Studioportfolio 1Laajuus (2 op)
Tunnus: AM00CM92
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- dokumentoida omaa osaamistaan visuaalisesti
- sanallistaa toimeksiannon sekä työskentelyprosessinsa pääkohdat selkeästi
- tuottaa yhtenäisen, visuaalisen portfolion.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Puettavan muotoilun koulutus
Opettaja
- Susanna Björklund
- Petri Suni
Ryhmät
-
MLTIPUMU23SPuettavan muotoilun koulutus 23S Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- dokumentoida omaa osaamistaan visuaalisesti
- sanallistaa toimeksiannon sekä työskentelyprosessinsa pääkohdat selkeästi
- tuottaa yhtenäisen, visuaalisen portfolion.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Valokuvauksen koulutus
Opettaja
- Henrik Edlund
Opetusryhmät
- Intro (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVK22SValokuvauksen koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
- Intro
- Työpaja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- dokumentoida omaa osaamistaan visuaalisesti
- sanallistaa toimeksiannon sekä työskentelyprosessinsa pääkohdat selkeästi
- tuottaa yhtenäisen, visuaalisen portfolion.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opiskelijan oma työskentely, keskustelut ja käytännön harjoitukset
Ajoitus ja läsnäolo
80% läsnäolo.
Poissaolosta on tehtävä korvaavat tehtävät. Opettaja ei automaattisesti tarjoa poissaolojen korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan on itse selvittävä poissaoloaikana käsitellyt aiheet ja hankittava tietoa ja taitoja soveltuvalla tavalla. Opiskelijan tulee aina ilmoittaa poissaolosta opettajalle ja ehdottaa, miten voi osoittaa vastaavat taidot. Jos poissaoloja kertyy paljon, kurssin suorittamisesta on sovittava uudelleen opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Kampus, Zoom-alusta
Sisältö
Kirjansidonta (4 op)
Opiskelija
- osaa kuvata sidonnan merkityksen kirjan rakenteessa
- osaa tunnistaa eri sidosasut ja niiden erityispiirteet
- osaa käyttää perustellusti eri sidontatapoja
- osaa sitoa kirjan valitsemallaan menetelmällä.
Kurssin aikana opiskelija oppii sitomaan kirjan valitsemallaan menetelmällä, tunnistamaan erilaisia sidosasuja, käyttämään perustellusti eri sidontatapoja ja ymmärtämään sidonnan merkityksen kirjan rakenteessa. Kurssin edetessä tutustutaan myös muihin kirjansidontamenetelmiin ja niiden käyttötarkoituksiin.
Kurssi toteutetaan kahdessa osassa, jotka muodostavat yhdessä kokonaisuuden:
1) Ensimmäiseen jaksoon (Studioportfolio 1) sisältyy orientaatiopäivä ja itsenäistä työskentelyä, jolloin opiskelija valmistautuu kirjansidontapajaan tuottamalla ja toimittamalla tarvittavat materiaalit.
2) Toiseen jaksoon (Studioportfolio 2) kuuluu pajatyöskentely, jossa opetetaan kirjansidonnan perusteet. Aluksi opiskelija sitoaa luonnoskirjan ohjatulla tekniikalla, ja tämän jälkeen hän sitoo valitsemallaan menetelmällä oman kirjan.
Arviointimenetelmät
Arviointiin vaikuttavat valmis kirja (50%), osallistumisaktiivisuus (25%) sekä reflektiokyky (25%). Osaalueet arivoidaan asteikoilla 1-5. Opintojakson loppuarvosana teoreettinen maksimiarvo on 20. Kirjatyön painotus on 50 prosenttia.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelijalla on ollut poissaoloja enemmän kuin sallittu 80% läsnäolo edellyttää. Tehtävät ovat palauttamatta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan osallistuminen tunneilla ja palautetut tehtävät osoittavat opiskelijan omaksuneen opintojakson sisältöjä. Opiskelija on sitonut kirjan, mutta lopputulos vaatisi jatkotyötä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja tehdyt tehtävät kertovat paneutuneisuudesta omaan työskentelyyn ja oppituntien sisältöihin. Opiskelija on osannut valita kirjaprojektiin sopivia kirjansidontaratkaisuja ja saattaa työn loppuun kokonaisuudeksi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja tehdyt tehtävät kertovat erityisestä paneutuneisuudesta omaan työskentelyyn ja oppituntien sisältöihin. Opiskelija on osannut valita kirjaprojektiin sopivia kirjansidontaratkaisuja ja saattaa työn loppuun kokonaisuudeksi, joka on omaperäinen ja valmis teos. O
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Mediasuunnittelun koulutus (2022, 2023)
Opettaja
- Antti Heinonen
Ryhmät
-
MLTIMES23SMediasuunnnittelun koulutus 23S Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- dokumentoida omaa osaamistaan visuaalisesti
- sanallistaa toimeksiannon sekä työskentelyprosessinsa pääkohdat selkeästi
- tuottaa yhtenäisen, visuaalisen portfolion.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
- Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus
- Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa sisällöllisiä ja/tai teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 03.06.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Jenni Hautamäki
- Ville Tervo
Ryhmät
-
MLTIUXUI21SKäyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 21S Lahti
-
MLTIUXUI22SKäyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 22S Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- dokumentoida omaa osaamistaan visuaalisesti
- sanallistaa toimeksiannon sekä työskentelyprosessinsa pääkohdat selkeästi
- tuottaa yhtenäisen, visuaalisen portfolion.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu verkkoteorialuennoista, itsenäisestä etätyöskentelystä, presentaatioista ja keskusteluista.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso vaatii läsnäoloa. Poissaoloja ei voi korvata.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali jaetaan opintojakson aikana opintojakson moodle-sivulla.
