Siirry suoraan sisältöön

LastensuojelutyöLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00CY34

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia lapsen oikeuksien, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti edistäen ja vahvistaen lapsen osallisuutta ja suojelua
- toimia ammatillisesti ja dialogisesti lasten ja perheiden kanssa tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa reflektoiden omaa toimintaansa ja erilaisia toimintatapoja
- arvioida psykososiaalisen tuen merkityksen lapsen ja perheiden muutos- ja kriisitilannetyöskentelyssä
- jäsentää lastensuojeluprosessia lastensuojelulain mukaisesti
- arvioida yhteiskunnallisten ilmiöiden merkitystä sekä niiden vaikutusta yksilöiden ja perheiden mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

03.03.2025 - 09.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Elina Kosonen
  • Ulla Huhtalo
  • Marika Norta
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS24KM
    Sosionomikoulutus 24KM Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Simulaatio

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia lapsen oikeuksien, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti edistäen ja vahvistaen lapsen osallisuutta ja suojelua
- toimia ammatillisesti ja dialogisesti lasten ja perheiden kanssa tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa reflektoiden omaa toimintaansa ja erilaisia toimintatapoja
- arvioida psykososiaalisen tuen merkityksen lapsen ja perheiden muutos- ja kriisitilannetyöskentelyssä
- jäsentää lastensuojeluprosessia lastensuojelulain mukaisesti
- arvioida yhteiskunnallisten ilmiöiden merkitystä sekä niiden vaikutusta yksilöiden ja perheiden mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä lähi- ja verkko-opetus sekä yksilö- ja ryhmätehtävät, ryhmäreflektio ja seminaari

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus toteutuu aikavälillä 3.3.-9.5.2025. Kontaktiopetuskertojen välillä itsenäistä opiskelua yksin tai ryhmissä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lastensuojelulaki 417/2007
Lastensuojelunkäsikirja https://thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja
Hyvärinen, S. & Pösö T. (toim.) 2018. Lapsen haastattelu lastensuojelussa. PS-kustannus.
Opettajan kontaktiopetuksessa sekä Moodlessa ohjeistama oppimateriaali
Muutokset mahdollisia

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson e-ahot hakemus tulee tehdä Pepissä ennen opintojakson alkua. Opiskelijalla tulee olla hankittuna opintojakson osaamistavoitteiden ja sisältöjen mukaista osaamista. Osaaminen on voitu hankkia vastaavilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai muulla tavoin esim. työelämässä. Jos osaamista on hankittu muulla kun korkeakoulutasoisilla opinnoilla, tulee osaaminen osoittaa sovitusti.
Työn opinnollistaminen: työn opinnollistamisen suunnitelma (omassa työssä) ja osaamisen näyttö.

Uusintamahdollisuudet

Moodle-tentti. Hylätyn tentin voi uusia.

Oppimisympäristö

LAB Moodle-oppimisympäristö
Kontaktiopetus verkossa ja lähiopetus LAB Lahden kampuksella.
Itsenäinen opiskelu verkossa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

Opiskelija osaa
- toimia lapsen oikeuksien, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti edistäen ja vahvistaen lapsen osallisuutta ja suojelua
- toimia ammatillisesti ja dialogisesti lasten ja perheiden kanssa tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa reflektoiden omaa toimintaansa ja erilaisia toimintatapoja
- arvioida psykososiaalisen tuen merkityksen lapsen ja perheiden muutos- ja kriisitilannetyöskentelyssä
- jäsentää lastensuojeluprosessia lastensuojelulain mukaisesti
- arvioida yhteiskunnallisten ilmiöiden merkitystä sekä niiden vaikutusta yksilöiden ja perheiden mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Sekä 1. lukukauden opinnot että Monitoimijainen työ lasten ja perheiden palvelussa -opintojakso tulee olla suoritettuna ennen kurssille osallistumista. Avoimen amk:n opiskelijoilta työkokemusta työstä lasten ja perheiden kanssa.

Arviointimenetelmät

Hyväksyttyyn opintosuoritukseen vaaditaan aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, opintojaksolla annettavien tehtävien ja tentin hyväksytty suorittaminen. Tentti arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

21.02.2025 - 25.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Elina Kosonen
  • Ulla Huhtalo
  • Marika Norta
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS24KV
    Sosionomikoulutus 24KV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia lapsen oikeuksien, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti edistäen ja vahvistaen lapsen osallisuutta ja suojelua
- toimia ammatillisesti ja dialogisesti lasten ja perheiden kanssa tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa reflektoiden omaa toimintaansa ja erilaisia toimintatapoja
- arvioida psykososiaalisen tuen merkityksen lapsen ja perheiden muutos- ja kriisitilannetyöskentelyssä
- jäsentää lastensuojeluprosessia lastensuojelulain mukaisesti
- arvioida yhteiskunnallisten ilmiöiden merkitystä sekä niiden vaikutusta yksilöiden ja perheiden mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä kontaktiopetus verkossa zoom/teams sekä yksilö- ja ryhmätehtävät, ryhmäreflektio ja seminaari

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus toteutuu aikavälillä 21.2.-25.4.2025. Kontaktiopetuskertojen välillä itsenäistä opiskelua yksin tai ryhmissä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lastensuojelulaki 417/2007
Lastensuojelun käsikirja https://thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja
Hyvärinen, S. & Pösö T. (toim.) 2018. Lapsen haastattelu lastensuojelussa. PS-kustannus.
Opettajan kontaktiopetuksessa sekä Moodlessa ohjeistama oppimateriaali
Muutokset mahdollisia

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson e-ahot hakemus tulee tehdä Pepissä ennen opintojakson alkua. Opiskelijalla tulee olla hankittuna opintojakson osaamistavoitteiden ja sisältöjen mukaista osaamista. Osaaminen on voitu hankkia vastaavilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai muulla tavoin esim. työelämässä. Jos osaamista on hankittu muulla kun korkeakoulutasoisilla opinnoilla, tulee osaaminen osoittaa sovitusti.
Työn opinnollistaminen: työn opinnollistamisen suunnitelma (omassa työssä) ja osaamisen näyttö.

