Siirry suoraan sisältöön

Digitaalisen palvelun suunnitteluLaajuus (5 op)

Tunnus: AL00CB44

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ideoida ja suunnitella digitaalisen palvelun käyttäjälähtöisesti
- hyödyntää osallistavan yhteissuunnittelun menetelmiä
- visualisoida digitaalisen palvelun
- arvioida digitaalisen palvelun merkitystä liiketoiminnassa
- tuntee digitaalisen palvelun suunnitteluun liittyvää säätelyä, esim. GDPR

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 18.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Minna Ulmala
  • Pasi Tiihonen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIIT23S
    Tietojenkäsittelyn koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ideoida ja suunnitella digitaalisen palvelun käyttäjälähtöisesti
- hyödyntää osallistavan yhteissuunnittelun menetelmiä
- visualisoida digitaalisen palvelun
- arvioida digitaalisen palvelun merkitystä liiketoiminnassa
- tuntee digitaalisen palvelun suunnitteluun liittyvää säätelyä, esim. GDPR

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Digitaalisen palvelun suunnittelu projektityönä palvelumuotoiluprosessia hyödyntäen.
Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä. Kaikille projekteille pyritään hankkimaan autenttiset toimeksiantajat.

Tietopohjaa rakennetaan suorittamalla Lapin yliopiston Johdatus palvelumuotoiluun MOOC ja osallistumalla aktiivisena keskustelijana pienryhmässä.

Projektissa tehdään tiimityöskentelyä ja saadaan ohjausta.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojaksolla on ennakkotehtävä.
Pakollinen läsnäolo pienryhmä keskusteluissa ja ohjauksissa sekä tiimityöskentelyssä. Opiskelijatiimi organisoi työskentelynsä projektin lopputuloksen tuottamiseksi. On erittäin suositeltavaa varata aikaa lukujärjestysvarausten ulkopuolisiin tiimin tapaamisiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodle-sivulla oleva materiaali, alan kirjallisuus ja erilaiset Internet-lähteet.

ENNAKKOTEHTÄVÄ:
Suorita Lapin yliopiston JOHDATUS PALVELUMUOTOILUUN -verkkokurssin
https://blogi.eoppimispalvelut.fi/johdatuspalvelumuotoiluun/
osat 1-3 ennen opintojakson 1. luentoa.

Kirjallisuutta:
Satu Miettinen (toim.) Palvelumuotoilu – uusia Metelmiä käyttäjätiedon hankintaan (teknologiateollisuus, 2011)

Juha Tuulaniemi: Palvelumuotoilu (talentum pro, 2011 )

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä. Kaikille projekteille pyritään hankkimaan autenttiset toimeksiantajat.

Uusintamahdollisuudet

-

Oppimisympäristö

Moodle, MS Teams, Internet ja mahdollisesti ryhmätyötilat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Noin 135h

Sisältö

- Palvelumuotoiluprosessi ja sen eri vaiheissa käytettäviä menetelmiä, joita käytettään esim. ideoinnissa ja osallistavassa yhteissuunnittelussa.
- digitaalisen palvelun visualisointi
- digitaalisen palvelun merkityksen arviointi liiketoiminnassa,
- digitaalisen palvelun suunnitteluun liittyvää säätelyä, esim. GDPR

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

-

Arviointimenetelmät

Itse- ja vertaisarviointi.
Projektitiimin työskentelyn ja projektin tuotosten arviointi.
Lapin yliopiston JOHDATUS PALVELUMUOTOILUUN -verkkokurssin suorittaminen hyväksytysti.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Heikko osallistuminen tiimityöskentelyyn tai projektin lopputulos ei vastaa esitettyyn ongelmaan.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

C1 toimia ryhmän jäsenenä
B3 kuvata toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
B1 käyttää opittuja tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
C3 osoittaa perehtyneisyyttä ammattialansa kohderyhmiin
Lapin yliopiston JOHDATUS PALVELUMUOTOILUUN -verkkokurssin suorittaminen hyväksytysti.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

C1 toimia tavoitteellisesti ryhmässä
B1 soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
B3 selvittää toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
C3 ottaa toiminnassaan kohderyhmän huomioon
Lapin yliopiston JOHDATUS PALVELUMUOTOILUUN -verkkokurssin suorittaminen hyväksytysti.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

C1 organisoida ryhmän toimintaa
B1 valita toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja ja perustella valintansa
B3 vertailla toimintaan liittyviä eri ratkaisuvaihtoehtoja
C3 toimia kohderyhmälähtöisesti ja tilanteenmukaisesti
Lapin yliopiston JOHDATUS PALVELUMUOTOILUUN -verkkokurssin suorittaminen hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

04.04.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

06.09.2023 - 29.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Minna Ulmala
  • Pasi Tiihonen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIIT22S
    Tietojenkäsittelyn koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ideoida ja suunnitella digitaalisen palvelun käyttäjälähtöisesti
- hyödyntää osallistavan yhteissuunnittelun menetelmiä
- visualisoida digitaalisen palvelun
- arvioida digitaalisen palvelun merkitystä liiketoiminnassa
- tuntee digitaalisen palvelun suunnitteluun liittyvää säätelyä, esim. GDPR

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Digitaalisen palvelun suunnittelu projektityönä palvelumuotoiluprosessia hyödyntäen.
Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä. Kaikille projekteille pyritään hankkimaan autenttiset toimeksiantajat.

Tietopohjaa rakennetaan suorittamalla Lapin yliopiston Johdatus palvelumuotoiluun MOOC ja osallistumalla aktiivisena keskustelijana pienryhmässä.

Projektissa tehdään tiimityöskentelyä ja saadaan ohjausta.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojaksolla on ennakkotehtävä.
Pakollinen läsnäolo pienryhmä keskusteluissa ja ohjauksissa sekä tiimityöskentelyssä. Opiskelijatiimi organisoi työskentelynsä projektin lopputuloksen tuottamiseksi. On erittäin suositeltavaa varata aikaa lukujärjestysvarausten ulkopuolisiin tiimin tapaamisiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodle-sivulla oleva materiaali, alan kirjallisuus ja erilaiset Internet-lähteet.

ENNAKKOTEHTÄVÄ:
Suorita Lapin yliopiston JOHDATUS PALVELUMUOTOILUUN -verkkokurssin
https://blogi.eoppimispalvelut.fi/johdatuspalvelumuotoiluun/
osat 1-3 ennen opintojakson 1. luentoa.

Kirjallisuutta:
Satu Miettinen (toim.) Palvelumuotoilu – uusia Metelmiä käyttäjätiedon hankintaan (teknologiateollisuus, 2011)

Juha Tuulaniemi: Palvelumuotoilu (talentum pro, 2011 )

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä. Kaikille projekteille pyritään hankkimaan autenttiset toimeksiantajat.

Uusintamahdollisuudet

-

Oppimisympäristö

Moodle, MS Teams, Internet ja mahdollisesti ryhmätyötilat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Noin 135h

Sisältö

- Palvelumuotoiluprosessi ja sen eri vaiheissa käytettäviä menetelmiä, joita käytettään esim. ideoinnissa ja osallistavassa yhteissuunnittelussa.
- digitaalisen palvelun visualisointi
- digitaalisen palvelun merkityksen arviointi liiketoiminnassa,
- digitaalisen palvelun suunnitteluun liittyvää säätelyä, esim. GDPR

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

-

Arviointimenetelmät

Itse- ja vertaisarviointi.
Projektitiimin työskentelyn ja projektin tuotosten arviointi.
Lapin yliopiston JOHDATUS PALVELUMUOTOILUUN -verkkokurssin suorittaminen hyväksytysti.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Heikko osallistuminen tiimityöskentelyyn tai projektin lopputulos ei vastaa esitettyyn ongelmaan.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

C1 toimia ryhmän jäsenenä
B3 kuvata toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
B1 käyttää opittuja tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
C3 osoittaa perehtyneisyyttä ammattialansa kohderyhmiin
Lapin yliopiston JOHDATUS PALVELUMUOTOILUUN -verkkokurssin suorittaminen hyväksytysti.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

C1 toimia tavoitteellisesti ryhmässä
B1 soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
B3 selvittää toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
C3 ottaa toiminnassaan kohderyhmän huomioon
Lapin yliopiston JOHDATUS PALVELUMUOTOILUUN -verkkokurssin suorittaminen hyväksytysti.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

C1 organisoida ryhmän toimintaa
B1 valita toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja ja perustella valintansa
B3 vertailla toimintaan liittyviä eri ratkaisuvaihtoehtoja
C3 toimia kohderyhmälähtöisesti ja tilanteenmukaisesti
Lapin yliopiston JOHDATUS PALVELUMUOTOILUUN -verkkokurssin suorittaminen hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 05.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Minna Ulmala
  • Pasi Tiihonen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIIT21S
    Tietojenkäsittelyn koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ideoida ja suunnitella digitaalisen palvelun käyttäjälähtöisesti
- hyödyntää osallistavan yhteissuunnittelun menetelmiä
- visualisoida digitaalisen palvelun
- arvioida digitaalisen palvelun merkitystä liiketoiminnassa
- tuntee digitaalisen palvelun suunnitteluun liittyvää säätelyä, esim. GDPR

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Digitaalisen palvelun suunnittelu projektityönä palvelumuotoiluprosessia hyödyntäen.

Tietoiskuja, tiimityöskentelyä ja ohjausta.

Ajoitus ja läsnäolo

Pakollinen läsnäolo tietoiskuissa ja ohjauksissa sekä tiimityöskentelyssä. Opiskelijatiimi organisoi työskentelynsä projektin lopputuloksen tuottamiseksi, mutta on erittäin suositeltavaa varata aikaa lukujärjestysvarausten ulkopuolisiin tiimin tapaamisiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodle-sivulla oleva materiaali, alan kirjallisuus ja erilaiset Internet-lähteet.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

-

Uusintamahdollisuudet

-

Oppimisympäristö

Moodle, MS Teams, Internet ja mahdollisesti ryhmätyötilat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Noin 135h

Sisältö

- Palvelumuotoiluprosessi ja sen eri vaiheissa käytettäviä menetelmiä, joita käytettään esim. ideoinnissa ja osallistavassa yhteissuunnittelussa.
- digitaalisen palvelun visualisointi
- digitaalisen palvelun merkityksen arviointi liiketoiminnassa,
- digitaalisen palvelun suunnitteluun liittyvää säätelyä, esim. GDPR

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

-

Arviointimenetelmät

Itse- ja vertaisarviointi.
Projektitiimin työskentelyn ja projektin tuotosten arviointi.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Heikko osallistuminen tiimityöskentelyyn tai projektin lopputulos ei vastaa esitettyyn ongelmaan.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

C1 toimia ryhmän jäsenenä
B3 kuvata toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
B1 käyttää opittuja tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
C3 osoittaa perehtyneisyyttä ammattialansa kohderyhmiin

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

C1 toimia tavoitteellisesti ryhmässä
B1 soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
B3 selvittää toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
C3 ottaa toiminnassaan kohderyhmän huomioon

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

C1 organisoida ryhmän toimintaa
B1 valita toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja ja perustella valintansa
B3 vertailla toimintaan liittyviä eri ratkaisuvaihtoehtoja
C3 toimia kohderyhmälähtöisesti ja tilanteenmukaisesti