioon tarvittava tutkiminen on loogista. Hoitoteknologian käyttö onnistuu turvallisesti. Opiskelija kykenee tekemään itsenäisiä päätöksiä ja johtamaan muita. Opiskelija käyttää hoitotilanteessa potilasturvallisen työskentelyn edellyttämiä ei-teknisiä taitoja. Opiskelija käyttää toiminnassaan varmentavia muistisääntöjä ja tarkistuslistoja. Tunnistaa EKG:stä tavallisimmat rytmihäiriöt sekä hapenpuutteen merkit.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata potilaan ensihoitotilanteessa varmoin ottein ja tehdä potilaan ensiarvion oikein. Tiedonkeruussa ja anamneesin tekemissä opiskelija etenee luontevasti ja johdonmukaisesti. Opiskelija osaa tutkia potilaan kattavasti ja analysoida kriittisesti hankkimiaan tietoja. Hoitoteknologian käyttö on sujuvaa ja turvallista. Tilanteeseen liittyvä kommunikointi on selkeää, kohdistettua ja varmistettua. Johtaminen ja päätöksenteko on varmaa. Opiskelija hyödyntää toiminnassaan varmentavia muistisääntöjä ja tarkistuslistoja. Tunnistaa EKG:stä monipuolisesti erilaisia rytmihäiriöitä, iskemia- ja infarktimuutoksia
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
05.02.2024 - 14.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Jenni Hämäläinen
- Tia Windahl
- Antti Kosonen
- Anssi Hapuli
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPREH23KEnsihoitajakoulutus 23K Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Harjoitukset 1
- Harjoitukset 2
- Näyttö 1
- Näyttö 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suorittaa potilaan eri oirekuvien mukaisesti kohdennetut tutkimukset
- tulkita tehtyjä löydöksiä ja potilaasta saatuja mittaustuloksia
- ymmärtää potilaan haastattelun perusteet
- ymmärtää raportoinnin/dokumentoinnin perusteet
- yhdistää teoriatietoa (anatomia, fysiologia, patofysiologia) potilaan oireisiin ja löydöksiin sekä päätellä työdiagnoosin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Flipped learning;
Luentotallenteet verkossa
Etätehtävät verkossa
Skills-tyyppiset kädentaitoharjoitukset
Soveltavat harjoitukset verkossa
Näyttökoe
Kotitentti
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoitustunneille valmistaudutaan erilaisten välitehtävien avulla.
Harjoitustunneille osallistuminen edellyttää välitehtävien palauttamista ennen harjoitustuntien alkua. Palautuksia seurataan Moodlen etenemisen seuranta-työkalun avulla.
EKG-klinikoilla harjoitellaan EKG-tulkintaa
Näyttökoepäivä toteutetaan pareittain erikseen suunniteltavan aikataulun mukaan. Moodle-kotitentin voi suorittaa kurssin lopuksi itselleen sopivana ajankohtana.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Naarajärvi, S., Telkki, T. 2019. Perustason ensihoito. Helsinki: SanomaPro
Alanen, P., Jormakka, J., Kosonen, A. Saikko, S. 2016. Oireesta työdiagnoosiin. Helsinki: Sanoma Pro.
Jormakka, J., Kettunen J. 2018. EKG akuuttihoidossa. Helsinki: SanomaPro
Verkkoympäristössä olevat luentotallenteet ym. materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Uusintamahdollisuudet
Moodle-kotitentti suoritetaan kurssin päättymiseen mennessä tai erikseen siihen kurssilla ilmoitettavana aikana.
Näyttökoe on mahdollista uusia seuraavan toteutuksen mukana.
Oppimisympäristö
Moodle
ZOOM
Lappeenrannan kampus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 opiskelijan työtuntia
Kontaktiopetus noin 40 tuntia
Itsenäinen opiskelu noin 95 tuntia
Sisältö
Ensiarvio ja täsmennetty tilannearvio
Haastattelu ja kirjaaminen
Eri oireiden mukainen potilaan kohdennettu tutkiminen
Erityispotilasryhmien tutkiminen
EKG:n perusteet, tulkinta; soveltavat harjoitukset
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tavoitteet:
Opiskelija osaa tutkia potilaan systemaattisesti ensiarvion ja täsmennetyn tilanarvion keinoin. (Dr ABC, ABCDEF-menetelmät)
Toteuttaa ensihoidon työparityöskentelyä sovitun roolijaon mukaisesti
Opiskelija osaa käyttää ensihoidon tutkimusvälineitä tarkoituksenmukaisesti ja turvallisesti
Opiskelija osaa kohdentaa tutkimuksensa potilaan valittaman oireen tai löydöksen mukaan
Ymmärtää haastattelun ja tutkimusten avulla saatujen tietojen vaikutuksen potilaan tilaan ja ehdottaa oireiden ja löydösten perusteella oikeaa työdiagnoosia
Opiskelija osaa määrittää potilaalle NEWS/PHEWS-pisteet löydösten perusteella
Opiskelija toteuttaa toimiessaan ei-teknisiä menetelmiä (kommunikointi, muistisäännöt ja tarkistuslistat) ja ymmärtää niiden merkityksen potilas- ja työturvallisuudelle
Opiskelija osaa tulkita EKG:a systemaattisesti, sekä tunnistaa siitä henkeä uhkaavat rytmihäiriöt ja hapenpuutteen
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että Hoitotyön perusteet, Sis/Kir-hoitotyön ja omahoitoa tukevan hoitotyön opintokokonaisuudet on suoritettu. Väh. 40 op.
Arviointimenetelmät
Suoritusten seuranta (100 % tehtävät palautettuina)
Näyttökoe parisuorituksena (1-5)
Moodle kotitentti (erityiset potilasryhmät, hyväksytty/hylätty)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei kykene johdonmukaiseen potilaan kohtaamiseen ensihoitotilanteessa. Ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion tekeminen ei toteudu. Haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät puutteellisiksi. Työdiagnoosi jää epäselväksi. Tarvittavan hoitoteknologian käyttö on haparoivaa. Suoriutuu tehtävästä voimakkaasti työpariin tukeutuen. Päätöksenteko ja/tai johtaminen on epävarmaa. Opiskelija ei käytä tarkistuslistoja. EKG:n tulkitseminen ei onnistu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija kykenee melko johdonmukaiseen potilaan kohtaamiseen ensihoitotilanteessa. Ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion tekeminen toteutuvat vain osittain. Haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät paikoitellen puutteellisiksi. Työdiagnoosi jää osittain epäselväksi. Tarvittavan hoitoteknologian käyttö on melko turvallista. Päätöksenteko ja/tai johtaminen on ajoittain epävarmaa. Käyttää joitakin tarkastuslistoja. Ei-teknisten taitojen hyödyntäminen on vain satunnaista. Tunnistaa EKG:stä sinusrytmin ja hengenvaaralliset rytmihäiriöt.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata potilaan johdonmukaisesti ensihoitotilanteessa ja tehdä oikein ensiarvion. Tiedonkeruu ja anamneesin tekeminen onnistuvat opetetulla tavalla potilasta haastattelemalla. Tarkennettuun tilanarvioon tarvittava tutkiminen on loogista. Hoitoteknologian käyttö onnistuu turvallisesti. Opiskelija kykenee tekemään itsenäisiä päätöksiä ja johtamaan muita. Opiskelija käyttää hoitotilanteessa potilasturvallisen työskentelyn edellyttämiä ei-teknisiä taitoja. Opiskelija käyttää toiminnassaan varmentavia muistisääntöjä ja tarkistuslistoja. Tunnistaa EKG:stä tavallisimmat rytmihäiriöt sekä hapenpuutteen merkit.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata potilaan ensihoitotilanteessa varmoin ottein ja tehdä potilaan ensiarvion oikein. Tiedonkeruussa ja anamneesin tekemissä opiskelija etenee luontevasti ja johdonmukaisesti. Opiskelija osaa tutkia potilaan kattavasti ja analysoida kriittisesti hankkimiaan tietoja. Hoitoteknologian käyttö on sujuvaa ja turvallista. Tilanteeseen liittyvä kommunikointi on selkeää, kohdistettua ja varmistettua. Johtaminen ja päätöksenteko on varmaa. Opiskelija hyödyntää toiminnassaan varmentavia muistisääntöjä ja tarkistuslistoja. Tunnistaa EKG:stä monipuolisesti erilaisia rytmihäiriöitä, iskemia- ja infarktimuutoksia
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
06.11.2023 - 17.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Jenni Hämäläinen
- Tia Windahl
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPREH22SMEnsihoitajakoulutus 22SM Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
- Seminaari 1
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Näyttö 1
- Näyttö 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suorittaa potilaan eri oirekuvien mukaisesti kohdennetut tutkimukset
- tulkita tehtyjä löydöksiä ja potilaasta saatuja mittaustuloksia
- ymmärtää potilaan haastattelun perusteet
- ymmärtää raportoinnin/dokumentoinnin perusteet
- yhdistää teoriatietoa (anatomia, fysiologia, patofysiologia) potilaan oireisiin ja löydöksiin sekä päätellä työdiagnoosin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Flipped learning;
Luentotallenteet verkossa
Etätehtävät verkossa
Skills-tyyppiset kädentaitoharjoitukset
Soveltavat harjoitukset verkossa
Näyttökoe
Kotitentti
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoitustunneille valmistaudutaan erilaisten välitehtävien avulla.
Harjoitustunneille osallistuminen edellyttää välitehtävän palauttamista ennen harjoitustuntien alkua. Palautuksia seurataan Moodlen etenemisen seuranta-työkalun avulla.
Näyttökoepäivä toteutetaan pareittain erikseen suunniteltavan aikataulun mukaan. Moodle-kotitentin voi suorittaa kurssin lopuksi itselleen sopivana ajankohtana
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alanen, P., Jormakka, J., Kosonen, A. Saikko, S. 2016. Oireesta työdiagnoosiin. Helsinki: Sanoma Pro.
Jormakka, J., Kettunen J. 2018. EKG akuuttihoidossa. Helsinki: SanomaPro
Verkkoympäristössä olevat luentotallenteet ym. materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Uusintamahdollisuudet
Moodle-kotitentti suoritetaan kurssin päättymiseen mennessä tai erikseen siihen kurssilla ilmoitettavana aikana.
Näyttökoe on mahdollista uusia seuraavan toteutuksen mukana.
Oppimisympäristö
Moodle
ZOOM
Skills-harjoitukset ja näyttökoe kampuksella
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 opiskelijan työtuntia
Kontaktiopetus noin 20 tuntia
Itsenäinen opiskelu noin 115 tuntia
Sisältö
Ensiarvio ja täsmennetty tilannearvio
Haastattelu ja kirjaaminen
Eri oireiden mukainen potilaan kohdennettu tutkiminen
Erityispotilasryhmien tutkiminen
EKG:n tulkinta (perusteet)
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tavoitteet:
Opiskelija osaa tutkia potilaan systemaattisesti ensiarvion ja täsmennetyn tilanarvion keinoin. (Dr ABC, ABCDEF-menetelmät)
Toteuttaa ensihoidon työparityöskentelyä sovitun roolijaon mukaisesti
Opiskelija osaa käyttää ensihoidon tutkimusvälineitä tarkoituksenmukaisesti ja turvallisesti
Opiskelija osaa kohdentaa tutkimuksensa potilaan valittaman oireen tai löydöksen mukaan
Ymmärtää haastattelun ja tutkimusten avulla saatujen tietojen vaikutuksen potilaan tilaan ja ehdottaa oireiden ja löydösten perusteella oikeaa työdiagnoosia
Opiskelija osaa määrittää potilaalle NEWS/PHEWS-pisteet löydösten perusteella
Opiskelija toteuttaa toimiessaan ei-teknisiä menetelmiä (kommunikointi, muistisäännöt ja tarkistuslistat) ja ymmärtää niiden merkityksen potilas- ja työturvallisuudelle
Opiskelija osaa tulkita EKG:a systemaattisesti, sekä tunnistaa siitä henkeä uhkaavat rytmihäiriöt ja hapenpuutteen
Arviointimenetelmät
Suoritusten seuranta (100 % tehtävät palautettuina)
Näyttökoe parisuorituksena (1-5)
Moodle kotitentti (erityiset potilasryhmät, hyväksytty/hylätty)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei kykene johdonmukaiseen potilaan kohtaamiseen ensihoitotilanteessa. Ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion tekeminen ei toteudu. Haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät puutteellisiksi. Työdiagnoosi jää epäselväksi. Tarvittavan hoitoteknologian käyttö on haparoivaa. Suoriutuu tehtävästä voimakkaasti työpariin tukeutuen. Päätöksenteko ja/tai johtaminen on epävarmaa. Opiskelija ei käytä tarkistuslistoja. EKG:n tulkitseminen ei onnistu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija kykenee melko johdonmukaiseen potilaan kohtaamiseen ensihoitotilanteessa. Ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion tekeminen toteutuvat vain osittain. Haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät paikoitellen puutteellisiksi. Työdiagnoosi jää osittain epäselväksi. Tarvittavan hoitoteknologian käyttö on melko turvallista. Päätöksenteko ja/tai johtaminen on ajoittain epävarmaa. Käyttää joitakin tarkastuslistoja. Ei-teknisten taitojen hyödyntäminen on vain satunnaista. Tunnistaa EKG:stä sinusrytmin ja hengenvaaralliset rytmihäiriöt.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata potilaan johdonmukaisesti ensihoitotilanteessa ja tehdä oikein ensiarvion. Tiedonkeruu ja anamneesin tekeminen onnistuvat opetetulla tavalla potilasta haastattelemalla. Tarkennettuun tilanarvioon tarvittava tutkiminen on loogista. Hoitoteknologian käyttö onnistuu turvallisesti. Opiskelija kykenee tekemään itsenäisiä päätöksiä ja johtamaan muita. Opiskelija käyttää hoitotilanteessa potilasturvallisen työskentelyn edellyttämiä ei-teknisiä taitoja. Opiskelija käyttää toiminnassaan varmentavia muistisääntöjä ja tarkistuslistoja. Tunnistaa EKG:stä tavallisimmat rytmihäiriöt sekä hapenpuutteen merkit.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata potilaan ensihoitotilanteessa varmoin ottein ja tehdä potilaan ensiarvion oikein. Tiedonkeruussa ja anamneesin tekemissä opiskelija etenee luontevasti ja johdonmukaisesti. Opiskelija osaa tutkia potilaan kattavasti ja analysoida kriittisesti hankkimiaan tietoja. Hoitoteknologian käyttö on sujuvaa ja turvallista. Tilanteeseen liittyvä kommunikointi on selkeää, kohdistettua ja varmistettua. Johtaminen ja päätöksenteko on varmaa. Opiskelija hyödyntää toiminnassaan varmentavia muistisääntöjä ja tarkistuslistoja. Tunnistaa EKG:stä monipuolisesti erilaisia rytmihäiriöitä, iskemia- ja infarktimuutoksia
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
06.02.2023 - 19.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Jenni Hämäläinen
- Tia Windahl
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPREH22KEnsihoitajakoulutus 22K Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Harjoitukset 1
- Näyttö 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suorittaa potilaan eri oirekuvien mukaisesti kohdennetut tutkimukset
- tulkita tehtyjä löydöksiä ja potilaasta saatuja mittaustuloksia
- ymmärtää potilaan haastattelun perusteet
- ymmärtää raportoinnin/dokumentoinnin perusteet
- yhdistää teoriatietoa (anatomia, fysiologia, patofysiologia) potilaan oireisiin ja löydöksiin sekä päätellä työdiagnoosin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Flipped learning;
Luentotallenteet verkossa
Etätehtävät verkossa
Skills-tyyppiset kädentaitoharjoitukset
Soveltavat harjoitukset verkossa
Näyttökoe
Kotitentti
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoitustunneille valmistaudutaan erilaisten välitehtävien avulla.
Harjoitustunneille osallistuminen edellyttää välitehtävien palauttamista ennen harjoitustuntien alkua. Palautuksia seurataan Moodlen etenemisen seuranta-työkalun avulla.
EKG-klinikoilla harjoitellaan EKG-tulkintaa
Näyttökoepäivä toteutetaan pareittain erikseen suunniteltavan aikataulun mukaan. Moodle-kotitentin voi suorittaa kurssin lopuksi itselleen sopivana ajankohtana
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Naarajärvi, S., Telkki, T. 2019. Perustason ensihoito. Helsinki: SanomaPro
Alanen, P., Jormakka, J., Kosonen, A. Saikko, S. 2016. Oireesta työdiagnoosiin. Helsinki: Sanoma Pro.
Jormakka, J., Kettunen J. 2018. EKG akuuttihoidossa. Helsinki: SanomaPro
Verkkoympäristössä olevat luentotallenteet ym. materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Uusintamahdollisuudet
Moodle-kotitentti suoritetaan kurssin päättymiseen mennessä tai erikseen siihen kurssilla ilmoitettavana aikana.
Näyttökoe on mahdollista uusia seuraavan toteutuksen mukana.
