LastensuojelutyöLaajuus (5 op)
Tunnus: AH00CY34
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia lapsen oikeuksien, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti edistäen ja vahvistaen lapsen osallisuutta ja suojelua
- toimia ammatillisesti ja dialogisesti lasten ja perheiden kanssa tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa reflektoiden omaa toimintaansa ja erilaisia toimintatapoja
- arvioida psykososiaalisen tuen merkityksen lapsen ja perheiden muutos- ja kriisitilannetyöskentelyssä
- jäsentää lastensuojeluprosessia lastensuojelulain mukaisesti
- arvioida yhteiskunnallisten ilmiöiden merkitystä sekä niiden vaikutusta yksilöiden ja perheiden mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
03.03.2025 - 09.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Elina Kosonen
- Ulla Huhtalo
- Marika Norta
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS24KMSosionomikoulutus 24KM Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Verkkoluento
- Simulaatio
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia lapsen oikeuksien, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti edistäen ja vahvistaen lapsen osallisuutta ja suojelua
- toimia ammatillisesti ja dialogisesti lasten ja perheiden kanssa tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa reflektoiden omaa toimintaansa ja erilaisia toimintatapoja
- arvioida psykososiaalisen tuen merkityksen lapsen ja perheiden muutos- ja kriisitilannetyöskentelyssä
- jäsentää lastensuojeluprosessia lastensuojelulain mukaisesti
- arvioida yhteiskunnallisten ilmiöiden merkitystä sekä niiden vaikutusta yksilöiden ja perheiden mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä lähi- ja verkko-opetus sekä yksilö- ja ryhmätehtävät, ryhmäreflektio ja seminaari
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus toteutuu aikavälillä 3.3.-9.5.2025. Kontaktiopetuskertojen välillä itsenäistä opiskelua yksin tai ryhmissä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lastensuojelulaki 417/2007
Lastensuojelunkäsikirja https://thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja
Hyvärinen, S. & Pösö T. (toim.) 2018. Lapsen haastattelu lastensuojelussa. PS-kustannus.
Opettajan kontaktiopetuksessa sekä Moodlessa ohjeistama oppimateriaali
Muutokset mahdollisia
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson e-ahot hakemus tulee tehdä Pepissä ennen opintojakson alkua. Opiskelijalla tulee olla hankittuna opintojakson osaamistavoitteiden ja sisältöjen mukaista osaamista. Osaaminen on voitu hankkia vastaavilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai muulla tavoin esim. työelämässä. Jos osaamista on hankittu muulla kun korkeakoulutasoisilla opinnoilla, tulee osaaminen osoittaa sovitusti.
Työn opinnollistaminen: työn opinnollistamisen suunnitelma (omassa työssä) ja osaamisen näyttö.
Uusintamahdollisuudet
Moodle-tentti. Hylätyn tentin voi uusia.
Oppimisympäristö
LAB Moodle-oppimisympäristö
Kontaktiopetus verkossa ja lähiopetus LAB Lahden kampuksella.
Itsenäinen opiskelu verkossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältö
Opiskelija osaa
- toimia lapsen oikeuksien, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti edistäen ja vahvistaen lapsen osallisuutta ja suojelua
- toimia ammatillisesti ja dialogisesti lasten ja perheiden kanssa tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa reflektoiden omaa toimintaansa ja erilaisia toimintatapoja
- arvioida psykososiaalisen tuen merkityksen lapsen ja perheiden muutos- ja kriisitilannetyöskentelyssä
- jäsentää lastensuojeluprosessia lastensuojelulain mukaisesti
- arvioida yhteiskunnallisten ilmiöiden merkitystä sekä niiden vaikutusta yksilöiden ja perheiden mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Sekä 1. lukukauden opinnot että Monitoimijainen työ lasten ja perheiden palvelussa -opintojakso tulee olla suoritettuna ennen kurssille osallistumista. Avoimen amk:n opiskelijoilta työkokemusta työstä lasten ja perheiden kanssa.
Arviointimenetelmät
Hyväksyttyyn opintosuoritukseen vaaditaan aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, opintojaksolla annettavien tehtävien ja tentin hyväksytty suorittaminen. Tentti arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
21.02.2025 - 25.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Elina Kosonen
- Ulla Huhtalo
- Marika Norta
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS24KVSosionomikoulutus 24KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia lapsen oikeuksien, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti edistäen ja vahvistaen lapsen osallisuutta ja suojelua
- toimia ammatillisesti ja dialogisesti lasten ja perheiden kanssa tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa reflektoiden omaa toimintaansa ja erilaisia toimintatapoja
- arvioida psykososiaalisen tuen merkityksen lapsen ja perheiden muutos- ja kriisitilannetyöskentelyssä
- jäsentää lastensuojeluprosessia lastensuojelulain mukaisesti
- arvioida yhteiskunnallisten ilmiöiden merkitystä sekä niiden vaikutusta yksilöiden ja perheiden mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä kontaktiopetus verkossa zoom/teams sekä yksilö- ja ryhmätehtävät, ryhmäreflektio ja seminaari
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus toteutuu aikavälillä 21.2.-25.4.2025. Kontaktiopetuskertojen välillä itsenäistä opiskelua yksin tai ryhmissä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lastensuojelulaki 417/2007
Lastensuojelun käsikirja https://thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja
Hyvärinen, S. & Pösö T. (toim.) 2018. Lapsen haastattelu lastensuojelussa. PS-kustannus.
Opettajan kontaktiopetuksessa sekä Moodlessa ohjeistama oppimateriaali
Muutokset mahdollisia
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson e-ahot hakemus tulee tehdä Pepissä ennen opintojakson alkua. Opiskelijalla tulee olla hankittuna opintojakson osaamistavoitteiden ja sisältöjen mukaista osaamista. Osaaminen on voitu hankkia vastaavilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai muulla tavoin esim. työelämässä. Jos osaamista on hankittu muulla kun korkeakoulutasoisilla opinnoilla, tulee osaaminen osoittaa sovitusti.
Työn opinnollistaminen: työn opinnollistamisen suunnitelma (omassa työssä) ja osaamisen näyttö.
Uusintamahdollisuudet
Moodle-tentti. Hylätyn tentin voi uusia.
Oppimisympäristö
LAB Moodle-oppimisympäristö
Kontaktiopetus verkossa.
Itsenäinen opiskelu verkossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältö
Opiskelija osaa
- toimia lapsen oikeuksien, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti edistäen ja vahvistaen lapsen osallisuutta ja suojelua
- toimia ammatillisesti ja dialogisesti lasten ja perheiden kanssa tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa reflektoiden omaa toimintaansa ja erilaisia toimintatapoja
- arvioida psykososiaalisen tuen merkityksen lapsen ja perheiden muutos- ja kriisitilannetyöskentelyssä
- jäsentää lastensuojeluprosessia lastensuojelulain mukaisesti
- arvioida yhteiskunnallisten ilmiöiden merkitystä sekä niiden vaikutusta yksilöiden ja perheiden mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Sekä 1. lukukauden opinnot että Monitoimijainen työ lasten ja perheiden palvelussa -opintojakso tulee olla suoritettuna ennen kurssille osallistumista. Avoimen amk:n opiskelijoilta työkokemusta työstä lasten ja perheiden kanssa.
Arviointimenetelmät
Hyväksyttyyn opintosuoritukseen vaaditaan aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, opintojaksolla annettavien tehtävien ja tentin hyväksytty suorittaminen. Tentti arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
07.02.2025 - 29.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Elina Kosonen
- Ulla Huhtalo
- Marika Norta
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS24KMSosionomikoulutus 24KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Verkkoluento
- Seminaari
- Info
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia lapsen oikeuksien, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti edistäen ja vahvistaen lapsen osallisuutta ja suojelua
- toimia ammatillisesti ja dialogisesti lasten ja perheiden kanssa tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa reflektoiden omaa toimintaansa ja erilaisia toimintatapoja
- arvioida psykososiaalisen tuen merkityksen lapsen ja perheiden muutos- ja kriisitilannetyöskentelyssä
- jäsentää lastensuojeluprosessia lastensuojelulain mukaisesti
- arvioida yhteiskunnallisten ilmiöiden merkitystä sekä niiden vaikutusta yksilöiden ja perheiden mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä lähi- ja verkko-opetus sekä yksilö- ja ryhmätehtävät, ryhmäreflektio ja seminaari
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus alkaa infolla 7.2. Kontaktiopetus toteutuu aikavälillä 4.3.-29.4.2025. Infon ja kontaktiopetuskertojen välillä itsenäistä opiskelua yksin tai ryhmissä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lastensuojelulaki 417/2007
Lastensuojelunkäsikirja https://thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja
Hyvärinen, S. & Pösö T. (toim.) 2018. Lapsen haastattelu lastensuojelussa. PS-kustannus.
Opettajan kontaktiopetuksessa sekä Moodlessa ohjeistama oppimateriaali
Muutokset mahdollisia
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson e-ahot hakemus tulee tehdä Pepissä ennen opintojakson alkua. Opiskelijalla tulee olla hankittuna opintojakson osaamistavoitteiden ja sisältöjen mukaista osaamista. Osaaminen on voitu hankkia vastaavilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai muulla tavoin esim. työelämässä. Jos osaamista on hankittu muulla kun korkeakoulutasoisilla opinnoilla, tulee osaaminen osoittaa sovitusti.
Työn opinnollistaminen: työn opinnollistamisen suunnitelma (omassa työssä) ja osaamisen näyttö.
Uusintamahdollisuudet
Moodle-tentti. Hylätyn tentin voi uusia.
Oppimisympäristö
LAB Moodle-oppimisympäristö
Kontaktiopetus verkossa ja lähiopetus LAB Lappeenrannan kampuksella.
Itsenäinen opiskelu verkossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältö
Opiskelija osaa
- toimia lapsen oikeuksien, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti edistäen ja vahvistaen lapsen osallisuutta ja suojelua
- toimia ammatillisesti ja dialogisesti lasten ja perheiden kanssa tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa reflektoiden omaa toimintaansa ja erilaisia toimintatapoja
- arvioida psykososiaalisen tuen merkityksen lapsen ja perheiden muutos- ja kriisitilannetyöskentelyssä
- jäsentää lastensuojeluprosessia lastensuojelulain mukaisesti
- arvioida yhteiskunnallisten ilmiöiden merkitystä sekä niiden vaikutusta yksilöiden ja perheiden mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Sekä 1. lukukauden opinnot että Monitoimijainen työ lasten ja perheiden palvelussa -opintojakso tulee olla suoritettuna ennen kurssille osallistumista. Avoimen amk:n opiskelijoilta työkokemusta työstä lasten ja perheiden kanssa.
Arviointimenetelmät
Hyväksyttyyn opintosuoritukseen vaaditaan aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, opintojaksolla annettavien tehtävien ja tentin hyväksytty suorittaminen. Tentti arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty