Psykofyysinen fysioterapiaLaajuus (5 op)
Tunnus: AH00CA41
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata tavallisimmat psykiatriset sairaudet, häiriöt ja niiden lääketieteelliset hoitomenetelmät
- tutkia ja arvioida voimavarakeskeisesti psykofyysisen fysioterapia-asiakkaan toimintakyvyn
- valita voimavarakeskeisiä näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä ja soveltaa niitä asiakkaan toimintakykyä tukien
- valita psykofyysisen fysioterapian ohjauskeinot ja ohjata asiakasta näitä keinoja soveltaen
- omien kehotietoisten kokemustensa kautta kehittää itsetuntemustaan ja kykyään yksilön ja ryhmän kohtaamisessa
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Suvi Ollikainen
- Elina Herttuainen
- Katri Angelin
Opetusryhmät
- Infotunti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIFYS22SFysioterapeuttikoulutus 22S Lahti
-
HLPRFYS22SFysioterapeuttikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
- Infotunti
- Verkkoluento
- Tentti
- Harjoitukset
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata tavallisimmat psykiatriset sairaudet, häiriöt ja niiden lääketieteelliset hoitomenetelmät
- tutkia ja arvioida voimavarakeskeisesti psykofyysisen fysioterapia-asiakkaan toimintakyvyn
- valita voimavarakeskeisiä näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä ja soveltaa niitä asiakkaan toimintakykyä tukien
- valita psykofyysisen fysioterapian ohjauskeinot ja ohjata asiakasta näitä keinoja soveltaen
- omien kehotietoisten kokemustensa kautta kehittää itsetuntemustaan ja kykyään yksilön ja ryhmän kohtaamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan Moodlessa, zoomissa ja työelämäympäristöissä.
Opintojakson toteutus sisältää orientoivia osia, pareittain ja pienryhmissä tehtäviä harjoituksia, koko ryhmän kanssa harjoittelua, simulaatioharjoituksia, toimintakyvyn arviointia, fysioterapiasuunnitelman laatimista, yksilö- ja ryhmätilanteen ohjaamista, yksilötehtäviä itsenäisenä opiskeluaikana ja kaksi kirjallista tenttiä.
Opintojaksopalaute kerätään opintojakson päätyttyä.
Ajoitus ja läsnäolo
Viikot 34-51
Opiskelu on lähiopiskelun (kampus, zoom sekä työelämäympäristöt) osalta paikkaan ja aikaan sidottua.
Itsenäisen opiskelun aika on paikkaan ja aikaan sitomatonta.
Läsnäolo on pakollista oppimistehtäviä sisältävissä opetustilanteissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlessa on linkitettynä sähköinen materiaali.
Työelämäyhteistyö
Ohjausharjoittelu työelämäyhteistyönä viikoilla 48-49.
Uusintamahdollisuudet
Psykiatrian tentti toteutetaan Moodle-tenttinä. Uusintatentti on myös Moodle-tenttinä.
Psykofyysisen fysioterapian tentti toteutetaan Examissa. Uusintatentti on myös Examissa.
Oppimisympäristö
Kampus, zoom, Moodle, työelämäympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op eli yhteensä noin 135 tunnin työ. Oppimistehtäviä kannattaa tehdä suunnitelmallisesti koko opintojakson ajan.
Läsnäolo:
Itsenäinen työskentely (omat harjoitukset, päiväkirja, ryhmäohjauksen suunnittelu, tentteihin valmistautuminen):
Sisältö
Skitsofrenia, kaksisuuntainen mielialahäiriö, depressio, trauma, ahdistuneisuushäiriöt, stressi, kipu, syömishäiriöt, työuupumus.
Ruumiillinen voimavaratutkiminen ja motivaatiotasot. Mielenterveyskuntoutujan toimintakyvyn arviointi ICF-näkökulmasta. Mielen ja ruumiin tietoisuutta tukevia fysioterapeuttisia menetelmiä ja harjoituksia (suhde alustaan, keskilinjaan, liikekeskuksiin, reviirirajoihin, ruumiinrajoihin ja hengitykseen). Fysioterapia erilaisissa voimavarojen ja vireyden vähentymistilanteissa.
