Ikääntyvän yhteiskunnan innovaatiotLaajuus (5 op)
Tunnus: AH00BU18
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
27.01.2025 - 04.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiia Rask
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS22SSosionomikoulutus 22S Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Luennot
- Opintokäynti/ekskursio
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena kampuksella ja verkossa ajalla 27.1 - 4.5.2025. Opintojaksoon kuuluvat opetuskerrat ovat:
- Ensimmäinen luento: kurssin aloitus; lähiopetus kampuksella
- Luento hyvinvointiteknologiasta; verkko-opetus
- Luento vapaaehtoistyöstä, perhehoidosta ja omaishoidosta; verkko-opetus
- Testikotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella
- Loppuseminaari; lähiopetus kampuksella
Opiskelijalla on mahdollisuus nopeuttaa opintojaan tekemällä opintojakso nopeutetussa aikataulussa (tehtävät ym. suoritukset tulee olla valmiina 20.1.2025 mennessä). Ole yhteydessä opettajiin (Sanna Nurmiainen ja Tiia Rask) saadaksesi tarkemmat ohjeet.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Työelämäyhteistyö
Osa opintojakson tehtävistä tehdään sosiaalialan toimintaympäristössä.
Oppimisympäristö
Lähiopetus, Moodle, Zoom, Kampuksen testikotiympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä
Sisältö
Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos, asuminen
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
- Vapaaehtoistyö, omaishoito ja perhehoito
- Ikääntymispolitiikka ja väestörakenne
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Innovaatio-yhteiskunta
- Tekoäly ikääntyneiden kotihoidossa
- Vaikuttavuuden arviointi
- Testikotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella (Simulaatio-tila)
Arviointimenetelmät
Opintojakson tehtävät:
tehtävät esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.
Lähiopetukseen osallistuminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.
- innovaatio-osaaminen osana yhteiskunnallista vaikuttavuutta
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
27.01.2025 - 04.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiia Rask
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS22SSosionomikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Verkkoluento
- Opintokäynti/ekskursio
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena joko kampuksella tai verkossa:
- Ensimmäinen luento: kurssin aloitus; lähiopetus kampuksella, suositus läsnäoloon
- Luento hyvinvointiteknologiasta; verkko-opetus
- Luento vapaaehtoistyöstä, perhehoidosta ja omaishoidosta; verkko-opetus
- Testikotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella
- Loppuseminaari; lähiopetus kampuksella
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Työelämäyhteistyö
Osa opintojakson tehtävistä tehdään soaiaalialan toimintaympäristössä.
Oppimisympäristö
Lähiopetus, Moodle, Zoom, Kampuksen testikotiympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä
Sisältö
Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos, asuminen
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
- Vapaaehtoistyö, omaishoito ja perhehoito
Ikääntymispolitiikka ja väestörakenne
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Ikääntyvä työntekijä
Innovaatio-yhteiskunta
- Eri hankeohjelmat
- Tekoäly
- Vaikuttavuuden arviointi ja tiedolla johtaminen
- Testikotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella (Simulaatio-tila)
Arviointimenetelmät
Opintojakson tehtävät:
tehtävät esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.
Lähiopetukseen osallistuminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.
- innovaatio-osaaminen osana yhteiskunnallista vaikuttavuutta
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
29.08.2024 - 17.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiia Rask
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS22KMSosionomikoulutus 22KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Opintokäynti/ekskursio
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena: (huom. läsnäolopakolliset kerrat)
- Ensimmäinen luento: (läsnäolopakko) kurssin aloitus; verkko-opetus
- Luento hyvinvointiteknologiasta (läsnäolopakko); verkko-opetus
- Lopputyöpaja/ Seminaari (läsnäolopakko); kampuksella
Lisäksi lähiopetuksena:
- Testikotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella, vaihtoehtoisesti älykotiin liittyvä oppimistehtävä.
- Luennot mm. vaikuttavuudesta, vapaaehtoistyöstä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Työelämäyhteistyö
LAB Motiivi- hyvinvointipalvelut
Ikäklubi - toiminta Ekhvan palvelutaloihin ja etäkotihoitoon toteutus tiistaisin 17.9- 12.11.2024
Videotallenteet Ekhva/ tilaajalle Oiva Health - järjestelmän kautta.
Muutokset mahdollisia.
Oppimisympäristö
Lähiopetus, Moodle, Zoom, Kampuksen testikotiympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä
Sisältö
Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos, asuminen
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
- Vapaaehtoistyö ja omaishoito
Ikääntymispolitiikka ja väestörakenne
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Ikääntyvä työntekijä
Innovaatio-yhteiskunta
- Eri hankeohjelmat
- Tekoäly
- Vaikuttavuuden arviointi ja tiedolla johtaminen
- Testikotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella (Simulaatio-tila)
Arviointimenetelmät
Opintojakson tehtävät:
tehtävät esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.
