Asiakashankinta ja asiakkaan kohtaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: LI00BI19
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää asiakashankinnan roolin myyntiprosessissa
- kuvata kuinka voidaan vaikuttaa asiakkaiden tunteisiin vuorovaikutuksen avulla
- soveltaa erilaisia kysymystyyppejä tarkoituksenmukaisesti asiakaskohtaamisissa
Ilmoittautumisaika
22.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 15.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Jussi Mozo
Opetusryhmät
- Zoom työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLABTO22HTäydentävä osaaminen (AMK) 2022, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
- Zoom työpaja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää asiakashankinnan roolin myyntiprosessissa
- kuvata kuinka voidaan vaikuttaa asiakkaiden tunteisiin vuorovaikutuksen avulla
- soveltaa erilaisia kysymystyyppejä tarkoituksenmukaisesti asiakaskohtaamisissa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi toteutetaan koronan johdosta virtuaalikurssina.
Kurssilla ei ole harjoittelu- ja työelämäyhteistyötä, vaan se on 100% teoriakurssi joka antaa sinulle vahvan tietoperustan ja näkökulman siihen, kuinka toimia ja kehittää itseä vaativissa myynti- ja asiakaskohtaamistehtävissä.
Kurssi on verkkokurssi jossa on lisäksi vapaaehtoisia, MUTTA, HUOM!, opiskelijapalautteen perusteella hyvin suositeltavia Zoomissa toteutettavia verkkokohtaamista, joissa on itsenäistä työskentelyä tukevaa työpajatyöskentelyä.
Kurssin aikana laaditaan neljä vertaisarvioitavaa ja ohjattuun prosessikirjoittamiseen pohjautuvaa kirjallista reflektointitehtävää kahden viikon välein, jotka pohjautuvat opettajan ilmoittamiin ja osin itse hankittaviin sähköisiin materiaaleihin. Vertaisarviointien avulla opiskelija saa käsityksen oman työskentelynsä vahvuuksista ja kehittämiskohteista ja voi halutessaan parantaa töitään ennen lopussa opettajalle arvioitavaksi palautettavaa koontia varten.
Kurssin lähikertojen toteutustavasta saat myös eväitä myyntitiimin johtamiseen käytännössä.
Voit lukea kurssin käyneiden ajatuksia täältä: https://padlet.com/jussi_mozo/946gjsxq7a8c
Ajoitus ja läsnäolo
Koronan johdosta 100% verkkokurssi jota tukee Zoomissa toteutettavat kuusi työpajaa.
Kurssin deadlinet rytmittyvät lähikertojen ympärille seuraavasti:
- kirjallisen työn I-palautus lähikertaa edeltävä iltana klo 20:45
- parannetun työn II-palautus vertaisarvioitavaksi viisi vrk lähikerran jälkeen klo 20:45
- kirjallisten töiden vertais- ja itsearviointien laadinta 3vrk II-palautuksen jälkeen klo 20:45
- loppuyhteenvedon palautus opettajalle 2vk arviointia ja palautteenantoa varten klo 20:45
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sähköinen ainesto joka jaetaan vaiheittain repussa neljässä, kurssin eri teemojen mukaan ryhmitellyssä materiaalipaketissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
"Fast track" nopean suorituksen itsenäinen suoritustapa verkossa heille, joilla on kiire. Työläs. Kysy.
Itsenäinen verkkototeutus, jossa laaditaan kahden viikon välein kirjallinen oppimistehtävä ja lopuksi näistä laadittava koontitehtävä kurssin aikataulussa.(eli kurssi ilman osallistumista lähiopetuskerroille). OK, jos osallistuminen lähitunneille ei vain onnistu, vaikka se olisi suositeltavaa.
Sama kuin edelltä, mutta et myöskään osallistu kurssin vertaisarviointeihin. Voit tehdä hommat omassa aikataulussa. Vaihtoehto arvioidaan asteikolla Hyväksytty/Täydennettävä. En suosittele.
Kurssimateriaalien perinteinen tenttiminen kurssin lopussa. En suosittele.
Näyttö.
AHOT.
Työelämäyhteistyö
Kurssilla ei ole harjoittelu- ja työelämäyhteistyötä, vaan se on 100% teoriakurssi joka antaa sinulle vahvan tietoperustan ja näkökulman siihen, kuinka toimia ja kehittää itseä vaativissa myynti- ja asiakaskohtaamistehtävissä. Kurssilta saat myös eväitä myyntitiimin johtamiseen käytännössä.
Oppimisympäristö
Moodle
Zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laskennallinen kuormitus on 135h (27h / vertaisarvioitava harjoitustyö + 27h / koontitehtävä).
Sisältö
Mitä on ammattimainen B2B-asiakaskohtaamistyö
Myynnin ja markkinoinnin rajapinnat ja yhteispeli
Sosiaalinen myynti verkossa
Myyntiprosessi ja oman työskentelyn johtaminen
Mittarit ja tavoiteasetanta
Tunteiden ymmärtäminen ja merkitys myynnissä
Kysymykset ja niiden soveltaminen käytännössä
Opi lukemaan kehonkieltä
Erilaiset ostajatyypit, ostoryhmät sekä vaikuttajat
Toimivan asiakaskohtaamisympäristön merkitys
Oman stressinsiedon merkitys sekä kehittäminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Markkinoinnin peruskurssi tai muut vastaavat tiedot.
Arviointimenetelmät
Vertaisarviointi 50
Opiskelijan itsearviointi 30%
Opettajan arviointi 20%
Opettaja voi nostaa tai laskea arvosanaa kahden arvosanan verran
Arviointiasteikko
1-5