Siirry suoraan sisältöön

XR/AR-studioLaajuus (20 op)

Tunnus: AM00CM59

Laajuus

20 op

Opetuskieli

  • englanti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä XR (extended reality) ja AR (augmented reality) -käsitteet sekä keskustella näiden ja muiden niihin rinnastuvien teknologioiden soveltamismahdollisuuksista
- suunnitella ratkaisuja, joissa XR/AR-teknologiat ja menetelmät tukevat käyttökokemusta, oppimista, markkinointiviestintää tai muita asiakkaan tarpeita ja tarpeita
- tuottaa prototyyppejä, joiden avulla XR/AR-ratkaisuja ja -sisältöjä voidaan arvioida ja kehittää edelleen
- toimia oman asiantuntijuutensa mukaisessa roolissa monialaisessa suunnittelu- ja tuotantotiimissä.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 03.06.2024

Opintopistemäärä

20 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

10 - 30

Opettaja
  • Ismo Jakonen
  • Antti Heinonen
  • Johan Kuparinen
Vastuuopettaja

Tero Leponiemi

Opetusryhmät
  • XR/AR 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI21S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 21S Lahti
  • MLABTO23H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Muotoiluinstituutti
  • TLABTO23H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Teknologiayksikkö
  • MLTIPAL21S
    Palvelumuotoilun koulutus 21S Lahti
  • MLTIGR21S
    Graafisen suunnittelun koulututus 21S Lahti
  • MLTIEX24K
    Saapuvat vaihto-opiskelijat 24K, pitkät vaihdot, muotoilu, Lahti
Pienryhmät
  • XR/AR 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä XR (extended reality) ja AR (augmented reality) -käsitteet sekä keskustella näiden ja muiden niihin rinnastuvien teknologioiden soveltamismahdollisuuksista
- suunnitella ratkaisuja, joissa XR/AR-teknologiat ja menetelmät tukevat käyttökokemusta, oppimista, markkinointiviestintää tai muita asiakkaan tarpeita ja tarpeita
- tuottaa prototyyppejä, joiden avulla XR/AR-ratkaisuja ja -sisältöjä voidaan arvioida ja kehittää edelleen
- toimia oman asiantuntijuutensa mukaisessa roolissa monialaisessa suunnittelu- ja tuotantotiimissä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson aikana tutustutaan XR/AR -sisällöjen tuotantoympäristöihin ja niiden soveltamiseen luentojen, itseopiskelumateriaalien sekä harjoitteiden avulla. Toteutuksella tehdään myös toimeksiantoina XR-ympäristöön demoja ja prototyyppejä.

Toimeksiannot tulevat TKI-projekteista ja LAB ammattikorkeakoululta

Ajoitus ja läsnäolo

Studion työskentelypäivät torstaisin ja perjantaisin.

Työelämäyhteistyö

TKI-hankkeet

Oppimisympäristö

Tilat:
M19 -kampuksen XR-labra
verkkotapaamiset
Hankkeiden toimeksiantoja koskevat fyysiset ympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1/3 kuormituksesta
Opintojakson kontaktipäivät, Luennot, soveltavat tehtävät, asiantuntijatapaamiset, työskentelyn ohjaus

2/3 kuormituksesta
Itsenäisestä ja ryhmätyöskentelyä toimeksiantojen tuotannossa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävää osaamista XR-aiheesta ei edellytetä.
Digitaalisten työvälineiden ja suunnitteluohjelmistojen osaaminen eduksi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osoittaa osaavansa
- toimia projektissa tehtäväksi annon mukaisesti
- soveltaa projektissa aiheeseen liittyviä ammatillisia menetelmiä ja työtapoja
- toimia turvallisesti, eettisesti ja asiakaslähtöisesti projektissa
- toimia projektin edellyttämissä vuorovaikutustilanteissa

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

03.01.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

20 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 24

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
  • Ismo Jakonen
  • Antti Heinonen
  • Johan Kuparinen
Opetusryhmät
  • Lectures (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLABTO22H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2022-2023, Muotoiluinstituutti
  • TLABTO22H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2022-2023, Teknologiayksikkö
  • TLTIEX22A
    Saapuvat vaihto-opiskelijat 2022, lyhyet vaihdot, tekniikka, Lahti
  • MLTIEX23K
    Saapuvat vaihto-opiskelijat 23K, pitkät vaihdot, muotoilu, Lahti
Pienryhmät
  • Lectures

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä XR (extended reality) ja AR (augmented reality) -käsitteet sekä keskustella näiden ja muiden niihin rinnastuvien teknologioiden soveltamismahdollisuuksista
- suunnitella ratkaisuja, joissa XR/AR-teknologiat ja menetelmät tukevat käyttökokemusta, oppimista, markkinointiviestintää tai muita asiakkaan tarpeita ja tarpeita
- tuottaa prototyyppejä, joiden avulla XR/AR-ratkaisuja ja -sisältöjä voidaan arvioida ja kehittää edelleen
- toimia oman asiantuntijuutensa mukaisessa roolissa monialaisessa suunnittelu- ja tuotantotiimissä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson aikana tutustutaan XR/AR -sisällöjen tuotantoympäristöihin ja niiden soveltamiseen luentojen, itseopiskelumateriaalien sekä harjoitteiden avulla. Toteutuksella tehdään myös toimeksiantoina XR-ympäristöön demoja ja prototyyppejä.

Toimeksiannot tulevat TKI-projekteista:
- Digital&Sustainable Fashion Showroom
- Dikkaa

Ajoitus ja läsnäolo

Kontaktipäivä torstaisin (12.1. – 27.4.2023).

Työelämäyhteistyö

TKI-hankkeet

Oppimisympäristö

Tilat:
M19 -kampuksen XR-labra
verkkotapaamiset
Hankkeiden toimeksiantoja koskevat fyysiset ympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1/3 kuormituksesta
Opintojakson kontaktipäivä torstaisin (x16), Luennot, soveltavat tehtävät, asiantuntijatapaamiset, työskentelyn ohjaus

2/3 kuormituksesta
Itsenäisestä ja ryhmätyöskentelyä toimeksiantojen tuotannossa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävää osaamista XR-aiheesta ei edellytetä.
Digitaalisten työvälineiden ja suunnitteluohjelmistojen osaaminen eduksi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osoittaa osaavansa
- toimia projektissa tehtäväksi annon mukaisesti
- soveltaa projektissa aiheeseen liittyviä ammatillisia menetelmiä ja työtapoja
- toimia turvallisesti, eettisesti ja asiakaslähtöisesti projektissa
- toimia projektin edellyttämissä vuorovaikutustilanteissa