Siirry suoraan sisältöön

TuotekehitysstudioLaajuus (20 op)

Tunnus: AM00CM78

Laajuus

20 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää erilaisia tuotekehitysprosessien lähestymistapoja
- tuntee innovaatioiden ja ennakoinnin roolin osana tuotekehitysprosessia
- osaa tehdä suunnittelutyötä tuotannon rajoitusten puitteissa ja ymmärtää suunnittelun ja tuotannon välisen suhteen
- ymmärtää tuotannon toimitusketjujen ja alihankinnan perusteet

- käyttää ennakointia ja tuottaa innovaatioita tuotekehitysprosessissa
- soveltaa tietämystään keskeisimmistä materiaaleista sekä tuotantojärjestelmistä suunnittelutyöhön
- toimia omassa ammatillisessa roolissaan monialaisessa tiimissä.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 16.01.2024

Ajoitus

16.01.2024 - 26.04.2024

Opintopistemäärä

20 op

TKI-osuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 20

Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Ari Känkänen
  • Sami Hyyryläinen
  • Petteri Venetjoki
Opetusryhmät
  • TK-Studioprojektien ohjaus Ari Känkänen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • TK-Studioprojektien ohjaus Sami Hyyryläinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot ja harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • TK-Studioprojektien itsenäinen toteutus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITEMU21S
    Teollisen muotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • TK-Studioprojektien ohjaus Ari Känkänen
  • TK-Studioprojektien ohjaus Sami Hyyryläinen
  • Luennot ja harjoitukset 1
  • TK-Studioprojektien itsenäinen toteutus

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää erilaisia tuotekehitysprosessien lähestymistapoja
- tuntee innovaatioiden ja ennakoinnin roolin osana tuotekehitysprosessia
- osaa tehdä suunnittelutyötä tuotannon rajoitusten puitteissa ja ymmärtää suunnittelun ja tuotannon välisen suhteen
- ymmärtää tuotannon toimitusketjujen ja alihankinnan perusteet

- käyttää ennakointia ja tuottaa innovaatioita tuotekehitysprosessissa
- soveltaa tietämystään keskeisimmistä materiaaleista sekä tuotantojärjestelmistä suunnittelutyöhön
- toimia omassa ammatillisessa roolissaan monialaisessa tiimissä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, luennot ja yritysvierailut. Harjoitustehtävät ja opintojakson kehittämisprojektit pyritään toteuttamaan hanke- tai työelämäyhteistyönä.

Ajoitus ja läsnäolo

16.1.-26.4.2024
Vähintään 80% läsnäolovaatimus lukujärjestykseen merkityillä toteutuspäivinä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppi- ja lähdemateriaali ilmoitetaan ja jaetaan opintojakson aikana opintojakson Microsoft Teams-ryhmässä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa tulee erikseen perustella, neuvotella ja sopia opintojakson vastuuopettajien kanssa (Ari Känkänen ja Sami Hyyryläinen).

Työelämäyhteistyö

Kaikki opintojakson harjoitustehtävät ja kehittämisprojektit pyritään toteuttamaan hanke- tai työelämäyhteistyönä.

Uusintamahdollisuudet

Mahdollinen uusintamahdollisuus tulee erikseen perustella, neuvotella ja sopia opintojakson vastuuopettajien kanssa (Ari Känkänen ja Sami Hyyryläinen).

Oppimisympäristö

1) Lähiopetus ja ohjaus: LAB Lahden kampus (Mukkulankatu 19).
2) Erikseen sovitut virtuaalitapaamiset ja -kokoukset: Microsoft Teams / o365: Tuotekehitysstudio 20 op
3) Opintojakson palautteet: Peppiin integroitu Spark-opintopalaute (avautuu 2 vk ennen toteutuksen päättymistä, sulkeutuu 2 vk sen jälkeen)
4) Luottamuksellinen viestintä: Microsoft Teams / o365: Tuotekehitysstudio 20 op
5) Julkinen viestintä: LAB Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson 20 op:n laajuinen osaaminen rakentuu 540 tunnin kokonaistyöskentelyllä. Ajankäytöllisesti työskentely jakaantuu lukujärjestyksessä merkittyyn 448 h:n ohjattuun lähi- tai virtuaalitoimintaan (4 pv/vk) sekä opiskelijan itse määrittelemään 92 h:n itsenäiseen työskentelyyn.

- Harjoitustehtävät noin 70 %.
- Luennot, vierailut, ohjauskeskustelut ja moniala-workshopit yhteensä noin 30 %.

Sisältö

Opetus integroidaan yritysten ja hankkeiden kanssa yhteistyössä toteuttaviin muotoilun tuotekehitysprojekteihin, jossa opiskelijat työskentelevät pienryhmissä ja workshopeissa toiminnasta vastaavien opettajien ja yritysmentoreiden ohjauksessa.

Opintojakson asiantuntijaluennot, yritys- ja tapahtumavierailut tukevat projekteissa tarvittavia osaamissisältöjä, esim. Innovaatioprosessit, tuotekehitykseen sisältyvät roolit/tehtävät, tuotekustannusten suunnittelu, tuotealuekohtaiset vaatimukset (testaus, standardit jne), projektinhallinta sekä tuotekehityksen presentointimenetelmät.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävät hyväksytyt opinnot:
Asiantuntijan viestintätaidot, Visuaaliset suunnitteluvälineet, Esitystekniikat, Johdatus muotoiluun, Ergonomia ja esteettömyys sekä Tuotemuotoilustudio.

Edeltävä CAD osaaminen:
* Rhinoceros 3D (perusteet) tai/ja SolidWorks 3D (perusteet) tai vastaavien mallinnusohjelmien perusteet.
* 3D- lankatulostus, perusteet.
* Adobe Photoshop, Adobe Illustrator ja Adobe InDesign - ohjelmistojen (perusteet) tai vastaavien ohjelmien perusteet

Arviointimenetelmät

Harjoitustehtävät, lukujärjetyksen mukainen läsnäolo, aktiivinen vuorovaikutukseen ja toteuttavaan toimintaan osallistuminen kaikkina lukujärjestykseen merkittyinä päivinä.

Arviointi numeroasteikolla 1-5. Mikäli harjoitustyöt palautetaan myöhässä, alenee arvosana yhdellä numerolla.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Liikaa poissaoloja (yli 20% opetuskerroista).
Pakolliset harjoitustehtävät suorittamatta.
Heikot ryhmätyötaidot.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin.
Harjoitustehtävät on toteutettu välttävästi.
Välttävät ryhmätyötaidot

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin.
Harjoitustehtävät on toteutettu hyvin.
Harjoitustehtävien suoritukset ja ryhmässä työskentely sekä kurssiaktiivisuus kertovat hyvästä taidollisesta osaamisesta.

Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin.
Harjoitustehtävät on suoritettu kiitettävästi.
Harjoitustehtävien suoritukset ja ryhmässä työskentely sekä kurssiaktiivisuus kertovat kiitettävästä taidollisesta ja tiedollisesta osaamisesta.
Opiskelija on osoittanut työskentelyssään ammatillista oma-aloitteisuutta.

Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.