Siirry suoraan sisältöön

Vieraanvaraisuusalan palvelukehitysprojektiLaajuus (9 op)

Tunnus: AL00CN46

Laajuus

9 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää käyttäjälähtöisiä, arvoa luovia matkailu- ja ravitsemispalveluja
- suunnitella, konseptoida, tuotteistaa ja toteuttaa palvelun käytännössä
- arvioida ja kehittää asiakkaan kokemusta
- huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet palvelukehittämisessä
- työskennellä kehitystiimissä

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 05.12.2024

Opintopistemäärä

9 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus
Opettaja
  • Marja Jordberg-Gilabert
  • Ilkka Lehtola
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLPRHOTRA23S
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää käyttäjälähtöisiä, arvoa luovia matkailu- ja ravitsemispalveluja
- suunnitella, konseptoida, tuotteistaa ja toteuttaa palvelun käytännössä
- arvioida ja kehittää asiakkaan kokemusta
- huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet palvelukehittämisessä
- työskennellä kehitystiimissä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset, työelämälähtöiset toimeksiannot, harjoitustyö.

Ajoitus ja läsnäolo

Lukujärjestyksen mukaan syksyllä 2024, aloitus viikolla 37

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan kurssin alkaessa, saatavissa kurssin Moodle-oppimisalustalta.

Työelämäyhteistyö

Työelämälähtöinen projektityö.

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa ~ 27 h opiskelijan työtä eli 9 op:n kurssi vastaa n. 243 h työtä.

Sisältö

Tarkemmat sisältökuvaukset julkaistaan kurssin alussa.
Teemat
- projektityöskentely, projektitiimin kokoaminen
-vieraanvaraisuus
-liiketoiminnan kehittäminen
-toimintaympäristöt ja -verkostot
-tulevaisuuden trendit palvelun kehittämisessä
-kaupallistamisen prosessi
-digitaaliset ratkaisut majoitus-, ravitsemis- ja matkailualalla
-vieraanvaraisuusalan logistiset toiminnot.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Majoitus- ravitsemis- ja matkailualan perusteiden sekä markkinoinnin perusteiden osaaminen.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut oppimistavoitteita arviointikriteerin Taso 1 mukaisesti.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- etsiä tietoa matkailu- ja ravitsemispalveluiden kehittämisestä eri lähteistä
- soveltaa kurssi oppimisalustalla esiteltyjä menetelmiä annettujen ohjeiden mukaan.
Lisäksi kurssin aihealuekohtaiset oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ohjeiden mukaisesti.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- etsiä tietoa ja tunnistaa tarpeen matkailu- ja ravitsemispalveluiden kehittämisessä
- soveltaa erilaisia palvelunkehityksen ja työskentelyn menetelmiä johdonmukaisella ja perustellulla tavalla
- toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti tiimin jäsenenä palvelun kehitysprojektissa.
Lisäksi kurssin aihealuekohtaiset oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ohjeiden mukaisesti.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- etsiä tietoa ja tunnistaa tarpeen matkailu- ja ravitsemispalveluiden kehittämisessä
- arvioida ja soveltaa erilaisia palvelunkehityksen sekä työskentelyn menetelmiä johdonmukaisella ja perustellulla tavalla
- toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti tiimin jäsenenä palvelun kehitysprojektissa edistäen ryhmän oppimista ja
- tuottaa projektiyritykselle lisäarvoa tuottavia kehitysideoita.
Lisäksi kurssin aihealuekohtaiset oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ohjeiden mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 04.12.2024

Opintopistemäärä

9 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
  • Minna Ulmala
  • Hanna-Mari Karhinen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tiimityöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ohjaukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Messut (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIMATLI23S
    Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Seminaari
  • Tiimityöskentely
  • Ohjaukset
  • Messut

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää käyttäjälähtöisiä, arvoa luovia matkailu- ja ravitsemispalveluja
- suunnitella, konseptoida, tuotteistaa ja toteuttaa palvelun käytännössä
- arvioida ja kehittää asiakkaan kokemusta
- huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet palvelukehittämisessä
- työskennellä kehitystiimissä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla käytetään projektioppimista. Oppimismenetelmiä käytetään inspiroivista luennoista, oppimistehtäviin ja projektityöskentelyyn. Opiskelijat tekevät myös benchmarkingia. Tiimityöskentelyn lisäksi opiskelijat tekevät itse-opiskelua.
Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä. Kaikille projekteille pyritään hankkimaan autenttiset toimeksiantajat. Luennoitsijat sopivat projektien toimeksiannot. Tarkempi kuvaus tehtävästä/haasteesta esitellään opiskelijoille.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa johdantoluennolla ja päättyy messu-/seminaaritapahtumaan. Toimeksiannot esitellään opiskelijoille ja projektit käynnistyvät välittömästi.
Opiskelijoiden pitää varata 2 päivää viikossa tiimityöskentelyyn saadakseen työelämän toimeksiantajan palvelukehitysprojektin toteutetuksi. Tämä vaatii sitoutumista! Pakollinen läsnäolo luennoilla ja ohjauksissa sekä tiimityöskentelyssä. Suurin osa luennoista toteutetaan kampuksella. Aikataulu julkaistaan opintojakson Moodle-kurssilla.
Palvelukehitysprojekti noudattelee enemmän tai vähemmän kiinteää aikataulua ja nelivaiheista prosessia: Käyttäjän oivaltaminen ja asiakasymmärrys (syyskuu), Ideointi (lokakuu), Konseptointi, kokeilut ja viimeistely (marraskuu) ja Esitys, myyntipuhe ja raportointi (joulukuu).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esimerkiksi
sdt.fi/materiaali/ServiceDesignToolkit_english.pdf
https://leanservicecreation.com/
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja eikä yksilöprojekteja.

Työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä. Projekteilla on autenttiset toimeksiantajat

Oppimisympäristö

Opintojakso perustuu autenttiseen palvelukehitysprojektiin. Opiskelijat vierailevat toimeksiantoon liittyvässä ympäristössä ja tekevät kehitystyötä kentällä. Jos lähiopetus on mahdollista, opiskelijat työskentelevät kampuksella ja ohjaustapaamisia järjestetään kasvokkain sekä verkossa luennoitsijan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Palvelukehittämisprojekti vaatii noin 20-25 h työtä / viikko (kaikkiaan noin 240h syyskuusta joulukuun alkupuolelle). Pääsääntöisesti projekti toteutetaan 4-5 hengen tiimillä.

Sisältö

Opintojaksolla opiskelijat toteuttavat laajan palvelukehitysprojektin toimeksiantajalle.

Opintojakso tukee erityiseti matkailu- ja tapahtuma-alan projektien käyttäjälähtöisyyttä. Opintojakso valmentaa projektitiimejä ammattimaiseen palvelumuotoilun ja leanin palvelukehityksen prosessin ja menetelmien käyttämiseen.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu opiskelijoiden oppimiselle a) tiedot ja tietojenhaku b) käytännön taidot ja c) vastuullisuus ja tiimityöskentely- / johtamisosaaminen.
Arviointi perustuu:
70% palvelukehitysprojektiin: projekti- ja tiimityöskentely, oppiminen, opintojakson teemojen ja työvälineiden käyttö, ja menetelmien käyttö sekä kokeilut.
30% tuotoksiin ja projektin tuloksiin: oppiminen, toimensiantajan palaute, myyntipuhe ja messu/seminaaritapahtumassa suoritutuminen, sekä konseptikuvausraportti.
Kaikki oppimistehtävät ja palvelukehitysprojektin tehtävät sen eri vaiheissa.
Opintojaksolla käytetään luennoitsijan, itse- ja vertaisarviointia.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta arviointikriteerin 1 tason vaatimuksia

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- etsiä matkailualan kehittämiseen liittyvää tietoa eri lähteistä projektin aiheeseen liittyen
- nimetä ja selittää matkailualan palvelu/kokemuskonseptien malleja.
- soveltaa esiteltyjä palvelukehitys- ja työskentelymenetelmiä annettujen ohjeiden ja sääntöjen mukaan
- työskennellä itsenäisesti ja tiimissä asiaan kuuluvalla tavalla.
Kaikki oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ja ohjeiden mukaisesti.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerien 1 tason vaatimusten lisäksi.
Opiskelija osaa
- tunnistaa tarpeen matkailualan palvelukehitykseen liittyvään tietoon ja arvioida lähteen relevanssia
- soveltaa erilaisia palvelukehityksen ja työskentelyn menetelmiä johdonmukaisella ja perustellulla tavalla
- suoriutua tyypillisistä palvelukehitystilanteista itsenäisesti ja tiimin jäsenenä tavoitteellisesti ja käyttäjälähtöisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerien 1 ja 3 tasojen vaatimusten lisäksi.
Opiskelija osaa
- löytää matkailualan palvelukehitykseen liittyvään tietoa ja arvioida ja perustella valintojaan
- asiantuntevasti ja luovasti soveltaa sekä arvioida palvelukehityksen ja työskentelyn menetelmiä ammatillisissa tilanteissa
- organisoida tiimin toimintaa ja toimita asianmukaisesti eri sidosryhmien kanssa erilaisissa tilanteissa

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 01.12.2023

Opintopistemäärä

9 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus
Opettaja
  • Riitta Turkia
  • Ilkka Lehtola
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLPRHOTRA22S
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää käyttäjälähtöisiä, arvoa luovia matkailu- ja ravitsemispalveluja
- suunnitella, konseptoida, tuotteistaa ja toteuttaa palvelun käytännössä
- arvioida ja kehittää asiakkaan kokemusta
- huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet palvelukehittämisessä
- työskennellä kehitystiimissä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennoitsijat ovat sopineet projektien toimeksiannot. Tarkempi kuvaus tehtävästä/haasteesta esitellään opiskelijoille viikolla 35. Opintojaksolla (ja moduulissa) käytetään projektioppimista. Oppimismenetelmiä käytetään inspiroivista luennoista, oppimistehtäviin ja projektityöskentelyyn. Opiskelijat tekevät myös benchmarkingia. Tiimityöskentelyn lisäksi opiskelijat tekevät itse-opiskelua

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa x.x. klo x johdantoluennolla ja päättyy messu-/seminaaritapahtumaan viikolla x. Toimeksiannot esitellään opiskelijoille viikolla x ja projektit käynnistyvät välittömästi.
Opiskelijoiden pitää varata 2 päivää viikossa tiimityöskentelyyn saadakseen työelämän toimeksiantajan palvelukehitysprojektin toteutetuksi. Tämä vaatii sitoutumista! Pakollinen läsnäolo luennoilla ja ohjauksissa sekä tiimityöskentelyssä. Suurin osa luennoista toteutetaan kampuksella. Aikataulu julkaistaan opintojakson Moodle-kurssilla.
Palvelukehitysprojekti noudattelee enemmän tai vähemmän kiinteää aikataulua ja nelivaiheista prosessia: Käyttäjän oivaltaminen ja asiakasymmärrys (syyskuu), Ideointi (lokakuu), Konseptointi, kokeilut ja viimeistely (marraskuu) ja Esitys, myyntipuhe ja raportointi (joulukuu).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esimerkiksi
sdt.fi/materiaali/ServiceDesignToolkit_english.pdf
https://leanservicecreation.com/
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja eikä yksilöprojekteja.

Työelämäyhteistyö

Projekteilla autenttiset toimeksiantajat

Oppimisympäristö

Opintojakso (ja moduuli) perustuu autenttiseen palvelukehitysprojektiin. Jos lähiopetus on mahdollista, opiskelijat työskentelevät kampuksella ja ohjaustapaamisia järjestetään kasvokkain sekä verkossa luennoitsijan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Palvelukehittämisprojekti vaatii noin 20-25 h työtä / viikko (kaikkiaan noin 240h syyskuusta joulukuun alkupuolelle). Pääsääntöisesti projekti toteutetaan 4-5 hengen tiimillä.

Sisältö

Opintojakso kuuluu moduuliin, jossa opiskelijat toteuttavat laajan palvelukehitysprojektin toimeksiantajalle. Opiskelijat ovat velvollisia ilmoittautumaan ja suorittamaan samanaikaisesti opintojakson Kannattavuuslaskenta ja talouden suunnittelu (5op).

Opintojakso tulee erityiseti matkailu- ja tapahtuma-alan projektien käyttäjälähtöisyyttä. Opintojakso valmentaa projektitiimejä ammattimaiseen palvelumuotoilun ja leanin palvelukehityksen prosessin ja menetelmien käyttämiseen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso kuuluu moduuliin, jossa opiskelijat toteuttavat laajan palvelukehitysprojektin toimeksiantajalle. Opiskelijat ovat velvollisia ilmoittautumaan ja suorittamaan samanaikaisesti opintojakson Kannattavuuslaskenta ja talouden suunnittelu (5op).

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu opiskelijoiden oppimiselle a) tiedot ja tietojenhaku b) käytännön taidot ja c) vastuullisuus ja tiimityöskentely- / johtamisosaaminen.
Arviointi perustuu:
70% palvelukehitysprojektiin: projekti- ja tiimityöskentely, oppiminen, opintojakson teemojen ja työvälineiden käyttö, ja menetelmien käyttö sekä kokeilut.
30% tuotoksiin ja projektin tuloksiin: oppiminen, toimensiantajan palaute, myyntipuhe ja messu/seminaaritapahtumassa suoritutuminen, sekä konseptikuvausraportti.
Kaikki oppimistehtävät ja palvelukehitysprojektin tehtävät sen eri vaiheissa.
Opintojaksolla käytetään luennoitsijan, itse- ja vertaisarviointia.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta arviointikriteerin 1 tason vaatimuksia

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- etsiä matkailualan kehittämiseen liittyvää tietoa eri lähteistä projektin aiheeseen liittyen
- nimetä ja selittää matkailualan palvelu/kokemuskonseptien malleja.
- soveltaa esiteltyjä palvelukehitys- ja työskentelymenetelmiä annettujen ohjeiden ja sääntöjen mukaan
- työskennellä itsenäisesti ja tiimissä asiaan kuuluvalla tavalla.
Kaikki oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ja ohjeiden mukaisesti.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerien 1 tason vaatimusten lisäksi.
Opiskelija osaa
- tunnistaa tarpeen matkailualan palvelukehitykseen liittyvään tietoon ja arvioida lähteen relevanssia
- soveltaa erilaisia palvelukehityksen ja työskentelyn menetelmiä johdonmukaisella ja perustellulla tavalla
- suoriutua tyypillisistä palvelukehitystilanteista itsenäisesti ja tiimin jäsenenä tavoitteellisesti ja käyttäjälähtöisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerien 1 ja 3 tasojen vaatimusten lisäksi.
Opiskelija osaa
- löytää matkailualan palvelukehitykseen liittyvään tietoa ja arvioida ja perustella valintojaan
- asiantuntevasti ja luovasti soveltaa sekä arvioida palvelukehityksen ja työskentelyn menetelmiä ammatillisissa tilanteissa
- organisoida tiimin toimintaa ja toimita asianmukaisesti eri sidosryhmien kanssa erilaisissa tilanteissa

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

06.09.2023 - 05.12.2023

Opintopistemäärä

9 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
  • Minna Ulmala
  • Hanna-Mari Karhinen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Messut (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ohjaukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tiimityöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIMATLI22S
    Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Seminaari
  • Messut
  • Ohjaukset
  • Tiimityöskentely

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää käyttäjälähtöisiä, arvoa luovia matkailu- ja ravitsemispalveluja
- suunnitella, konseptoida, tuotteistaa ja toteuttaa palvelun käytännössä
- arvioida ja kehittää asiakkaan kokemusta
- huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet palvelukehittämisessä
- työskennellä kehitystiimissä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla käytetään projektioppimista. Oppimismenetelmiä käytetään inspiroivista luennoista, oppimistehtäviin ja projektityöskentelyyn. Opiskelijat tekevät myös benchmarkingia. Tiimityöskentelyn lisäksi opiskelijat tekevät itse-opiskelua.
Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä. Kaikille projekteille pyritään hankkimaan autenttiset toimeksiantajat. Luennoitsijat sopivat projektien toimeksiannot. Tarkempi kuvaus tehtävästä/haasteesta esitellään opiskelijoille viikolla 36.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa 6.9.2023 klo 12:00 johdantoluennolla ja päättyy messu-/seminaaritapahtumaan viikolla 49. Toimeksiannot esitellään opiskelijoille viikolla 36 ja projektit käynnistyvät välittömästi.
Opiskelijoiden pitää varata 2 päivää viikossa tiimityöskentelyyn saadakseen työelämän toimeksiantajan palvelukehitysprojektin toteutetuksi. Tämä vaatii sitoutumista! Pakollinen läsnäolo luennoilla ja ohjauksissa sekä tiimityöskentelyssä. Suurin osa luennoista toteutetaan kampuksella. Aikataulu julkaistaan opintojakson Moodle-kurssilla.
Palvelukehitysprojekti noudattelee enemmän tai vähemmän kiinteää aikataulua ja nelivaiheista prosessia: Käyttäjän oivaltaminen ja asiakasymmärrys (syyskuu), Ideointi (lokakuu), Konseptointi, kokeilut ja viimeistely (marraskuu) ja Esitys, myyntipuhe ja raportointi (joulukuu).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esimerkiksi
sdt.fi/materiaali/ServiceDesignToolkit_english.pdf
https://leanservicecreation.com/
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja eikä yksilöprojekteja.

Työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä. Projekteilla on autenttiset toimeksiantajat

Oppimisympäristö

Opintojakso perustuu autenttiseen palvelukehitysprojektiin. Opiskelijat vierailevat toimeksiantoon liittyvässä ympäristössä ja tekevät kehitystyötä kentällä. Jos lähiopetus on mahdollista, opiskelijat työskentelevät kampuksella ja ohjaustapaamisia järjestetään kasvokkain sekä verkossa luennoitsijan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Palvelukehittämisprojekti vaatii noin 20-25 h työtä / viikko (kaikkiaan noin 240h syyskuusta joulukuun alkupuolelle). Pääsääntöisesti projekti toteutetaan 4-5 hengen tiimillä.

Sisältö

Opintojaksolla opiskelijat toteuttavat laajan palvelukehitysprojektin toimeksiantajalle.

Opintojakso tukee erityiseti matkailu- ja tapahtuma-alan projektien käyttäjälähtöisyyttä. Opintojakso valmentaa projektitiimejä ammattimaiseen palvelumuotoilun ja leanin palvelukehityksen prosessin ja menetelmien käyttämiseen.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu opiskelijoiden oppimiselle a) tiedot ja tietojenhaku b) käytännön taidot ja c) vastuullisuus ja tiimityöskentely- / johtamisosaaminen.
Arviointi perustuu:
70% palvelukehitysprojektiin: projekti- ja tiimityöskentely, oppiminen, opintojakson teemojen ja työvälineiden käyttö, ja menetelmien käyttö sekä kokeilut.
30% tuotoksiin ja projektin tuloksiin: oppiminen, toimensiantajan palaute, myyntipuhe ja messu/seminaaritapahtumassa suoritutuminen, sekä konseptikuvausraportti.
Kaikki oppimistehtävät ja palvelukehitysprojektin tehtävät sen eri vaiheissa.
Opintojaksolla käytetään luennoitsijan, itse- ja vertaisarviointia.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta arviointikriteerin 1 tason vaatimuksia

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- etsiä matkailualan kehittämiseen liittyvää tietoa eri lähteistä projektin aiheeseen liittyen
- nimetä ja selittää matkailualan palvelu/kokemuskonseptien malleja.
- soveltaa esiteltyjä palvelukehitys- ja työskentelymenetelmiä annettujen ohjeiden ja sääntöjen mukaan
- työskennellä itsenäisesti ja tiimissä asiaan kuuluvalla tavalla.
Kaikki oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ja ohjeiden mukaisesti.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerien 1 tason vaatimusten lisäksi.
Opiskelija osaa
- tunnistaa tarpeen matkailualan palvelukehitykseen liittyvään tietoon ja arvioida lähteen relevanssia
- soveltaa erilaisia palvelukehityksen ja työskentelyn menetelmiä johdonmukaisella ja perustellulla tavalla
- suoriutua tyypillisistä palvelukehitystilanteista itsenäisesti ja tiimin jäsenenä tavoitteellisesti ja käyttäjälähtöisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerien 1 ja 3 tasojen vaatimusten lisäksi.
Opiskelija osaa
- löytää matkailualan palvelukehitykseen liittyvään tietoa ja arvioida ja perustella valintojaan
- asiantuntevasti ja luovasti soveltaa sekä arvioida palvelukehityksen ja työskentelyn menetelmiä ammatillisissa tilanteissa
- organisoida tiimin toimintaa ja toimita asianmukaisesti eri sidosryhmien kanssa erilaisissa tilanteissa

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

9 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus
Opettaja
  • Riitta Turkia
  • Riitta Turkia
  • Ilkka Lehtola
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLPRHOTRA21S
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 20S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää käyttäjälähtöisiä, arvoa luovia matkailu- ja ravitsemispalveluja
- suunnitella, konseptoida, tuotteistaa ja toteuttaa palvelun käytännössä
- arvioida ja kehittää asiakkaan kokemusta
- huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet palvelukehittämisessä
- työskennellä kehitystiimissä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset, työelämälähtöiset toimeksiannot, harjoitustyö.

Ajoitus ja läsnäolo

Lukujärjestyksen mukaan syksyllä 2022. Aloitus Ti 6.9.2022 klo 12.15 -15.45 lk A3030 Kurssin kick-off

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan kurssin alkaessa, saatavissa kurssin Moodle-oppimisalustalta.

Työelämäyhteistyö

Työelämälähtöinen projektityö.

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa ~ 27 h opiskelijan työtä eli 9 op:n kurssi vastaa n. 243 h työtä.

Sisältö

Tarkemmat sisältökuvaukset julkaistaan kurssin alussa.
Teemat
- projektityöskentely, projektitiimin kokoaminen
-vieraanvaraisuus
-liiketoiminnan kehittäminen
-toimintaympäristöt ja -verkostot
-tulevaisuuden trendit palvelun kehittämisessä
-kaupallistamisen prosessi
-digitaaliset ratkaisut majoitus-, ravitsemis- ja matkailualalla
-vieraanvaraisuusalan logistiset toiminnot.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Majoitus- ravitsemis- ja matkailualan perusteiden sekä markkinoinnin perusteiden osaaminen.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut oppimistavoitteita arviointikriteerin Taso 1 mukaisesti.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- etsiä tietoa matkailu- ja ravitsemispalveluiden kehittämisestä eri lähteistä
- soveltaa kurssi oppimisalustalla esiteltyjä menetelmiä annettujen ohjeiden mukaan.
Lisäksi kurssin aihealuekohtaiset oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ohjeiden mukaisesti.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- etsiä tietoa ja tunnistaa tarpeen matkailu- ja ravitsemispalveluiden kehittämisessä
- soveltaa erilaisia palvelunkehityksen ja työskentelyn menetelmiä johdonmukaisella ja perustellulla tavalla
- toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti tiimin jäsenenä palvelun kehitysprojektissa.
Lisäksi kurssin aihealuekohtaiset oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ohjeiden mukaisesti.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- etsiä tietoa ja tunnistaa tarpeen matkailu- ja ravitsemispalveluiden kehittämisessä
- arvioida ja soveltaa erilaisia palvelunkehityksen sekä työskentelyn menetelmiä johdonmukaisella ja perustellulla tavalla
- toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti tiimin jäsenenä palvelun kehitysprojektissa edistäen ryhmän oppimista ja
- tuottaa projektiyritykselle lisäarvoa tuottavia kehitysideoita.
Lisäksi kurssin aihealuekohtaiset oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ohjeiden mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 09.12.2022

Opintopistemäärä

9 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

7 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 42

Koulutus
  • Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
  • Minna Ulmala
  • Hanna-Mari Karhinen
Opetusryhmät
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ohjaukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tiimityöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIMATLI21S
    Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Seminaari
  • Luennot
  • Ohjaukset
  • Tiimityöskentely

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää käyttäjälähtöisiä, arvoa luovia matkailu- ja ravitsemispalveluja
- suunnitella, konseptoida, tuotteistaa ja toteuttaa palvelun käytännössä
- arvioida ja kehittää asiakkaan kokemusta
- huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet palvelukehittämisessä
- työskennellä kehitystiimissä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennoitsijat ovat sopineet projektien toimeksiannot. Tarkempi kuvaus tehtävästä/haasteesta esitellään opiskelijoille viikolla 35. Opintojaksolla (ja moduulissa) käytetään projektioppimista. Oppimismenetelmiä käytetään inspiroivista luennoista, oppimistehtäviin ja projektityöskentelyyn. Opiskelijat tekevät myös benchmarkingia. Tiimityöskentelyn lisäksi opiskelijat tekevät itse-opiskelua

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa ma 29.8.2022 klo 12 johdantoluennolla ja päättyy messu-/seminaaritapahtumaan viikolla 49. Toimeksiannot esitellään opiskelijoille viikolla 36 ja projektit käynnistyvät välittömästi.
Opiskelijoiden pitää varata 2 päivää viikossa tiimityöskentelyyn saadakseen työelämän toimeksiantajan palvelukehitysprojektin toteutetuksi. Tämä vaatii sitoutumista! Pakollinen läsnäolo luennoilla ja ohjauksissa sekä tiimityöskentelyssä. Suurin osa luennoista toteutetaan M19 kampuksella. Aikataulu julkaistaan opintojakson Moodle-kurssilla.
Palvelukehitysprojekti noudattelee enemmän tai vähemmän kiinteää aikataulua ja nelivaiheista prosessia: Käyttäjän oivaltaminen ja asiakasymmärrys (syyskuu), Ideointi (lokakuu), Konseptointi, kokeilut ja viimeistely (marraskuu) ja Esitys, myyntipuhe ja raportointi (joulukuu).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esimerkiksi
sdt.fi/materiaali/ServiceDesignToolkit_english.pdf
https://leanservicecreation.com/
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja eikä yksilöprojekteja.

Työelämäyhteistyö

Projekteilla autenttiset toimeksiantajat

Oppimisympäristö

Opintojakso (ja moduuli) perustuu autenttiseen palvelukehitysprojektiin. Jos lähiopetus on mahdollista, opiskelijat työskentelevät M19-kampuksella ja ohjaustapaamisia järjestetään kasvokkain sekä verkossa luennoitsijan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Palvelukehittämisprojekti vaatii noin 20-25 h työtä / viikko (kaikkiaan noin 240h syyskuusta joulukuun alkupuolelle). Pääsääntöisesti projekti toteutetaan 4-5 hengen tiimillä.

Sisältö

Opintojakso kuuluu moduuliin, jossa opiskelijat toteuttavat laajan palvelukehitysprojektin toimeksiantajalle. Opiskelijat ovat velvollisia ilmoittautumaan ja suorittamaan samanaikaisesti opintojakson Kannattavuuslaskenta ja talouden suunnittelu (5op).

Opintojakso tulee erityiseti matkailu- ja tapahtuma-alan projektien käyttäjälähtöisyyttä. Opintojakso valmentaa projektitiimejä ammattimaiseen palvelumuotoilun ja leanin palvelukehityksen prosessin ja menetelmien käyttämiseen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso kuuluu moduuliin, jossa opiskelijat toteuttavat laajan palvelukehitysprojektin toimeksiantajalle. Opiskelijat ovat velvollisia ilmoittautumaan ja suorittamaan samanaikaisesti opintojakson Kannattavuuslaskenta ja talouden suunnittelu (5op).

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu opiskelijoiden oppimiselle a) tiedot ja tietojenhaku b) käytännön taidot ja c) vastuullisuus ja tiimityöskentely- / johtamisosaaminen.
Arviointi perustuu:
70% palvelukehitysprojektiin: projekti- ja tiimityöskentely, oppiminen, opintojakson teemojen ja työvälineiden käyttö, ja menetelmien käyttö sekä kokeilut.
30% tuotoksiin ja projektin tuloksiin: oppiminen, toimensiantajan palaute, myyntipuhe ja messu/seminaaritapahtumassa suoritutuminen, sekä konseptikuvausraportti.
Kaikki oppimistehtävät ja palvelukehitysprojektin tehtävät sen eri vaiheissa.
Opintojaksolla käytetään luennoitsijan, itse- ja vertaisarviointia.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta arviointikriteerin 1 tason vaatimuksia

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- etsiä matkailualan kehittämiseen liittyvää tietoa eri lähteistä projektin aiheeseen liittyen
- nimetä ja selittää matkailualan palvelu/kokemuskonseptien malleja.
- soveltaa esiteltyjä palvelukehitys- ja työskentelymenetelmiä annettujen ohjeiden ja sääntöjen mukaan
- työskennellä itsenäisesti ja tiimissä asiaan kuuluvalla tavalla.
Kaikki oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ja ohjeiden mukaisesti.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerien 1 tason vaatimusten lisäksi.
Opiskelija osaa
- tunnistaa tarpeen matkailualan palvelukehitykseen liittyvään tietoon ja arvioida lähteen relevanssia
- soveltaa erilaisia palvelukehityksen ja työskentelyn menetelmiä johdonmukaisella ja perustellulla tavalla
- suoriutua tyypillisistä palvelukehitystilanteista itsenäisesti ja tiimin jäsenenä tavoitteellisesti ja käyttäjälähtöisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerien 1 ja 3 tasojen vaatimusten lisäksi.
Opiskelija osaa
- löytää matkailualan palvelukehitykseen liittyvään tietoa ja arvioida ja perustella valintojaan
- asiantuntevasti ja luovasti soveltaa sekä arvioida palvelukehityksen ja työskentelyn menetelmiä ammatillisissa tilanteissa
- organisoida tiimin toimintaa ja toimita asianmukaisesti eri sidosryhmien kanssa erilaisissa tilanteissa