Siirry suoraan sisältöön

Kaupunkimuotoilu ja yhteiskunnallinen vaikuttaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: AM00BW26

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa julkisen organisaation perinteitä, toimintaa sekä päätöksentekoa suhteessa suunnittelu- ja kehitystoimintaan
- tehdä kehittämistyötä erilaisissa muuttuvissa julkisen sektorin toimintaympäristöissä
- toimia aktiivisessa neuvoa-antavassa roolissa hanke- ja projektijohdon tukena
- hyödyntää muotoiluajattelua ja -toimintaa johtamisen, toiminnan ja organisaatioiden kehittämisessä

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 15.12.2021

Ajoitus

07.03.2022 - 27.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus (2018, 2019, 2020)
Opettaja
  • Sara Ikävalko
  • MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB)
  • Linda Vanni
Vastuuopettaja

Sara Ikävalko

Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPAL21K
    Palvelumuotoilun koulutus 21K Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa julkisen organisaation perinteitä, toimintaa sekä päätöksentekoa suhteessa suunnittelu- ja kehitystoimintaan
- tehdä kehittämistyötä erilaisissa muuttuvissa julkisen sektorin toimintaympäristöissä
- toimia aktiivisessa neuvoa-antavassa roolissa hanke- ja projektijohdon tukena
- hyödyntää muotoiluajattelua ja -toimintaa johtamisen, toiminnan ja organisaatioiden kehittämisessä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lukukautena 2022 opetus pidetään pääosin etäopetuksena. Maastokäynnit (ulkona) ja työpajat (pienryhmissä) vaativat fyysistä läsnäoloa.

OPINTOJAKSO ON INTEGROITU STRATEGISEN SUUNNITTELUN TOTEUTUKSEEN 5 + 5 OP.

Tulevaisuuden menestyvä kaupunki tarvitsee muotoilua. Yli puolet maailman ihmisistä asuu kaupungeissa ja tarvitsemme parempia ja ihmislähtöisiä ratkaisuja ja palveluita urbaaneissa elinympäristöissä. Miten design voi tehdä elämästä parempaa, sujuvampaa ja toimivampaa?

Maailma on muuttunut niin monimutkaiseksi ja monesta asiasta riippuvaiseksi, että sellaisiin asioihin kuin ilmastonmuutos, ympäristöongelmat tai vaikkapa uusi työelämä ei ole yksiä oikeita vastauksia. Strateginen kaupunkimuotoilu on keino joka auttaa keksimään mitä tehdä kun ei keksi mitä pitäisi tehdä. Opintojakson tulokulma on oleellisten sidosryhmien kohtaaminen osana nykyisen muuttamista ja kokonaisuuden kehittämistä. Tavoite on saada kaupunkikoneisto kommunikoimaan laadukkaasti kaupunkilaisten kanssa. Kyse ei ole kivasta leikkimisestä tai kuorrutteesta vaan muotoilu tuo menetelmiä, jotka aidosti syventävät ymmärrystä käyttäjän tarpeista. Tämä on kokonaisvision rakentamista erilisten alueselvitysten rinnalla.

Strateginen kaupunkimuotoilu pyrkii siis käyttämään muotoilua ja sen menetelmiä hyödyksi osana kaupungin kokonaisvaltaisesta kehittämistä.

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolo on 80%. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle. n. 150 tuntia / kurssi eli tässä toteutuksessa (kaupunkimuotoilu 5 op + strateginen suunnittelu 5 op. ) työtunteja syntyy yhteensä n. 300 t.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. Lehteile Oman kotikaupunkisi strategia

2. Ihmisten kaupunki / Cities for People, Jan Gehl
Lehteile Ihmisten kaupunki teos opintojakson aikana.
Teos toimii teoriana keskusteluille ja opintojakson tehtäville.

3. Kuuntele ennen opintojakson alkua Yle Areenasta "Demokratiaongelma" nimisen sarjan jakso - Miksi kansalaisten osallistaminen on Suomessa niin vaikeaa?
Kesto 55 min. Suosittelen koko sarjaa.

4. Kuuntele Ympäristöministeriön Uusi kaava podcastin jakso nr. 4. : Kaupunkisuunnittelun lyhyt oppimäärä – miten voin vaikuttaa ympäristööni?
https://ym.fi/uusikaava. Suosittelen koko sarjaa.

Ajankäyttö: Ennakkotehtävät n. 5 h.

Nämä itsenäiset tehtävät tulee olla tehtynä helmikuun loppuun mennessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Poikkeustilanteessa tarkastellaan mahdollisuutta kirjallisuuteen ja case-esimerkkeihin perustuvaan tutkimustyöhön. Työstä tehdään referaattia ja aineisto presentoidaan opintojaksolla.

Oppimisympäristö

Etätyöskentely, Kenttätyö sidosryhmien kohteissa, LAB korkeakoulu, vierailut ja seminaarit, sekä verkkoympäristö.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Muotoilun perusteet ja Palvelumuotoilun perusteet.
Käyttäjälähtöisen suunnittelun opintoja voi käydä samanaikaisesti.

Arviointimenetelmät

Lehtorin arviointi, ryhmä-arviointi ja itsearviointi, sekä toimeksiantajan arviointi opintojakson työskentelystä.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei ole osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön 80% läsnäololla. Poissaoloista johtuvat korvaavat työtehtävät ovat tekemättä. Ei ole työstänyt toimeksiantona annettua aihetta lainkaan toimeksiannon mukaisesti.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja myös arvotietoisesti
osaa rakentaa yhteistyösuhteita
osaa johtaa erilaisia prosesseja

- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustelee toimintaansa tutkitun tiedon/selvitysten avulla
- osaa suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, osaa toimia monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii tilaaja-/asiakaslähtöisesti
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

osaa toimia ja viestiä monialaisissa alueellisissa ja kansallisissa kehittämisverkostoissa
osaa etsiä hyödyllisiä alojen välisiä yhteyksiä kehittämistoimintaan
osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia
osaa toimia kehittämishankkeessa vaativassa tehtävässä yrittäjämäisesti

- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja viestii ammattialansa asioista asiantuntijoiden ja ei-asiantuntijoiden kanssa
- osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii kohderyhmälähtöisesti ja tilanteen mukaisesti
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

osaa arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia
osaa kehittää ja uudistaa arvoa tuottavia palveluja
osaa toimia ja viestiä vaativissa kotimaisissa tilanteissa ja verkostoissa
osaa johtaa kehittämis- ja innovaatiotoimintaa

---
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi
- osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin toimii ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin ottaa vastuun asiakas- / palveluprosessin kokonaisuudesta
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja