Siirry suoraan sisältöön

Biomateriaalien ja elintarviketeknologian koulutus

Tutkinto:
Tekniikan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Insinööri (AMK)

Laajuus:
240 op

Insinööri (AMK), biomateriaalit ja elintarviketeknologia 25S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(TLTIBET25S)
Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biomateriaalien ja elintarviketeknologian koulutus
Opettaja
  • Heidi Rutila
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIBET25S
    Biomateriaalien ja elintarviketeknologian koulutus 25S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- sieventää ja käsitellä matemaattisia lausekkeita
- ratkaista perusyhtälöitä ja lineaarisia yhtälöpareja
- prosenttilaskennan perusteet

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus harjoitustehtävät ja tentti.
Oppimateriaali mahdollistaa yksilöllisen etenemisen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali löytyy Moodle alustalta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tentti

Uusintamahdollisuudet

Sovitaan opintojakson aikana.

Oppimisympäristö

Verkko-opetus, Moodle-oppimisympäristö

Sisältö

- Laskujärjestys
- Murtolukujen laskutoimitukset
- Potenssilausekkeet
- Yksikkömuunnokset
- Polynomilausekkeet
- Polynomin jakaminen tekijöihin
- Rationaalilausekkeet
- Ensimmäisen asteen yhtälö
- Verranto
- Suureyhtälöt
- Murtoyhtälö
- Toisen asteen yhtälö
- Yhtälöpari
- Prosenttilaskut

Arviointimenetelmät

Harjoitustehtävät ja tentti.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei hallitse riittävästi matematiikan perustaitoja tekniikan opintoja varten. Alle 40 % maksimipisteistä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija kykenee suoriutumaan yksinkertaisista mekaanisista laskutehtävistä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijalla on hyvät perustaidot matematiikasta.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee matematiikan perustaidot ja pystyy myös soveltamaan niitä insinööritehtävissä.

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.07.2026

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biomateriaalien ja elintarviketeknologian koulutus
Opettaja
  • LAB_virtuaaliopettaja_BET Virtuaaliopettaja (LAB)
Ryhmät
  • TLTIBET25S
    Biomateriaalien ja elintarviketeknologian koulutus 25S Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella omaa oppimistaan ja toimia omia opintojaan koskevissa yhteistyötilanteissa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- toimia ryhmän jäsenenä
- toimia ammattikorkeakoulun oppimisympäristöissä
- hahmottaa omaa alaa ja sen tulevaisuuden osaamistarpeita
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

15.09.2025 - 21.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

18 - 35

Koulutus
  • Biomateriaalien ja elintarviketeknologian koulutus
Opettaja
  • Reetta Nyman
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIBET25S
    Biomateriaalien ja elintarviketeknologian koulutus 25S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- eritellä ja arvioida viestintäosaamistaan sekä antaa, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta viestintätaitojensa kehittämisessä
- toimia tavoitteellisesti, tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän ja oman ammattialansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa (teksti-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot)
- ottaa viestinnässään huomioon vastaanottajan/vuorovaikutuskumppanin, tilanteen ja alansa vaatimukset
- viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa asiantuntijuuttaan ja ammattitaitoaan (halu ja motivaatio viestintätaitojen jatkuvaan oppimiseen ja kehittämiseen).

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Toteutus on suunnattu ensisijaisesti ryhmälle TLTIBET25S Insinööri (AMK), biomateriaalit ja elintarviketeknologia 25S, päivätoteutus, Lahti.
Kurssi toteutetaan lähiopetuksena syyslukukauden aikana . Kurssiin kuuluu yhteisten tapaamisten lisäksi itsenäistä työtä sekä yksin että ryhmässä.

Ajoitus ja läsnäolo

Lähiopetus toteutetaan aikavälillä 15.09.2025 - 21.12.2025. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen on pakollista, viestintätaitoja harjoitellaan opetuksen aikana.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali jaetaan Moodlessa.

Oppimisympäristö

Kontaktiopetus ja Moodle-kurssin verkkomateriaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

Sisältö: Oman opiskelu- ja ammattialan tekstejä ja viestintätilanteita. Opinnoissa ja työelämässä tarvittavien viestintätaitojen ja -tilanteiden harjoittelua.

Sisältö ja oppimistehtävät voivat vaihdella koulutusaloittain. Keskeisiä sisältöjä ovat esimerkiksi esiintymistaidot, ryhmäviestintätaidot, palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen, opiskelussa ja ammatissa kirjoittaminen keskeisine tekstilajeineen, kielen- ja tekstinhuollon perusasiat sekä asiatyyli.

Tavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- eritellä ja arvioida viestintäosaamistaan sekä antaa, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta viestintätaitojensa kehittämisessä
- toimia tavoitteellisesti, tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän ja oman ammattialansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa (teksti-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot)
- ottaa viestinnässään huomioon vastaanottajan/vuorovaikutuskumppanin, tilanteen ja alansa vaatimukset
- viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa asiantuntijuuttaan ja ammattitaitoaan (halu ja motivaatio viestintätaitojen jatkuvaan oppimiseen ja kehittämiseen).

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Kurssin taitotaso on C1–C2. Opintojakso kuuluu äidinkielen (suomi) pakollisiin viestintäopintoihin ja on tarkoitettu opiskelijoille, joiden äidinkieli tai koulusivistyskieli on suomi.

Arviointimenetelmät

Kurssilla edellytetään aktiivista ja säännöllistä osallistumista oppimistilanteisiin sekä kaikkien oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus on hylätty, jos
• kielenkäyttö ei vastaa asiatyylisen esityksen vaatimuksia
• ammatilliset tekstit eivät vastaa alan vaatimuksia
• ryhmätyö- ja neuvottelutaidot ovat puutteellisia
• viestinnän tulkintataidot ovat heikot.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
• tuottaa ammattialansa tekstiä
• kirjoittaa välttävää tekstiä, jossa on käytetty lähteitä amk-ohjeen mukaisesti
• osallistua ryhmäviestintätilanteisiin
• osallistua presentaatioon.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
• tuottaa lähteisiin pohjautuvaa asiatyylistä tekstiä, jossa sovellettu lähdekritiikkiä ja jossa lähteitä on käytetty amk-ohjeen mukaisesti
• tuottaa kieliasultaan melko hyvää tekstiä
• osallistua aktiivisesti presentaation tekemiseen sekä ryhmäviestintätilanteisiin ja toimia niissä ryhmän toimintaa edistävällä tavalla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, joka täyttää lähdekriittisen tieteellisen tekstin kriteerit ja jossa lähteitä on käytetty monipuolisesti ja sujuvasti
• kirjoittaa kieliasultaan moitteetonta tekstiä
• pitää laadukkaan presentaation sekä osallistua aktiivisesti ja ryhmän toimintaa edistävällä tavalla ryhmäviestintätilanteisiin.

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

27.10.2025 - 19.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Biomateriaalien ja elintarviketeknologian koulutus
Opettaja
  • LAB_virtuaaliopettaja_BET Virtuaaliopettaja (LAB)
  • Antti Knaapila
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIBET25S
    Biomateriaalien ja elintarviketeknologian koulutus 25S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata keskeisimpien biokemiallisten yhdisteiden perusrakenteet ja tehtävät
- selittää eukaryootti- ja prokaryoottisolujen sekä virusten rakenteen ja toiminnan perusperiaatteet sekä tunnistaa näiden erityispiirteet
- kuvata elintarvikkeiden ja biomateriaalien kannalta keskeisimmät biokemialliset reaktiot
- elintarvikkeiden ja biomateriaalien kannalta keskeisimpien mikrobien taksonomian, rakenteen, toiminnan ja hyödyntämisen perusteet
- mikrobien kasvun ja siihen vaikuttamisen perusteet

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus 2 x 2 h / vko syyslukukauden loppupuolen ajan. Lähiopetukseen osallistumisen lisäksi opintojakson suorittaminen edellyttää itsenäistä opiskelua: oppimateriaaleihin ja muihin relevantteihin tietolähteisiin perehtymistä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso järjestetään syyslukukauden loppupuoliskolla (viikot 44-50/2025).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Luennot ja Moodlessa saatavilla olevat materiaalit sekä muu toteutuksen aikana osoitettava materiaali.

Oppimisympäristö

Lähiopetus (luennot) LAB-ammattikorkeakoulun Lahden kampuksen luokkatiloissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutetaan tiiviillä, tasaisesti kuormittavalla aikataululla 7 viikon aikana. Luentojen (2 x 2h / vko) lisäksi itsenäistä työskentelyä (sis. oppimateriaaleihin perehtymistä, tehtävien tekoa, tentteihin valmistautumista) keskimäärin 5-8 h kutakin luentoa kohden.

