Siirry suoraan sisältöön

Hybridi mobiiliohjelmointiLaajuus (5 op)

Tunnus: AT00BY24

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia johtavana ohjelmistoasiantuntijana monialaisissa peli- ja mobilikehitysprojekteissa
- suunnitella ja toteuttaa hybridi mobiilisovelluksen
- suunnitella ja toteuttaa responsiivisia Mobile first ja SPA sovelluksia

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 09.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 26.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
  • Matti Welin
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 100. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTITVT21SV
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 21SV Lahti
  • TLTITVT22K
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 22K Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia johtavana ohjelmistoasiantuntijana monialaisissa peli- ja mobilikehitysprojekteissa
- suunnitella ja toteuttaa hybridi mobiilisovelluksen
- suunnitella ja toteuttaa responsiivisia Mobile first ja SPA sovelluksia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Toimintaympäristönä toimii verkko-oppimisalusta Moodle ja Zoom/tietokoneluokka.
Toteutetaan hybridinä: lähiopetuksena ja verkossa.
Oppimismenetelminä käytetään luennointia, sekä pakollisia että vapaaehtoisia ryhmä- ja yksilötöitä.
Osa oppitunneista käytetään koodaamiseen.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojaksolla on viikoittain kolme-neljä tuntia opetusta koko kevään ajan. Läsnäolo on suotava.
Aktiivinen osallistuminen edellyttää läsnäoloa ja osallistumista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali löytyy Moodlesta. Se koostuu kurssin luentokalvoista ja muusta ajankohtaisesta materiaalista.
Lisäksi opiskelija etsii itsenäisesti sekä kirjallisuuslähteitä että internetin kautta löydettävissä olevia luotettavia lähteitä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Erikseen sovittaessa näyttö.

Työelämäyhteistyö

-

Oppimisympäristö

Verkko-oppimisalusta Moodle, etätyökalu Zoom sekä luokkatila lukujärjestyken mukaan.
Etäosallistuminen vatii oman tietokonee, johon on ylläpitäjän oikeudet. Lisäksi olisi suotavaa
että käytössä on toinen näyttö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisajankäyttö opiskelijalle on mitoitettu olevan keskimäärin 135 tuntia.

Sisältö

Kurssilla opitaan kehittämään mobiilisovelluksia ja niissä tarvittavia teknologioita.
Ajankohtaisia teemoja ovat mm:
- Hybridimobiiliohjelmoinnin periaatteet, käytännöt, työkalut sekä kehysohjelmistot.
- Cross-platform kehitys toteutetaan React-Native ohjelmistokehyksellä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opetus on tarkoitettu ensisijaisesti tieto- ja viestintätekniikan opiskelijoille.
Opiskelijalta edellytetään ohjelmoinnin perustietoja ja taitoja sekä lisäksi www-teknologian perusteiden osaamista. Suuri osa ohjelmista tehdään Typescript(Javascript) kielillä mobiili ympäristössä. Relaatiotietokantojen perusteiden osaamisesta on myös hyötyä.

Edeltävä osaaminen:
Ohjelmoinnin perusteet, olio-ohjelmoinnin perusteet.
Www-perusteet, html- sekä css-osaaminen.Javascript/Typescript peruseet.

Arviointimenetelmät

Arvioinnin perusteena käytetään opintojaksolla tehtäväksi annettujen tehtävien suorittamisen tasoa sekä opiskelijan aktiivisuutta.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa käyttää hyväkseen saatavilla olevia tietolähteitä sekä tehdä itsenäisiä ratkaisuja jossain määrin. Palautettavat tehtävät tulee olla suoritettuina läpipääsyn tasolla.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa käyttää käytettävissä olevia tietolähteitä itsenäisesti hyväkseen ja soveltaa niitä.
Palautettavat tehtävät tulee olla suoritettuina siten, että ne ovat tehtäväksiannon mukaisesti oikein ja hyväksytysti suoritettuina. Opiskelija osallistuu luennoilla tapahtuvaan keskusteluun ja pohdintoihin.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa käyttää hyväkseen, kriittisesti arvioida ja soveltaa käytettävissä olevia tietolähteitä. Opiskelijalta vaaditaan aktiivista osallistumista keskusteluun, hän on positiivinen keskutelukumppani sekä edistää keskustelua olennaiseen suuntaan ja perustelee mielipiteensä. Palautettavat tehtävät tulee olla suoritettuina siten, että ne täyttävät annetun tehtäväksiannon tavoitteet kiitettävällä tasolla.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 28.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste
  • Lahden kampus
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
  • Matti Welin
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIICTDD23K
    Bachelor’s Degree Programme in Information and Communications Technology 23K, Double Degree, Lahti
  • TLTITVT21K
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 21K Lahti
  • 07TVT20K
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 20K, Lahti
  • TLTITVT20SV
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 20SV Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia johtavana ohjelmistoasiantuntijana monialaisissa peli- ja mobilikehitysprojekteissa
- suunnitella ja toteuttaa hybridi mobiilisovelluksen
- suunnitella ja toteuttaa responsiivisia Mobile first ja SPA sovelluksia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Toimintaympäristönä toimii verkko-oppimisalusta Moodle ja Zoom/tietokoneluokka.
Toteutetaan hybridinä: lähiopetuksena ja verkossa.
Oppimismenetelminä käytetään luennointia, sekä pakollisia että vapaaehtoisia ryhmä- ja yksilötöitä.
Osa oppitunneista käytetään koodaamiseen.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojaksolla on viikoittain kolme-neljä tuntia opetusta koko kevään ajan. Läsnäolo on suotava.
Aktiivinen osallistuminen edellyttää läsnäoloa ja osallistumista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali löytyy Moodlesta. Se koostuu kurssin luentokalvoista ja muusta ajankohtaisesta materiaalista.
Lisäksi opiskelija etsii itsenäisesti sekä kirjallisuuslähteitä että internetin kautta löydettävissä olevia luotettavia lähteitä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Erikseen sovittaessa näyttö.

Työelämäyhteistyö

-

Oppimisympäristö

Verkko-oppimisalusta Moodle, etätyökalu Zoom sekä luokkatila lukujärjestyken mukaan.
Etäosallistuminen vatii oman tietokonee, johon on ylläpitäjän oikeudet. Lisäksi olisi suotavaa
että käytössä on toinen näyttö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisajankäyttö opiskelijalle on mitoitettu olevan keskimäärin 135 tuntia.

Sisältö

Kurssilla opitaan kehittämään mobiilisovelluksia ja niissä tarvittavia teknologioita.
Ajankohtaisia teemoja ovat mm:
- Hybridimobiiliohjelmoinnin periaatteet, käytännöt, työkalut sekä kehysohjelmistot.
- Cross-platform kehitys toteutetaan React-Native ohjelmistokehyksellä.
- Hybridi mobiiliohjelmoinnissä käytetään Cordova/PhoneGap kehystä,

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opetus on tarkoitettu ensisijaisesti tieto- ja viestintätekniikan opiskelijoille.
Opiskelijalta edellytetään ohjelmoinnin perustietoja ja taitoja sekä lisäksi www-teknologian perusteiden osaamista. Suuri osa ohjelmista tehdään Javascript/typescript kielillä mobiili ympäristössä. Relaatiotietokantojen perusteiden osaamisesta on myös hyötyä.

Edeltävä osaaminen:
Ohjelmoinnin perusteet, olio-ohjelmoinnin perusteet.
Www-perusteet, html- sekä css-osaaminen.Javascript/Typescript peruseet.

Arviointimenetelmät

Arvioinnin perusteena käytetään opintojaksolla tehtäväksi annettujen tehtävien suorittamisen tasoa sekä opiskelijan aktiivisuutta.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa käyttää hyväkseen saatavilla olevia tietolähteitä sekä tehdä itsenäisiä ratkaisuja jossain määrin. Palautettavat tehtävät tulee olla suoritettuina läpipääsyn tasolla.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa käyttää käytettävissä olevia tietolähteitä itsenäisesti hyväkseen ja soveltaa niitä.
Palautettavat tehtävät tulee olla suoritettuina siten, että ne ovat tehtäväksiannon mukaisesti oikein ja hyväksytysti suoritettuina. Opiskelija osallistuu luennoilla tapahtuvaan keskusteluun ja pohdintoihin.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa käyttää hyväkseen, kriittisesti arvioida ja soveltaa käytettävissä olevia tietolähteitä. Opiskelijalta vaaditaan aktiivista osallistumista keskusteluun, hän on positiivinen keskutelukumppani sekä edistää keskustelua olennaiseen suuntaan ja perustelee mielipiteensä. Palautettavat tehtävät tulee olla suoritettuina siten, että ne täyttävät annetun tehtäväksiannon tavoitteet kiitettävällä tasolla.

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 29.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
  • Karri Miettinen
Opetusryhmät
  • Opetus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 07TVT18S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 18S, Lahti
  • 07TVT19K
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 19K, Lahti
  • 07TVT18K
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 18K, Lahti
  • 07TVT20K
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 20K, Lahti
  • 07TVT19SV
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 19S, verkko-opinnot, Lahti
Pienryhmät
  • Opetus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia johtavana ohjelmistoasiantuntijana monialaisissa peli- ja mobilikehitysprojekteissa
- suunnitella ja toteuttaa hybridi mobiilisovelluksen
- suunnitella ja toteuttaa responsiivisia Mobile first ja SPA sovelluksia

Arviointiasteikko

1-5