Oppimisympäristö
Moodle
ZOOM
Lappeenrannan kampus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 opiskelijan työtuntia
Kontaktiopetus noin 40 tuntia
Itsenäinen opiskelu noin 95 tuntia
Sisältö
Ensiarvio ja täsmennetty tilannearvio
Haastattelu ja kirjaaminen
Eri oireiden mukainen potilaan kohdennettu tutkiminen
Erityispotilasryhmien tutkiminen
EKG:n perusteet, tulkinta; soveltavat harjoitukset
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tavoitteet:
Opiskelija osaa tutkia potilaan systemaattisesti ensiarvion ja täsmennetyn tilanarvion keinoin. (Dr ABC, ABCDEF-menetelmät)
Toteuttaa ensihoidon työparityöskentelyä sovitun roolijaon mukaisesti
Opiskelija osaa käyttää ensihoidon tutkimusvälineitä tarkoituksenmukaisesti ja turvallisesti
Opiskelija osaa kohdentaa tutkimuksensa potilaan valittaman oireen tai löydöksen mukaan
Ymmärtää haastattelun ja tutkimusten avulla saatujen tietojen vaikutuksen potilaan tilaan ja ehdottaa oireiden ja löydösten perusteella oikeaa työdiagnoosia
Opiskelija osaa määrittää potilaalle NEWS/PHEWS-pisteet löydösten perusteella
Opiskelija toteuttaa toimiessaan ei-teknisiä menetelmiä (kommunikointi, muistisäännöt ja tarkistuslistat) ja ymmärtää niiden merkityksen potilas- ja työturvallisuudelle
Opiskelija osaa tulkita EKG:a systemaattisesti, sekä tunnistaa siitä henkeä uhkaavat rytmihäiriöt ja hapenpuutteen
Arviointimenetelmät
Suoritusten seuranta (100 % tehtävät palautettuina)
Näyttökoe parisuorituksena (1-5)
Moodle kotitentti (erityiset potilasryhmät, hyväksytty/hylätty)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei kykene johdonmukaiseen potilaan kohtaamiseen ensihoitotilanteessa. Ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion tekeminen ei toteudu. Haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät puutteellisiksi. Työdiagnoosi jää epäselväksi. Tarvittavan hoitoteknologian käyttö on haparoivaa. Suoriutuu tehtävästä voimakkaasti työpariin tukeutuen. Päätöksenteko ja/tai johtaminen on epävarmaa. Opiskelija ei käytä tarkistuslistoja. EKG:n tulkitseminen ei onnistu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija kykenee melko johdonmukaiseen potilaan kohtaamiseen ensihoitotilanteessa. Ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion tekeminen toteutuvat vain osittain. Haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät paikoitellen puutteellisiksi. Työdiagnoosi jää osittain epäselväksi. Tarvittavan hoitoteknologian käyttö on melko turvallista. Päätöksenteko ja/tai johtaminen on ajoittain epävarmaa. Käyttää joitakin tarkastuslistoja. Ei-teknisten taitojen hyödyntäminen on vain satunnaista. Tunnistaa EKG:stä sinusrytmin ja hengenvaaralliset rytmihäiriöt.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata potilaan johdonmukaisesti ensihoitotilanteessa ja tehdä oikein ensiarvion. Tiedonkeruu ja anamneesin tekeminen onnistuvat opetetulla tavalla potilasta haastattelemalla. Tarkennettuun tilanarvioon tarvittava tutkiminen on loogista. Hoitoteknologian käyttö onnistuu turvallisesti. Opiskelija kykenee tekemään itsenäisiä päätöksiä ja johtamaan muita. Opiskelija käyttää hoitotilanteessa potilasturvallisen työskentelyn edellyttämiä ei-teknisiä taitoja. Opiskelija käyttää toiminnassaan varmentavia muistisääntöjä ja tarkistuslistoja. Tunnistaa EKG:stä tavallisimmat rytmihäiriöt sekä hapenpuutteen merkit.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata potilaan ensihoitotilanteessa varmoin ottein ja tehdä potilaan ensiarvion oikein. Tiedonkeruussa ja anamneesin tekemissä opiskelija etenee luontevasti ja johdonmukaisesti. Opiskelija osaa tutkia potilaan kattavasti ja analysoida kriittisesti hankkimiaan tietoja. Hoitoteknologian käyttö on sujuvaa ja turvallista. Tilanteeseen liittyvä kommunikointi on selkeää, kohdistettua ja varmistettua. Johtaminen ja päätöksenteko on varmaa. Opiskelija hyödyntää toiminnassaan varmentavia muistisääntöjä ja tarkistuslistoja. Tunnistaa EKG:stä monipuolisesti erilaisia rytmihäiriöitä, iskemia- ja infarktimuutoksia
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
06.02.2023 - 26.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lahden kampus
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Tia Windahl
- Krista Katela
Opetusryhmät
- Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 5 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIEH22KMEnsihoitajakoulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
- Info 1
- Verkkoluento 1
- Verkkoluento 2
- Verkkoluento 3
- Verkkoluento 4
- Verkkoluento 5
- Harjoitukset 1
- Harjoitukset 2
- Näyttö 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suorittaa potilaan eri oirekuvien mukaisesti kohdennetut tutkimukset
- tulkita tehtyjä löydöksiä ja potilaasta saatuja mittaustuloksia
- ymmärtää potilaan haastattelun perusteet
- ymmärtää raportoinnin/dokumentoinnin perusteet
- yhdistää teoriatietoa (anatomia, fysiologia, patofysiologia) potilaan oireisiin ja löydöksiin sekä päätellä työdiagnoosin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Flipped learning;
Luentotallenteet verkossa
Etätehtävät verkossa
Skills-tyyppiset kädentaitoharjoitukset
Soveltavat harjoitukset verkossa
Näyttökoe
Kotitentti
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoitustunneille valmistaudutaan erilaisten välitehtävien avulla.
Harjoitustunneille osallistuminen edellyttää välitehtävän palauttamista ennen harjoitustuntien alkua. Palautuksia seurataan Moodlen etenemisen seuranta-työkalun avulla.
Näyttökoepäivä toteutetaan pareittain erikseen suunniteltavan aikataulun mukaan. Moodle-kotitentin voi suorittaa kurssin lopuksi itselleen sopivana ajankohtana
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alanen, P., Jormakka, J., Kosonen, A. Saikko, S. 2016. Oireesta työdiagnoosiin. Helsinki: Sanoma Pro.
Jormakka, J., Kettunen J. 2018. EKG akuuttihoidossa. Helsinki: SanomaPro
Verkkoympäristössä olevat luentotallenteet ym. materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Uusintamahdollisuudet
Moodle-kotitentti suoritetaan kurssin päättymiseen mennessä tai erikseen siihen kurssilla ilmoitettavana aikana.
Näyttökoe on mahdollista uusia seuraavan toteutuksen mukana.
Oppimisympäristö
Moodle
ZOOM
Skills-harjoitukset ja näyttökoe Lahden kampuksella
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 opiskelijan työtuntia
Kontaktiopetus noin 20 tuntia
Itsenäinen opiskelu noin 115 tuntia
Sisältö
Ensiarvio ja täsmennetty tilannearvio
Haastattelu ja kirjaaminen
Eri oireiden mukainen potilaan kohdennettu tutkiminen
Erityispotilasryhmien tutkiminen
EKG:n tulkinta (perusteet)
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tavoitteet:
Opiskelija osaa tutkia potilaan systemaattisesti ensiarvion ja täsmennetyn tilanarvion keinoin. (Dr ABC, ABCDEF-menetelmät)
Toteuttaa ensihoidon työparityöskentelyä sovitun roolijaon mukaisesti
Opiskelija osaa käyttää ensihoidon tutkimusvälineitä tarkoituksenmukaisesti ja turvallisesti
Opiskelija osaa kohdentaa tutkimuksensa potilaan valittaman oireen tai löydöksen mukaan
Ymmärtää haastattelun ja tutkimusten avulla saatujen tietojen vaikutuksen potilaan tilaan ja ehdottaa oireiden ja löydösten perusteella oikeaa työdiagnoosia
Opiskelija osaa määrittää potilaalle NEWS/PHEWS-pisteet löydösten perusteella
Opiskelija toteuttaa toimiessaan ei-teknisiä menetelmiä (kommunikointi, muistisäännöt ja tarkistuslistat) ja ymmärtää niiden merkityksen potilas- ja työturvallisuudelle
Opiskelija osaa tulkita EKG:a systemaattisesti, sekä tunnistaa siitä henkeä uhkaavat rytmihäiriöt ja hapenpuutteen
Arviointimenetelmät
Suoritusten seuranta (100 % tehtävät palautettuina)
Näyttökoe parisuorituksena (1-5)
Moodle kotitentti (erityiset potilasryhmät, hyväksytty/hylätty)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei kykene johdonmukaiseen potilaan kohtaamiseen ensihoitotilanteessa. Ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion tekeminen ei toteudu. Haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät puutteellisiksi. Työdiagnoosi jää epäselväksi. Tarvittavan hoitoteknologian käyttö on haparoivaa. Suoriutuu tehtävästä voimakkaasti työpariin tukeutuen. Päätöksenteko ja/tai johtaminen on epävarmaa. Opiskelija ei käytä tarkistuslistoja. EKG:n tulkitseminen ei onnistu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija kykenee melko johdonmukaiseen potilaan kohtaamiseen ensihoitotilanteessa. Ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion tekeminen toteutuvat vain osittain. Haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät paikoitellen puutteellisiksi. Työdiagnoosi jää osittain epäselväksi. Tarvittavan hoitoteknologian käyttö on melko turvallista. Päätöksenteko ja/tai johtaminen on ajoittain epävarmaa. Käyttää joitakin tarkastuslistoja. Ei-teknisten taitojen hyödyntäminen on vain satunnaista. Tunnistaa EKG:stä sinusrytmin ja hengenvaaralliset rytmihäiriöt.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata potilaan johdonmukaisesti ensihoitotilanteessa ja tehdä oikein ensiarvion. Tiedonkeruu ja anamneesin tekeminen onnistuvat opetetulla tavalla potilasta haastattelemalla. Tarkennettuun tilanarvioon tarvittava tutkiminen on loogista. Hoitoteknologian käyttö onnistuu turvallisesti. Opiskelija kykenee tekemään itsenäisiä päätöksiä ja johtamaan muita. Opiskelija käyttää hoitotilanteessa potilasturvallisen työskentelyn edellyttämiä ei-teknisiä taitoja. Opiskelija käyttää toiminnassaan varmentavia muistisääntöjä ja tarkistuslistoja. Tunnistaa EKG:stä tavallisimmat rytmihäiriöt sekä hapenpuutteen merkit.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata potilaan ensihoitotilanteessa varmoin ottein ja tehdä potilaan ensiarvion oikein. Tiedonkeruussa ja anamneesin tekemissä opiskelija etenee luontevasti ja johdonmukaisesti. Opiskelija osaa tutkia potilaan kattavasti ja analysoida kriittisesti hankkimiaan tietoja. Hoitoteknologian käyttö on sujuvaa ja turvallista. Tilanteeseen liittyvä kommunikointi on selkeää, kohdistettua ja varmistettua. Johtaminen ja päätöksenteko on varmaa. Opiskelija hyödyntää toiminnassaan varmentavia muistisääntöjä ja tarkistuslistoja. Tunnistaa EKG:stä monipuolisesti erilaisia rytmihäiriöitä, iskemia- ja infarktimuutoksia
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
12.09.2022 - 06.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Antti Peltola
- Tia Windahl
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPREH21SEnsihoitajakoulutus 21S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Harjoitukset 1
- Näyttö 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suorittaa potilaan eri oirekuvien mukaisesti kohdennetut tutkimukset
- tulkita tehtyjä löydöksiä ja potilaasta saatuja mittaustuloksia
- ymmärtää potilaan haastattelun perusteet
- ymmärtää raportoinnin/dokumentoinnin perusteet
- yhdistää teoriatietoa (anatomia, fysiologia, patofysiologia) potilaan oireisiin ja löydöksiin sekä päätellä työdiagnoosin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Flipped learning;
Luentotallenteet verkossa
Etätehtävät verkossa
Skills-tyyppiset kädentaitoharjoitukset
Soveltavat harjoitukset verkossa
Näyttökoe
Kotitentti
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoitustunneille valmistaudutaan erilaisten välitehtävien avulla.
Harjoitustunneille osallistuminen edellyttää välitehtävien palauttamista ennen harjoitustuntien alkua. Palautuksia seurataan Moodlen etenemisen seuranta-työkalun avulla.
EKG-klinikoilla harjoitellaan EKG-tulkintaa
Näyttökoepäivä toteutetaan pareittain erikseen suunniteltavan aikataulun mukaan. Moodle-kotitentin voi suorittaa kurssin lopuksi itselleen sopivana ajankohtana
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alanen, P., Jormakka, J., Kosonen, A. Saikko, S. 2016. Oireesta työdiagnoosiin. Helsinki: Sanoma Pro.
Jormakka, J., Kettunen J. 2018. EKG akuuttihoidossa. Helsinki: SanomaPro
Verkkoympäristössä olevat luentotallenteet ym. materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Uusintamahdollisuudet
Moodle-kotitentti suoritetaan kurssin päättymiseen mennessä tai erikseen siihen kurssilla ilmoitettavana aikana.
Näyttökoe on mahdollista uusia seuraavan toteutuksen mukana.
Oppimisympäristö
Moodle
ZOOM
Lappeenrannan kampus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 opiskelijan työtuntia
Kontaktiopetus noin 38 tuntia
Itsenäinen opiskelu noin 97 tuntia
Sisältö
Ensiarvio ja täsmennetty tilannearvio
Haastattelu ja kirjaaminen
Eri oireiden mukainen potilaan kohdennettu tutkiminen
Erityispotilasryhmien tutkiminen
EKG:n perusteet, tulkinta; soveltavat harjoitukset
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tavoitteet:
Opiskelija osaa tutkia potilaan systemaattisesti ensiarvion ja täsmennetyn tilanarvion keinoin. (Dr ABC, ABCDEF-menetelmät)
Toteuttaa ensihoidon työparityöskentelyä sovitun roolijaon mukaisesti
Opiskelija osaa käyttää ensihoidon tutkimusvälineitä tarkoituksenmukaisesti ja turvallisesti
Opiskelija osaa kohdentaa tutkimuksensa potilaan valittaman oireen tai löydöksen mukaan
Ymmärtää haastattelun ja tutkimusten avulla saatujen tietojen vaikutuksen potilaan tilaan ja ehdottaa oireiden ja löydösten perusteella oikeaa työdiagnoosia
Opiskelija osaa määrittää potilaalle NEWS/PHEWS-pisteet löydösten perusteella
Opiskelija toteuttaa toimiessaan ei-teknisiä menetelmiä (kommunikointi, muistisäännöt ja tarkistuslistat) ja ymmärtää niiden merkityksen potilas- ja työturvallisuudelle
Opiskelija osaa tulkita EKG:a systemaattisesti, sekä tunnistaa siitä henkeä uhkaavat rytmihäiriöt ja hapenpuutteen
Arviointimenetelmät
Suoritusten seuranta (100 % tehtävät palautettuina)
Näyttökoe parisuorituksena (1-5)
Moodle kotitentti (erityiset potilasryhmät, hyväksytty/hylätty)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei kykene johdonmukaiseen potilaan kohtaamiseen ensihoitotilanteessa. Ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion tekeminen ei toteudu. Haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät puutteellisiksi. Työdiagnoosi jää epäselväksi. Tarvittavan hoitoteknologian käyttö on haparoivaa. Suoriutuu tehtävästä voimakkaasti työpariin tukeutuen. Päätöksenteko ja/tai johtaminen on epävarmaa. Opiskelija ei käytä tarkistuslistoja. EKG:n tulkitseminen ei onnistu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija kykenee melko johdonmukaiseen potilaan kohtaamiseen ensihoitotilanteessa. Ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion tekeminen toteutuvat vain osittain. Haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät paikoitellen puutteellisiksi. Työdiagnoosi jää osittain epäselväksi. Tarvittavan hoitoteknologian käyttö on melko turvallista. Päätöksenteko ja/tai johtaminen on ajoittain epävarmaa. Käyttää joitakin tarkastuslistoja. Ei-teknisten taitojen hyödyntäminen on vain satunnaista. Tunnistaa EKG:stä sinusrytmin ja hengenvaaralliset rytmihäiriöt.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata potilaan johdonmukaisesti ensihoitotilanteessa ja tehdä oikein ensiarvion. Tiedonkeruu ja anamneesin tekeminen onnistuvat opetetulla tavalla potilasta haastattelemalla. Tarkennettuun tilanarvioon tarvittava tutkiminen on loogista. Hoitoteknologian käyttö onnistuu turvallisesti. Opiskelija kykenee tekemään itsenäisiä päätöksiä ja johtamaan muita. Opiskelija käyttää hoitotilanteessa potilasturvallisen työskentelyn edellyttämiä ei-teknisiä taitoja. Opiskelija käyttää toiminnassaan varmentavia muistisääntöjä ja tarkistuslistoja. Tunnistaa EKG:stä tavallisimmat rytmihäiriöt sekä hapenpuutteen merkit.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata potilaan ensihoitotilanteessa varmoin ottein ja tehdä potilaan ensiarvion oikein. Tiedonkeruussa ja anamneesin tekemissä opiskelija etenee luontevasti ja johdonmukaisesti. Opiskelija osaa tutkia potilaan kattavasti ja analysoida kriittisesti hankkimiaan tietoja. Hoitoteknologian käyttö on sujuvaa ja turvallista. Tilanteeseen liittyvä kommunikointi on selkeää, kohdistettua ja varmistettua. Johtaminen ja päätöksenteko on varmaa. Opiskelija hyödyntää toiminnassaan varmentavia muistisääntöjä ja tarkistuslistoja. Tunnistaa EKG:stä monipuolisesti erilaisia rytmihäiriöitä, iskemia- ja infarktimuutoksia
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
12.09.2022 - 23.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lahden kampus
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Tia Windahl
- Sannakaisa Marjamäki-Nieminen
- Krista Katela
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIEH21SMEnsihoitajakoulutus 21SM Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
- Näyttö 1
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suorittaa potilaan eri oirekuvien mukaisesti kohdennetut tutkimukset
- tulkita tehtyjä löydöksiä ja potilaasta saatuja mittaustuloksia
- ymmärtää potilaan haastattelun perusteet
- ymmärtää raportoinnin/dokumentoinnin perusteet
- yhdistää teoriatietoa (anatomia, fysiologia, patofysiologia) potilaan oireisiin ja löydöksiin sekä päätellä työdiagnoosin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Flipped learning;
Luentotallenteet verkossa
Etätehtävät verkossa
Skills-tyyppiset kädentaitoharjoitukset
Soveltavat harjoitukset verkossa
Näyttökoe
Kotitentti
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoitustunneille valmistaudutaan erilaisten välitehtävien avulla.
Harjoitustunneille osallistuminen edellyttää välitehtävän palauttamista ennen harjoitustuntien alkua. Palautuksia seurataan Moodlen etenemisen seuranta-työkalun avulla.
Näyttökoepäivä toteutetaan pareittain erikseen suunniteltavan aikataulun mukaan. Moodle-kotitentin voi suorittaa kurssin lopuksi itselleen sopivana ajankohtana
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alanen, P., Jormakka, J., Kosonen, A. Saikko, S. 2016. Oireesta työdiagnoosiin. Helsinki: Sanoma Pro.