Arviointimenetelmät
Hyväksytyn arvioinnin perusteet:
Psykiatrian tentti (1-5)
Psykofyysisen fysioterapian tentti (1-5)
Itsenäiset tehtävät (hyväksytty/hylätty):
Minun kehoni -essee
Kehonhahmotusharjoitukset ja reflektointipäiväkirja
Ryhmätehtävät (hyväksytty / hylätty):
1. Toimintakyvyn arviointi
2. Simulaatioharjoitukset
3. Ryhmäfysioterapiatilanteen ohjaus
Opintojakson arvosana muodostuu 1/5 psykiatrian tentistä ja 4/5 psykofyysisen fysioterapian tentistä.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson tavoitteita, ei tee/palauta oppimistehtäviä tai läpäise hyväksytysti tenttejä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan ajattelussa ja toiminnassa näkyy mielen ja ruumiin yhteyden tunnistaminen ja ymmärtäminen. Opiskelija tietää perusasiat keskeisistä psyykkisistä sairauksista ja mielenterveyden häiriöistä. Opiskelijan fysioterapian suunnittelu ja toteutus on menetelmäkeskeistä ja hänellä on vaikeuksia perustella toimintaansa. Opiskelijan omat kokemukset harjoituksista jäävät pinnalliseksi itsenäisen harjoittelun puutteesta johtuen. Kehollisuuden peruskäsitteiden hallinta on puutteellista ja terapian toteutuksessa ja vaikuttavuuden arvioinnissa tarvitsee paljon ohjausta.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan ajattelussa ja toiminnassa näkyy omakohtaisiin kokemuksiin pohjautuva osin kokonaisvaltainen käsitys ihmisen kohtaamisesta. Opiskelija hallitsee keskeisten psyykkisten sairauksien ja mielenterveyshäiriöiden perusteet suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapiaa. Ohjauksessa näkyy mielen ja ruumiin tasapainoa tukevien harjoitusten hallinta ja fysioterapian toteuttaminen erilaisissa voimavarojen vähenemistilanteissa. Opiskelija tunnistaa oman vuorovaikutuksen vaikutuksen ja merkityksen ohjaustilanteessa ja muuttaa tarvittaessa ohjaustaan. Terapian vaikuttavuuden arviointi ja perusteleminen on yksipuolista.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan ajattelussa näkyy kokonaisvaltainen käsitys ihmisestä ja potilaan /asiakkaan kohtaamisesta. Opiskelija arvioi asiakkaan/potilaan fysioterapian tarvetta voimavaralähtöisesti eri tekijöitä yhdistäen. Opiskelijan omat kokemukset ja oman kehotietoisuuden tunnistaminen auttaa ymmärtämään potilaan/asiakkaan tilannetta ja suunnittelemaan tarkoituksenmukaista fysioterapiaa. Fysioterapian suunnittelussa ja toteutuksessa näkyy keskeisten psyykkisten sairauksien ja mielenterveyshäiriöiden hallinta. Opiskelija soveltaa mielen ja ruumiin tasapainoa tukevia harjoitteita tavoitteellisesti ja voimavaralähtöisesti. Terapian vaikuttavuuden arviointi on monipuolista, perusteltua ja luotettavaa.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 24.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Suvi Ollikainen
- Katri Angelin
Opetusryhmät
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRFYS22KMFysioterapeuttikoulutus 22KM Lappeenranta
-
HLTIFYS22KMFysioterapeuttikoulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Harjoitukset
- Verkkoluento
- Tentti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata tavallisimmat psykiatriset sairaudet, häiriöt ja niiden lääketieteelliset hoitomenetelmät
- tutkia ja arvioida voimavarakeskeisesti psykofyysisen fysioterapia-asiakkaan toimintakyvyn
- valita voimavarakeskeisiä näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä ja soveltaa niitä asiakkaan toimintakykyä tukien
- valita psykofyysisen fysioterapian ohjauskeinot ja ohjata asiakasta näitä keinoja soveltaen
- omien kehotietoisten kokemustensa kautta kehittää itsetuntemustaan ja kykyään yksilön ja ryhmän kohtaamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan Moodlessa, zoomissa ja työelämäympäristöissä.
Opintojakson toteutus sisältää orientoivia osia, pareittain ja pienryhmissä tehtäviä harjoituksia, koko ryhmän kanssa harjoittelua, virtuaalisia yksilö- ja ryhmäasiakascaseja, toimintakyvyn arviointia, fysioterapiasuunnitelman laatimista, yksilö- ja ryhmätilanteen ohjaamista, yksilötehtäviä itsenäisenä opiskeluaikana ja kaksi kirjallista tenttiä.
Opintojaksopalaute kerätään opintojakson päätyttyä.
Ajoitus ja läsnäolo
Viikot 2-21.
Opiskelu on lähiopiskelun (kampus, zoom sekä työelämäympäristöt) osalta paikkaan ja aikaan sidottua.
Itsenäisen opiskelun aika on paikkaan ja aikaan sitomatonta.
Läsnäolo on pakollista oppimistehtäviä sisältävissä opetustilanteissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlessa on linkitettynä sähköinen materiaali.
Työelämäyhteistyö
Ohjausharjoittelu työelämäyhteistyönä.
Uusintamahdollisuudet
Psykiatrian tentti toteutetaan Moodle-tenttinä. Uusintatentti on myös Moodle-tenttinä.
Psykofyysisen fysioterapian tentti toteutetaan Moodlessa. Uusintatentti on myös Moodlessa.
Oppimisympäristö
Kampus, zoom, Moodle, työelämäympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op eli yhteensä noin 135 tunnin työ. Oppimistehtäviä kannattaa tehdä suunnitelmallisesti koko opintojakson ajan.
Läsnäolo:
Itsenäinen työskentely (omat harjoitukset, päiväkirja, ryhmäohjauksen suunnittelu, tentteihin valmistautuminen):
Sisältö
Skitsofrenia, kaksisuuntainen mielialahäiriö, depressio, trauma, ahdistuneisuushäiriöt, stressi, kipu, syömishäiriöt, työuupumus.
Ruumiillinen voimavaratutkiminen ja motivaatiotasot. Toimintakyvyn arviointi ICF-näkökulmasta. Mielen ja ruumiin tietoisuutta tukevia fysioterapeuttisia menetelmiä ja harjoituksia (suhde alustaan, keskilinjaan, liikekeskuksiin, reviirirajoihin, ruumiinrajoihin ja hengitykseen). Fysioterapia erilaisissa voimavarojen ja vireyden vähentymistilanteissa.
Arviointimenetelmät
Hyväksytyn arvioinnin perusteet:
Tentit (1-5)
Itsenäiset tehtävät (hyväksytty/hylätty): Minun kehoni -essee, Kehonhahmotusharjoitukset ja niiden reflektointipäiväkirja sekä Pohdinta omasta oppimisesta ryhmäohjauskertojen aikana
Ryhmätehtävät (hyväksytty / hylätty):
1. Toimintakyvyn arviointi
2. Fysioterapiasuunnitelman laatiminen ja yksiköfysioterapian ohjaus
3. Ryhmäfysioterapiatilanteen ohjaus
Opintojakson arvosana muodostuu 1/3 psykiatrian tentistä ja 2/3 psykofyysisen fysioterapian tentistä.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson tavoitteita, ei osallistu harjoitustunteihin tai läpäise hyväksytysti tenttejä ja tehtäviä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan ajattelussa ja toiminnassa näkyy mielen ja ruumiin yhteyden tunnistaminen ja ymmärtäminen. Opiskelija tietää perusasiat keskeisistä psyykkisistä sairauksista ja mielenterveyden häiriöistä. Opiskelijan fysioterapian suunnittelu ja toteutus on menetelmäkeskeistä ja hänellä on vaikeuksia perustella toimintaansa. Opiskelijan omat kokemukset harjoituksista jäävät pinnalliseksi itsenäisen harjoittelun puutteesta johtuen. Kehollisuuden peruskäsitteiden hallinta on puutteellista ja terapian toteutuksessa ja vaikuttavuuden arvioinnissa tarvitsee paljon ohjausta.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan ajattelussa ja toiminnassa näkyy omakohtaisiin kokemuksiin pohjautuva osin kokonaisvaltainen käsitys ihmisen kohtaamisesta. Opiskelija hallitsee keskeisten psyykkisten sairauksien ja mielenterveyshäiriöiden perusteet suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapiaa. Ohjauksessa näkyy mielen ja ruumiin tasapainoa tukevien harjoitusten hallinta ja fysioterapian toteuttaminen erilaisissa voimavarojen vähenemistilanteissa. Opiskelija tunnistaa oman vuorovaikutuksen vaikutuksen ja merkityksen ohjaustilanteessa ja muuttaa tarvittaessa ohjaustaan. Terapian vaikuttavuuden arviointi ja perusteleminen on yksipuolista.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan ajattelussa näkyy kokonaisvaltainen käsitys ihmisestä ja potilaan /asiakkaan kohtaamisesta. Opiskelija arvioi asiakkaan/potilaan fysioterapian tarvetta voimavaralähtöisesti eri tekijöitä yhdistäen. Opiskelijan omat kokemukset ja oman kehotietoisuuden tunnistaminen auttaa ymmärtämään potilaan/asiakkaan tilannetta ja suunnittelemaan tarkoituksenmukaista fysioterapiaa. Fysioterapian suunnittelussa ja toteutuksessa näkyy keskeisten psyykkisten sairauksien ja mielenterveyshäiriöiden hallinta. Opiskelija soveltaa mielen ja ruumiin tasapainoa tukevia harjoitteita tavoitteellisesti ja voimavaralähtöisesti. Terapian vaikuttavuuden arviointi on monipuolista, perusteltua ja luotettavaa.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
06.11.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Suvi Ollikainen
- Katri Angelin
Opetusryhmät
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRFYS21SFysioterapeuttikoulutus 21S Lappeenranta
-
HLTIFYS21SFysioterapeuttikoulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Info
- Verkkoluento
- Tentti
- Harjoitukset
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata tavallisimmat psykiatriset sairaudet, häiriöt ja niiden lääketieteelliset hoitomenetelmät
- tutkia ja arvioida voimavarakeskeisesti psykofyysisen fysioterapia-asiakkaan toimintakyvyn
- valita voimavarakeskeisiä näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä ja soveltaa niitä asiakkaan toimintakykyä tukien
- valita psykofyysisen fysioterapian ohjauskeinot ja ohjata asiakasta näitä keinoja soveltaen
- omien kehotietoisten kokemustensa kautta kehittää itsetuntemustaan ja kykyään yksilön ja ryhmän kohtaamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan Moodlessa, zoomissa ja työelämäympäristöissä.
Opintojakson toteutus sisältää orientoivia osia, pareittain ja pienryhmissä tehtäviä harjoituksia, koko ryhmän kanssa harjoittelua, virtuaalisia yksilö- ja ryhmäasiakascaseja, toimintakyvyn arviointia, fysioterapiasuunnitelman laatimista, yksilö- ja ryhmätilanteen ohjaamista, yksilötehtäviä itsenäisenä opiskeluaikana ja kaksi kirjallista tenttiä.
Opintojaksopalaute kerätään opintojakson päätyttyä.
Ajoitus ja läsnäolo
Viikot 45-50
Opiskelu on lähiopiskelun (kampus, zoom sekä työelämäympäristöt) osalta paikkaan ja aikaan sidottua.
Itsenäisen opiskelun aika on paikkaan ja aikaan sitomatonta.
Läsnäolo on pakollista oppimistehtäviä sisältävissä opetustilanteissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlessa on linkitettynä sähköinen materiaali.
Työelämäyhteistyö
Ohjausharjoittelu työelämäyhteistyönä.
Uusintamahdollisuudet
Psykiatrian tentti toteutetaan Moodle-tenttinä. Uusintatentti on myös Moodle-tenttinä.
Psykofyysisen fysioterapian tentti toteutetaan Moodlessa. Uusintatentti on myös Moodlessa.
Oppimisympäristö
Kampus, zoom, Moodle, työelämäympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op eli yhteensä noin 135 tunnin työ. Oppimistehtäviä kannattaa tehdä suunnitelmallisesti koko opintojakson ajan.
Läsnäolo:
Itsenäinen työskentely (omat harjoitukset, päiväkirja, ryhmäohjauksen suunnittelu, tentteihin valmistautuminen):
Sisältö
Skitsofrenia, kaksisuuntainen mielialahäiriö, depressio, trauma, ahdistuneisuushäiriöt, stressi, kipu, syömishäiriöt, työuupumus.
Ruumiillinen voimavaratutkiminen ja motivaatiotasot. Toimintakyvyn arviointi ICF-näkökulmasta. Mielen ja ruumiin tietoisuutta tukevia fysioterapeuttisia menetelmiä ja harjoituksia (suhde alustaan, keskilinjaan, liikekeskuksiin, reviirirajoihin, ruumiinrajoihin ja hengitykseen). Fysioterapia erilaisissa voimavarojen ja vireyden vähentymistilanteissa.
Arviointimenetelmät
Hyväksytyn arvioinnin perusteet:
Tentit (1-5)
Itsenäiset tehtävät (hyväksytty/hylätty): Minun kehoni -essee sekä Kehonhahmotusharjoitukset ja niiden reflektointipäiväkirja
Ryhmätehtävät (hyväksytty / hylätty):
1. Toimintakyvyn arviointi
2. Fysioterapiasuunnitelman laatiminen ja yksiköfysioterapian ohjaus
3. Ryhmäfysioterapiatilanteen ohjaus
Opintojakson arvosana muodostuu 1/3 psykiatrian tentistä ja 2/3 psykofyysisen fysioterapian tentistä.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson tavoitteita, ei osallistu harjoitustunteihin tai läpäise hyväksytysti tenttejä ja tehtäviä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan ajattelussa ja toiminnassa näkyy mielen ja ruumiin yhteyden tunnistaminen ja ymmärtäminen. Opiskelija tietää perusasiat keskeisistä psyykkisistä sairauksista ja mielenterveyden häiriöistä. Opiskelijan fysioterapian suunnittelu ja toteutus on menetelmäkeskeistä ja hänellä on vaikeuksia perustella toimintaansa. Opiskelijan omat kokemukset harjoituksista jäävät pinnalliseksi itsenäisen harjoittelun puutteesta johtuen. Kehollisuuden peruskäsitteiden hallinta on puutteellista ja terapian toteutuksessa ja vaikuttavuuden arvioinnissa tarvitsee paljon ohjausta.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan ajattelussa ja toiminnassa näkyy omakohtaisiin kokemuksiin pohjautuva osin kokonaisvaltainen käsitys ihmisen kohtaamisesta. Opiskelija hallitsee keskeisten psyykkisten sairauksien ja mielenterveyshäiriöiden perusteet suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapiaa. Ohjauksessa näkyy mielen ja ruumiin tasapainoa tukevien harjoitusten hallinta ja fysioterapian toteuttaminen erilaisissa voimavarojen vähenemistilanteissa. Opiskelija tunnistaa oman vuorovaikutuksen vaikutuksen ja merkityksen ohjaustilanteessa ja muuttaa tarvittaessa ohjaustaan. Terapian vaikuttavuuden arviointi ja perusteleminen on yksipuolista.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan ajattelussa näkyy kokonaisvaltainen käsitys ihmisestä ja potilaan /asiakkaan kohtaamisesta. Opiskelija arvioi asiakkaan/potilaan fysioterapian tarvetta voimavaralähtöisesti eri tekijöitä yhdistäen. Opiskelijan omat kokemukset ja oman kehotietoisuuden tunnistaminen auttaa ymmärtämään potilaan/asiakkaan tilannetta ja suunnittelemaan tarkoituksenmukaista fysioterapiaa. Fysioterapian suunnittelussa ja toteutuksessa näkyy keskeisten psyykkisten sairauksien ja mielenterveyshäiriöiden hallinta. Opiskelija soveltaa mielen ja ruumiin tasapainoa tukevia harjoitteita tavoitteellisesti ja voimavaralähtöisesti. Terapian vaikuttavuuden arviointi on monipuolista, perusteltua ja luotettavaa.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
27.03.2023 - 26.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Suvi Ollikainen
- Katri Angelin
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitustentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIFYS21KMFysioterapeuttikoulutus 21KM Lahti
-
HLPRFYS21KFysioterapeuttikoulutus 21K Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
- Tentti
- Harjoitustentti
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Harjoitukset
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata tavallisimmat psykiatriset sairaudet, häiriöt ja niiden lääketieteelliset hoitomenetelmät
- tutkia ja arvioida voimavarakeskeisesti psykofyysisen fysioterapia-asiakkaan toimintakyvyn
- valita voimavarakeskeisiä näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä ja soveltaa niitä asiakkaan toimintakykyä tukien
- valita psykofyysisen fysioterapian ohjauskeinot ja ohjata asiakasta näitä keinoja soveltaen
- omien kehotietoisten kokemustensa kautta kehittää itsetuntemustaan ja kykyään yksilön ja ryhmän kohtaamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan Moodlessa, zoomissa ja työelämäympäristöissä.
Opintojakson toteutus sisältää orientoivia osia, pareittain ja pienryhmissä tehtäviä harjoituksia, koko ryhmän kanssa harjoittelua, virtuaalisia yksilö- ja ryhmäasiakascaseja, toimintakyvyn arviointia, fysioterapiasuunnitelman laatimista, yksilö- ja ryhmätilanteen ohjaamista, yksilötehtäviä itsenäisenä opiskeluaikana ja kaksi kirjallista tenttiä.
Opintojaksopalaute kerätään opintojakson päätyttyä.
Ajoitus ja läsnäolo
Viikot 13-21.
Opiskelu on lähiopiskelun (kampus, zoom sekä työelämäympäristöt) osalta paikkaan ja aikaan sidottua.
Itsenäisen opiskelun aika on paikkaan ja aikaan sitomatonta.
Läsnäolo on pakollista oppimistehtäviä sisältävissä opetustilanteissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlessa on linkitettynä sähköinen materiaali.
Työelämäyhteistyö
Ohjausharjoittelu työelämäyhteistyönä.
Uusintamahdollisuudet
Psykiatrian tentti toteutetaan Moodle-tenttinä, viikko 15. Uusintatentti on myös Moodle-tenttinä.
Psykofyysisen fysioterapian tentti toteutetaan Moodlessa, viikko 21. Uusintatentti on myös Moodlessa.
Oppimisympäristö
Kampus, zoom, Moodle, työelämäympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op eli yhteensä noin 135 tunnin työ. Oppimistehtäviä kannattaa tehdä suunnitelmallisesti koko opintojakson ajan.
Läsnäolo: 42 h
Itsenäinen työskentely (omat harjoitukset, päiväkirja, ryhmäohjauksen suunnittelu, tentteihin valmistautuminen): 93 h
Sisältö
Skitsofrenia, kaksisuuntainen mielialahäiriö, depressio, trauma, ahdistuneisuushäiriöt, stressi, kipu, syömishäiriöt, työuupumus.
Ruumiillinen voimavaratutkiminen ja motivaatiotasot. Toimintakyvyn arviointi ICF-näkökulmasta. Mielen ja ruumiin tietoisuutta tukevia fysioterapeuttisia menetelmiä ja harjoituksia (suhde alustaan, keskilinjaan, liikekeskuksiin, reviirirajoihin, ruumiinrajoihin ja hengitykseen). Fysioterapia erilaisissa voimavarojen ja vireyden vähentymistilanteissa.
Arviointimenetelmät
Hyväksytyn arvioinnin perusteet:
Tentit (1-5)
Itsenäiset tehtävät (hyväksytty/hylätty): Minun kehoni -essee sekä Kehonhahmotusharjoitukset ja niiden reflektointipäiväkirja
Ryhmätehtävät (hyväksytty / hylätty):
1. Toimintakyvyn arviointi
2. Fysioterapiasuunnitelman laatiminen ja yksiköfysioterapian ohjaus
3. Ryhmäfysioterapiatilanteen ohjaus
Opintojakson arvosana muodostuu 1/5 psykiatrian tentistä ja 4/5 psykofyysisen fysioterapian tentistä.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson tavoitteita, ei osallistu harjoitustunteihin tai läpäise hyväksytysti tenttejä ja tehtäviä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan ajattelussa ja toiminnassa näkyy mielen ja ruumiin yhteyden tunnistaminen ja ymmärtäminen. Opiskelija tietää perusasiat keskeisistä psyykkisistä sairauksista ja mielenterveyden häiriöistä. Opiskelijan fysioterapian suunnittelu ja toteutus on menetelmäkeskeistä ja hänellä on vaikeuksia perustella toimintaansa. Opiskelijan omat kokemukset harjoituksista jäävät pinnalliseksi itsenäisen harjoittelun puutteesta johtuen. Kehollisuuden peruskäsitteiden hallinta on puutteellista ja terapian toteutuksessa ja vaikuttavuuden arvioinnissa tarvitsee paljon ohjausta.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan ajattelussa ja toiminnassa näkyy omakohtaisiin kokemuksiin pohjautuva osin kokonaisvaltainen käsitys ihmisen kohtaamisesta. Opiskelija hallitsee keskeisten psyykkisten sairauksien ja mielenterveyshäiriöiden perusteet suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapiaa. Ohjauksessa näkyy mielen ja ruumiin tasapainoa tukevien harjoitusten hallinta ja fysioterapian toteuttaminen erilaisissa voimavarojen vähenemistilanteissa. Opiskelija tunnistaa oman vuorovaikutuksen vaikutuksen ja merkityksen ohjaustilanteessa ja muuttaa tarvittaessa ohjaustaan. Terapian vaikuttavuuden arviointi ja perusteleminen on yksipuolista.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan ajattelussa näkyy kokonaisvaltainen käsitys ihmisestä ja potilaan /asiakkaan kohtaamisesta. Opiskelija arvioi asiakkaan/potilaan fysioterapian tarvetta voimavaralähtöisesti eri tekijöitä yhdistäen. Opiskelijan omat kokemukset ja oman kehotietoisuuden tunnistaminen auttaa ymmärtämään potilaan/asiakkaan tilannetta ja suunnittelemaan tarkoituksenmukaista fysioterapiaa. Fysioterapian suunnittelussa ja toteutuksessa näkyy keskeisten psyykkisten sairauksien ja mielenterveyshäiriöiden hallinta. Opiskelija soveltaa mielen ja ruumiin tasapainoa tukevia harjoitteita tavoitteellisesti ja voimavaralähtöisesti. Terapian vaikuttavuuden arviointi on monipuolista, perusteltua ja luotettavaa.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 18.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 80
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Suvi Ollikainen
- Katri Angelin
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRFYS20SFysioterapeuttikoulutus 20S Lappeenranta
-
HLTIFYS20SFysioterapeuttikoulutus 20S Lahti
Pienryhmät
- Info
- Tentti
- Verkkoluento
- Opintokäynti/ekskursio
- Harjoitukset
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata tavallisimmat psykiatriset sairaudet, häiriöt ja niiden lääketieteelliset hoitomenetelmät
- tutkia ja arvioida voimavarakeskeisesti psykofyysisen fysioterapia-asiakkaan toimintakyvyn
- valita voimavarakeskeisiä näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä ja soveltaa niitä asiakkaan toimintakykyä tukien
- valita psykofyysisen fysioterapian ohjauskeinot ja ohjata asiakasta näitä keinoja soveltaen
- omien kehotietoisten kokemustensa kautta kehittää itsetuntemustaan ja kykyään yksilön ja ryhmän kohtaamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan sekä Moodlessa että zoomissa ja opintokäynnillä.
Opintojakson toteutus sisältää orientoivia osia, pareittain ja pienryhmissä tehtäviä harjoituksia, koko ryhmän kanssa harjoittelua, virtuaalisia yksilö- ja ryhmäasiakascaseja, toimintakyvyn arviointia, fysioterapiasuunnitelman laatimista, yksilö- ja ryhmätilanteen ohjaamista, yksilötehtäviä itsenäisenä opiskeluaikana ja kaksi kirjallista tenttiä.
Opintojaksopalaute kerätään opintojakson päätyttyä.
Ajoitus ja läsnäolo
Viikot 33-50
Opiskelu on lähiopiskelun (kampus, zoom sekä työelämävierailut) paikkaan ja aikaan sidottua.
Itsenäisen opiskelun aika on paikkaan ja aikaan sitomatonta.
Läsnäolo on pakollista Moodlessa mainituilla tunneilla, jotka sisältävät toimintakyvyn arviointi- ja ohjausharjoituksia sekä työelämäyhteistyötä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlessa on linkitettynä sähköinen materiaali
Työelämäyhteistyö
Opintokäynti psykofyysisen fysioterapian toimintaympäristöön. Mahdollisesti ohjausharjoitus työelämäyhteistyönä.
Uusintamahdollisuudet
Psykiatrian tentti toteutetaan Moodle-tenttinä, viikko 5. Uusintatentti on myös Moodle-tenttinä.
Psykofyysisen fysioterapian tentti toteutetaan Moodlessa kahden tunnin tenttinä, viikko 12. Ajankohdan opiskelija saa itse valita etukäteen sovitun kahden päivän sisältä. Uusintatentti on myös Moodlessa.
Oppimisympäristö
Kampus, zoom, Moodle, työelämäympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op eli yhteensä noin 135 tunnin työ. Oppimistehtäviä kannattaa tehdä suunnitelmallisesti koko opintojakson ajan.
Läsnäolo: 40 h
Itsenäinen työskentely (omat harjoitukset, päiväkirja, ryhmäohjauksen suunnittelu, tentteihin valmistautuminen): 95 h
Sisältö
Skitsofrenia, kaksisuuntainen mielialahäiriö, depressio, trauma, ahdistuneisuushäiriöt, stressi, kipu, syömishäiriöt ja työuupumus.
Ruumiillinen voimavaratutkiminen ja motivaatiotasot. Toimintakyvyn arviointi ICF-näkökulmasta. Mielen ja ruumiin tietoisuutta tukevia fysioterapeuttisia menetelmiä ja kehonhahmotusharjoituksia (suhde alustaan, keskilinjaan, liikekeskuksiin, reviirirajoihin, ruumiinrajoihin ja hengitykseen). Fysioterapia erilaisissa voimavarojen vähentymistilanteissa.
Arviointimenetelmät
Hyväksytyn arvioinnin perusteet:
Tentit (1-5)
Itsenäiset tehtävät (hyväksytty/hylätty): Minun kehoni -essee sekä Kehonhahmotusharjoitukset ja niiden reflektointipäiväkirja
Ryhmätehtävät (hyväksytty / hylätty):
1. Toimintakyvyn arviointi
2. Fysioterapiasuunnitelman laatiminen ja yksiköfysioterapian ohjaus
3. Ryhmäfysioterapiatilanteen ohjaus
Opintojakson arvosana muodostuu 1/3 psykiatrian tentistä ja 2/3 psykofyysisen fysioterapian tentistä.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson tavoitteita, ei osallistu harjoitustunteihin tai läpäise hyväksytysti tenttejä ja tehtäviä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan ajattelussa ja toiminnassa näkyy mielen ja ruumiin yhteyden tunnistaminen ja ymmärtäminen. Opiskelija tietää perusasiat keskeisistä psyykkisistä sairauksista ja mielenterveyden häiriöistä. Opiskelijan fysioterapian suunnittelu ja toteutus on menetelmäkeskeistä ja hänellä on vaikeuksia perustella toimintaansa. Opiskelijan omat kokemukset harjoituksista jäävät pinnalliseksi itsenäisen harjoittelun puutteesta johtuen. Kehollisuuden peruskäsitteiden hallinta on puutteellista ja terapian toteutuksessa ja vaikuttavuuden arvioinnissa tarvitsee paljon ohjausta.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan ajattelussa ja toiminnassa näkyy omakohtaisiin kokemuksiin pohjautuva osin kokonaisvaltainen käsitys ihmisen kohtaamisesta. Opiskelija hallitsee keskeisten psyykkisten sairauksien ja mielenterveyshäiriöiden perusteet suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapiaa. Ohjauksessa näkyy mielen ja ruumiin tasapainoa tukevien harjoitusten hallinta ja fysioterapian toteuttaminen erilaisissa voimavarojen vähenemistilanteissa. Opiskelija tunnistaa oman vuorovaikutuksen vaikutuksen ja merkityksen ohjaustilanteessa ja muuttaa tarvittaessa ohjaustaan. Terapian vaikuttavuuden arviointi ja perusteleminen on yksipuolista.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan ajattelussa näkyy kokonaisvaltainen käsitys ihmisestä ja potilaan /asiakkaan kohtaamisesta. Opiskelija arvioi asiakkaan/potilaan fysioterapian tarvetta voimavaralähtöisesti eri tekijöitä yhdistäen. Opiskelijan omat kokemukset ja oman kehotietoisuuden tunnistaminen auttaa ymmärtämään potilaan/asiakkaan tilannetta ja suunnittelemaan tarkoituksenmukaista fysioterapiaa. Fysioterapian suunnittelussa ja toteutuksessa näkyy keskeisten psyykkisten sairauksien ja mielenterveyshäiriöiden hallinta. Opiskelija soveltaa mielen ja ruumiin tasapainoa tukevia harjoitteita tavoitteellisesti ja voimavaralähtöisesti. Terapian vaikuttavuuden arviointi on monipuolista, perusteltua ja luotettavaa.