Siirry suoraan sisältöön

Game Design -studioLaajuus (20 op)

Tunnus: AM00CM99

Laajuus

20 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kuvata suunnittelun, pelimekaniikan ja kerronnan roolit pelillisen kokemuksen suunnittelussa
- ymmärtää pelien suunnitteluprosessin eri vaiheet
- ymmärtää pelimekaniikkojen perusperiaatteet ja osaa hyödyntää niitä pelillisyyden suunnittelussa
- osaa tuottaa perustasoisen pelikonseptin ja työskennellä sen tuotantoprosessissa osana monialaista ryhmää
- osaa dokumentoida pelisuunnitelman alan vaatimusten mukaisesti ja viestiä tuotantoprosessista tuotannon sidosryhmille.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Mediasuunnittelun koulutus (2022, 2023)
Opettaja
  • MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB)
  • Antti Heinonen
  • Johan Kuparinen
Opetusryhmät
  • Game Design (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI21S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 21S Lahti
  • MLTIGR22S
    Graafisen suunnittelun koulututus 22S Lahti
  • MLTIMES22S
    Mediasuunnittelun koulutus 22S Lahti
  • MLTIEX24S
    Saapuvat vaihto-opiskelijat 24S, pitkät vaihdot, muotoilu, Lahti
  • MLTIGR21S
    Graafisen suunnittelun koulututus 21S Lahti
  • MLTIEX24
    Saapuvat vaihto-opiskelijat 2024, lyhyet vaihdot, muotoilu, Lahti
Pienryhmät
  • Game Design

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kuvata suunnittelun, pelimekaniikan ja kerronnan roolit pelillisen kokemuksen suunnittelussa
- ymmärtää pelien suunnitteluprosessin eri vaiheet
- ymmärtää pelimekaniikkojen perusperiaatteet ja osaa hyödyntää niitä pelillisyyden suunnittelussa
- osaa tuottaa perustasoisen pelikonseptin ja työskennellä sen tuotantoprosessissa osana monialaista ryhmää
- osaa dokumentoida pelisuunnitelman alan vaatimusten mukaisesti ja viestiä tuotantoprosessista tuotannon sidosryhmille.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- Luennot, ryhmätyöt ja yksilölliset tehtävät.
- Pelikonseptin kehittämisprojekti

Ajoitus ja läsnäolo

Opiskelijan on osallistuttava opetukseen kontaktipäivinä
Sitoutunut osallistuminen ryhmätyöprojekteihin

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

The Art of Game Design, Jesse Schell 2008, ISBN 978-0123694966

Työelämäyhteistyö

Mahdollisuus TKI-projektitehtäviin.

Oppimisympäristö

Luokkahuone, Moodle, Zoom, verkkoresurssit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi sisältää kontaktipäiviä opiskelijoiden kanssa ja
Luentojen ulkopuolisia tehtäviä ja ryhmätöitä.

Sisältö

Kurssi toteutetaan luennoilla, jotka sisältävät teoreettisia selityksiä pelikonseptin suunnittelun eri osa-alueista, mukaan lukien.
- pelisuunnittelun perusperiaatteet, pelihahmojen suunnittelu ja tasosuunnittelu.
- Pelisuunnittelijoille tarkoitettujen eri alustojen ja kehysten esittely.
- pelinkehitystiimin rakenne ja tehtävät.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Täydentävä studio ensisjaisesti Mediasisällön suunnittelun, Graafisen suunnittelun ja UX/UI-opiskelijoille, loput paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Edeltävää osaamista pelisuunnittelusta tai koodaamisesta ei edellytetä. Perusosaaminen yleisimmistä suunnitteluohjelmistoista, esim. Adobe CC on suositeltavaa.

Arviointimenetelmät

Läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen tunneilla.Tuntien teemoihin orientoivat tehtävät, tämän lisäksi palautettavat harjoitustyöt. Pelikonseptin suunnittelu ryhmässä.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei täytä opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti. Hän osaa selvittää pelisuunnitteluun ja toteutukseen liittyviä perusteita. Opiskelija osaa toimia peliprojektissa työryhmän jäsenenä ja tuoda oman osaamisensa yhteisen projektin käyttöön.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä sujuvasta ja keskustella pelikehityksestä alan ammattilaisten kanssa. Hän osaa soveltaa osaamistaan pelisuunnittelussa eri tyyppisten pelien toteutuksessa. Opiskelija osaa ohjata ryhmän toimintaa tavoitteellisesti.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa käyttää ammattikäsiteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvaksi kokonaisuuksiksi. Hän osaa toimia pelikehitysprojektissa itsenäisesti ja vastuullisesti ja osaa yhdistellä eri tekniikoita pelikonseptien toteutuksessa toimivaksi peliksi. Hän tukee omalla toiminnallaan ryhmän jäsenten ammatillista kehittymistä.