Siirry suoraan sisältöön

MallinnusLaajuus (5 op)

Tunnus: AT00BY14

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää 3D-mallien perusrakenteen
- hyödyntää 3D-malleja eri käyttötarkoituksissa
- luoda ja muokata 3D-malleja käyttäen erilaisia tekniikoita
- luoda ja muokata 3D-mallien materiaaleja
- käyttää 3D-mallinnusohjelman perusominaisuuksia
- luoda digitaalisia visualisointeja
- analysoida mallintamisen merkitystä eri käyttötarkoituksissa

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 09.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 26.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
  • Johan Kuparinen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTITVT22SV
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 22SV Lahti
  • TLTITVT23KM
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 23KM Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää 3D-mallien perusrakenteen
- hyödyntää 3D-malleja eri käyttötarkoituksissa
- luoda ja muokata 3D-malleja käyttäen erilaisia tekniikoita
- luoda ja muokata 3D-mallien materiaaleja
- käyttää 3D-mallinnusohjelman perusominaisuuksia
- luoda digitaalisia visualisointeja
- analysoida mallintamisen merkitystä eri käyttötarkoituksissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot pidetään kerran viikossa lukujärjestyksen mukaisesti.
Luennot pidetään mahdollisuuksien mukaan samanaikaisesti sekä lähiopetuksena että etäopetuksena. Luennot tallennetaan.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson toteutusaika 8.1- 26.4.2024

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ohjelmistojen toimittajien ja verkostojen materiaalit.
Moodle:ssa oleva aineisto (https://moodle.lut.fi/)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen todentaminen aikaisemmilla 3D-mallinuksilla

Oppimisympäristö

Tietotekniikan laboratorio

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luentoja ja työskentelyaikaa yhteensä 4h viikossa, Kokonaistyöaika 135h

Sisältö

Kurssilla tutustutaan 3D-mallinnuksen perusteisiin sekä harjoitellaan 3D-mallinnusta erilaisten harjoistustöiden avulla. Opetus tapahtuu Blender-ohjelmistolla.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Toteutukselle otetaan 5 avoimen opiskelijaa
Opetus toteutetaan englanniksi jos toteutukselle on tulossa kv-opiskelijoita

Arviointimenetelmät

Arviointi suoritetaan palutettavien harjoitustöiden perusteella

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa käyttää ja luoda kurssilla käytettyjen ohjelmistojen perusominaisuuksia.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa monipuolisesti käyttää ja hyödyntää kurssilla käytettyjen ohjelmistojen 3D-mallinnusominaisuuksia.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

piskelija hallitsee kurssilla käytetyt ohjelmistot ammattimaisesti ja pystyy soveltamaan saamiaan oppeja myös muiden ohjelmistojen käytössä. Palautettavien harjoitustöiden visuaalinen ulkoasu hyvin toteutettu.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 28.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
  • Ismo Jakonen
  • Johan Kuparinen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIICTDD23K
    Bachelor’s Degree Programme in Information and Communications Technology 23K, Double Degree, Lahti
  • TLTITVT22K
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 22K Lahti
  • TLTITVT21SV
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 21SV Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää 3D-mallien perusrakenteen
- hyödyntää 3D-malleja eri käyttötarkoituksissa
- luoda ja muokata 3D-malleja käyttäen erilaisia tekniikoita
- luoda ja muokata 3D-mallien materiaaleja
- käyttää 3D-mallinnusohjelman perusominaisuuksia
- luoda digitaalisia visualisointeja
- analysoida mallintamisen merkitystä eri käyttötarkoituksissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot pidetään kerran viikossa lukujärjestyksen mukaisesti.
Luennot pidetään mahdollisuuksien mukaan samanaikaisesti sekä lähiopetuksena että etäopetuksena. Luennot tallennetaan.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson toteutusaika 9.1- 28.4.2023

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ohjelmistojen toimittajien ja verkostojen materiaalit.
Moodle:ssa oleva aineisto (https://moodle.lut.fi/)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen todentaminen aikaisemmilla 3D-mallinuksilla

Oppimisympäristö

Tietotekniikan laboratorio

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luentoja ja työskentelyaikaa yhteensä 4h viikossa, Kokonaistyöaika 135h

Sisältö

Kurssilla tutustutaan 3D-mallinnuksen perusteisiin sekä harjoitellaan 3D-mallinnusta erilaisten harjoistustöiden avulla. Opetus tapahtuu Autodesk 3D Max -ohjelmistolla.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Toteutukselle otetaan 5 avoimen opiskelijaa
Opetus toteutetaan englanniksi jos toteutukselle on tulossa kv-opiskelijoita

Arviointimenetelmät

Arviointi suoritetaan palutettavien harjoitustöiden perusteella

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa käyttää ja luoda kurssilla käytettyjen ohjelmistojen perusominaisuuksia.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa monipuolisesti käyttää ja hyödyntää kurssilla käytettyjen ohjelmistojen 3D-mallinnusominaisuuksia.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

piskelija hallitsee kurssilla käytetyt ohjelmistot ammattimaisesti ja pystyy soveltamaan saamiaan oppeja myös muiden ohjelmistojen käytössä. Palautettavien harjoitustöiden visuaalinen ulkoasu hyvin toteutettu.

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 02.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste
  • Lahden kampus
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
  • Ismo Jakonen
Opetusryhmät
  • Opetus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTITVT21K
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 21K Lahti
  • 07TVT20K
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 20K, Lahti
  • TLTITVT20SV
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 20SV Lahti
Pienryhmät
  • Opetus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää 3D-mallien perusrakenteen
- hyödyntää 3D-malleja eri käyttötarkoituksissa
- luoda ja muokata 3D-malleja käyttäen erilaisia tekniikoita
- luoda ja muokata 3D-mallien materiaaleja
- käyttää 3D-mallinnusohjelman perusominaisuuksia
- luoda digitaalisia visualisointeja
- analysoida mallintamisen merkitystä eri käyttötarkoituksissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot pidetään kerran viikossa lukujärjestyksen mukaisesti.
Luennot pidetään mahdollisuuksien mukaan samanaikaisesti sekä lähiopetuksena että etäopetuksena.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa tammikuussa ja loppuu huhtikuussa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ohjelmistojen toimittajien ja verkostojen materiaalit.
Repussa oleva materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen todentaminen aikaisemmilla 3D-mallinuksilla

Oppimisympäristö

Tietotekniikan laboratorio

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luentoja ja työskentelyaikaa yhteensä 4h viikossa, Kokonaistyöaika 135h

Arviointimenetelmät

Arviointi suoritetaan palutettavien harjoitustöiden perusteella

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa käyttää ja luoda kurssilla käytettyjen ohjelmistojen perusominaisuuksia.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa monipuolisesti käyttää ja hyödyntää kurssilla käytettyjen ohjelmistojen 3D-mallinnusominaisuuksia.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

piskelija hallitsee kurssilla käytetyt ohjelmistot ammattimaisesti ja pystyy soveltamaan saamiaan oppeja myös muiden ohjelmistojen käytössä. Palautettavien harjoitustöiden visuaalinen ulkoasu hyvin toteutettu.