Uusintamahdollisuudet
Ei uusintamahdollisuutta (opintojaksolla ei ole tenttiä).
Arviointimenetelmät
Kurssitehtäviin, presentaatioihin, aktiivisuuteen ja läsnäoloon perustuva arviointi.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija saa hylätyn arvosanan jos läsnäolovaatimus ei täyty, ei ole suorittanut kaikkia kurssitehtäviä määrätyssä ajassa tai ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa sisällöllisiä ja/tai teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
- Sara Bengts
- Petri Suni
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIGR21SGraafisen suunnittelun koulututus 21S Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Luennot
- Itsenäinen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- dokumentoida omaa osaamistaan visuaalisesti
- sanallistaa toimeksiannon sekä työskentelyprosessinsa pääkohdat selkeästi
- tuottaa yhtenäisen, visuaalisen portfolion.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu verkkoteorialuennoista, itsenäisestä etätyöskentelystä, presentaatioista ja keskusteluista.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso vaatii läsnäoloa. Poissaoloja ei voi korvata.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali jaetaan opintojakson aikana opintojakson moodle-sivulla.
Uusintamahdollisuudet
Ei uusintamahdollisuutta (opintojaksolla ei ole tenttiä).
Arviointimenetelmät
Kurssitehtäviin, presentaatioihin, aktiivisuuteen ja läsnäoloon perustuva arviointi.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija saa hylätyn arvosanan jos läsnäolovaatimus ei täyty, ei ole suorittanut kaikkia kurssitehtäviä määrätyssä ajassa tai ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa sisällöllisiä ja/tai teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
30.10.2023 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Mediasuunnittelun koulutus (2022, 2023)
Opettaja
- Antti Heinonen
Ryhmät
-
MLTIMES22SMediasuunnittelun koulutus 22S Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- dokumentoida omaa osaamistaan visuaalisesti
- sanallistaa toimeksiannon sekä työskentelyprosessinsa pääkohdat selkeästi
- tuottaa yhtenäisen, visuaalisen portfolion.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
- Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus
- Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa sisällöllisiä ja/tai teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
25.09.2023 - 11.11.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
- Petri Suni
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIGR22SGraafisen suunnittelun koulututus 22S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- dokumentoida omaa osaamistaan visuaalisesti
- sanallistaa toimeksiannon sekä työskentelyprosessinsa pääkohdat selkeästi
- tuottaa yhtenäisen, visuaalisen portfolion.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, joka koostuu mm. teorialuennoista, presentaatioista ja keskusteluista.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi ajoittuu koko lukuvuodelle. Lähitapaamisia 2 kertaa lukukaudessa. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan 50% läsnäolo. Poissaoloja ei voi korvata.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Löytyy kurssin Moodle-alustalta
Uusintamahdollisuudet
Ei uusintamahdollisuutta (opintojaksolla ei ole tenttiä).
Oppimisympäristö
Mukkulankadun kampus sekä opintojakson Moodle-toteutus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopisteen kurssin 27 työtuntia jakautuvat seuraavasti: lähiopetus noin 12 tuntia, omatoiminen työskentely noin 15 tuntia.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään oman osaamisen tunnistamiseen ja sen näkyväksi tekemiseen niin sanallisesti kuin visuaalisestikin.
Arviointimenetelmät
Kurssitehtäviin, presentaatioihin, aktiivisuuteen ja läsnäoloon perustuva arviointi.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija saa hylätyn arvosanan jos läsnäolovaatimus ei täyty, ei ole suorittanut kaikkia kurssitehtäviä määrätyssä ajassa tai ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa dokumentoida osaamistaan visuaalisesti ja sanallistaa toimeksiannon ja työskentelyprosessin pääkohtia selkeästi sekä tuottaa yhtenäisen visuaalisen portfolion.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa dokumentoida osaamistaan visuaalisesti ja sanallistaa toimeksiannon ja työskentelyprosessin pääkohtia selkeästi ja kiinnostavalla tavalla sekä tuottaa yhtenäisen visuaalisen portfolion. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta ja osallistuu keskusteluihin.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa dokumentoida osaamistaan visuaalisesti ja sanallistaa toimeksiannon ja työskentelyprosessin pääkohtia selkeästi ja kiinnostavalla tavalla sekä tuottaa yhtenäisen visuaalisen portfolion. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta ja osallistuu rakentavasti keskusteluihin ja hänen läsnäolonsa on vähintään 75%.