Jormakka, J., Kettunen J. 2018. EKG akuuttihoidossa. Helsinki: SanomaPro
Verkkoympäristössä olevat luentotallenteet ym. materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Uusintamahdollisuudet
Moodle-kotitentti suoritetaan kurssin päättymiseen mennessä tai erikseen siihen kurssilla ilmoitettavana aikana.
Näyttökoe on mahdollista uusia seuraavan toteutuksen mukana.
Oppimisympäristö
Moodle
ZOOM
Skills-harjoitukset ja näyttökoe Lahden kampuksella
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 opiskelijan työtuntia
Kontaktiopetus noin 20 tuntia
Itsenäinen opiskelu noin 115 tuntia
Sisältö
Ensiarvio ja täsmennetty tilannearvio
Haastattelu ja kirjaaminen
Eri oireiden mukainen potilaan kohdennettu tutkiminen
Erityispotilasryhmien tutkiminen
EKG:n tulkinta (perusteet)
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tavoitteet:
Opiskelija osaa tutkia potilaan systemaattisesti ensiarvion ja täsmennetyn tilanarvion keinoin. (Dr ABC, ABCDEF-menetelmät)
Toteuttaa ensihoidon työparityöskentelyä sovitun roolijaon mukaisesti
Opiskelija osaa käyttää ensihoidon tutkimusvälineitä tarkoituksenmukaisesti ja turvallisesti
Opiskelija osaa kohdentaa tutkimuksensa potilaan valittaman oireen tai löydöksen mukaan
Ymmärtää haastattelun ja tutkimusten avulla saatujen tietojen vaikutuksen potilaan tilaan ja ehdottaa oireiden ja löydösten perusteella oikeaa työdiagnoosia
Opiskelija osaa määrittää potilaalle NEWS/PHEWS-pisteet löydösten perusteella
Opiskelija toteuttaa toimiessaan ei-teknisiä menetelmiä (kommunikointi, muistisäännöt ja tarkistuslistat) ja ymmärtää niiden merkityksen potilas- ja työturvallisuudelle
Opiskelija osaa tulkita EKG:a systemaattisesti, sekä tunnistaa siitä henkeä uhkaavat rytmihäiriöt ja hapenpuutteen
Arviointimenetelmät
Suoritusten seuranta (100 % tehtävät palautettuina)
Näyttökoe parisuorituksena (1-5)
Moodle kotitentti (erityiset potilasryhmät, hyväksytty/hylätty)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei kykene johdonmukaiseen potilaan kohtaamiseen ensihoitotilanteessa. Ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion tekeminen ei toteudu. Haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät puutteellisiksi. Työdiagnoosi jää epäselväksi. Tarvittavan hoitoteknologian käyttö on haparoivaa. Suoriutuu tehtävästä voimakkaasti työpariin tukeutuen. Päätöksenteko ja/tai johtaminen on epävarmaa. Opiskelija ei käytä tarkistuslistoja. EKG:n tulkitseminen ei onnistu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija kykenee melko johdonmukaiseen potilaan kohtaamiseen ensihoitotilanteessa. Ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion tekeminen toteutuvat vain osittain. Haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät paikoitellen puutteellisiksi. Työdiagnoosi jää osittain epäselväksi. Tarvittavan hoitoteknologian käyttö on melko turvallista. Päätöksenteko ja/tai johtaminen on ajoittain epävarmaa. Käyttää joitakin tarkastuslistoja. Ei-teknisten taitojen hyödyntäminen on vain satunnaista. Tunnistaa EKG:stä sinusrytmin ja hengenvaaralliset rytmihäiriöt.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata potilaan johdonmukaisesti ensihoitotilanteessa ja tehdä oikein ensiarvion. Tiedonkeruu ja anamneesin tekeminen onnistuvat opetetulla tavalla potilasta haastattelemalla. Tarkennettuun tilanarvioon tarvittava tutkiminen on loogista. Hoitoteknologian käyttö onnistuu turvallisesti. Opiskelija kykenee tekemään itsenäisiä päätöksiä ja johtamaan muita. Opiskelija käyttää hoitotilanteessa potilasturvallisen työskentelyn edellyttämiä ei-teknisiä taitoja. Opiskelija käyttää toiminnassaan varmentavia muistisääntöjä ja tarkistuslistoja. Tunnistaa EKG:stä tavallisimmat rytmihäiriöt sekä hapenpuutteen merkit.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata potilaan ensihoitotilanteessa varmoin ottein ja tehdä potilaan ensiarvion oikein. Tiedonkeruussa ja anamneesin tekemissä opiskelija etenee luontevasti ja johdonmukaisesti. Opiskelija osaa tutkia potilaan kattavasti ja analysoida kriittisesti hankkimiaan tietoja. Hoitoteknologian käyttö on sujuvaa ja turvallista. Tilanteeseen liittyvä kommunikointi on selkeää, kohdistettua ja varmistettua. Johtaminen ja päätöksenteko on varmaa. Opiskelija hyödyntää toiminnassaan varmentavia muistisääntöjä ja tarkistuslistoja. Tunnistaa EKG:stä monipuolisesti erilaisia rytmihäiriöitä, iskemia- ja infarktimuutoksia
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
18.03.2022 - 29.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Antti Peltola
- Anssi Hapuli
Opetusryhmät
- Näyttö 1 (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPREH21KEnsihoitajakoulutus 21K Lappeenranta
Pienryhmät
- Näyttö 1
- Verkkoluento 1
- Harjoitus R 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suorittaa potilaan eri oirekuvien mukaisesti kohdennetut tutkimukset
- tulkita tehtyjä löydöksiä ja potilaasta saatuja mittaustuloksia
- ymmärtää potilaan haastattelun perusteet
- ymmärtää raportoinnin/dokumentoinnin perusteet
- yhdistää teoriatietoa (anatomia, fysiologia, patofysiologia) potilaan oireisiin ja löydöksiin sekä päätellä työdiagnoosin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Flipped learning;
Luentotallenteet verkossa
Etätehtävät verkossa
Skills-tyyppiset kädentaitoharjoitukset
Soveltavat harjoitukset verkossa
Näyttökoe
Kotitentti
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoitustunneille valmistaudutaan erilaisten välitehtävien avulla.
Harjoitustunneille osallistuminen edellyttää välitehtävän palauttamista ennen harjoitustuntien alkua. Palautuksia seurataan Moodlen etenemisen seuranta-työkalun avulla.
EKG-verkkokurssit ovat suoritettavissa itselle sopivassa aikataulussa
EKG kick-off ja klinikat ovat tarjolla olevaa verkko-ohjausta. Niille osallistuminen on vapaahetoista.
Näyttökoepäivä toteutetaan pareittain erikseen suunniteltavan aikataulun mukaan. Moodle-kotitentin voi suorittaa kurssin lopuksi itselleen sopivana ajankohtana
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alanen, P., Jormakka, J., Kosonen, A. Saikko, S. 2016. Oireesta työdiagnoosiin. Helsinki: Sanoma Pro.
Jormakka, J., Kettunen J. 2018. EKG akuuttihoidossa. Helsinki: SanomaPro
Verkkoympäristössä olevat luentotallenteet ym. materiaali
Oppiportin (Duodecim) EKG-aiheinen verkkomateriaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Uusintamahdollisuudet
Moodle-kotitentti suoritetaan kurssin päättymiseen mennessä tai erikseen siihen kurssilla ilmoitettavana aikana.
Näyttökoe on mahdollista uusia seuraavan toteutuksen mukana.
Oppimisympäristö
Moodle
ZOOM
Skills-harjoitukset mahdollisuuksien mukaan Lappeenrannan kampuksella
Oppiportti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 opiskelijan työtuntia
Kontaktiopetus noin 38 tuntia
Itsenäinen opiskelu noin 97 tuntia
Sisältö
Ensiarvio ja täsmennetty tilannearvio
Haastattelu ja kirjaaminen
Eri oireiden mukainen potilaan kohdennettu tutkiminen
Erityispotilasryhmien tutkiminen
EKG:n perusteet ja systemaattinen tulkinta
EKG ja rytmihäiriöt (nopeat ja hitaat)
EKG ja iskemia
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tavoitteet:
Opiskelija osaa tutkia potilaan systemaattisesti ensiarvion ja täsmennetyn tilanarvion keinoin. (Dr ABC, ABCDEF-menetelmät)
Toteuttaa ensihoidon työparityöskentelyä sovitun roolijaon mukaisesti
Opiskelija osaa käyttää ensihoidon tutkimusvälineitä tarkoituksenmukaisesti ja turvallisesti
Opiskelija osaa kohdentaa tutkimuksensa potilaan valittaman oireen tai löydöksen mukaan
Ymmärtää haastattelun ja tutkimusten avulla saatujen tietojen vaikutuksen potilaan tilaan ja ehdottaa oireiden ja löydösten perusteella oikeaa työdiagnoosia
Opiskelija osaa määrittää potilaalle NEWS/PHEWS-pisteet löydösten perusteella
Opiskelija toteuttaa toimiessaan ei-teknisiä menetelmiä (kommunikointi, muistisäännöt ja tarkistuslistat) ja ymmärtää niiden merkityksen potilas- ja työturvallisuudelle
Opiskelija osaa tulkita EKG:a systemaattisesti, sekä tunnistaa siitä henkeä uhkaavat rytmihäiriöt ja hapenpuutteen
Arviointimenetelmät
Suoritusten seuranta (100 % tehtävät palautettuina)
Näyttökoe parisuorituksena (1-5)
Moodle kotitentti (erityiset potilasryhmät, hyväksytty/hylätty)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei kykene johdonmukaiseen potilaan kohtaamiseen ensihoitotilanteessa. Ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion tekeminen ei toteudu. Haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät puutteellisiksi. Työdiagnoosi jää epäselväksi. Tarvittavan hoitoteknologian käyttö on haparoivaa. Suoriutuu tehtävästä voimakkaasti työpariin tukeutuen. Päätöksenteko ja/tai johtaminen on epävarmaa. Opiskelija ei käytä tarkistuslistoja. EKG:n tulkitseminen ei onnistu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija kykenee melko johdonmukaiseen potilaan kohtaamiseen ensihoitotilanteessa. Ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion tekeminen toteutuvat vain osittain. Haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät paikoitellen puutteellisiksi. Työdiagnoosi jää osittain epäselväksi. Tarvittavan hoitoteknologian käyttö on melko turvallista. Päätöksenteko ja/tai johtaminen on ajoittain epävarmaa. Käyttää joitakin tarkastuslistoja. Ei-teknisten taitojen hyödyntäminen on vain satunnaista. Tunnistaa EKG:stä sinusrytmin ja hengenvaaralliset rytmihäiriöt.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata potilaan johdonmukaisesti ensihoitotilanteessa ja tehdä oikein ensiarvion. Tiedonkeruu ja anamneesin tekeminen onnistuvat opetetulla tavalla potilasta haastattelemalla. Tarkennettuun tilanarvioon tarvittava tutkiminen on loogista. Hoitoteknologian käyttö onnistuu turvallisesti. Opiskelija kykenee tekemään itsenäisiä päätöksiä ja johtamaan muita. Opiskelija käyttää hoitotilanteessa potilasturvallisen työskentelyn edellyttämiä ei-teknisiä taitoja. Opiskelija käyttää toiminnassaan varmentavia muistisääntöjä ja tarkistuslistoja. Tunnistaa EKG:stä tavallisimmat rytmihäiriöt sekä hapenpuutteen merkit.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata potilaan ensihoitotilanteessa varmoin ottein ja tehdä potilaan ensiarvion oikein. Tiedonkeruussa ja anamneesin tekemissä opiskelija etenee luontevasti ja johdonmukaisesti. Opiskelija osaa tutkia potilaan kattavasti ja analysoida kriittisesti hankkimiaan tietoja. Hoitoteknologian käyttö on sujuvaa ja turvallista. Tilanteeseen liittyvä kommunikointi on selkeää, kohdistettua ja varmistettua. Johtaminen ja päätöksenteko on varmaa. Opiskelija hyödyntää toiminnassaan varmentavia muistisääntöjä ja tarkistuslistoja. Tunnistaa EKG:stä monipuolisesti erilaisia rytmihäiriöitä, iskemia- ja infarktimuutoksia