Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön kirjallinen viestintäLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00CP63

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-selittää eri hoitoprosessin vaiheet sekä tunnistaa eri vaiheisiin kirjattavat asiakokonaisuudet.
-tunnistaa kirjaamisen keskeiset periaatteet
-tunnistaa kansallisen kirjaamismallin sisällön
-käyttää rakenteista kirjaamista Case –tapauksen pohjalta
-käyttää kirjaamisen eri vaiheissa tarkoituksenmukaisia kielen rakenteita

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

23.09.2024 - 03.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Mirva Rainio
  • Sari Lehtinen
  • Noora Pasuri-Seppänen
  • Ruusa Einiö
Opetusryhmät
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISHMM23S
    Sairaanhoitajakoulutus maahanmuuttajille 23S Lahti
Pienryhmät
  • Info
  • Tentti
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-selittää eri hoitoprosessin vaiheet sekä tunnistaa eri vaiheisiin kirjattavat asiakokonaisuudet.
-tunnistaa kirjaamisen keskeiset periaatteet
-tunnistaa kansallisen kirjaamismallin sisällön
-käyttää rakenteista kirjaamista Case –tapauksen pohjalta
-käyttää kirjaamisen eri vaiheissa tarkoituksenmukaisia kielen rakenteita

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kontaktiopetuksena. Lisäksi opiskelijan tulee tehdä opettajan antamat harjoitukset.
Opetusmenetelmät: toiminnallinen luento, workshop, itsenäinen työskentely ja tentti.

Ajoitus ja läsnäolo

14.8. - 24.9.2023
Opintojaksolla läsnäolovelvollisuus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

FinCC Luokituskokonaisuuden käyttäjäopas 4.0 https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139267/FinCC%20opas%20ver%204_0%20FINAL_20200429.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Potilastiedon kirjaamisen yleisopas 2022. https://yhteistyotilat.fi/wiki08/display/JULPOKY?preview=/67033162/84547834/Potilastiedon%20kirjaamisen%20yleisopas_PRINT-v5.pdf https://yhteistyotilat.fi/wiki08/display/JULPOKY?preview=/67033162/84547834/Potilastiedon%20kirjaamisen%20yleisopas_PRINT-v5.pdf
Moodle-kurssin materiaali

Oppimisympäristö

Lähiopetus ja workshop-työskentely. Moodle- ja Docca-ympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

- kirjaamisen kielelliset rakenteet ja sanasto
- lainsäädäntö ja etiikka
- hoitotyön prosessi
- rakenteinen kirjaaminen
- kansallinen hoitotyön kirjaamismalli
- laadukas kirjaaminen
- kirjaamisen harjoittelu Doccassa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Tiedolliset kriteerit:
Opiskelija osaa
Selittää eri hoitoprosessin vaiheet sekä tunnistaa eri vaiheisiin kirjattavat asiakokonaisuudet.
Tunnistaa kirjaamisen keskeiset periaatteet.
Tunnistaa kansallisen kirjaamismallin sisällön.
Tunnistaa kirjaamisen eri vaiheissa käytettävät kielen rakenteet ja niiden tarkoituksen.

Taidolliset kriteerit:
Opiskelija osaa
Lukea ja ymmärtää eri hoitoprosessin vaiheissa kirjattavia asiakokonaisuuksia.
Käyttää rakenteista kirjaamista Case –tapauksen pohjalta.
Käyttää kirjaamisen eri vaiheissa tarkoituksenmukaisia kielen rakenteita.

Asenteeseen liittyvät kriteerit:
Opiskelija osoittaa halua ja kykyä oppia kirjaamisen käytännöt ja soveltaa niitä omaan työskentelyynsä.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 10.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
  • Anna-Riitta Pettinen
  • Jonna Hämäläinen
Opetusryhmät
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
  • HLPRPARA22SHA
    Bachelor's Degree Programme in Paramedic 22S A Lappeenranta
  • HLPRPARA21SHA
    Bachelor's Degree Programme in Paramedic 21S A Lappeenranta
  • HLPRPARA21SHB
    Bachelor's Degree Programme in Paramedic 21S B Lappeenranta
  • HLPRPARA22SHB
    Bachelor's Degree Programme in Paramedic 22S A Lappeenranta
Pienryhmät
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-selittää eri hoitoprosessin vaiheet sekä tunnistaa eri vaiheisiin kirjattavat asiakokonaisuudet.
-tunnistaa kirjaamisen keskeiset periaatteet
-tunnistaa kansallisen kirjaamismallin sisällön
-käyttää rakenteista kirjaamista Case –tapauksen pohjalta
-käyttää kirjaamisen eri vaiheissa tarkoituksenmukaisia kielen rakenteita

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena Lappeenranna kampuksella.

Opiskelijan tulee osallistua opetukseen ja tehdä opintojaksoon liittyvät harjoitukset ja tehtävät.

Opetusmenetelmät: toiminnallinen luento, workshop, itsenäinen työskentely ja tentti.

Ajoitus ja läsnäolo

2.9. - 10.11.2024
Lähiopetustunneilla läsnäolovelvollisuus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

FinCC Luokituskokonaisuuden käyttäjäopas 4.0 https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139267/FinCC%20opas%20ver%204_0%20FINAL_20200429.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Potilastiedon kirjaamisen yleisopas 2022. https://yhteistyotilat.fi/wiki08/display/JULPOKY?preview=/67033162/84547834/Potilastiedon%20kirjaamisen%20yleisopas_PRINT-v5.pdf https://yhteistyotilat.fi/wiki08/display/JULPOKY?preview=/67033162/84547834/Potilastiedon%20kirjaamisen%20yleisopas_PRINT-v5.pdf
Moodle-kurssin materiaali

Oppimisympäristö

Lähiopetus kampuksella ja workshop-työskentely.

Moodle- ja Docca-ympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

- Hoitotyön kirjaamisen kielelliset rakenteet ja sanasto
- Lainsäädäntö ja etiikka
- Hoitotyön prosessi
- Hoitotyön rakenteinen kirjaaminen
- Kansallinen hoitotyön kirjaamismalli
- Laadukas kirjaaminen
- Hoitotyön kirjaamisen harjoittelu Doccassa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Riittävä suomen kielen taito (esim. Finnish 1-4, Finnish for work tai vastaavat tiedot)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Tiedolliset kriteerit:
Opiskelija osaa
Selittää hoitotyön prosessin vaiheet
Tunnistaa hoitotyön prosessin eri vaiheisiin kirjattavat asiat
Tunnistaa hoitotyön kirjaamisen keskeiset periaatteet.
Tunnistaa hoitotyön kansallisen kirjaamismallin sisällön.
Tunnistaa hoitotyön kirjaamisen eri vaiheissa käytettävät kielen rakenteet ja niiden tarkoituksen.

Taidolliset kriteerit:
Opiskelija osaa
Lukea ja ymmärtää hoitotyön prosessin eri vaiheiden asiakokonaisuuksia
Käyttää hoitotyön rakenteista kirjaamista asiakastapauksessa
Käyttää hoitotyön kirjaamisen eri vaiheissa tarkoituksenmukaisia kielen rakenteita.

Asenteeseen liittyvät kriteerit:
Opiskelija osoittaa halua ja kykyä oppia kirjaamisen käytännöt ja soveltaa niitä omaan työskentelyynsä.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 09.08.2023

Ajoitus

25.09.2023 - 05.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Mirva Rainio
  • Sari Lehtinen
  • Ruusa Einiö
Opetusryhmät
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KKIE23LABH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2023-2024, LAB
  • HLTISHMM22S
    Sairaanhoitajakoulutus maahanmuuttajille 22S Lahti
Pienryhmät
  • Info
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Tentti
  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-selittää eri hoitoprosessin vaiheet sekä tunnistaa eri vaiheisiin kirjattavat asiakokonaisuudet.
-tunnistaa kirjaamisen keskeiset periaatteet
-tunnistaa kansallisen kirjaamismallin sisällön
-käyttää rakenteista kirjaamista Case –tapauksen pohjalta
-käyttää kirjaamisen eri vaiheissa tarkoituksenmukaisia kielen rakenteita

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kontaktiopetuksena. Lisäksi opiskelijan tulee tehdä opettajan antamat harjoitukset.
Opetusmenetelmät: toiminnallinen luento, workshop, itsenäinen työskentely ja tentti.

Ajoitus ja läsnäolo

14.8. - 24.9.2023
Opintojaksolla läsnäolovelvollisuus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

FinCC Luokituskokonaisuuden käyttäjäopas 4.0 https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139267/FinCC%20opas%20ver%204_0%20FINAL_20200429.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Potilastiedon kirjaamisen yleisopas 2022. https://yhteistyotilat.fi/wiki08/display/JULPOKY?preview=/67033162/84547834/Potilastiedon%20kirjaamisen%20yleisopas_PRINT-v5.pdf https://yhteistyotilat.fi/wiki08/display/JULPOKY?preview=/67033162/84547834/Potilastiedon%20kirjaamisen%20yleisopas_PRINT-v5.pdf
Moodle-kurssin materiaali

Oppimisympäristö

Lähiopetus ja workshop-työskentely. Moodle- ja Docca-ympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

- kirjaamisen kielelliset rakenteet ja sanasto
- lainsäädäntö ja etiikka
- hoitotyön prosessi
- rakenteinen kirjaaminen
- kansallinen hoitotyön kirjaamismalli
- laadukas kirjaaminen
- kirjaamisen harjoittelu Doccassa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Tiedolliset kriteerit:
Opiskelija osaa
Selittää eri hoitoprosessin vaiheet sekä tunnistaa eri vaiheisiin kirjattavat asiakokonaisuudet.
Tunnistaa kirjaamisen keskeiset periaatteet.
Tunnistaa kansallisen kirjaamismallin sisällön.
Tunnistaa kirjaamisen eri vaiheissa käytettävät kielen rakenteet ja niiden tarkoituksen.

Taidolliset kriteerit:
Opiskelija osaa
Lukea ja ymmärtää eri hoitoprosessin vaiheissa kirjattavia asiakokonaisuuksia.
Käyttää rakenteista kirjaamista Case –tapauksen pohjalta.
Käyttää kirjaamisen eri vaiheissa tarkoituksenmukaisia kielen rakenteita.

Asenteeseen liittyvät kriteerit:
Opiskelija osoittaa halua ja kykyä oppia kirjaamisen käytännöt ja soveltaa niitä omaan työskentelyynsä.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 31.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
  • Anna-Riitta Pettinen
  • Titta Sainio
Opetusryhmät
  • Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRNURSE20S
    Bachelor's Degree Programme in Nursing 20S Lappeenranta
  • HLABTO23H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Hyvinvointiyksikkö
  • HLPRPARA21SHA
    Bachelor's Degree Programme in Paramedic 21S A Lappeenranta
  • HLPRPARA21SHB
    Bachelor's Degree Programme in Paramedic 21S B Lappeenranta
Pienryhmät
  • Info 1
  • Harjoitukset 1
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Tentti 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-selittää eri hoitoprosessin vaiheet sekä tunnistaa eri vaiheisiin kirjattavat asiakokonaisuudet.
-tunnistaa kirjaamisen keskeiset periaatteet
-tunnistaa kansallisen kirjaamismallin sisällön
-käyttää rakenteista kirjaamista Case –tapauksen pohjalta
-käyttää kirjaamisen eri vaiheissa tarkoituksenmukaisia kielen rakenteita

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena Lappeenranna kampuksella.

Opiskelijan tulee osallistua opetukseen ja tehdä opintojaksoon liittyvät harjoitukset ja tehtävät.

Opetusmenetelmät: toiminnallinen luento, workshop, itsenäinen työskentely ja tentti.

Ajoitus ja läsnäolo

14.8. - 24.9.2023
Lähiopetustunneilla läsnäolovelvollisuus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

FinCC Luokituskokonaisuuden käyttäjäopas 4.0 https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139267/FinCC%20opas%20ver%204_0%20FINAL_20200429.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Potilastiedon kirjaamisen yleisopas 2022. https://yhteistyotilat.fi/wiki08/display/JULPOKY?preview=/67033162/84547834/Potilastiedon%20kirjaamisen%20yleisopas_PRINT-v5.pdf https://yhteistyotilat.fi/wiki08/display/JULPOKY?preview=/67033162/84547834/Potilastiedon%20kirjaamisen%20yleisopas_PRINT-v5.pdf
Moodle-kurssin materiaali

Oppimisympäristö

Lähiopetus kampuksella ja workshop-työskentely.

Moodle- ja Docca-ympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

- Hoitotyön kirjaamisen kielelliset rakenteet ja sanasto
- Lainsäädäntö ja etiikka
- Hoitotyön prosessi
- Hoitotyön rakenteinen kirjaaminen
- Kansallinen hoitotyön kirjaamismalli
- Laadukas kirjaaminen
- Hoitotyön kirjaamisen harjoittelu Doccassa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Riittävä suomen kielen taito (esim. Finnish 1-4, Finnish for work tai vastaavat tiedot)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Tiedolliset kriteerit:
Opiskelija osaa
Selittää hoitotyön prosessin vaiheet
Tunnistaa hoitotyön prosessin eri vaiheisiin kirjattavat asiat
Tunnistaa hoitotyön kirjaamisen keskeiset periaatteet.
Tunnistaa hoitotyön kansallisen kirjaamismallin sisällön.
Tunnistaa hoitotyön kirjaamisen eri vaiheissa käytettävät kielen rakenteet ja niiden tarkoituksen.

Taidolliset kriteerit:
Opiskelija osaa
Lukea ja ymmärtää hoitotyön prosessin eri vaiheiden asiakokonaisuuksia
Käyttää hoitotyön rakenteista kirjaamista asiakastapauksessa
Käyttää hoitotyön kirjaamisen eri vaiheissa tarkoituksenmukaisia kielen rakenteita.

Asenteeseen liittyvät kriteerit:
Opiskelija osoittaa halua ja kykyä oppia kirjaamisen käytännöt ja soveltaa niitä omaan työskentelyynsä.

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

26.09.2022 - 06.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Sari Lehtinen
  • Mirva Rainio
  • Ruusa Einiö
Opetusryhmät
  • Harjoitukset; kieli (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opintojakson info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISHMM21S
    Sairaanhoitajakoulutus maahanmuuttajille 21S Lahti
Pienryhmät
  • Harjoitukset; kieli
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Opintojakson info

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-selittää eri hoitoprosessin vaiheet sekä tunnistaa eri vaiheisiin kirjattavat asiakokonaisuudet.
-tunnistaa kirjaamisen keskeiset periaatteet
-tunnistaa kansallisen kirjaamismallin sisällön
-käyttää rakenteista kirjaamista Case –tapauksen pohjalta
-käyttää kirjaamisen eri vaiheissa tarkoituksenmukaisia kielen rakenteita

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kontaktiopetuksena. Lisäksi opiskelijan tulee tehdä opettajan antamat harjoitukset.
Opetusmenetelmät: toiminnallinen luento, workshop, tentti

Ajoitus ja läsnäolo

26.9.–6.11.2022
Opintojaksolla läsnäolovelvollisuus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

FinCC Luokituskokonaisuuden käyttäjäopas 4.0 https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139267/FinCC%20opas%20ver%204_0%20FINAL_20200429.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Potilastiedon kirjaamisen yleisopas 2022. https://yhteistyotilat.fi/wiki08/display/JULPOKY?preview=/67033162/84547834/Potilastiedon%20kirjaamisen%20yleisopas_PRINT-v5.pdf https://yhteistyotilat.fi/wiki08/display/JULPOKY?preview=/67033162/84547834/Potilastiedon%20kirjaamisen%20yleisopas_PRINT-v5.pdf
Moodle-kurssin materiaali

Sisältö

- kirjaamisen kielelliset rakenteet ja sanasto
- hoitotyön prosessi
- rakenteinen kirjaaminen
- kansallinen hoitotyön kirjaamismalli
- laadukas kirjaaminen
- kirjaamisen harjoittelu Doccassa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Tiedolliset kriteerit:
Opiskelija osaa
Selittää eri hoitoprosessin vaiheet sekä tunnistaa eri vaiheisiin kirjattavat asiakokonaisuudet.
Tunnistaa kirjaamisen keskeiset periaatteet.
Tunnistaa kansallisen kirjaamismallin sisällön.
Tunnistaa kirjaamisen eri vaiheissa käytettävät kielen rakenteet ja niiden tarkoituksen.

Taidolliset kriteerit:
Opiskelija osaa
Lukea ja ymmärtää eri hoitoprosessin vaiheissa kirjattavia asiakokonaisuuksia.
Käyttää rakenteista kirjaamista Case –tapauksen pohjalta.
Käyttää kirjaamisen eri vaiheissa tarkoituksenmukaisia kielen rakenteita.

Asenteeseen liittyvät kriteerit:
Opiskelija osoittaa halua ja kykyä oppia kirjaamisen käytännöt ja soveltaa niitä omaan työskentelyynsä.