Palvelumuotoilun tilasuunnittelustudioLaajuus (20 op)
Tunnus: AM00DC31
Laajuus
20 op
Osaamistavoitteet
Tämä studio-opintojakso sisältää seuraavat osiot osaamistavoitteineen:
Asumisympäristö (10 op)
Opiskelija osaa
- havainnoida ja analysoida tilojen mittasuhteita, muotoja, toimivuutta ja tunnelmaa
- tehdä suunnitteluratkaisuja ergonomisen ja aistiystävällisen ympäristön aikaansaamiseksi
Julkitilasuunnittelu (10 op)
Opiskelija osaa
- huomioida julkitilojen erityisvaatimukset suunnittelutyössä
- suunnitella tilallisen palvelukonseptin
- tuottaa luonnos sisustus-, kaluste- ja valaistussuunnitelmiin
- suunnitella esteettömiä julkitiloja
- toimia monialaisessa projektissa ja kommunikoida ammattimaisesti.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
04.09.2024 - 19.12.2024
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Sari Anttonen
- Henri Halla-Aho
- Auli Haarnio
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL22SPalvelumuotoilun koulutus 22S Lahti
-
MLTIPAL21SPalvelumuotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Harjoitukset
Osaamistavoitteet
Tämä studio-opintojakso sisältää seuraavat osiot osaamistavoitteineen:
Asumisympäristö (10 op)
Opiskelija osaa
- havainnoida ja analysoida tilojen mittasuhteita, muotoja, toimivuutta ja tunnelmaa
- tehdä suunnitteluratkaisuja ergonomisen ja aistiystävällisen ympäristön aikaansaamiseksi
Julkitilasuunnittelu (10 op)
Opiskelija osaa
- huomioida julkitilojen erityisvaatimukset suunnittelutyössä
- suunnitella tilallisen palvelukonseptin
- tuottaa luonnos sisustus-, kaluste- ja valaistussuunnitelmiin
- suunnitella esteettömiä julkitiloja
- toimia monialaisessa projektissa ja kommunikoida ammattimaisesti.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Osaamistavoitteet
Studio-opintojakson osaamistavoitteitteet:
Asumisympäristö (10 op)
Opiskelija osaa
- havainnoida ja analysoida tilojen mittasuhteita, muotoja, toimivuutta ja tunnelmaa
- suunnitella ergonomisia ja aistiystävällisiä tiloja ja ympäristöjä
Julkitilasuunnittelu (10 op)
Opiskelija osaa
- huomioida julkitilojen erityisvaatimukset suunnittelutyössä
- suunnitella tilallisen palvelukonseptin
- tuottaa luonnos- ja toteutusvaiheen sisustus-, kaluste- ja valaistussuunnitelmiin liittyvät asiakirjat
- suunnitella esteettömiä julkitiloja
- toimia monialaisessa projektissa ja kommunikoida ammattimaisesti.
Opintojaksolla on itsenäisiä tehtäviä ja tiimitehtäviä.
Opintojaksolla hyödynnetään palvelumuotoilun menetelmiä.
Opintojaksolla tarkastellaan erilaisia palveluympäristöjä, tutustutaan laajasti eri teemojen tietopohjaan, luetaan artikkeleita ja keskustellaan valituista teemoista. Tavoitteena on laajentaa opiskelijan muotoiluajattelukykyä ja kykyä liittyä isompiin tilallisiin projekteisin omalla asiantuntijuudella.
Opintojaksolla on työpajasuunnittelua ja fasiliointitehtäviä.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson toteutus 4.9.-19.12.2024.
Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali jaetaan opintojakson aikana Moodlessa.
Työelämäyhteistyö
Opintojakson harjoitustehtäviä toteutetaan/voidaan toteuttaa hanke- ja työelämäyhteistyönä.
Oppimisympäristö
Osa opintoihin varatuista päivistä on kampuksella, osa etänä. Opintojakson alussa on messupäivä.
Tarkempi ohjelma Moodlessa.
Oppimisympäristö on Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson 20 op:n laajuinen osaaminen rakentuu 540 tunnin kokonaistyöskentelystä. Lukujärjestykseen työskentelystä on varattu noin 370 tuntia. Muu työskentely aikataulutetaan itsenäisesti.
Itsenäisen työn osuus on isompi opintojakson alussa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelija on suorittanut Palvelumuotoilun perusteet ja hallitsee tyypillisesti käytetyt menetelmät ja työkalut.
Opintojaksolla on tietoa soveltavia tehtäviä ja siksi edellytetään kykyä itsenäiseen tiedonhankintaan ja kykyä etsiä ja soveltaa tehtäviin sopivia menetelmiä ja työkaluja.
Arviointimenetelmät
Harjoitustehtävät, läsnäolo, aktiivinen vuorovaikutukseen ja toteuttavaan toimintaan osallistuminen. Opintojakson hyväksyttävästi suorittaminen edellyttää 80 % läsnäoloa, sekä opintojakson aikana annettujen tehtävien palauttamista annetussa aikataulussa. Arviointi numeroasteikolla 1-5. Myöhässä palautetut harjoitustyöt vaikuttavat arvosanaa laskevasti.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
• Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
• Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus
• Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa sisällöllisiä ja/tai teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun