Vieraanvaraisuusalan palvelukehitysprojektiLaajuus (9 op)
Tunnus: AL00CN46
Laajuus
9 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää käyttäjälähtöisiä, arvoa luovia matkailu- ja ravitsemispalveluja
- suunnitella, konseptoida, tuotteistaa ja toteuttaa palvelun käytännössä
- arvioida ja kehittää asiakkaan kokemusta
- huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet palvelukehittämisessä
- työskennellä kehitystiimissä
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 05.12.2024
Opintopistemäärä
9 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus
Opettaja
- Marja Jordberg-Gilabert
- Ilkka Lehtola
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLPRHOTRA23SHotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää käyttäjälähtöisiä, arvoa luovia matkailu- ja ravitsemispalveluja
- suunnitella, konseptoida, tuotteistaa ja toteuttaa palvelun käytännössä
- arvioida ja kehittää asiakkaan kokemusta
- huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet palvelukehittämisessä
- työskennellä kehitystiimissä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, työelämälähtöiset toimeksiannot, harjoitustyö.
Ajoitus ja läsnäolo
Lukujärjestyksen mukaan syksyllä 2024, aloitus viikolla 37
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan kurssin alkaessa, saatavissa kurssin Moodle-oppimisalustalta.
Työelämäyhteistyö
Työelämälähtöinen projektityö.
Oppimisympäristö
Moodle, Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa ~ 27 h opiskelijan työtä eli 9 op:n kurssi vastaa n. 243 h työtä.
Sisältö
Tarkemmat sisältökuvaukset julkaistaan kurssin alussa.
Teemat
- projektityöskentely, projektitiimin kokoaminen
-vieraanvaraisuus
-liiketoiminnan kehittäminen
-toimintaympäristöt ja -verkostot
-tulevaisuuden trendit palvelun kehittämisessä
-kaupallistamisen prosessi
-digitaaliset ratkaisut majoitus-, ravitsemis- ja matkailualalla
-vieraanvaraisuusalan logistiset toiminnot.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Majoitus- ravitsemis- ja matkailualan perusteiden sekä markkinoinnin perusteiden osaaminen.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut oppimistavoitteita arviointikriteerin Taso 1 mukaisesti.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä tietoa matkailu- ja ravitsemispalveluiden kehittämisestä eri lähteistä
- soveltaa kurssi oppimisalustalla esiteltyjä menetelmiä annettujen ohjeiden mukaan.
Lisäksi kurssin aihealuekohtaiset oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä tietoa ja tunnistaa tarpeen matkailu- ja ravitsemispalveluiden kehittämisessä
- soveltaa erilaisia palvelunkehityksen ja työskentelyn menetelmiä johdonmukaisella ja perustellulla tavalla
- toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti tiimin jäsenenä palvelun kehitysprojektissa.
Lisäksi kurssin aihealuekohtaiset oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä tietoa ja tunnistaa tarpeen matkailu- ja ravitsemispalveluiden kehittämisessä
- arvioida ja soveltaa erilaisia palvelunkehityksen sekä työskentelyn menetelmiä johdonmukaisella ja perustellulla tavalla
- toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti tiimin jäsenenä palvelun kehitysprojektissa edistäen ryhmän oppimista ja
- tuottaa projektiyritykselle lisäarvoa tuottavia kehitysideoita.
Lisäksi kurssin aihealuekohtaiset oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ohjeiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 04.12.2024
Opintopistemäärä
9 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Minna Ulmala
- Hanna-Mari Karhinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tiimityöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ohjaukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Messut (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIMATLI23SMatkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Seminaari
- Tiimityöskentely
- Ohjaukset
- Messut
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää käyttäjälähtöisiä, arvoa luovia matkailu- ja ravitsemispalveluja
- suunnitella, konseptoida, tuotteistaa ja toteuttaa palvelun käytännössä
- arvioida ja kehittää asiakkaan kokemusta
- huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet palvelukehittämisessä
- työskennellä kehitystiimissä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään projektioppimista. Oppimismenetelmiä käytetään inspiroivista luennoista, oppimistehtäviin ja projektityöskentelyyn. Opiskelijat tekevät myös benchmarkingia. Tiimityöskentelyn lisäksi opiskelijat tekevät itse-opiskelua.
Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä. Kaikille projekteille pyritään hankkimaan autenttiset toimeksiantajat. Luennoitsijat sopivat projektien toimeksiannot. Tarkempi kuvaus tehtävästä/haasteesta esitellään opiskelijoille.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa johdantoluennolla ja päättyy messu-/seminaaritapahtumaan. Toimeksiannot esitellään opiskelijoille ja projektit käynnistyvät välittömästi.
Opiskelijoiden pitää varata 2 päivää viikossa tiimityöskentelyyn saadakseen työelämän toimeksiantajan palvelukehitysprojektin toteutetuksi. Tämä vaatii sitoutumista! Pakollinen läsnäolo luennoilla ja ohjauksissa sekä tiimityöskentelyssä. Suurin osa luennoista toteutetaan kampuksella. Aikataulu julkaistaan opintojakson Moodle-kurssilla.
Palvelukehitysprojekti noudattelee enemmän tai vähemmän kiinteää aikataulua ja nelivaiheista prosessia: Käyttäjän oivaltaminen ja asiakasymmärrys (syyskuu), Ideointi (lokakuu), Konseptointi, kokeilut ja viimeistely (marraskuu) ja Esitys, myyntipuhe ja raportointi (joulukuu).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Esimerkiksi
sdt.fi/materiaali/ServiceDesignToolkit_english.pdf
https://leanservicecreation.com/
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja eikä yksilöprojekteja.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä. Projekteilla on autenttiset toimeksiantajat
Oppimisympäristö
Opintojakso perustuu autenttiseen palvelukehitysprojektiin. Opiskelijat vierailevat toimeksiantoon liittyvässä ympäristössä ja tekevät kehitystyötä kentällä. Jos lähiopetus on mahdollista, opiskelijat työskentelevät kampuksella ja ohjaustapaamisia järjestetään kasvokkain sekä verkossa luennoitsijan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Palvelukehittämisprojekti vaatii noin 20-25 h työtä / viikko (kaikkiaan noin 240h syyskuusta joulukuun alkupuolelle). Pääsääntöisesti projekti toteutetaan 4-5 hengen tiimillä.
Sisältö
Opintojaksolla opiskelijat toteuttavat laajan palvelukehitysprojektin toimeksiantajalle.
Opintojakso tukee erityiseti matkailu- ja tapahtuma-alan projektien käyttäjälähtöisyyttä. Opintojakso valmentaa projektitiimejä ammattimaiseen palvelumuotoilun ja leanin palvelukehityksen prosessin ja menetelmien käyttämiseen.
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu opiskelijoiden oppimiselle a) tiedot ja tietojenhaku b) käytännön taidot ja c) vastuullisuus ja tiimityöskentely- / johtamisosaaminen.
Arviointi perustuu:
70% palvelukehitysprojektiin: projekti- ja tiimityöskentely, oppiminen, opintojakson teemojen ja työvälineiden käyttö, ja menetelmien käyttö sekä kokeilut.
30% tuotoksiin ja projektin tuloksiin: oppiminen, toimensiantajan palaute, myyntipuhe ja messu/seminaaritapahtumassa suoritutuminen, sekä konseptikuvausraportti.
Kaikki oppimistehtävät ja palvelukehitysprojektin tehtävät sen eri vaiheissa.
Opintojaksolla käytetään luennoitsijan, itse- ja vertaisarviointia.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta arviointikriteerin 1 tason vaatimuksia
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä matkailualan kehittämiseen liittyvää tietoa eri lähteistä projektin aiheeseen liittyen
- nimetä ja selittää matkailualan palvelu/kokemuskonseptien malleja.
- soveltaa esiteltyjä palvelukehitys- ja työskentelymenetelmiä annettujen ohjeiden ja sääntöjen mukaan
- työskennellä itsenäisesti ja tiimissä asiaan kuuluvalla tavalla.
Kaikki oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ja ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerien 1 tason vaatimusten lisäksi.
Opiskelija osaa
- tunnistaa tarpeen matkailualan palvelukehitykseen liittyvään tietoon ja arvioida lähteen relevanssia
- soveltaa erilaisia palvelukehityksen ja työskentelyn menetelmiä johdonmukaisella ja perustellulla tavalla
- suoriutua tyypillisistä palvelukehitystilanteista itsenäisesti ja tiimin jäsenenä tavoitteellisesti ja käyttäjälähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerien 1 ja 3 tasojen vaatimusten lisäksi.
