Siirry suoraan sisältöön

Asiakkuuksien ja kumppanuuksien hallintaLaajuus (5 op)

Tunnus: AL00CB40

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa arvoa tuottavat asiakkuudet ja strategiset yhteistyökumppanuudet
- asiakkuuksien ja kumppanuuksien hallinnan liiketoimintastrategian huomioiden
- tietää viestinnän ja markkinoinnin yleisimmät digitaaliset kanavat, toimintaympäristöt ja -järjestelmät
- tunnistaa integroitujen ja automatisoitujen järjestelmien tuomat mahdollisuudet

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

17.01.2022 - 10.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Jussi Mozo
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLABTO22H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2022, Liiketoimintayksikkö
  • LLTIIT21S
    Tietojenkäsittelyn koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa arvoa tuottavat asiakkuudet ja strategiset yhteistyökumppanuudet
- asiakkuuksien ja kumppanuuksien hallinnan liiketoimintastrategian huomioiden
- tietää viestinnän ja markkinoinnin yleisimmät digitaaliset kanavat, toimintaympäristöt ja -järjestelmät
- tunnistaa integroitujen ja automatisoitujen järjestelmien tuomat mahdollisuudet

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan verkossa ja siihen sisältyy viisi kahden viikon välein toteutettavaa, ja opiskelijapalautteen perusteella hyvin suositeltavaa, verkkokohtaamista Zoomissa. Verkkolähikerroilla tehdään opiskelijan itsenäistä työskentelyä tukevaa työpajatyöskentelyä vaihtuvissa pienryhmissä.

Kurssin aikana laaditaan neljä vertaisarvioitavaa ja ohjattuun prosessikirjoittamiseen pohjautuvaa kirjallista reflektointitehtävää kahden viikon välein. Prosessikirjoitukset pohjautuvat opettajan kurssin Moodlessa ilmoittamiin sähköisiin materiaaleihin, jotka avataan vaiheittain kurssin edetessä. Systemaattisen vertaisarviointien avulla opiskelija saa käsityksen oman työskentelynsä vahvuuksista ja kehittämiskohteista, ja voi kurssin edetessä halutessaan jatkuvasti parantaa työskentelyään ja töitään ennen lopussa opettajalle arvioitavaksi palautettavaa koontia varten.

Kurssin lähikertojen toteutustavasta saat myös eväitä myynti- ja markkininointitiimien käytännön johtamiseen.

Voit lukea kurssin käyneiden ajatuksia täältä: https://padlet.com/jussi_mozo/recfach3f7hm

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi etenee kahden viikon mittaisissa sprinteissä joiden aikana on yksi Zoom-lähikerta/sprintti. Zoom-lähikerrat näet lukujärjestyksestä. Muutokset ilmoitettuun aikatauluun ovat mahdollisia.

Kurssin deadlinet rytmittyvät lukujärjestyksessä ilmoitettujen Zoom-lähikertojen ympärille seuraavasti:
- kirjallisen työn I-palautus lähikertaa edeltävä iltana klo 20:45
- parannetun työn II-palautus vertaisarvioitavaksi viisi vrk lähikerran jälkeen klo 20:45
- kirjallisten töiden vertais- ja itsearviointien laadinta 3vrk II-palautuksen jälkeen klo 20:45
- loppuyhteenvedon palautus opettajalle 2vk arviointia ja palautteenantoa varten klo 20:45

Älä stressaa jos tuntuu mysteeriseltä - homma käydään huolella läpi kurssin alkuinfossa, josta tulee myös tallenne Moodleen. Kurssin alkuinfo pidetään ensimmäisellä lukujärjestyspaikalla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Sähköinen ainesto joka jaetaan vaiheittain Moodlessa neljässä, kurssin eri teemojen mukaan ryhmitellyssä materiaalipaketissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

1.
Kurssin suosituin suoritusvaihtoehto koostuu itsenäisestä verkko-opiskelusta, jossa laadit kahden viikon välein kirjallisen oppimistehtävän ja kurssin lopuksi koontitehtävän kurssin aikataulussa + osallistut Zoomissa kahden viikon välein järjestettävään neljään workshopiin. Tässä suoritusvaihtoehdossa on hyvää se, että saat kurssin aikana ylivoimaisesti eniten palautetta, mikä mahdollistaa oman tekemisen parantamisen kurssin kuluessa. Valitsemalla tämän suoritusvaihtoehdon voit vaikuttaa kehittymiseesi parhaalla mahdollisella tavalla.

2.
Sama kuin edellä vaihtoehto 1, mutta et osallistu workshopeihin Zoomissa lähiopetuskerroille (vaikka se onkin hyvin suositeltavaa).

3.
Sama kuin edellä vaihtoehto 2, mutta Zoomissa järjettävien workshopien lisäksi jätät välistä myös vertaisarvioinnit. Voit myös tehdä kirjoitukset ja palautukset omassa aikataulussasi huolehtien siitä, että homma on valmis kurssin loppuun mennessä. Tämä vaihtoehdon oppimistehtävät arvioi opettaja asteikolla Hyväksytty/Täydennettävä. Vastaavasti myös kurssiarvosana Pepissä tulee esiintymään muodossa Hyväksytty/Hylätty. Ei suositeltava vaihtoehto.

Työelämäyhteistyö

Kurssilla ei ole harjoittelu- ja työelämäyhteistyötä, vaan se on 100% teoriakurssi joka antaa sinulle vahvan tietoperustan ja näkökulman siihen, mistä menestyvä liiketoiminta rakentuu. Kurssilta saat myös eväitä kehitys-, markkinointi- ja myyntitiimien johtamiseen käytännössä.

Oppimisympäristö

Verkko.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135h (27h / vertaisarvioitava harjoitustyö + 27h / koontitehtävä).

Arviointimenetelmät

Suoritusvaihtoehdot 1-2, numeerinen arviointi skaalalla 0-5 painotuksin:
- Vertaisarviointi 50
- Opiskelijan itsearviointi 30%
- Opettajan arviointi 20%
- Opettaja voi nostaa tai laskea arvosanaa kahden arvosanan verran.

Suoritusvaihtoehdot 3: Hyväksytty/Hylätty

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee asiakkaiden käyttäytymiseen liittyvät peruskäsitteet, ymmärtää markkinoinnin merkityksen asiakassuhteiden luomisessa ja ylläpidossa sekä tietää erilaisiin tilanteisiin soveltuvat ratkaisut pitkäaikaisiin asiakas- ja kumppanuussuhteisiin pyrittäessä.
Opiskelija ymmärtää markkinoinin automaation ja CRM-järjestelmien merkityksen markkinoinnin tehostamisessa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee asiakkaiden käyttätymiseen liittyvät peruskäsitteet ja osaa valita kuhunkin tilanteeseen soveltuvat ratkaisut asiakas- ja kumppanuussuhteiden luomisen ja ylläpidon kannalta.
Opiskelija ymmärtää erilaisten toimenpiteiden vaikutukset sekä kustannuksien että tuottojen kannalta.
Opiskelija ymmärtää markkinoinin automaation ja CRM-järjestelmien merkityksen liiketoiminnan, erityisesti markkinoinnin tehostamisessa.ja osaa valita tarkoituksenmukaiset keinot tavoitteisiin pääsemisen kannalta.
Opiskelija pystyy luomaan kokonaisvaltaisen, suunnitelman CRM-järjestelmän sisällön näkökulmasta.,

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee asiakkaiden käyttätymiseen liittyvät peruskäsitteet ja osaa valita kuhunkin tilanteeseen soveltuvat ratkaisut asiakas- ja kumppanuussuhteiden luomisen ja ylläpidon kannalta.
Opiskelija ymmärtää erilaisten toimenpiteiden vaikutukset sekä kustannuksien että tuottojen kannalt
Opiskelija ymmärtää markkinoinin automaation ja CRM-järjestelmien merkityksen liiketoiminnan, erityisesti markkinoinnin tehostamisessa.
Opiskelija pystyy luomaan kokonaisvaltaisen, toteuttamiskelpoisen suunnitelman CRM-järjestelmän sisällön näkökulmasta.,