Sisältö

Biokemian perusteita:
- keskeisimpien biokemiallisten yhdisteiden perusrakenteet ja tehtävät
- elintarvikkeiden ja biomateriaalien kannalta keskeisimmät biokemialliset reaktiot

Mikrobiologian perusteita:
- eukaryootti- ja prokaryoottisolujen sekä virusten rakenteen ja toiminnan perusperiaatteet sekä näiden erityispiirteet
- elintarvikkeiden ja biomateriaalien kannalta keskeisimpien mikrobien taksonomian, rakenteen, toiminta ja hyödyntäminen
- mikrobien kasvu ja siihen vaikuttaminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävänä osaamisena edellytetään Kemian perusteet (AT00DD02), samanaikainen osallistuminen sille, tai vastaava edeltävä osaaminen kemiasta.

Opintojakson (Biokemian ja mikrobiologian perusteet, AT00DD82) suoritus, tai vastaavat tiedot, vaaditaan edeltävänä osaamisena elintarviketeknologian opintojaksoille (eli moduuleihin Prosessi- ja elintarviketeknologian perusteet, Juomaprosessit ja Viljaprosessit).

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu kahteen tenttiin: biokemian ja mikrobiologian osuus tentitään erikseen. Opintojakson arvosana määräytyy tenttitulosten keskiarvona (molempien tenttien painoarvo on 50 %).

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opintojakson osaamistavoitteet eivät täyty lainkaan tai vain pieneltä osin. Tavoitellussa osaamisessa on huomattavia puutteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson osaamistavoitteet minimissään hyväksyttävällä tasolla.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osaaminen täyttää opintojakson keskimääräiset osaamistavoitteet.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osaaminen täyttää erinomaisesti opintojakson osaamistavoitteet.

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 70

Koulutus
  • Biomateriaalien ja elintarviketeknologian koulutus
Opettaja
  • Tiina Valkonen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Laskuharjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIBET25S
    Biomateriaalien ja elintarviketeknologian koulutus 25S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Laskuharjoitukset

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ymmärtää kemian merkityksen olennaisena osana tekniikan alalla
- atomin rakenteen ja kemialliset sidokset
- tunnistaa ja nimetä epäorgaanisia ja orgaanisia yhdisteitä
- käyttää kemian keskeisiä laskukaavoja ja reaktioyhtälöitä
- käyttää metallien jännitesarjaa sähkökemiassa
- laskea happoemäslaskuja ja selittää happoemästitraukseen liittyvät perusasiat

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu luennoista, harjoituksista ja tentistä.

Ajoitus ja läsnäolo

Lähiopetusta keskimäärin 4 h/vko + etälaskuharjoitukset
Lunttilapputentti

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kaikki materiaali löytyy opintojakson Moodle-alustalta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson suorittaminen toteutuksesta eroavalla tavalla on sovittava kurssin vastuuopettajan kanssa etukäteen ennen opintojakson alkamista.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson uusintatentin ajankohta sovitaan/ilmoitetaan opintojakson aikana.

Oppimisympäristö

Opintojaksolla on käytössä Moodle-oppimisympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op / 108 h

Sisältö

- atomin rakenne ja kemialliset sidokset
- epäorgaaniset ja orgaaniset yhdisteet
- ainemäärä ja konsentraatio
- reaktioyhtälöt
- jännitesarja
- pH ja happoemäslaskut

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

-

Arviointimenetelmät

Harjoitustehtävät ja tentti

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelijan osaamistaso ei riitä hyväksyttyyn suoritukseen.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osaaminen on harjoitustehtävien ja lunttilapputentin perusteella välttävällä tasolla.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osaaminen on harjoitustehtävien ja lunttilapputentin perusteella hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osaaminen on harjoitustehtävien ja lunttilapputentin perusteella kiitettävällä tasolla.