Opiskelija osaa
- löytää matkailualan palvelukehitykseen liittyvään tietoa ja arvioida ja perustella valintojaan
- asiantuntevasti ja luovasti soveltaa sekä arvioida palvelukehityksen ja työskentelyn menetelmiä ammatillisissa tilanteissa
- organisoida tiimin toimintaa ja toimita asianmukaisesti eri sidosryhmien kanssa erilaisissa tilanteissa
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 01.12.2023
Opintopistemäärä
9 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus
Opettaja
- Riitta Turkia
- Ilkka Lehtola
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLPRHOTRA22SHotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää käyttäjälähtöisiä, arvoa luovia matkailu- ja ravitsemispalveluja
- suunnitella, konseptoida, tuotteistaa ja toteuttaa palvelun käytännössä
- arvioida ja kehittää asiakkaan kokemusta
- huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet palvelukehittämisessä
- työskennellä kehitystiimissä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennoitsijat ovat sopineet projektien toimeksiannot. Tarkempi kuvaus tehtävästä/haasteesta esitellään opiskelijoille viikolla 35. Opintojaksolla (ja moduulissa) käytetään projektioppimista. Oppimismenetelmiä käytetään inspiroivista luennoista, oppimistehtäviin ja projektityöskentelyyn. Opiskelijat tekevät myös benchmarkingia. Tiimityöskentelyn lisäksi opiskelijat tekevät itse-opiskelua
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa x.x. klo x johdantoluennolla ja päättyy messu-/seminaaritapahtumaan viikolla x. Toimeksiannot esitellään opiskelijoille viikolla x ja projektit käynnistyvät välittömästi.
Opiskelijoiden pitää varata 2 päivää viikossa tiimityöskentelyyn saadakseen työelämän toimeksiantajan palvelukehitysprojektin toteutetuksi. Tämä vaatii sitoutumista! Pakollinen läsnäolo luennoilla ja ohjauksissa sekä tiimityöskentelyssä. Suurin osa luennoista toteutetaan kampuksella. Aikataulu julkaistaan opintojakson Moodle-kurssilla.
Palvelukehitysprojekti noudattelee enemmän tai vähemmän kiinteää aikataulua ja nelivaiheista prosessia: Käyttäjän oivaltaminen ja asiakasymmärrys (syyskuu), Ideointi (lokakuu), Konseptointi, kokeilut ja viimeistely (marraskuu) ja Esitys, myyntipuhe ja raportointi (joulukuu).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Esimerkiksi
sdt.fi/materiaali/ServiceDesignToolkit_english.pdf
https://leanservicecreation.com/
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja eikä yksilöprojekteja.
Työelämäyhteistyö
Projekteilla autenttiset toimeksiantajat
Oppimisympäristö
Opintojakso (ja moduuli) perustuu autenttiseen palvelukehitysprojektiin. Jos lähiopetus on mahdollista, opiskelijat työskentelevät kampuksella ja ohjaustapaamisia järjestetään kasvokkain sekä verkossa luennoitsijan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Palvelukehittämisprojekti vaatii noin 20-25 h työtä / viikko (kaikkiaan noin 240h syyskuusta joulukuun alkupuolelle). Pääsääntöisesti projekti toteutetaan 4-5 hengen tiimillä.
Sisältö
Opintojakso kuuluu moduuliin, jossa opiskelijat toteuttavat laajan palvelukehitysprojektin toimeksiantajalle. Opiskelijat ovat velvollisia ilmoittautumaan ja suorittamaan samanaikaisesti opintojakson Kannattavuuslaskenta ja talouden suunnittelu (5op).
Opintojakso tulee erityiseti matkailu- ja tapahtuma-alan projektien käyttäjälähtöisyyttä. Opintojakso valmentaa projektitiimejä ammattimaiseen palvelumuotoilun ja leanin palvelukehityksen prosessin ja menetelmien käyttämiseen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso kuuluu moduuliin, jossa opiskelijat toteuttavat laajan palvelukehitysprojektin toimeksiantajalle. Opiskelijat ovat velvollisia ilmoittautumaan ja suorittamaan samanaikaisesti opintojakson Kannattavuuslaskenta ja talouden suunnittelu (5op).
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu opiskelijoiden oppimiselle a) tiedot ja tietojenhaku b) käytännön taidot ja c) vastuullisuus ja tiimityöskentely- / johtamisosaaminen.
Arviointi perustuu:
70% palvelukehitysprojektiin: projekti- ja tiimityöskentely, oppiminen, opintojakson teemojen ja työvälineiden käyttö, ja menetelmien käyttö sekä kokeilut.
30% tuotoksiin ja projektin tuloksiin: oppiminen, toimensiantajan palaute, myyntipuhe ja messu/seminaaritapahtumassa suoritutuminen, sekä konseptikuvausraportti.
Kaikki oppimistehtävät ja palvelukehitysprojektin tehtävät sen eri vaiheissa.
Opintojaksolla käytetään luennoitsijan, itse- ja vertaisarviointia.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta arviointikriteerin 1 tason vaatimuksia
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä matkailualan kehittämiseen liittyvää tietoa eri lähteistä projektin aiheeseen liittyen
- nimetä ja selittää matkailualan palvelu/kokemuskonseptien malleja.
- soveltaa esiteltyjä palvelukehitys- ja työskentelymenetelmiä annettujen ohjeiden ja sääntöjen mukaan
- työskennellä itsenäisesti ja tiimissä asiaan kuuluvalla tavalla.
Kaikki oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ja ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerien 1 tason vaatimusten lisäksi.
Opiskelija osaa
- tunnistaa tarpeen matkailualan palvelukehitykseen liittyvään tietoon ja arvioida lähteen relevanssia
- soveltaa erilaisia palvelukehityksen ja työskentelyn menetelmiä johdonmukaisella ja perustellulla tavalla
- suoriutua tyypillisistä palvelukehitystilanteista itsenäisesti ja tiimin jäsenenä tavoitteellisesti ja käyttäjälähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerien 1 ja 3 tasojen vaatimusten lisäksi.
Opiskelija osaa
- löytää matkailualan palvelukehitykseen liittyvään tietoa ja arvioida ja perustella valintojaan
- asiantuntevasti ja luovasti soveltaa sekä arvioida palvelukehityksen ja työskentelyn menetelmiä ammatillisissa tilanteissa
- organisoida tiimin toimintaa ja toimita asianmukaisesti eri sidosryhmien kanssa erilaisissa tilanteissa
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
06.09.2023 - 05.12.2023
Opintopistemäärä
9 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Minna Ulmala
- Hanna-Mari Karhinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Messut (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ohjaukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tiimityöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIMATLI22SMatkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Seminaari
- Messut
- Ohjaukset
- Tiimityöskentely
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää käyttäjälähtöisiä, arvoa luovia matkailu- ja ravitsemispalveluja
- suunnitella, konseptoida, tuotteistaa ja toteuttaa palvelun käytännössä
- arvioida ja kehittää asiakkaan kokemusta
- huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet palvelukehittämisessä
- työskennellä kehitystiimissä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään projektioppimista. Oppimismenetelmiä käytetään inspiroivista luennoista, oppimistehtäviin ja projektityöskentelyyn. Opiskelijat tekevät myös benchmarkingia. Tiimityöskentelyn lisäksi opiskelijat tekevät itse-opiskelua.
Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä. Kaikille projekteille pyritään hankkimaan autenttiset toimeksiantajat. Luennoitsijat sopivat projektien toimeksiannot. Tarkempi kuvaus tehtävästä/haasteesta esitellään opiskelijoille viikolla 36.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa 6.9.2023 klo 12:00 johdantoluennolla ja päättyy messu-/seminaaritapahtumaan viikolla 49. Toimeksiannot esitellään opiskelijoille viikolla 36 ja projektit käynnistyvät välittömästi.
Opiskelijoiden pitää varata 2 päivää viikossa tiimityöskentelyyn saadakseen työelämän toimeksiantajan palvelukehitysprojektin toteutetuksi. Tämä vaatii sitoutumista! Pakollinen läsnäolo luennoilla ja ohjauksissa sekä tiimityöskentelyssä. Suurin osa luennoista toteutetaan kampuksella. Aikataulu julkaistaan opintojakson Moodle-kurssilla.
Palvelukehitysprojekti noudattelee enemmän tai vähemmän kiinteää aikataulua ja nelivaiheista prosessia: Käyttäjän oivaltaminen ja asiakasymmärrys (syyskuu), Ideointi (lokakuu), Konseptointi, kokeilut ja viimeistely (marraskuu) ja Esitys, myyntipuhe ja raportointi (joulukuu).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Esimerkiksi
sdt.fi/materiaali/ServiceDesignToolkit_english.pdf
https://leanservicecreation.com/
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja eikä yksilöprojekteja.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä. Projekteilla on autenttiset toimeksiantajat
Oppimisympäristö
Opintojakso perustuu autenttiseen palvelukehitysprojektiin. Opiskelijat vierailevat toimeksiantoon liittyvässä ympäristössä ja tekevät kehitystyötä kentällä. Jos lähiopetus on mahdollista, opiskelijat työskentelevät kampuksella ja ohjaustapaamisia järjestetään kasvokkain sekä verkossa luennoitsijan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Palvelukehittämisprojekti vaatii noin 20-25 h työtä / viikko (kaikkiaan noin 240h syyskuusta joulukuun alkupuolelle). Pääsääntöisesti projekti toteutetaan 4-5 hengen tiimillä.
Sisältö
Opintojaksolla opiskelijat toteuttavat laajan palvelukehitysprojektin toimeksiantajalle.
Opintojakso tukee erityiseti matkailu- ja tapahtuma-alan projektien käyttäjälähtöisyyttä. Opintojakso valmentaa projektitiimejä ammattimaiseen palvelumuotoilun ja leanin palvelukehityksen prosessin ja menetelmien käyttämiseen.
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu opiskelijoiden oppimiselle a) tiedot ja tietojenhaku b) käytännön taidot ja c) vastuullisuus ja tiimityöskentely- / johtamisosaaminen.
Arviointi perustuu:
70% palvelukehitysprojektiin: projekti- ja tiimityöskentely, oppiminen, opintojakson teemojen ja työvälineiden käyttö, ja menetelmien käyttö sekä kokeilut.
30% tuotoksiin ja projektin tuloksiin: oppiminen, toimensiantajan palaute, myyntipuhe ja messu/seminaaritapahtumassa suoritutuminen, sekä konseptikuvausraportti.
Kaikki oppimistehtävät ja palvelukehitysprojektin tehtävät sen eri vaiheissa.
Opintojaksolla käytetään luennoitsijan, itse- ja vertaisarviointia.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta arviointikriteerin 1 tason vaatimuksia
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä matkailualan kehittämiseen liittyvää tietoa eri lähteistä projektin aiheeseen liittyen
- nimetä ja selittää matkailualan palvelu/kokemuskonseptien malleja.
- soveltaa esiteltyjä palvelukehitys- ja työskentelymenetelmiä annettujen ohjeiden ja sääntöjen mukaan
- työskennellä itsenäisesti ja tiimissä asiaan kuuluvalla tavalla.
Kaikki oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ja ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerien 1 tason vaatimusten lisäksi.
Opiskelija osaa
- tunnistaa tarpeen matkailualan palvelukehitykseen liittyvään tietoon ja arvioida lähteen relevanssia
- soveltaa erilaisia palvelukehityksen ja työskentelyn menetelmiä johdonmukaisella ja perustellulla tavalla
- suoriutua tyypillisistä palvelukehitystilanteista itsenäisesti ja tiimin jäsenenä tavoitteellisesti ja käyttäjälähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerien 1 ja 3 tasojen vaatimusten lisäksi.
Opiskelija osaa
- löytää matkailualan palvelukehitykseen liittyvään tietoa ja arvioida ja perustella valintojaan
- asiantuntevasti ja luovasti soveltaa sekä arvioida palvelukehityksen ja työskentelyn menetelmiä ammatillisissa tilanteissa
- organisoida tiimin toimintaa ja toimita asianmukaisesti eri sidosryhmien kanssa erilaisissa tilanteissa
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
9 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus
Opettaja
- Riitta Turkia
- Riitta Turkia
- Ilkka Lehtola
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLPRHOTRA21SHotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 20S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää käyttäjälähtöisiä, arvoa luovia matkailu- ja ravitsemispalveluja
- suunnitella, konseptoida, tuotteistaa ja toteuttaa palvelun käytännössä
- arvioida ja kehittää asiakkaan kokemusta
- huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet palvelukehittämisessä
- työskennellä kehitystiimissä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, työelämälähtöiset toimeksiannot, harjoitustyö.
Ajoitus ja läsnäolo
Lukujärjestyksen mukaan syksyllä 2022. Aloitus Ti 6.9.2022 klo 12.15 -15.45 lk A3030 Kurssin kick-off
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan kurssin alkaessa, saatavissa kurssin Moodle-oppimisalustalta.
Työelämäyhteistyö
Työelämälähtöinen projektityö.
Oppimisympäristö
Moodle, Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa ~ 27 h opiskelijan työtä eli 9 op:n kurssi vastaa n. 243 h työtä.
Sisältö
Tarkemmat sisältökuvaukset julkaistaan kurssin alussa.
Teemat
- projektityöskentely, projektitiimin kokoaminen
-vieraanvaraisuus
-liiketoiminnan kehittäminen
-toimintaympäristöt ja -verkostot
-tulevaisuuden trendit palvelun kehittämisessä
-kaupallistamisen prosessi
-digitaaliset ratkaisut majoitus-, ravitsemis- ja matkailualalla
-vieraanvaraisuusalan logistiset toiminnot.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Majoitus- ravitsemis- ja matkailualan perusteiden sekä markkinoinnin perusteiden osaaminen.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut oppimistavoitteita arviointikriteerin Taso 1 mukaisesti.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä tietoa matkailu- ja ravitsemispalveluiden kehittämisestä eri lähteistä
- soveltaa kurssi oppimisalustalla esiteltyjä menetelmiä annettujen ohjeiden mukaan.
Lisäksi kurssin aihealuekohtaiset oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä tietoa ja tunnistaa tarpeen matkailu- ja ravitsemispalveluiden kehittämisessä
- soveltaa erilaisia palvelunkehityksen ja työskentelyn menetelmiä johdonmukaisella ja perustellulla tavalla
- toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti tiimin jäsenenä palvelun kehitysprojektissa.
Lisäksi kurssin aihealuekohtaiset oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä tietoa ja tunnistaa tarpeen matkailu- ja ravitsemispalveluiden kehittämisessä
- arvioida ja soveltaa erilaisia palvelunkehityksen sekä työskentelyn menetelmiä johdonmukaisella ja perustellulla tavalla
- toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti tiimin jäsenenä palvelun kehitysprojektissa edistäen ryhmän oppimista ja
- tuottaa projektiyritykselle lisäarvoa tuottavia kehitysideoita.
Lisäksi kurssin aihealuekohtaiset oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ohjeiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 09.12.2022
Opintopistemäärä
9 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
7 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 42
Koulutus
- Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Minna Ulmala
- Hanna-Mari Karhinen
Opetusryhmät
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ohjaukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tiimityöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIMATLI21SMatkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Seminaari
- Luennot
- Ohjaukset
- Tiimityöskentely
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää käyttäjälähtöisiä, arvoa luovia matkailu- ja ravitsemispalveluja
- suunnitella, konseptoida, tuotteistaa ja toteuttaa palvelun käytännössä
- arvioida ja kehittää asiakkaan kokemusta
- huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet palvelukehittämisessä
- työskennellä kehitystiimissä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennoitsijat ovat sopineet projektien toimeksiannot. Tarkempi kuvaus tehtävästä/haasteesta esitellään opiskelijoille viikolla 35. Opintojaksolla (ja moduulissa) käytetään projektioppimista. Oppimismenetelmiä käytetään inspiroivista luennoista, oppimistehtäviin ja projektityöskentelyyn. Opiskelijat tekevät myös benchmarkingia. Tiimityöskentelyn lisäksi opiskelijat tekevät itse-opiskelua
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa ma 29.8.2022 klo 12 johdantoluennolla ja päättyy messu-/seminaaritapahtumaan viikolla 49. Toimeksiannot esitellään opiskelijoille viikolla 36 ja projektit käynnistyvät välittömästi.
Opiskelijoiden pitää varata 2 päivää viikossa tiimityöskentelyyn saadakseen työelämän toimeksiantajan palvelukehitysprojektin toteutetuksi. Tämä vaatii sitoutumista! Pakollinen läsnäolo luennoilla ja ohjauksissa sekä tiimityöskentelyssä. Suurin osa luennoista toteutetaan M19 kampuksella. Aikataulu julkaistaan opintojakson Moodle-kurssilla.
Palvelukehitysprojekti noudattelee enemmän tai vähemmän kiinteää aikataulua ja nelivaiheista prosessia: Käyttäjän oivaltaminen ja asiakasymmärrys (syyskuu), Ideointi (lokakuu), Konseptointi, kokeilut ja viimeistely (marraskuu) ja Esitys, myyntipuhe ja raportointi (joulukuu).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Esimerkiksi
sdt.fi/materiaali/ServiceDesignToolkit_english.pdf
https://leanservicecreation.com/
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja eikä yksilöprojekteja.
Työelämäyhteistyö
Projekteilla autenttiset toimeksiantajat
Oppimisympäristö
Opintojakso (ja moduuli) perustuu autenttiseen palvelukehitysprojektiin. Jos lähiopetus on mahdollista, opiskelijat työskentelevät M19-kampuksella ja ohjaustapaamisia järjestetään kasvokkain sekä verkossa luennoitsijan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Palvelukehittämisprojekti vaatii noin 20-25 h työtä / viikko (kaikkiaan noin 240h syyskuusta joulukuun alkupuolelle). Pääsääntöisesti projekti toteutetaan 4-5 hengen tiimillä.
Sisältö
Opintojakso kuuluu moduuliin, jossa opiskelijat toteuttavat laajan palvelukehitysprojektin toimeksiantajalle. Opiskelijat ovat velvollisia ilmoittautumaan ja suorittamaan samanaikaisesti opintojakson Kannattavuuslaskenta ja talouden suunnittelu (5op).
Opintojakso tulee erityiseti matkailu- ja tapahtuma-alan projektien käyttäjälähtöisyyttä. Opintojakso valmentaa projektitiimejä ammattimaiseen palvelumuotoilun ja leanin palvelukehityksen prosessin ja menetelmien käyttämiseen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso kuuluu moduuliin, jossa opiskelijat toteuttavat laajan palvelukehitysprojektin toimeksiantajalle. Opiskelijat ovat velvollisia ilmoittautumaan ja suorittamaan samanaikaisesti opintojakson Kannattavuuslaskenta ja talouden suunnittelu (5op).
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu opiskelijoiden oppimiselle a) tiedot ja tietojenhaku b) käytännön taidot ja c) vastuullisuus ja tiimityöskentely- / johtamisosaaminen.
Arviointi perustuu:
70% palvelukehitysprojektiin: projekti- ja tiimityöskentely, oppiminen, opintojakson teemojen ja työvälineiden käyttö, ja menetelmien käyttö sekä kokeilut.
30% tuotoksiin ja projektin tuloksiin: oppiminen, toimensiantajan palaute, myyntipuhe ja messu/seminaaritapahtumassa suoritutuminen, sekä konseptikuvausraportti.
Kaikki oppimistehtävät ja palvelukehitysprojektin tehtävät sen eri vaiheissa.
Opintojaksolla käytetään luennoitsijan, itse- ja vertaisarviointia.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta arviointikriteerin 1 tason vaatimuksia
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä matkailualan kehittämiseen liittyvää tietoa eri lähteistä projektin aiheeseen liittyen
- nimetä ja selittää matkailualan palvelu/kokemuskonseptien malleja.
- soveltaa esiteltyjä palvelukehitys- ja työskentelymenetelmiä annettujen ohjeiden ja sääntöjen mukaan
- työskennellä itsenäisesti ja tiimissä asiaan kuuluvalla tavalla.
Kaikki oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ja ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerien 1 tason vaatimusten lisäksi.
Opiskelija osaa
- tunnistaa tarpeen matkailualan palvelukehitykseen liittyvään tietoon ja arvioida lähteen relevanssia
- soveltaa erilaisia palvelukehityksen ja työskentelyn menetelmiä johdonmukaisella ja perustellulla tavalla
- suoriutua tyypillisistä palvelukehitystilanteista itsenäisesti ja tiimin jäsenenä tavoitteellisesti ja käyttäjälähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerien 1 ja 3 tasojen vaatimusten lisäksi.
Opiskelija osaa
- löytää matkailualan palvelukehitykseen liittyvään tietoa ja arvioida ja perustella valintojaan
- asiantuntevasti ja luovasti soveltaa sekä arvioida palvelukehityksen ja työskentelyn menetelmiä ammatillisissa tilanteissa
- organisoida tiimin toimintaa ja toimita asianmukaisesti eri sidosryhmien kanssa erilaisissa tilanteissa