Lähiopetus 1 op
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.
- innovaatio-osaaminen osana yhteiskunnallista vaikuttavuutta
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
27.08.2024 - 17.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiia Rask
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS22KMSosionomikoulutus 22KM Lahti
-
HLTISOS22KVSosionomikoulutus 22KV Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Opintokäynti/ekskursio
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena: (huom. läsnäolopakolliset kerrat)
- Ensimmäinen luento: (läsnäolopakko) kurssin aloitus
- Moniammatillisen tehtävän aloitus, kun opintojakson tehtävä videotallenteeseen (läsnäolopakko)
- Luento hyvinvointiteknologiasta (läsnäolopakko)
- Loppukeskustelu/ Seminaari (läsnäolopakko)
Lisäksi lähiopetuksena kampuksella:
- Testikotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella, vaihtoehtoisesti älykotiin liittyvä oppimistehtävä.
- Luennot mm. vaikuttavuudesta, vapaaehtoistyöstä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Työelämäyhteistyö
LAB Motiivi- hyvinvointipalvelut
Videotallenteet Ekhva/ tilaajalle Oiva Health - järjestelmän kautta.
Muutokset mahdollisia.
Oppimisympäristö
Lähiopetus, Moodle, Zoom, Kampuksen testikotiympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä
Sisältö
Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos, asuminen
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
- Vapaaehtoistyö ja omaishoito
Ikääntymispolitiikka ja väestörakenne
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Ikääntyvä työntekijä
Innovaatio-yhteiskunta
- Eri hankeohjelmat
- Tekoäly
- Vaikuttavuuden arviointi ja tiedolla johtaminen
- Testikotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella (Simulaatio-tila)
Arviointimenetelmät
Opintojakson tehtävät:
tehtävät esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.
Lähiopetus 1 op
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.
- innovaatio-osaaminen osana yhteiskunnallista vaikuttavuutta
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 17.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS21SSosionomikoulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Seminaari
- Opintokäynti/ekskursio
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssin käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Verkkotutkintolaiset voivat ottaa yhteyttä opettajaan, jolloin räätälöidään osallistuminen ilman kampusopetusta.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena: (huom. läsnäolopakolliset kerrat). Hybridimahdollisuus verkkotutkintolaisille yms opettajan luvan saaneille.
- Ensimmäinen luento: (läsnäolopakko) kurssin aloitus
- Moniammatillisen tehtävän aloitus (läsnäolopakko)
- Luento hyvinvointiteknologiasta (läsnäolopakko)
- Loppukeskustelu/ Seminaari (läsnäolopakko)
Lisäksi lähiopetuksena:
- Testikotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella, vaihtoehtoisesti älykotiin liittyvä oppimistehtävä.
- Verkkoluennot vaikuttavuudesta, ikääntyneiden asumisesta sekä vapaaehtoistyöstä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Työelämäyhteistyö
LAB Motiivi- hyvinvointipalvelut
Ikäklubi - toiminta Ekhvan palvelutaloihin ja etäkotihoitoon.
Videotallenteet Ekhva/ tilaajalle Oiva Health - järjestelmän kautta.
Muutokset mahdollisia.
Oppimisympäristö
Lähiopetus, Moodle, Zoom, Kampuksen testikotiympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä
Sisältö
Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos, asuminen
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
- Vapaaehtoistyö ja omaishoito
Ikääntymispolitiikka ja väestörakenne
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Ikääntyvä työntekijä
Innovaatio-yhteiskunta
- Eri hankeohjelmat
- Tekoäly
- Vaikuttavuuden arviointi ja tiedolla johtaminen
- Älykotiympäristöön tutustuminen (Simulaatio-tila)
Arviointimenetelmät
Kurssin tehtävät:
Kurssin tehtävät esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.
Lähiopetus 1 op
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.
- innovaatio-osaaminen osana yhteiskunnallista vaikuttavuutta
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 17.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiia Rask
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS21SSosionomikoulutus 21S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Seminaari
- Opintokäynti/ekskursio
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena: (huom. läsnäolopakolliset kerrat)
- Ensimmäinen luento: (läsnäolopakko) kurssin aloitus
- Moniammatillisen tehtävän aloitus, kun opintojakson tehtävä videotallenteeseen (läsnäolopakko)
- Luento hyvinvointiteknologiasta (läsnäolopakko)
- Loppukeskustelu/ Seminaari (läsnäolopakko)
Lisäksi lähiopetuksena:
- Testikotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella, vaihtoehtoisesti älykotiin liittyvä oppimistehtävä.
- Luennot mm. vaikuttavuudesta, vapaaehtoistyöstä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Työelämäyhteistyö
LAB Motiivi- hyvinvointipalvelut
Ikäklubi - toiminta Ekhvan palvelutaloihin ja etäkotihoitoon.
Videotallenteet Ekhva/ tilaajalle Oiva Health - järjestelmän kautta.
Muutokset mahdollisia.
Oppimisympäristö
Lähiopetus, Moodle, Zoom, Kampuksen testikotiympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä
Sisältö
Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos, asuminen
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
- Vapaaehtoistyö ja omaishoito
Ikääntymispolitiikka ja väestörakenne
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Ikääntyvä työntekijä
Innovaatio-yhteiskunta
- Eri hankeohjelmat
- Tekoäly
- Vaikuttavuuden arviointi ja tiedolla johtaminen
- Älykotiympäristöön tutustuminen (Simulaatio-tila)
Arviointimenetelmät
Opintojakson tehtävät:
tehtävät esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.
Lähiopetus 1 op
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.
- innovaatio-osaaminen osana yhteiskunnallista vaikuttavuutta
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
07.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiia Rask
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 160. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 160. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio (Koko: 160. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS21KVSosionomikoulutus 21KV Lahti
-
HLPRSOS21KMSosionomikoulutus 21KM Lappeenranta
-
HLTISOS21KSosionomikoulutus 21K Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Seminaari
- Simulaatio
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssin käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena verkossa: (huom. läsnäolopakolliset kerrat)
- Ensimmäinen luento: (läsnäolopakko) kurssin aloitus, tehtävät yms
- Luento hyvinvointiteknologiasta (läsnäolopakko)
- Loppukeskustelu/ Seminaari (läsnäolopakko, 3 samansisältöistä kertaa, joista voi valita sopivan ajankohdan)
Lisäksi lähiopetuksena:
- Älykotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella/ hyvinvointiteknologiaan tutustuminen Lappeenrannan kampuksella (varmistuu syksyllä ennen opintojakson alkua), Verkkotutkinto-opiskelija voi vaihtoehtoisesti tehdä älykotiin liittyvän oppimistehtävän.
- Verkkoluennot vaikuttavuudesta sekä vapaaehtoistyöstä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Työelämäyhteistyö
LAB Motiivi- hyvinvointipalvelut
LAB:n käynnissä olevat hankkeet ja ketterät kokeilut yhteistyökumppaneiden kanssa
Oppimisympäristö
Moodle, Zoom, Kampuksen älykotiympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä
Sisältö
Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos, asuminen
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
- Vapaaehtoistyö ja omaishoito
Vanhuskäsitykset ja -teoriat, väestörakenne
- Ikääntymispolitiikka
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Eläkejärjestelmät
- Ikääntyvä työntekijä
Innovaatio-yhteiskunta
- Eri hankeohjelmat
- Tekoäly
- Vaikuttavuuden arviointi
- Ohjausosaamisen ikääntyneiden asiakasohjauksessa
- Älykotiympäristöön tutustuminen (Simulaatio-tila)
Arviointimenetelmät
Kurssin tehtävät:
Kurssin tehtävät esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.
Lähiopetus 1 op
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.
- innovaatio-osaaminen osana yhteiskunnallista vaikuttavuutta
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiia Rask
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS20SSosionomikoulutus 20S Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
- Luennot
- Simulaatio
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssin käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutetaan verkossa ja lähiopetuksena: (huom. läsnäolopakolliset kerrat)
- Ensimmäinen luento 26.1: (läsnäolopakko) kurssin aloitus, tehtävät yms
- Luennot 6.2., 9.2., 15.2. ja 21.2.
- Simulaatio 23.3. (läsnäolopakko)
- Hyvinvointiteknologiamessut 29.3. (läsnäolopakko)
- Loppukeskustelu/ Seminaari 12.5. (läsnäolopakko)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Työelämäyhteistyö
LAB Motiivi- hyvinvointipalvelut
LAB:n käynnissä olevat hankkeet ja ketterät kokeilut yhteistyökumppaneiden kanssa
Oppimisympäristö
Moodle, Zoom, Kampuksen älykotiympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä
Sisältö
Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos, asuminen
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
- Vapaaehtoistyö ja omaishoito
- Kuolevan ja hänen hänen läheisensä kohtaaminen ja tukeminen
Vanhuskäsitykset ja -teoriat, väestörakenne
- Ikääntymispolitiikka
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Eläkejärjestelmät
- Ikääntyvä työntekijä
Innovaatio-yhteiskunta
- Eri hankeohjelmat
- Tekoäly
- Vaikuttavuuden arviointi
- Ohjausosaamisen ikääntyneiden asiakasohjauksessa
- Älykotiympäristöön tutustuminen (Simulaatio-tila)
Arviointimenetelmät
Kurssin tehtävät:
Kurssin tehtävät esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.
Lähiopetus 1 op
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.
- innovaatio-osaaminen osana yhteiskunnallista vaikuttavuutta
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiia Rask
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS20SSosionomikoulutus 20S Lahti
Pienryhmät
- Info
- Luennot 1
- Simulaatio 1
- Seminaari 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssin käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutetaan verkossa ja lähiopetuksena: (huom. läsnäolopakolliset kerrat)
- Ensimmäinen luento: (läsnäolopakko) kurssin aloitus, tehtävät yms
- Luennot 31.1, 1.2, 15.2, 7.3
- Älykotiympäristö LAHTI (Kampuksella) (Läsnäolopakko)
- Hyvinvointiteknologiamessut 29.3 (läsnäolopakko)
- Loppukeskustelu/ Seminaari 3.5 (läsnäolopakko)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Työelämäyhteistyö
LAB Motiivi- hyvinvointipalvelut
LAB:n käynnissä olevat hankkeet ja ketterät kokeilut yhteistyökumppaneiden kanssa
Oppimisympäristö
Moodle, Zoom, Kampuksen älykotiympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä
Sisältö
Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos, asuminen
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
- Vapaaehtoistyö ja omaishoito
- Kuolevan ja hänen hänen läheisensä kohtaaminen ja tukeminen
Vanhuskäsitykset ja -teoriat, väestörakenne
- Ikääntymispolitiikka
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Eläkejärjestelmät
- Ikääntyvä työntekijä
Innovaatio-yhteiskunta
- Eri hankeohjelmat
- Tekoäly
- Vaikuttavuuden arviointi
- Ohjausosaamisen ikääntyneiden asiakasohjauksessa
- Älykotiympäristöön tutustuminen (Simulaatio-tila)
Arviointimenetelmät
Kurssin tehtävät:
Kurssin tehtävät esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.
Lähiopetus 1 op
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.
- innovaatio-osaaminen osana yhteiskunnallista vaikuttavuutta
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Verkkokampus
- Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 70
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Leppänen
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
08SOS20KVSosionomikoulutus 20K, verkko-opinnot, Lahti
-
SOS20KSosionomikoulutus 20K, Lappeenranta
-
08SOS20KMSosionomikoulutus 20KM, monimuotototeutus, Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Simulaatio
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssin käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutetaan verkossa, ajalla 7.9 - 11.11.2022 (seuraavasti (läsnäolopakolliset kerrat)
- 7.9.2022 klo 8-12 (läsnäolopakko) kurssin aloitus, tiimiytyminen, tehtävät yms
- 8.9.2022 klo 8-12 Lainsäädäntö, väestörakenne, palvelujärjestelmä
- 9.9.2022 klo 8-12 Hanke-esittely, Katiohjelma
- 5.10.2022 klo 12-16 Ikääntyvä yhteiskunta, Ihmisiin kohdistuva vaikutusten arviointi (IVA)
- 7.11.2022 klo 12-16 (läsnäolopakollinen) LAHTI (kampuksella) JA LAPPEENRANTA 8.11 klo 12-16 (läsnäolopakollinen). Verkkoryhmälle erillinen tehtävä korvaamaan ko lähiopetusta.
- 11.11.2022 klo 8-12 (läsnäolopakollinen) Loppukeskustelu
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Työelämäyhteistyö
LAB Motiivi- hyvinvointipalvelut
Kati-hanke (KARITA, KOHTI), Luonnon lumoa kaikille -Lulu hanke
Oppimisympäristö
Moodle, Zoom, Kampuksen älykotiympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä
Sisältö
Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
Vanhuskäsitykset ja -teoriat, väestörakenne
- Ikääntymispolitiikka
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Eläkejärjestelmät
- Ikääntyneen työntekijän voimavara
Innovaatio-yhteiskunta
- Kati-ohjelma
- Tekoäly osana vaikutusten arviointia
- Ihmisiin kohdistuvan vaikutusten arviointi
- Ohjausosaamisen ikääntyneiden asiakasohjauksessa
- Älykotiympäristöön tutustuminen (Simulaatio-tila)
Arviointimenetelmät
Kurssin tehtävät:
1. Mediaseuranta - oppimispäiväkirja ja -tehtävä 1,5 op
2. Osallistuminen ajankohtaiseen webinaariin ja sen dokumentointi sekä osallistuminen keskustelu-alueelle 1 op
3. Ikääntyneen arjen tukeminen ja vahvistaminen 1,5 op. Osallistuminen johonkin (yksi valitaan, toteutus useamman kerran erillisen aikataulun mukaan) seuraavista vaihtoehdoista:
- etäohjaus Lappeenrannan kampus tai verkko
- teknologisen ratkaisun esitteleminen Etelä-Karjalassa
- Luonto luoksesi – tuokio opiskelijan valitsemassa asumispalveluyksikössä.
- Lahden seudulla TKI-hankkeeseen osallistuminen (vahvistuu myöhemmin)
Lähiopetus 1 op
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien työikäisten toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.