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 19.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 60

Koulutus
  • Biomateriaalien ja elintarviketeknologian koulutus
Opettaja
  • LAB_virtuaaliopettaja_BET Virtuaaliopettaja (LAB)
  • Antti Knaapila
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIBET25S
    Biomateriaalien ja elintarviketeknologian koulutus 25S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- nimetä keskeiset ravintoaineet ja kuvata niiden imeytymistä, tehtäviä ja tarvetta
- kuvata keskeisten ravintoaineiden saantia eri elintarvikeryhmistä ja eri väestöryhmissä Suomessa
- kansallisten ravitsemussuositusten (2024) perusasiat
- etsiä elintarvikkeiden ravintoarvoja Fineli-tietokannasta ja pakkausmerkinnöistä sekä tietoihin ja suosituksiin perustuen arvioida yksittäisten elintarvikkeiden ja ruokavalioiden ravitsemuksellista laatua
- kuvata yleisimmät ruokavaliot (mukaan lukien erityisruokavaliot) ja ruokatrendit sekä arvioida niihin liittyvien ruokavalintojen yhteyttä ravitsemukseen ja terveyteen (sairauksien riskiin)
- arvioida omaa ruokavaliotaan suhteessa suosituksiin

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus 1 x 3 h / vko koko syyslukukauden ajan. Lähiopetukseen osallistumisen lisäksi opintojakson suorittaminen edellyttää itsenäistä opiskelua (oppimateriaaleihin ja muihin relevantteihin tietolähteisiin perehtymistä) ja osallistumista ryhmätyön tekoon. Ryhmätyössä perehdytään valitun ravintoaineryhmän (esim. proteiinit, hiilihydraatit, rasvat, vesiliukoiset vitamiinit, rasvaliukoisen vitamiinit, hivenaineet) tehtäviin, tarpeeseen ja saantiin (lähteisiin ja kulutukseen). Yksilötyössä analysoidaan omaa ruokavaliota ja ravintoaineiden saantia suosituksiin verrattuna.

Ajoitus ja läsnäolo

Lähiopetus (luennot ja työpajatyöskentely) koko syyslukukauden ajan (viikot 36–50/2025).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Luennot ja Moodlessa saatavilla olevat materiaalit sekä muu toteutuksen aikana osoitettava materiaali.

Oheismateriaalina: VRN ja THL, 2024. Kestävää terveyttä ruoasta – kansalliset ravitsemussuositukset 2024 (saatavilla verkossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-408-405-5).

Uusintamahdollisuudet

Tehtäviä (yksilötyö ja ryhmätyö) on mahdollisuus korjata/täydentää hyväksyttävälle tasolle kurssilla ilmoitettavaan ajankohtaan saakka.

Oppimisympäristö

Lähiopetus LAB-ammattikorkeakoulun Lahden kampuksen luokkatiloissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutetaan tasaisesti kuormittavalla aikataululla syyslukukauden aikana. Lähiopetuksen (1 x 3h / vko) lisäksi opintojakso edellyttää osallistumista ryhmätyöskentelyyn ja itsenäistä työskentelyä (oppimateriaaleihin perehtymistä ja ryhmä- ja yksilötyön tekoa) keskimäärin 5-6 h viikossa.

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään seuraavia aiheita:
- Keskeisiä ravintoaineita ja niiden imeytymistä, tehtäviä ja tarvetta
- Keskeisten ravintoaineiden saantia eri elintarvikeryhmistä ja eri väestöryhmissä Suomessa
- Kansallisten ravitsemussuositusten (2024) perusasioita
- Elintarvikkeiden ravintoarvojen etsimistä Fineli-tietokannasta ja pakkausmerkinnöistä
- Elintarvikkeiden ja ruokavalioiden ravitsemuksellista laatua
- Yleisimpiä ruokavalioita (mukaan lukien erityisruokavaliot) ja ruokatrendejä sekä niiden yhteyttä ravitsemukseen ja terveyteen (sairauksien riskiin)
- Oman ruokavalion arviointia suhteessa suosituksiin

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle ei ole esitietovaatimuksia, mutta opintojaksoa suositellaan suoritettavaksi yhtä aikaa opintojakson Kemian perusteet (AT00DD02) kanssa (ellei opiskelijalla ole vastaavaa edeltävää osaamista kemiasta).

Arviointimenetelmät

Ryhmätyön suullinen esitys ja kirjallinen raportti (40 %) ja yksilötyön kirjallinen raportti (60 %).

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opintojakson osaamistavoitteet eivät täyty lainkaan tai vain pieneltä osin. Tavoitellussa osaamisessa on huomattavia puutteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson osaamistavoitteet minimissään hyväksyttävällä tasolla.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osaaminen täyttää opintojakson keskimääräiset osaamistavoitteet.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osaaminen täyttää erinomaisesti opintojakson osaamistavoitteet.

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 17.10.2025

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Biomateriaalien ja elintarviketeknologian koulutus
Opettaja
  • Antti Knaapila
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIBET25S
    Biomateriaalien ja elintarviketeknologian koulutus 25S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata suomalaisen ruokajärjestelmän toimijoita, toimintaa ja merkitystä
- hahmottaa suomalaisen ruokajärjestelmän osana biokiertotaloutta ja globaalia ruokajärjestelmää
- selittää erilaisten tuotantotapojen (kuten tavanomainen ja luomu) perusasiat ja erot ruokajärjestelmän eri toimijoiden kannalta
- etsiä tietoa alkutuotannon ja elintarviketeollisuuden tuotantomääristä, elintarvikkeiden kulutuksesta sekä tuonnista ja viennistä
- kuvata ruokajärjestelmän keskeiset kestävyyshaasteet ja arvioida järjestelmän toimijoiden mahdollisuuksia vastata haasteisiin

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus 2 x 2 h / vko syyslukukauden alkupuolen ajan. Lähiopetus koostuu luennoista, joihin sisältyy myös harjoitustehtäviä ja ryhmäkeskusteluja. Osan luennoista pitävät vierailevat luennoitsijat, jotka edustavat ruokajärjestelmän eri toimijoita. Luentoja ei striimata eikä tallenneta, mutta luentomateriaalit jaetaan (luennoitsijoiden salliessa) Moodlessa. Luennoille osallistumisen lisäksi opintojakso edellyttää itsenäistä työskentelyä (oppimateriaaleihin perehtyminen, viikkotehtävien teko ja oppimispäiväkirjan laadinta).

Ajoitus ja läsnäolo

Luennot järjestetään syyslukukauden alkupuoliskolla (viikot 32-42/2025). Läsnäolovelvollisuus vähintään 75 % luennoista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Luennot ja Moodlessa saatavilla oleva materiaalit ja jaettujen linkkien kautta verkossa saatavilla olevat materiaalit (ilmoitetaan toteutuksen aikana).

Työelämäyhteistyö

Osan opintojakson luennoista pitävät vieraat, jotka edustavat ruokajärjestelmän eri toimijoita.

Uusintamahdollisuudet

Mahdollisesti hylättyjä tehtäviä (viikkotehtävät ja oppimispäiväkirja) on mahdollisuus korjata/täydentää hyväksyttävälle tasolle toteutuksen ajan ja sen jälkeen syyslukukauden loppuun asti.

Oppimisympäristö

Lähiopetus (luennot) LAB-ammattikorkeakoulun Lahden kampuksen luokkatiloissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutetaan tiiviillä, tasaisesti kuormittavalla aikataululla 7 viikon aikana. Luentojen (2 x 2h / vko) lisäksi itsenäistä työskentelyä (sis. oppimateriaaleihin perehtyminen, viikkotehtävät, oppimispäiväkirja) keskimäärin 5-8 h kutakin luentoa kohden.

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään seuraavia aiheita:
- Suomalaisen ruokajärjestelmän toimijat, toiminta, erityispiirteet ja merkitys (toimijoille, yhteiskunnalle ja ympäristölle).
- Suomalainen ruokajärjestelmä osana biokiertotaloutta ja globaalia ruokajärjestelmää.
- Erilaiset tuotantotavat (kuten tavanomainen ja luomu) ruokajärjestelmän eri toimijoiden kannalta.
- Alkutuotannon ja teollisuuden tuotantomäärät, elintarvikkeiden kulutus, sekä tuonti ja vienti.
- Ruokajärjestelmän keskeiset kestävyyshaasteet ja mahdollisuudet vastata haasteisiin.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle ei ole esitietovaatimuksia.

Arviointimenetelmät

Viikkotehtävät (vähintään 5/6 hyväksytysti suoritettua tehtävää) ja oppimispäiväkirja.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Vähintään viisi viikkotehtävää kuudesta on hyväksytysti suoritettu ja hyväksyttävä oppimispäiväkirja laadittu ja palautettu vaaditussa aikataulussa. Tehtävät ja oppimispäiväkirja osoittavat opiskelijan saavuttaneen useimmat osaamistavoitteet vähintään tyydyttävällä tasolla. Tehtävät osoittavat perehtymistä opintojakson sisältöön. Oppimispäiväkirja osoittaa lisäksi aiheiden asianmukaista käsittelyä ja raportointia.

Hylätty: Useampi kuin yksi viikkotehtävä on hyväksytysti suorittamatta, ja/tai oppimispäiväkirja on puutteellinen eikä kykene näyttämään opiskelijan osaamista. Opiskelija ei ole riittävässä määrin saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.