Uusintamahdollisuudet

Moodle-tentti. Hylätyn tentin voi uusia.

Oppimisympäristö

LAB Moodle-oppimisympäristö
Kontaktiopetus verkossa.
Itsenäinen opiskelu verkossa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

Opiskelija osaa
- toimia lapsen oikeuksien, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti edistäen ja vahvistaen lapsen osallisuutta ja suojelua
- toimia ammatillisesti ja dialogisesti lasten ja perheiden kanssa tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa reflektoiden omaa toimintaansa ja erilaisia toimintatapoja
- arvioida psykososiaalisen tuen merkityksen lapsen ja perheiden muutos- ja kriisitilannetyöskentelyssä
- jäsentää lastensuojeluprosessia lastensuojelulain mukaisesti
- arvioida yhteiskunnallisten ilmiöiden merkitystä sekä niiden vaikutusta yksilöiden ja perheiden mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Sekä 1. lukukauden opinnot että Monitoimijainen työ lasten ja perheiden palvelussa -opintojakso tulee olla suoritettuna ennen kurssille osallistumista. Avoimen amk:n opiskelijoilta työkokemusta työstä lasten ja perheiden kanssa.

Arviointimenetelmät

Hyväksyttyyn opintosuoritukseen vaaditaan aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, opintojaksolla annettavien tehtävien ja tentin hyväksytty suorittaminen. Tentti arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

07.02.2025 - 29.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Elina Kosonen
  • Ulla Huhtalo
  • Marika Norta
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS24KM
    Sosionomikoulutus 24KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Seminaari
  • Info

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia lapsen oikeuksien, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti edistäen ja vahvistaen lapsen osallisuutta ja suojelua
- toimia ammatillisesti ja dialogisesti lasten ja perheiden kanssa tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa reflektoiden omaa toimintaansa ja erilaisia toimintatapoja
- arvioida psykososiaalisen tuen merkityksen lapsen ja perheiden muutos- ja kriisitilannetyöskentelyssä
- jäsentää lastensuojeluprosessia lastensuojelulain mukaisesti
- arvioida yhteiskunnallisten ilmiöiden merkitystä sekä niiden vaikutusta yksilöiden ja perheiden mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä lähi- ja verkko-opetus sekä yksilö- ja ryhmätehtävät, ryhmäreflektio ja seminaari

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus alkaa infolla 7.2. Kontaktiopetus toteutuu aikavälillä 4.3.-29.4.2025. Infon ja kontaktiopetuskertojen välillä itsenäistä opiskelua yksin tai ryhmissä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lastensuojelulaki 417/2007
Lastensuojelunkäsikirja https://thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja
Hyvärinen, S. & Pösö T. (toim.) 2018. Lapsen haastattelu lastensuojelussa. PS-kustannus.
Opettajan kontaktiopetuksessa sekä Moodlessa ohjeistama oppimateriaali
Muutokset mahdollisia

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson e-ahot hakemus tulee tehdä Pepissä ennen opintojakson alkua. Opiskelijalla tulee olla hankittuna opintojakson osaamistavoitteiden ja sisältöjen mukaista osaamista. Osaaminen on voitu hankkia vastaavilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai muulla tavoin esim. työelämässä. Jos osaamista on hankittu muulla kun korkeakoulutasoisilla opinnoilla, tulee osaaminen osoittaa sovitusti.
Työn opinnollistaminen: työn opinnollistamisen suunnitelma (omassa työssä) ja osaamisen näyttö.

Uusintamahdollisuudet

Moodle-tentti. Hylätyn tentin voi uusia.

Oppimisympäristö

LAB Moodle-oppimisympäristö
Kontaktiopetus verkossa ja lähiopetus LAB Lappeenrannan kampuksella.
Itsenäinen opiskelu verkossa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

Opiskelija osaa
- toimia lapsen oikeuksien, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti edistäen ja vahvistaen lapsen osallisuutta ja suojelua
- toimia ammatillisesti ja dialogisesti lasten ja perheiden kanssa tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa reflektoiden omaa toimintaansa ja erilaisia toimintatapoja
- arvioida psykososiaalisen tuen merkityksen lapsen ja perheiden muutos- ja kriisitilannetyöskentelyssä
- jäsentää lastensuojeluprosessia lastensuojelulain mukaisesti
- arvioida yhteiskunnallisten ilmiöiden merkitystä sekä niiden vaikutusta yksilöiden ja perheiden mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Sekä 1. lukukauden opinnot että Monitoimijainen työ lasten ja perheiden palvelussa -opintojakso tulee olla suoritettuna ennen kurssille osallistumista. Avoimen amk:n opiskelijoilta työkokemusta työstä lasten ja perheiden kanssa.

Arviointimenetelmät

Hyväksyttyyn opintosuoritukseen vaaditaan aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, opintojaksolla annettavien tehtävien ja tentin hyväksytty suorittaminen. Tentti arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty